Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Breeze »

Als we dan toch aan het OHen zijn over de Steets. Heb daar een aantal jaren rondgehangen, dus verhalen genoeg.
Het Army Corps of Engineers is verantwoordelijk voor het in goede staat houden van de scheepswegen en vooral het op diepte houden van de havens en toegangskanalen. Daarvoor hadden zij tot 1977 een een eigen baggervloot van o.a. hopperzuigers en niemand anders mocht daar tussenkomen. Na 77 mocht de privé sector ook meedoen en de Nederlandse baggeraars zagen een interessante markt opdoemen. Geheel volgens de Amerikaanse Vrije Markt principes mochten zij alleen maar meedoen middels samenwerkingsverbanden met Amerikaanse aannemers, mits ze niet meer dan 49% aandelen hadden. Zo ontstond Eagle Dredging, samenwerking met Volker en Stuyvesant Dredging, samenwerking met Boka.
En het Army Corps besloot toch ook maar om een minimum vloot aan te houden door nieuwbouw, want stel je voor dat het oorlog wordt, dan moet je niet voor de kustnavigatie afhankelijk zijn van zo'n stelletje burgerprutsers. Voor de automatisering van de baggerinstallatie waren zij terechtgekomen bij een klein landje aan de Noordzee. De grootste hopperzuiger genaamd Essayons

Afbeelding

werd gebouwd door een gerenommeerde werf bij New Orleans, die zijn sporen had verdiend met marineschepen. De automatisering is nauw verweven met de hydraulische aandrijving van bodemkleppen, zuigbuisbokken, afsluiters, enz. De Nederlandse inbedrijfstellers van de automatisering zagen met enige verbazing hoe het werfpersoneel het hydraulisch leidingwerk in elkaar flanste. Na het op maat zagen van een pijp werd hij zonder schoonmaken vastgelast aan een verbinding of appendage. En dan liefst leidingwerk met zoveel mogelijk haakse bochten.

Het gevolg was dat na de inbedrijfstelling en bij de onderhoudsbeurten, bij elke spoeling van het hydraulisch systeem nog jarenlang vuiligheid uit de leidingen kwam.

Adri

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Erikdepooter »

Harry schreef:
we allemaal wel weten hoe de Yanks nu eenmaal denken dat zij HET centrum van het Universum zijn!!
Dan hoort deze daar toch zeker in thuis!
https://www.youtube.com/watch?v=KvRYd8U7qGY
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dan hoort deze daar toch zeker in thuis!
DE zeer recente aanvarings bakkies bij de US Marine....d.w.z. de bakkies die de publiciteit halen!....spreken daarvan boekdelen.Om dan verder maar te zwijgen over " buitengewone en ZEER ervaren schippers" die bij een aankomende orkaan OF met een ouwe houten boot naar buiten gaan en/of naar hun nest gaan en dan de hele handel verzuipen.En breek me nou het gebit niet los over zaken zoals de " Ocean Ranger". Er is hier onlangs al een hele dikke boom opgezet over dat onderwerp EN vervolgens weer omgezaagd :mrgreen:
Maar jaaa....als je in de buurt van Houston Texas ...waar dus ALLES groter is :lol: ... bij zo'n Maanraket staat te kijken die ze daar plat hebben neergelegd en waar dan boven op die pijp een paar gasten in een ruimte pakkie zitten......DAN denkie toch :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Erikdepooter »

Harry schreef:
naar hun nest gaan en dan de hele handel verzuipen
Het zou zomaar kunnen dat Theo daarboven meteen naar de kapitein van de El Faro is gestapt om hem daarover eens flink te oren te wassen.
Misschien dat het niet zo werkt in de Hemel, maar ik gun het die Michael Davidson van harte!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

---er gemakshalve van uit gaande dat ze op dezelfde verdieping wonen :-D :-D
Maar ik kan me voorstellen dat de bemanning van Davidson hem op democratische wijze heeft weggestemd naar een lagere verdieping...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

op democratische wijze heeft weggestemd naar een lagere verdieping...
EN.......misschien wel gelijk terug gezet "in de tijd" om z'n leergeld te gaan halen als " stoker op een Chinese kolenboot" :lol:
Bij die Davidson types helpt " oren wassen" niet Erik.......slechts de " botte bijl" of een flink end " brons groen eikehout" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Yep, zoals ze in NewZealand zeiden: "...ya only stop him with the diplomacy of a four-by-four"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

LETICIA - Dutch Steam tanker.

Leticia001.JPG
Leticia001.JPG (47.01 KiB) 6427 keer bekeken
Leticia002.JPG
Leticia002.JPG (136.68 KiB) 6427 keer bekeken
Leticia003.JPG
Leticia003.JPG (172.71 KiB) 6427 keer bekeken

>>> http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=3697

>>> https://www.helderline.com/tanker/leticia-0
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

Ter info en op verzoek:
De tekst is in het in het Engels geplaatst. Men kan de tekst kopiëren zodat men de tekst in de vertaalmachine
-van onder andere Chrome- kan plaatsen en in het Nederlands vertalen.
Bij een eventuele volgende plaatsing zal ik proberen het zo te doen.
:wink:

GIPSY

The Gipsy
… the schooner “ Gipsy” belonging to the Waterford Steam Navigation Co. was on a voyage from Bristol to Liverpool and Waterford. She was towed down the River Avon by the tug Sea King but shortly after passing under Clifton Suspension Bridge she struck rocks and mud on the Bristol bank. She listed over and blocked the river. Tugs tried to move her but failed. A steam driven fire engine was then brought by barge to pump the water out of her so that the cargo could be removed, but she broke in two. The crew remained on board and removed the cargo as they were in no real danger. The only passenger had left the ship safely shortly after she had gone aground. It was not until 17 May that a channel could be opened sufficiently for ship movements in the river Avon. Eventually some weeks later the remains of the “ Gipsy” were finally dynamited and the river fully reopened.



The stranding of the Waterford Steam Navigation Company’s steamer, the Gipsy, which happened on the night tide of Sunday, May 12th, 1878. The boat had arrived in Bristol from Ireland on the 11th with passengers and cattle, and left Cumberland Basin for Waterford with passengers and cargo in the early morning of the 12th. It was then high water. When opposite the gully in the Black Rock, the steamer, which had a tug, struck the bank of the river on the Bristol side. As she could not be moved, the passengers were taken off, and afterwards the crew. As she lay the Gipsy blocked the navigation, her stern being completely under water when the high tide returned. Three tugs failed to change her position, and it soon became evident that exceptional measures would have to be adopted. The Docks Committee was called together on the Monday morning, and instructed the Haven Master (Captain Parsons, R.N.) to take whatever steps were necessary so that ships might get in and out of the City Docks as soon as possible. Some 250 men were immediately set to work to clear the wreck of cargo, furniture and fittings. On the Tuesday a large gang of navvies was put on the Somerset bank to cut away mud, and so deepen the water as to allow the larger vessels to pass the wreck. There was a meeting of the Town Council on the same day. Mr. George Wills stated, for the Docks Committee, that it was proposed to use dynamite among other means to clear the navigation. Lieutenant Durnford, R.N., and half a dozen men of the torpedo service soon arrived upon the scene to apply the dynamite charges. A sergeant and three men of the Royal Engineers were also engaged to assist. Charges of the explosive up to 200 Ib. were used. On the 15th of May several windows of houses were blown in by the force of an explosion, and it was said that the noise was heard a few miles away.


A Bedminster youth, who was watching operations from the farther end of the Gully on Durdham Down, estimated to be a quarter of a mile from the wreck, was struck by a piece of metal after an explosion, and had to be removed to the Royal Infirmary. Steps were then taken to warn spectators and others of impending explosions. The last charge was fired on Tuesday, June 4th, and then very little of the Gipsy remained in the river. Indeed, it was considered that the course had been cleared. Lieutenant Durnford spoke almost regretfully of the fact that an end had come to a period of fine practice for him and his men. Of course, there were large crowds attracted daily to the scene of the disaster for as long as there was anything worth seeing, and brake and cab proprietors made big profits in the first few days. The ship was valued at 15,000.


Gipsy001.JPG
Gipsy001.JPG (125.46 KiB) 6241 keer bekeken
Grtn @Allen
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Wist u dat .......?

Bericht door sparks »

Mooi breukje lijkt me zo :mrgreen:


Plaats reactie