Speed Variation Indicator

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zouden ze deze oplossing wellicht aangedragen gekregen hebben door Doxford
Hun techniek is net als hun " keuken" :mrgreen: :oops: Bert............lauw bier en glazige aardappeltjes :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door Leo Bokkum »

Kun je jezelf nog afvragen waarom die schaal zo beperkt was (10 knoopjes) en de lengte van de sleuf zo groot.
En wat moet die vleugelmoer daar?

Ook voor de oorlog gingen de betere zeiljachten heel wat sneller dan 10 knopen.

Edoch, wanneer er weinig wind stond kwamen ze minstens even langzaam vooruit als tegenwoordig.
Zou die lange sleuf dan misschien gebruikt kunnen worden om de kracht op de meterklok te veranderen? Het apparaat is een versnellingsmeter, dus gebruikt om te kijken of een bepaalde verandering van zeiltrim het gewenste effect had.
Als je dan slechts 2 knoopjes in een blakte loopt, is het op deze schaalverdeling moeilijk te zien of je veranderde zeiltrim enige winst oplevert.
Verschuif je op zo'n moment echter het aangrijpingspunt van het log meer naar het uiteinde van de sleuf, dan gaat de wijzer bij dezelfde krachtsverandering van de logvin méér uitslaan waardoor je veel beter kunt zien of er een geringe verandering in snelheid plaatsvindt.
Dus bij die 2 knoopjes het aangrijpingspunt veranderen tot de wijzer bv 8 knopen aangeeft. Een wijziging in snelheid van 1/10 knoop doet in dat geval de wijzer 4/10 knoop uitslaan. Da's ff duidelijker.

Hetzelfde maar dan omgekeerd bij een fikse bries waarbij het jacht boven de 10 knopen loopt.


Tis slechts een ideetje hoor, maar zo zou ik dat ding gebruiken tijdens een vooroorlogse zeilwedstrijd waar over het algemeen meer mennekes aan dek liepen te springen dan men vadems touw aan boord had.
1930s-j-class-fleet.jpg
1930s-j-class-fleet.jpg (21.4 KiB) 2991 keer bekeken
Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door jdbvos »

De buurman en ik gingen precies dezelfde gedachtengang, Leo :-D

Of het ook echt de juiste is, weet ik ook niet, maar waar anders wil je de 'Speed variation' nou voor weten.....
Maar de zeldzaamheid van het ding (er zijn er maar 2 tot nu toe: Greenwich, en muh buurman) en daardoor de weinige respons vanuit de wereld, geeft -tezamen met die mooie reclame- wel de kickstart voor die tirade...

Misschien dat de nautici nog een andere mogelijkheid zien...???
Oost, west...ook best
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door ferryvaneeuwen »

Met die sleuf en de vleugelmoer stel je de arm en dus de uitgeoefende kracht in. De aanwijzing is altijd relatief, er is geen referentie. Zelf zou ik als zeiler de arm zo instellen dat deze op voorbeeld 5 mijl, dus half schaal, staat bij een bepaalde snelheid. De versnelling maar ook de vertraging is dan goed te zien. Bij een andere windkracht moet dan telkens weer de arm opnieuw ingesteld worden.

Ik weet niet hoeveel kracht er op zo'n loglijn staat. Het instellen wordt lastig als die kracht groot is. Theoretisch kan je aan het log gedeelte trekken om de spanning er een beetje af te halen.

Als bijvoorbeeld de snelheid van 10 naar 11 echte zeemijlen gaat dan zal de wijzer van 5 naar 6 knopen gaan. Als dat in 1 minuut of 60 seconden gebeurt dan bedraagt de versnelling 1/60 m/sec^2. Dit volgt uit de formule V(t)= Vo + at. V(t) is de snelheid na 60 seconden, Vo is de beginsnelheid van 10', a is de versnelling en t de tijd in seconden. Slacken we weer in een minuut af van 11' naar 10' dan komt de wijzer weer terug op 5 te staan.

De afgelegde weg in die 60 seconden of 1 minuut bedraagt dan 630 m. Die afstand volgt dan weer uit de formule voor de afgelegde weg S= Vot + 1/2at^2


Ferry
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door Leo Bokkum »

Waar wil je de speed variation voor weten?

Nou heel simpel. Als je een wedstrijd zeilt, telt ieder minimaal brokje snelheid.
Die snelheid kun je uitsluitend hoger krijgen door met je zeilen te gaan spelen.
Een voorbeeld: Hoe minder wind, des te minder voorlijkspanning je het grootzeil gaat geven. De voorlijkspanning is namelijk dé grote instelling voor de bolling (simpel gezegd het vliegtuigvleugel-profiel) van het zeil.
Voor iedere windkracht is een andere bolling vereist wil je de optimale stuwkracht uit het zeil halen.

Het is echter niet zo dat je ff overboord kunt kijken of je door een kleine verstelling van de bolling een tiende knoopje sneller loopt. Knappe jongen die dat verschil kan zien.
Wanneer je nou die fraaie meter optimaal instelt zoals ik beschreef, dan opeens heb je een duidelijke indicator.
Je kunt opeens zeer duidelijk de variatie in snelheid zien: Een speed variation meter dus. :-D


Wel even in de geest van de tijd denken. Tegenwoordig kijk je gewoon op zo'n stukkie GPS-elektronica die de snelheid aangeeft tot een paar cijfers achter de komma. Geen geklooi met hefboompies nodig.
Echter, dat fraaie spul was er toen nog niet en men moest het doen met mechanische reutemeteut waarvan dit topic een heel fraai voorbeeld geeft.


Als bijvoorbeeld de snelheid van 10 naar 11 echte zeemijlen gaat dan zal de wijzer van 5 naar 6 knopen gaan.
Volgens mij maak je hier een denkfoutje Ferry.
Wanneer je bij 10 knopen snelheid die meter dmv de hefboom afstelt op "5", dan wijst de meter bij een snelheid van 11 knopen slechts "5,5" aan.

Zet je bij een snelheid van 5 knopen de meter op "5", dan zal hij bij 6 knopen snelheid "6" aanwijzen.

Zet je bij een snelheid van 3 knopen de meter op "6", dan zal hij bij 4 knopen snelheid "8" aanwijzen.

Kracht X Arm.


Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door ferryvaneeuwen »

Kracht x arm is een moment met de dimensie Nm. De kracht van loglijn bij constante snelheid maal de arm zal gelijk of in evenwicht moeten zijn met, naar ik maar even aanneem, de veerspanning van de veer in de indicator. Het evenwicht wordt verstoord als er bijvoorbeeld een windvlaag komt en de trekkracht zal toenemen. De veer wordt aangespannen totdat het nieuwe evenwicht weer is bereikt. Die aanspanning, het nieuwe evenwicht, zal overgebracht worden op de wijzer. Er is een lineair verband tussen de trekkracht en de aanwijzing. Dat staat tenminste in de tekst van de advertentie.
The pull of the log line, which increases in proportion to the increase in speed, is used to indicate change in speed from 1 1/2 knots to 10 knots.
Ik denk dan ook dat het niet uit maakt hoe snel het schip vaart want dat weet je ook eigenlijk niet, hooguit 'ongeveer'. Het gaat om de snelheidsverandering die omgezet wordt in een aantal extra knopen veroorzaakt door bijvoorbeeld een windvlaag.

De veer en de aanwijzer plus mijlenverdeling van de indicator zullen op de fabriek geijkt zijn om de aanwijzing te laten kloppen. De veerspanning zal niet lineair met de erop uitgeoefende kracht variëren. Dat is dan ook aan de schaalverdeling te zien die bepaald niet lineair verloopt. De afstand tussen de 2 en 3 knopen is veel kleiner dan die tussen de 9 en 10 knopen.


Ferry
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door Leo Bokkum »

Weet je Ferry, zo'n wellus/nietus discussie kan mij verder niet zo boeien eigenlijk. :)

Ik reageerde vanuit het beetje ervaring wat ik in mijn wilde jaren met wedstrijdzeilen heb opgedaan.
Snelheidsverandering door een windvlaag of blakte was niet belangrijk, want daar kon je geen invloed op uitoefenen.
Laat staan dat je als een volleerd wiskundeleraar ging uitrekenen wat zo'n vlaagje/blakte zou betekenen voor een afgelegde afstand binnen een bepaald tijdsbestek. Voordat je klaar was met rekenen waren de omstandigheden tóch al veranderd.
De zeiltrim en koers waren veel belangrijker. Dát had je in eigen hand en als je daardoor verloor, kon je niets en niemand anders de schuld geven.
Moeder Natuur en haar grillen waren een gegeven waar je het maar mee moest doen.


De weerstand van een geheel onder water voortbewegend object loopt kwadratisch op met de snelheid.
De kracht die nodig is om een normaal gewonden veer (zonder materiaaldikte-verschillen) te vervormen verloopt echter vrijwel lineair.
Het is dus vrij logisch dat de uitslag van deze veerbelaste wijzer groter wordt naarmate de snelheid oploopt.

In principe zitten we dus beide uit ons nek te zwammen met onze voorbeelden.
Waarbij ik natuurlijk een ietsie minder zwam, maar da's logisch want ik ben een uitermate onderlegd massinissie en jij slechts een eenvoudig vonkentrekker met meer drijf- dan vaaruren.
Laten we er dus maar 1 op jouw rekening nemen.
Maria, por favor! :P


De rest van het veren- & constructieraadsel wordt vanzelf opgelost wanneer de darmen van het apparaat daglicht aanschouwen.


Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door ferryvaneeuwen »

Leo schreef:wellus/nietus discussie
Het houdt ons tenminste van de straat en verder heb ik er een bloedhekel aan om ongelijk te bekennen, dan weet je dat vast........:) Ik ben er langzamerhand ook benieuwd naar hoe het binnenste eruit ziet.

Ik heb vorige week Richard Dunn van het museum namens de Kombuizers bedankt voor het oplossen van de puzzel. Ik zag dat de site nog niet was bijgewerkt met de nieuwe gegevens. Ik kreeg het volgende antwoord:
Dear Ferry

Many thanks. Yes, I'll update, although the request for help will still be there - it's a standard part of our collections webpages.

All the best

Richard Dunn
Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door jdbvos »

Geheel bij toeval trof ik nog een krantenknipseltje over de SpeedVariationIndicator aan, waarin staat waar hij (precies) toe dient....
Het binnenwerk is nooit geopend door de (ex-)buurman....
Bijlagen
Excelsior_SpeedVariationIndicator2.jpg
Excelsior_SpeedVariationIndicator2.jpg (198.6 KiB) 2974 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Speed Variation Indicator

Bericht door leo-shof »

Jan
Nooit of ooit geopend ? :roll:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie