De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

gepraat over "cross flooding arrangements" etc. etc. etc.
Cross flooding "arrangements" zijn typische passagiers- schepen voorzieningen om tijdens " mogelijke voorkomende narigheden" de handel een beetje recht in het water te houden. Terwijl ik er " heden ten dage" ook niet meer dagelijks mee bezig ben- en DUS wat de details betreft dit hier even onder voorbehoud schrijf- zijn het dus " gewoon" voorzieningen als de communicerende vaten van de vroegere natuurkunde les in glazen buissies, het staat me bij als zijnde een recht op/neer verbinding van BB & SB zonder verdere en/of enige mesjaanische rompslomp, alsmede een verbinding tussen bepaalde dekken onderling :lol: .Ik zou de grijze cellen weer moeten afstoffen EN de van toepassing zijnde LR rules er weer op na moeten slaan om te bekoekeloeren " wanneer en bij welke specifieke scheeps gegevens" ze dan verplicht zijn, maar dat is allemaal " uit THE scriptures" op te duikelen van zelf.Ik kan verder naar eer en massinisten geweten ook mededelen dat ik er vroegaah...in de vervlogen tijden dat ik nog brandstof had op alle cylinders :lol: ... tijdens een survey op een passagiersschip dan specifiek naar keek om o.a. zeker te maken dat "ze" niet waren geblokkeerd met deze of gene " stores". Ik zal kijken of ik er nog een plaatje van heb.
dus de onbekendheid met cross flooding hatches kan ik de hydrostaticus niet kwalijk nemen.
Dat lijkt me ook zo, maaaar je kan hem dus wel even naar de LR rules vragen ( alhoewel ik zomaar denk dattie met de regeltjes van die lui met de Franse slag waarvan ik de naam ben vergeten :roll: beter bekend is :mrgreen: ) en dan bij passagiers schepen even flink gaan spitten, dan moet het boven water komen.Mocht dit niet lukken dan zal ik trachten om mijn steeds verder verwaterende konnekties "In THE City" aan te boren voor een afdrukje van de juiste bladzijde :roll:

PS.je: Om te beginnen moeten we denk ik spreken over " down-cross flooding". Hieronder enkele plaatjes - dus niet van het internet maar van het hh-archief-van de " coal face", in feite weinig aan te zien, als je niet weet waar je naar kijkt. Bij de foto waar " de zandzakken voor de deur" liggen kun je-als je goed kijkt- links boven het begin van het downflooding duct zien.Ik kan me nu herinneren dat ik de CE toen heb aangeraden om die zakken op een andere plek neer te leggen- terwijl niet echt een obstruktie wil je TOCh IN geval VAN daar zo weinig mogelijk rotzooi in de buurt.
De andere 2 foto's kijk je IN zo'n duct. En terwijl ik nu toch bezig ben met " ter leeringhe ende vermaaeck" vraag ik wat er op de laatste foto aan de hand is??
Bijlagen
zandzakken voor de deur
zandzakken voor de deur
CrossFloodingArr-PaasVessel.jpg (76.2 KiB) 5164 keer bekeken
in duct
in duct
CrossFloodingArr-PaasVessel (1).jpg (55.97 KiB) 5164 keer bekeken
in duct1
in duct1
CrossFloodingArr-PaasVessel (2).jpg (39.83 KiB) 5164 keer bekeken
what's THIS
what's THIS
What's THIS.jpg (77.8 KiB) 5165 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 23 mei 2017 20:51
dus de onbekendheid met cross flooding hatches kan ik de hydrostaticus niet kwalijk nemen.
Dat lijkt me ook zo, maaaar je kan hem dus wel even naar de LR rules vragen ( alhoewel ik zomaar denk dattie met de regeltjes van die lui met de Franse slag waarvan ik de naam ben vergeten :roll: beter bekend is :mrgreen: )
Vragen is een beetje lastig, want hij was te goed geworden voor dat werfje aan Den Diek . Hij zit nu bij dat gesticht dat ooit de welluidende mooie naam "Nederlandsch Scheepsbouwkundig Proefstation" had, maar dat nu iets Engels heet. En we waren nooit zo eenkennig met die klassenboys. Behalve die Parijzenaars werkten we ook wel met LR, DNV en geloof het of niet, ook met ABS en dat is een heel aparte ervaring. Zelfs gewerkt met het Chinees Classificatiegenootschap (中國船級社) en dat is een nog apartere ervaring.

Harry G. Hogeboom schreef: 23 mei 2017 20:51En terwijl ik nu toch bezig ben met " ter leeringhe ende vermaaeck" vraag ik wat er op de laatste foto aan de hand is??
't Lijkt wel een witte man op een soort van boegschroefaandrijvingsbobbel.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Breeze »

jdbvos schreef: 23 mei 2017 20:14...enne 216.000 (nóg een notatie) Kj of kj of KJ....'slip of the pen', denk ik.....
Ik heb er ook overheen gelezen.... :mrgreen:
Wat mij betreft: het is ze vergeven..... :lol:
Dat had je beter niet kunnen zeggen want eenheden is een hobby van me, soort van :wink: . Het fout schrijven van eenheden kan de grootste problemen veroorzaken. Zo zie je vaak bij de eenheid van moment/koppel (Nm) dat er nm wordt geschreven, maar dan staat er nanometer i.p.v. newtonmeter.
En dan het decimaalteken en dat scheidingsteken tussen duizendtallen. Onze Angelsaksische vrienden hebben bedacht dat de punt wel een geschikt decimaalteken is en dat daarom de komma wel gebruikt kan worden als scheidingsteken. Nou zullen wij bij ons leven niet meer meemaken dat dat wordt geharmoniseerd met onze komma's en punten, maar we kunnen in ieder geval proberen om het zo duidelijk mogelijk te maken. De hoogste autoriteit op dit gebied is de ISO (Internationale Standaardisatie Organisatie) en die beveelt het als volgt aan. Angelsaksen en niet-Angelsaksen mogen de punten en komma's van het decimaalteken op hun eigen vertrouwde manier blijven gebruiken. Maar ... in teksten die bestemd zijn voor internationaal gebruik, wordt de komma aanbevolen als decimaalteken. En het scheidingsteken voor duizendtallen is altijd een spatie.

Opmerking 1: Het Report on the safety technical investigation van de Costa Concordia lijkt me typisch bestemd voor internationaal gebruik.
Opmerking 2: ik heb nog nooit een Angelsaks kunnen betrappen op het juiste gebruik van punten en komma's.
Opmerking 3: Bij mijn commerciële werk in N-Amerika heb ik een misser (fuck-up in goed Nederlands) meegemaakt door de verkeerde interpretatie van het scheidingsteken voor duizendtallen. Het gevolg was een verliespost van ietsje meer dan een paar duizend(tallen).

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

't Lijkt wel een witte man op een soort van boegschroefaandrijvingsbobbel.
Voor gokken moet je in het casino zijn Adri.
want hij was te goed geworden voor dat werfje aan Den Diek
Als tie "echt goed" was geweest dan hattie jou dat stabilitieitsvraagje vast haarfijn uit kunnen leggen :roll:
Behalve die Parijzenaars etc.
Bedankt voor de info, nooit geweeet'n dat er naast LR ook andere buro's waren/zijn :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door jdbvos »

naast LR ook andere buro's waren
In mien tiet waren er 5, en dat was nog een examenvraag ook....
Noors, British, Germanisch, American, Nederlands...resp. Norske Veritas, Lloyds Register of London, Germanischer Lloyd, American Bureau of Shipping investigations, en ons aller Bureau Veritas
Parijzenaars (Mou ?), noch het zeer aparte Russische bureau, noch de door jou genoemde (中國船級社), en dan noem ik ook maar niet de Japanse, Koreaanse, afijn: noem zowat alle landen maar op, waren destijds bekend (of behoefden wij niet te weten)
Afijn...hier staat meer daarover....


En ja ! Adri: die juiste notatie is heel belangrijk. Vooral als je internationaal werkt/rapporteert/interpreteert...
Zelfs de uitspraak zou dan 'genormaliseerd' moeten zijn, anders krijg je zoiets als deze overbekende hier...
Maar zolang een harbour tevens een harbor is, en een gallon nooit een Gallon is, zal/zullen er nog wel veel misverstanden zijn/komen :-D
Ps: meer hier
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In mien tiet waren er 5,
nooit geweeet'n dat er naast LR ook andere buro's waren/zijn
Tjonge jonge Jan, op jouw " bepokte en gemazelde leeftijd" (NIET echt letterlijk nemen, 'tis maar een uitdrukking die ik van Theodorus heb geleend!)
Dus laat ik maar zeggen " op jouw wijze leeftijd" moet je niet altijd alles wat geschreven staat letterlijk nemen!! :roll:
Ik kwam eens a/b van een Amerikaanse Offshore Supplier ergens in de Gulf van Mexico voor een speciaal survey voor een klant.Het schip was Classed ABS en toevallig was er een ABS surveyor aan boord voor een Classe Survey. De schipper vertelde me dat, maar ik had die man dus nog niet gezien. Zit ik later boven op de brug mijn rapportje te maken- en had een wit ketelpakkie an met in grote letters "Lloyds Register" op de rug-komt die ABS surveyor naar boven - OOK in een ik meen mooi blauw ketelpakkie met ABS op de borst of zo- en stelt zich voor als : "Jim Blocks I am the ABS Surveyor"...ik schud zijn hand en zeg : "Nice to meet you I am Harry, what does ABS DO??".........gozer trapt er volgas in EN begint de rol van Classificatie Buro's uit te leggen en dat "ze" in Amerika dus OOK hun eigenste Classificatie buro hadden. Ik had dus grote moeite om mijn gezicht in de vouw te houden en zat te overwegen om te zeggen " I am sorry, just thought I was funny" of zo, toen hij zelf in de lach schoot en zei : " Man , you had me there" :lol:
Lloyds Register of London
Dat zal wel " Lloyds Register of Shipping" zijn geweest in jouw tiet Jan, heeel vroegaah was er het Rode Register en ook het Groene Register, maar details moet ik even nakijken. :roll:
Bijlagen
Copy of LloydsRegister-Timeline.jpg
Copy of LloydsRegister-Timeline.jpg (123.74 KiB) 5079 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Breeze »

'k Dacht dat ik aardig was ingevoers in klassifikatiezaken, maar ben nu weer allegaar een stuk wijzer geworden.

@Harry, LOL ABS surveyor. Je weet ongetwijfeld dat in Amerika alles groter, beter en slimmer is. De eerste splijthopperzuiger moest uiteraard met hydrauliek uit de States worden uitgerust, want zij schoten raketten naar de maan dus zo'n simpel sluitcilindertje kon alleen maar in de VS worden gemaakt en zeker niet in Europa. Al heel snel hebben ze de hopper maar dichtgelast om nog te kunnen werken.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Al heel snel hebben ze de hopper maar dichtgelast om nog te kunnen werken.
Breek me daar het ook ouder wordende gebit niet over los Adri. Ik heb daar nog een leuke anecdote over als volgt:
Tijdens de laatste 1970tiger jaren bouwden we bij van Rees de MarkII cutterzuiger voor Bos&Kalis, voor toendertijd TOCH een kneiter van een cutter voor zo'n bakkenwerfie langs de dijk!!.Ik kan naar eer en mijn ouwe massinisten geweten hier zeggen dat ik vrij intens bij de bouw en inbedrijfstelling en garantie periode van die zuiger was betrokken - daar NU nog wel wat interessante zaken van kan vertellen, maar er zijn nog maar weinig personen over die weten van " snee negen" :lol: en had zodoende ook veel met de Boka TD had te maken en kende daar dus ook de Snr. TD personen vrij goed. Een van die Snr.TD mensen verdween naar de USA om toezicht te houden bij de bouw van de hopper " Stuyvesant" in de zelfde periode dat ik naar Canada emigreerde.Deze TD man was- met de hierboven reeds ge-her-introduceerde woorden van Snr. Kombuizer Theodorus H. :lol: - een gepokte en gemazelde bagger TD man EN ook de nodige jaren mijn Snr. Tijdens de bouw van de Mark II hadden we soms " een verschil van Technisch inzicht" :roll: , wat vrijwel altijd op een toch wel amicale wijze werd opgelost, min of meer onder het toenmalige van Rees en ook wel Boka zaken motto van " Some you win & some you loose" :roll:
Vrij snel na mijn aankomst in Canada nam deze man de moeite om uit te zoeken " waar die donderse Hogeboom in Canada rondhing " EN stuurde mij een leuk persoonlijk brieffie waarin hij mede-deelde - in woorden van gelijke strekking- dattie " vaaaaak aan mij en onze zeer prettige en kompetente manier van samenwerken moest denken" EN dat die scheepswerf-lieden in de USA die "probeerden" om de Stuyvesant te bouwen etc. etc........aaahwel laat ik de rest maar aan je voorstellingsvermogen over laten en het hier maar bij laten.
Maar jaaa..........in Texas ZIJN veel zaken ook VEEL groter en ZE zijn ook inderdaad naar de maan geweest, ik werd wel een beetje "stilletjes" toen ik daar naast die Saturnus rocket liep en die knoerten van nozzles bekeek en waar " daaaar ergens in de verte" bovenop een klein hokkie zat met 3 man er in.....mot je TOCH wel LEF hebben!! :roll:
'k Dacht dat ik aardig was ingevoers in klassifikatiezaken,
Het IS ook een zeer gekompliceerde handel & wandel!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Geep »

Heren goedendag….
Ik zit hier als ex kombuis/keukenamateur, met open mond verbaasd het verslag te lezen, over het sinken, van dat schepie. Mijn verstand en wetenschap, gaat niet verder, dan dreifen offuh versuipe!
Tot m’n stomme verwondering, wort er ook gesproken over omkiepen.
Ik ben maar leek, heb meer verstand van koeien en bolle pelle.
Stro in m’n klompen, vlaai aan men bosse wortelen. Das de 1e uitleg van m’n boereverstand.

Nu ga ik verder, met piepers schillen, pak de messroom-emmer, zooitje water der-in.
Gevolgd door vers schilde ouwe piepers met spruit!
Ben maar leek, ben wel koksmaat met meer verstand van het badhok schoonmaken, dan brooddeeg kneden!
Ervaring, met olievaten leegpompen op het achterdek, in Gibraltar, dan vlees braden.
Weet ook hoe gevaarlijk het kan zijn als je mee moet helpen, een zware sleeptros moet binnen halen, en…..dan een pak op je donder krijgen van de kok omdat hij de hele dag alleen in de kombuis stond.
( hij kon vamij de kelere krijgen)
Met hulp van me emmer met geschilde piepers kom ik op het kapseizen van schepen. Ik ben maar gewoon koksmaat met meer ervaring in het beddengoed wassen v/d gouwe hap, dan van schepen, en nog meer van die zooi.
De krat met piepers staat naast mij op het dek, de emmer voor de vers geschilde zooi,
voor mij heb er een goed overzicht op (Wageningen zou er jaloers zijn)
Zet me wel goed schrap, uiteindelijk is het wel een sleepboot (tuitelen, tot en met) waar ik mijn ervaring opmerk! Aanleer! Vrolijk kankerend schil ik door, de zooi piepers in de emmer wordt groter, het zwaarte punt ligt onderop, waterspiegel stijgt, naar hoger, door de grotere omvang daar, wordt de emmer wat extra zwaarder, topzwaar, minder stabiel.
Met de slinger beweging van’t schip, kiepert die zooi om.
De piepers rollen door de hele messroom heen.
Dat was de reden dat vroeger de stronttonnen, onderaan een grotere basis hadden!

Die dwarsdoorsnede van een schip, geeft mij het zelfde gevoel.
Net als Italiaanse strandbodybuilders, magere pootjes, smal in het broekje, borstomvang, groter als Jupiter.
Liggen als eerste om…!

Wageningen, kan weer opgelucht, verder gaan, met piepers schillen.
Vrgr.Geep
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Geep, aan de stabiliteit en veiligheid van dit soort schepen hebben wij hier op dit forum al een aardig woordje gewijd. Dit onder andere naar aanleiding van kreten als: "Ik zou mijn ouwe klompen nog niet met zo'n schip meegeven!" Als je ook dat nog eens na wilt lezen, kun je HIER beginnen.

Met de stabiliteit van die schepen is helemaal niks mis en met de verdere veiligheid ook niet. Kreten als van die ouwe klompen zijn dan ook niet terecht. Het enige waar ik me zorgen om zou maken - en wat voor mij sowieso al een reden zou zijn om nóóit met zo'n schip mee te gaan - is het grote aantal mensen dat daar bijeengepakt zit en dat in een werkelijke noodsituatie geëvacueerd moet worden. Het streven is dan ook om zo'n schip nooit te verlaten. De beste reddingboot zou het schip zelf moeten zijn.

Maar je kunt nog zo goed en nog zo veilig bouwen, tegen een charlatan, operette-schertsfiguur als de heer Schettino, gezagvoerder ter Italiaanse koopvaardij, is scheepsbouwkundig gezien geen kruid gewassen. Als de Coast Guard op een dergelijk schip één kakkerlak vindt, breekt de Yankeepleuris uit en mag het schip niet meer uitvaren omdat één kakkerlak het leven van duizenden passagiers kan bedreigen. Maar een Tino Rapidamente la Fica, wiens karakter en geestelijke gesteldheid nooit eens goed zijn onderzocht, mag ongestraft met al die mensen naar zee gaan. Dat was de oorzaak van de ramp met de Costa Concordia en helemaal niks anders.
-------------------------------


Plaats reactie