Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

De hemel zij geprezen, ik kan nu rustig gaan slapen. Oh, in NS is het nog een stuk vroeger.

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De hemel zij geprezen,
Nooit gemerkt dat daar enige sympathie was voor ploeterende massinisten op Reuzen van Heusden :lol:
Hieronder een tech blaadje van de enige en echte Reus, de " Tahama".
Als ik NU weer lees b.v. dat "we" toendertijd ook een 120KW Reader stoommachientje hadden " coupled to a dynamo" als derde generator dan vraag ik me echt af hoe dat toendertijd met de Klasse en Scheepvaart Inspektie ging :roll: ...IK kan me NIET heugen dat machien OOOOIT stroom draaiende op het Hoofd schakel bord gezien te hebben.In de laatste jaren moest je de regulateur van het ene MAN karretje met de hand kontroleren en dempen, zodat een kollega bij het hoofdschakelbord....ook alles met de hand....het 2e karretje synchroon probeerde te krijgen om 2 karretjes op het bord te hebben bij manouvreren of zo.Misgekleund was soms een black-out, maar dat had ik reeds op mijn eerste reis op de " Forest Hill" in de eerste 2 maanden IN het Suez Kanaal geleerd, ALLES uit en KOP voor de kant in! :lol: maar da's een ander verhaal.
Verder was de kapaciteit van die fraaie Vertical duplex compound cargo oil pumps van 500 ton water tegen 100m water kolom waarschijnlijk oooit gemeten nadat iedereen een fles Schotse whisky had opgezopen. :lol:
Het meest interessante van dit hele stoom-bedrijf is nog wel dat ik nog niet zooo lang geleden een zeer enerverend en technisch gesprek heb gehad met een van de ten tijde van de bouw van de schepen betrokken personen ( R.I.P.) die in feite na enig aandringen wel wat schaapachtig toe moest geven dat dit al "ouwe meuk" was toen de schepen nog op de nieuwbouw helling stonden :lol:
Je kon het totale stoombedrijf -inclusief luchtpomp- voedingpompen-stookoliepompen-stookolietrimpompies- ketelfan-de hele stoom rimbam-ook zonder enige elektriciteit draaiende houden, zelfs de ketelfan had ook een stoommachientje !!
Bijlagen
Tahama-Tankplan.jpg
Tahama-Tankplan.jpg (175.04 KiB) 2164 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

Omdat ik vroeg wakker werd, badend in het zweet (het is hier een hele warme zomer) en voortdurend denkend aan die arme massinisten die ook badend in het zweet huns aanschijns, schotse ketels aan de praat moesten houden, ben ik maar opgestaan om alles nog eens door te lezen.

Harry G. Hogeboom schreef: 17 jul 2018 23:31IN de lading tengen liggen dus STOOMspiralen op de bodem om "indien nodig" die zwarte shit warm en vloeibaar te houden ( bij b.v. met was en zand geladen shit uit de Kalimantan naar Nippon!)....op mederne tankers.....OOK reeds ten dage van de bouw van DE befaamde Reuzen van Heusden gebeurde dit met behulp van centrifugaal pompen....misschien weet je wel hoe die werken :mrgreen: .....geplaatst In de pompkamer en aangedreven via tandwielkasten en een enkeltraps stoomturbine
Dus de stoomspiralen in de tanks werden voorzien van stoom dmv centrifugaalpompen die werden aangedreven door een turbine. Terwijl de ladingpompen werden aangedreven door een armen en benen masjien. Die ladingpompen waren verdringings(plunjer)pompen neem ik aan.

Harry G. Hogeboom schreef: 17 jul 2018 23:31Ondanks het feit dat in mijn vervlogen dagen op de wereldberoemde School voor Scheepwerktuigkundigen te Zwolle. ( Da's die stek waar NU nog steeds de wel bekende BLAUWvinger Bartus woont die hier regelmatig op Kombuis verschijnt!) Dus ONDANKS dat ik daar al in 1962 heb geleerd dat " Schotse ketels" een zaak van de ver en vervlogen dagen was en dat IK die nooit meer tegen zou komen
Ooit, begin zestiger jaren, ben ik opgeleid op een technische school tot (walslurpende uiteraard) fietse(n)maker. Daar waren ook zeer kundige leraren en bij het vak "Aandrijvingen" herinner ik me nog goed dat zo'n kundige leraar vertelde dat, hoewel hij wist dat iedereen dacht dat stoom iets uit het verleden was, maar dat er nog genoeg toepassingen waren om een aantal lessen hieraan te besteden. Dus degelijke lessen compleet met alle eigenschappen van (oververhitte) stoom, indicateurdiagrammen, enz.

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

met een strippertje
...heb ik ook wel mee 'gewerkt'....Merken als "Suzy", "Miranda", Ling-Mei", "Smiley", "Nara", "Ngairee"...er waren nogal wat...
:shock:
...en nooit op tankers gevaar'n... :roll:
:lol: :lol:
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

In de zestiger jaren werkte ik op hare majesteits turbine tanker Kaap Hoorn een moderne K-tanker met waterpijpketels en turbineladingpompen, een vakantiebootje meneer :-D
Had ik eerder medelijden met die tallyende stuurlieden op de West Afrikaanse kust, nu moet ik terugkijkend ook al medelijden hebben met die lange uit Olst :wink:
Mijn ketelpakkies op de Kaap Hoorn waren zo wit als dat van Harry toen hij op zijn roze muilen de burgemeester van Olst wat ongelovig stond aan te horen.
Enfin mijn grootje zei het vroeger al: " Bolle let op, er zijn werkpaarden en luxe paarden"
Heb ik haar toch goed begrepen :-D :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

...en je zal maar tot de slachtpaarden behoren... :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

medelijden hebben met die lange uit Olst
Niet nodig Jan..absoluut niet......het WAS buffelen in die dagen...da's ZEKER..maaar ik had er wel 97.3 % van de tijd grote schik in......absoluut een afwijking in de genen. Daarnaast .....met de wijsheid van jaaaren achteraf.....bleek Muller&Co bij monde van Chef TD Ir. Dhr. Poot ( R.I.P.) zeker in de top 3 van mijn bovenste beste bazen te staan. Dus beter kun je het niet treffen als jong massinissie, met nog een klauwtje begonia's op de koop toe toen "ze" de " Reuzen van Heusden"tent sloten in 1972.Put me in bisnis voor de rest of my life, vrienden incluis.

@Adri,
ben ik maar opgestaan om alles nog eens door te lezen.
Ik ben niet geheel zeker of mijn uitleg betreffende " stoomspiralen in de lading tengen" wel correct is overgekomen e.e.a. in relatie tot de rol van centrifugaal ladingpompen.Maar zulke mederne stukken techniek waren op de " Reuzen" niet te vinden.
" armen en benen" pompen zijn i.d. per definitie verdringerpompen.
Al met al moet mijn uitleg toch wel duidelijk zijn geweest, want ik krijg weinig tegenwind van de andere oudere en DUS ook wijzere oud kollega's. :roll:
Net als met vele zaken in het leven van een techneut is het " bestuderen van stoom en stoomtabellen"......een geheel andere zaak dan " water in het glas houden van een ouwe Schotse ketel met een armen en benen voedingpompie waar de bakschuif welke de Bosschuif bedient steeds van vast blijft zitten" :mrgreen: Hier noemen we dat " talk the talk and walk the walk" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

Beste K.Brouwer n.a.v. je opmerking dat er een Japanse vlag aan de achtersteven hangt. Klopt, schip was op 26-02-1959 verkocht en vertrokken naar Japanse slopers, firma Yamamoto en co. in Osaka. Het schip heette toen Furanzo Maru. Arriveerde 09-04 in Osaka.In verband met de Franse gevoelig heid. Furanzo Maru betekend France. Het schip was geeerd met het Croix des Guerre voor zijn verdiensten als troepen transporter in de 2 de WO. Nog wat, MGM in Hollywood heeft het schip nog gehuurd voor het maken van een realistische opnamen met een zinkend schip. De film The Last Voyage. Na het zinken is het schip gesloopt.
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

scannen0002.jpg
scannen0002.jpg (261.03 KiB) 3096 keer bekeken
Harry, hier een MAN.
gr.Bas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Daar zitten de brandstofpompen wel erg ver van de verstuivers verwijderd, liepen die dingen alleen op dieselolie?


Plaats reactie