Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jacob Bothof »

Behalve pas geleden in Rotterdam,waar tijdens het afmeren van een dubbelwandige tanker de
enkelwandige brandstofbunker werd lek gevaren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ja, ook al zo'n vreemd verhaal, vind ik....
Ik meende altijd dat alle faciliteiten in de haven in het Rotterdamsche havengeld verwerkt zat, dus ook sleepbootassistentie...
Dat ze daar van af zien als het schip een boegschroeffie heeft, ontslaat de haven dan niet van de verantwoordelijkheid, toch ?
Nu willen ze de schoonmaak tot aan Basel (bij wijze van spreken) op hen verhalen...

Maar ik had er tot nog toe niet op gereageerd, want ik ben niet bepaald meer op de hoogte van de havenregels/tarieven...hoopte dat iemand daar wat over zou zeggen...
Ik herinner me een keer dat de kapitein eiste dat hij 2 sleepboten kreeg, waar hij voor betaald had, bij het aanmeren van -ik meen- de Karlsvik…
Werd, ondanks dat er voor betaald werd, geweigerd....
Dat vond van Bergen niet leuk...
Later haalde hij de krant nog omdat hij het er niet mee eens was dat hij zonder z'n KHV-aanvulling niet (meer) wereldwijd mocht varen, en daardoor ontslag dreigde..

En tav Jan V&D
Sommige GHV-ouwe's konden heel goed manoeuvreren. Eric vertolkt dat zelfs in z'n onderschrift.
Het laatste staaltje daarvan was tevens op m'n laatste ghv-reis op de Nedlloyd Freetown. In -ik meen- Cagayan of Illigan in de Philippines 'praatte' die ouwe dat schip als een dotje watten tegen een gammel houten steigertje aan van hooguit 40m lengte.
1 roerganger, 1 leerling achter de telegraaf, en een 1e strm voor het doorgeven van de orders naar vóór- en achterdek...hijzelf leunend op de brugvleugel...en ik een paar meter ernaast om te kijken...
Petje af hoor ! Dat vind ik Knap (met hoofdletter)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Petje af hoor ! Dat vind ik Knap (met hoofdletter)
Begin je nou op je ouwe dag een beetje te bruinwerken met die lui van boven Jan :mrgreen: :roll: mot je wat goedmaaak'n of zo :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Nou ja Jan zegt het niet met zoveel woorden maar die ouwe wist dat bij hem beneden mensen stonden waar hij op kon vertrouwen. Licht aanhouden, motor laten lopen in welke gewenste richting dan ook, kombuis van energie voorzien, bier koud houden, zwembad vol houden, lucht verversen in je hutje, warm en koud water leveren, rotzooi over de muur lenzen, man dat wij nog tijd hadden om te eten en te slapen :lol: :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Vakmanschap, is uiteraard uitsluitend Meester-schap :-D :-D :-D
Maar daarom heb ik waardering voor een ieder die op kundige wijze z'n vak uitoefent.....
Korgeleden nog, sprak iemand in een blauw pak nog tegen mij "...rij- en kentekenbewijs aub..", en toen dacht ik nog "wat leuk om een terzake kundig iemand aan het werk te zien…" :lol: :lol: :lol:

Oh ja: het was een routine-drankcontrole... En dat vind ik echt uitstekend: die moeten ze véél vaker houden.
Persoonlijk vind ik alcohol in het verkeer reden genoeg voor permanente intrekking van het rijbewijs.
Zal lekker opruimen op de weg... Misschien dé oplossing voor het fileprobleem...
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De telegraaf is hier wel stevig vastgezet... :)
Of zou er boven op het schavotje ook een telegraaf staan?

Stevens bridge.jpg
Stevens bridge.jpg (113.29 KiB) 3016 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Afvoergassenleiding van de noodolieverlichting, een schoorsteen dus?
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jandikker »

Allemaal maar over lege luchtvaten, Ouwe's die het wel of niet kunnen, maar wat is jullie ervaring met stoom?
Een triple bijvoorbeeld?
Groeten

Jan
Aait vedan :-D
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Alleen stoompompjes, stoomgenerator(compound) en turbines verder heb ik wel een aantal stoommachines gezien maar er nooit mee gewerkt. Maar ik ben pas 76 Jan en toen ik kwam kijken gingen de laatste stoomschepen, althans bij de SMN, er uit.
Wel meegevaren op kleine schepen met zuigerstoommachines, ik vond het een prachtig rustig bedrijf. Dat gedoe met turbines was aan mij niet besteed, dan moet je er een hobby bijnemen uit verveling :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een triple bijvoorbeeld?
Tja, Jan, daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren... :lol:
Maar voor mijn derde rang begon er een ouwe examinator over te neuzelen en kreeg ik toch nog een 5 voor de moeite.
Wel een herretje, dus kon ik me opnieuw in deze materie verdiepen, om het na het examen weer zo snel mogelijk te vergeten. :wink:


Plaats reactie