Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harry G. Hogeboom

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 aug 2018 20:43

diep door het stof te gaan
Daaaar beginnen we dus nait an hier op het digitale Leugenbankie bij de buitendeur van het Kombuis Allen......niks van de stoffige gedoe OF zelfs maar vergelijken met politici :roll: Zo'n mooi plaatje grijnzend achter een draaibankie spreekt ook al weer " bankschroef-delen" zogezeid. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 20 aug 2018 22:57

Enkele honderden mijlen naar het noorden ligt de Canadese stad Halifax, Nova Scotia - als een Nova Sibirsk in de Russische steppen - aan de rand van de arctische ijsvlakten die als gletsjers omlaag lekken en het totale noordelijke halfrond beïnvloeden.

"Cruiseschip" geschreven door Jan Noordegraaf. :wink:

https://www.marinanoordegraaf.nl/DHTML/ ... _Schip.pdf
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 21 aug 2018 03:23

aan de rand van de arctische ijsvlakten
Ik moet nog aan dat boek van Jan Noordergraaf beginnen Jos.........maaaaar we moeten natuurlijk jaaa nait vergeten dat het verhaal geschreven is door een ouwe vonkentrekker :lol:
Ik hepper jaa met zo'n vonkentrekker gevaaarn die hield hele gesprekken met de ventilator in de mess room! :roll:
MVG HGH.

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 21 aug 2018 18:38

die hield hele gesprekken met de ventilator in de mess room!
Ach, het waren niet alleen vonkentrekkers die zich te buiten gingen aan drank, Harry.
Ik heb met twee kapiteins gevaren die met zware delriumverschijnselen van boord werden gehaald.
Op de Caltex Arnhem maakten we 3 reizen van Ras Tanura naar Bahrain en al die tijd was de zegelkast op slot.
Op de Carchester kwam die ouwe 's nachts op de brug, zag vissermannetjes in the middle of the North Atlantic, die ik zelf dus niet zag.
Toen hij aan de telegraaf begon te scheuren omdat hij roze olifantjes aan dek zag rond hobbelen heb ik de eerste stuurman maar gebeld die hem in zijn hut wist te krijgen en daar verder voor hem gezorgd.
Ook HWTK's die geen wacht liepen hielden soms hele gesprekken met ventilatoren, dus dit had verder niets met de functie aan boord te maken. :wink:

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 21 aug 2018 21:45

het waren niet alleen vonkentrekkers etc. etc.
For sure for sure..... :lol:
Waar is de tijd gebleeev'n dat de hofjood een doossie bier per dag voor me koud zette :lol: In die Tuborg tiet was een doossie dus 24 flessies :lol: :roll:
MVG HGH.

v+d

Bericht door v+d » 23 aug 2018 13:48

Er was hier sprake van een handgemaakt bankschroefje en een gegoten bankschroefje dat handgemaakt zou zijn.
Nou ja met drie jaar MULO A had ik natuurlijk niet veel met dat ijzervreten en bovendien werkte ik na schooltijd bij een slager dus alleen in uitbenen had ik wel een stevige opleiding gehad. Dat is mij later nog vaak van pas gekomen :lol:
Een mens moest wat dus het werd de machinistenschool in Scheveningen, lekker dicht bij huis, geen uniformkosten en ik kon het doel lopend bereiken, geld voor iets anders was er toch niet dus je moet het optimistisch bekijken :wink:

Motoren vond ik prachtig, stoommachines ook terwijl de rest van al dat gesnor mij niet zo kon boeien.
Lassen is een kwestie van geduld, de juiste stroominstelling en een vaste hand, ook leuk.
Smeden ook prima maar aan dat onnodig vijlen, zagen en hakken had ik echt een gruwelijke hekel.
Machinebankwerken vond ik wel aardig, nou ja van mij is er dus geen bankschroefje te vinden, ook niet op zolder.
Wel een paar kaarsenhouders, een dobbelsteen en zowaar een drijfstangetje met een miniatuur oliepotje.

Wat dat nu allemaal met de haven van Halifax te maken heeft, ik zou het niet weten...
DSC07668werkstukkies.JPG
DSC07668werkstukkies.JPG (128.82 KiB) 1691 keer bekeken
DSC07669werkstukkies.JPG
DSC07669werkstukkies.JPG (123.39 KiB) 1691 keer bekeken
DSC07670werkstukkies.JPG
DSC07670werkstukkies.JPG (89.69 KiB) 1691 keer bekeken
DSC07671werkstukkies.JPG
DSC07671werkstukkies.JPG (70.82 KiB) 1691 keer bekeken

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 aug 2018 02:35

Wat dat nu allemaal met de haven van Halifax te maken heeft, ik zou het niet weten..
.
IK dus ook niet Jan...maaar zigzaggen is hier toegestaan-vanmiddag nog een zigzag koersje gevaaarn! :lol: - onder het wakende oog van Martje in Braziel...DUS niks in de weg.Toch mooi dat die met veel vlijt geproduceerde al/niet glimmende werkstukkies weer van de zolder zijn gekomen...met name dat drijfstangetje met dat oliepotje spreekt me bijzonder aan, om dat verchroomde dobbelsteentje maar niet uit te vlakken!! :lol:
MVG HGH.

Jacob Bothof

Bericht door Jacob Bothof » 24 aug 2018 10:50

Dan nog maar even verder ziggezaggen,
als dat dobbelsteentje "HandMade"is, Chapeau :) Mij is het nooit gelukt om z'n brokje ijzen in zes gelijke
vlakken te krijgen :mrgreen: , tegen de tijd dat het er op begon te lijken was het zo groot geworden
dat het niet meer zou passen in het "HandMade"bankschroefje van Harry :lol:

Allen

Bericht door Allen » 24 aug 2018 11:36

Harry G. Hogeboom schreef:
24 aug 2018 02:35
Wat dat nu allemaal met de haven van Halifax te maken heeft, ik zou het niet weten..
.
IK dus ook niet Jan...
Heer Hogeboom ik verwijs u voor reactie naar de Ambuggiebar.
Grtn

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 24 aug 2018 11:53

Halifax Docks.jpg
Halifax Docks.jpg (160.67 KiB) 1548 keer bekeken

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 aug 2018 14:41

Mij is het nooit gelukt om z'n brokje ijzen in zes gelijke vlakken te krijgen
Tjaa Jacob, dat vroegere " gevijl en gehak" heeft al heel wat frustraties opgeleverd toendertijd, wat ik me ervan herinner was dat mijn dobbelsteentje ook niet om over naar huis te schrijven en keek een beetje scheel geloof ik.....zeker NIET op de nominatie voor verchromen. Ik ga vlug verder met m'n glaassie karnemelk voor ik meer op m'n flikker krijg van Allen, die is met z'n verkeerde been uit z'n nest gestapt en geeft "Sallanders in den Vreemde" er van langs :lol: :roll:
Als die lieden van "Achter die zaaand-bulten" je aan gaan spreken met " Heer Hogeboom"...ga dan maar even recht zitten. :mrgreen:
@ Jos. Bijzondere foto Jos, er staat me een verhaal bij van " bijzonder opgewonden-aan relletjes grenzende- toestanden in Halifax" toendertijd....NA dat die overlevende jongens terug kwamen van WW1 in Europa......die lieten het toen kennelijk niet zitten bij een "enkel koud potje bier" vooooor de meesten WEER in de trein stapten voor een ritje van een dag of wat " verder naar het Westen".Ik moet NU even de namen nakijken van die toenmalige trieste affaires, maar weet WEL dat er o.a. ontiegelijk veel Canadese en met name NewFoundland jonge jongens ( TOEN nog geen deel van Canada!!) in Frankrijk begraven liggen :(

PS 1.
N.a.v. die foto van Jos hierboven realiseerde ik me dat dit in feite wel een " even aan de pet tikken" moment is en plaats hieronder enkele websites waar wat meer over de rol van Canada in WW1 is te lezen, enkele statistische gegevens heb ik op Oorlogsherinneringen geplaatst, anders krijg ik ruzie met Martje in Braziel :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Military_ ... orld_War_I

https://www.thecanadianencyclopedia.ca/ ... d-war-wwi/

https://www.warmuseum.ca/firstworldwar/

Het moge duidelijk zijn dat het " Terug naar Canada verschepen van bekant 250.000 + soldaten" in 1918-1919 niet bepaald een eenvoudige zaak was en er brak dan ook diverse keren trammelant uit in de barakken waar ze waren gehuisvest in Engeland, zie hieronder. o.a.de " Olympic", een zusterschip van de " Titanic" speelde daar een grote rol in.

https://www.warmuseum.ca/firstworldwar/ ... ilization/
Hieronder enkele relevante plaatjes, die soldaten achter in de bak van die trucks lieten zich later niet met een bakkie Engelse thee afschepen :lol:
Bijlagen
CanadianVimyRidgeMemorialFrance.jpg
CanadianVimyRidgeMemorialFrance.jpg (34.27 KiB) 1493 keer bekeken
CanadianSoldiers Returning-fromVimyRidge-1917.jpg
CanadianSoldiers Returning-fromVimyRidge-1917.jpg (61.05 KiB) 1493 keer bekeken
Copy of Canada-ReturningSoldiersOlympic.jpg
Copy of Canada-ReturningSoldiersOlympic.jpg (325.47 KiB) 1493 keer bekeken
Canada-ReturningSoldiersRiots.jpg
Canada-ReturningSoldiersRiots.jpg (137.87 KiB) 1493 keer bekeken
Canada-ReturningSoldiersRiots1.jpg
Canada-ReturningSoldiersRiots1.jpg (121.95 KiB) 1493 keer bekeken
MVG HGH.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 24 aug 2018 19:47

And the band played Walzing Mathilda...
't Is weliswaar Canada ipv Australia, maar daar hadden ze in C vast wel een tweetalige variant op....

https://www.youtube.com/watch?v=G6IhLcnyuN0
Greetz!
Jan DB Vos

Breeze

Bericht door Breeze » 24 aug 2018 22:03

Onverschillig of ze nou uit Down Under, Nieuw Zeeland, Canada, VS, enz. komen, heb ik het grootste respect voor soldaten, jochies nog meestal, die al of niet vrijwillig (meestal vrijwillig) in een ver land iets komen verdedigen voor een ideaal groter dan henzelf.
Er is onderzoek verricht waarom soldaten in vredesnaam een aanval plegen onder vijandelijk vuur met een grote kans op sneuvelen. De allesoverheersende motivatie is om je maten niet te laten zakken. Wat de reden ook mag zijn, mijn grootste respect hebben ze.

Ik mag mij gelukkig? prijzen dat ik de ultieme baby-boomer ben, nl. verwekt in de vreugdevolle maand mei 1945 identiek aan mw. Breeze trouwens. Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, dat wij alles willen weten over WOII en ook WOI. Het is onontkoombaar dat je dan bij bepaalde gebeurtenissen en op bepaalde plaatsen emotioneel wordt. De eindeloze rijen witte kruizen in Normandië en Margraten laten mij nooit onberoerd.

Zo'n foto van een thuiskomst van Canadese soldaten met de Olympic en die foto's en het verhaal van Harry geven eenzelfde effect.

Adri

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 aug 2018 00:40

thuiskomst van Canadese soldaten met de Olympic en die foto's en het verhaal van Harry geven eenzelfde effect.
@ Adrie et al,
Ik ben dus geboren in de vreugdevolle maand Juli van dat speciale jaar 1945 en ik laat NU hier in Canada geen kans voorbij gaan op dat " speciale jaar 1945" even te benadrukken....als ik de kans krijg in situaties waar "ze" mijn geboortedatum moeten weten. De zonder mankeren in 99.9% van de gevallen vraag is dan altijd...."WAT is t'r dan zo speciaal aan 1945"...waarop mijn antwoord zonder mankeren ...: " Nou jaa, IK ben toen geboren! :mrgreen: "....en de gezichtsuitdrukking van de vrager verandert dan altijd in de richting van " WAT een eikel" :lol: ......maaaar draait onmiddellijk bij als ik er aan toevoeg:" EN toen hebben de Canadese jongens Nederland bevrijd van die vervelende opdringerige en hebberige Oosterburen die al 5 jaar ongevraagd op visite waren".....het stukkie " vervelende opdringerige hebberige Oosterburen" is nu even speciaal voor Kombuis " netjes vrij vertaald" van wat ik dan in werkelijkheid zeg! :roll:
DAN gaat er in heel veel gevallen " een lampie aan".
De eindeloze rijen witte kruizen in Normandië en Margraten laten mij nooit onberoerd.
zei Adrie.
Ik heb dat effect nog al eens een keer omdat ik hier in Canada "zo over de jaren" nogal eens tegen personen aanstommelde die OF:
* In Nederland hadden gevochten. ( Dat wordt de laatste jaren steeds minder!)
* Familie-leden hebben ( Vader-broer-oom-kennis etc.) die ook daar hadden gevochten.
* Ouwe veteranen die een laaaaiend ENTHOUSIAST verhaal vertellen van hun een of meerdere bezoeken aan Nederland waar ze ZOOO buitengewoon gastvrij werden onthaald. Als ik dan vraag of die Nederlandse wijffies van toen OOK ouder waren geworden, dan wordt er slechts gegrinnikt! :lol:
* Derden die verhalen vertellen van ouwe Veteranen die ze kennen, met een zelfde inhoud als hierboven.
* Nu alweer wat jaren geleden tijdens ontmoetingen met ouwe Veteranen die al NET zo lang in een rolstoel zaten als IK hier rondloop!!!! :(

En zoooo is het dus gekomen, dat ik in voorkomende gevallen aan een spreuk van mijn ouwe Oom en naamgenoot Gradus ( R.I.P.) denk die dan zei: " Zolang je nog aan me denkt, dan ben ik er nog!"
En ik denk dan ....Tjonge jonge Hogeboom, heb jij even mazzel gehad van " heb ik jou daar".....voor hetzelfde geluk had je NU Moffrikaans gesproken, je zit voor een duppie op de eerste rang......DAT hebben die jonge jongens voor je gefikst! En Canada wonende komen dan de Canadese jongens...ook i.v.m. hun rol van de bevrijding van Nederland etc...misschien wel ietsie eerder aan bod als de Aussies, de Kiwi's, de Yankee's en de Limey's......maar IK tik voor ze allemaal aan de pet....waarvan akte.
Over mijn ouwe Ome Gradus gesproken,ik zat eens met hem en zijn zoon Harry ( beiden R.I.P.) te vissen hier in de wereld aan een mooi meer en we vingen absoluut geen ene sodemieter. We zaten daar natuurlijk onder elkaar over te ouwenelen, aas, diepte, lijntje...weet ik veel maar het schoot geen mieter op. Een eindje verder zaten ook 2 gasten te vissen en die vingen aan de lopende band forellen, dus ik liep naar die klanten toe om wat "local information" te vergaren. Ze negeerden me heel duidelijk, gaven bekant amper antwoord en lieten me heel duidelijk merken dat ik beter gelijk op kon rotten.Ik dacht in eerste instantie dat dit was om hun visstekkie te beschermen......maaar toen ik zei dat ik zelf in feite nooit ging vissen maar dat het een beetje lullig was om geen ene moer te vangen, met name voor mijn Ouwe Oom en Neef die speciaal uit Holland waren gekomen omdat ik gezegd had dat je hier zo praaaachtig op forellen kon vissen.TOEN draaiden die klanten om als het spreekwoordelijke blad aan de boom en begonnen met hun uitgebreide excuses te maken over hun onvriendelijke gedrag etc. etc.....waaaant ze hadden ons horen praten en begrepen dat wij DUITSERS waren EN een van die maten zijn Vader EN zijn oom waren in WW2 in Nederland gesneuveld en lagen daar begraven en toen kwam het verhaal " Hoe de Nederlanders daar zelfs NU-dit was 2005- nog zo erkentelijk voor waren" etc. etc.
Nou jonge jonge werd er toen even aan het visgerei gesleuteld en vingen we forellen.......als nooit tevoren!! :lol:
Ik wil maar zeggen........."And the Band played Waltzing Mathilda" :(
Bijlagen
Picture 61.jpg
Picture 61.jpg (46.76 KiB) 1401 keer bekeken
MVG HGH.

Breeze

Bericht door Breeze » 25 aug 2018 08:19

Harry, ik zit hier op de rand van mijn bed (in midden Duitsland) jouw verhaal te lezen en ik geloof dat ik oud wordt, want ik houd het weer niet droog.

Adri

PS1: wij hadden een subagent in Ottawawa, een oud admiraal van de RCAN, ene Ken Dyer en die raakte ook niet uitgepraat over de ontvangst die hij kreeg in ons land tijdens de 50 jarige herdenking van een landing met een paar bootjes op een strand met wat prikkeldraad.
PS2: mijn ouders zouden er niet over hebben gepiekerd om vakantie te houden bij de oosterburen. Maar dan blijkt dat er heel mooie gebieden zijn en dat die Duitsers over het algemeen vriendelijk en behulpzaam zijn.

En zo is de cirkel weer (een beetje) rond.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 aug 2018 23:37

Tjaaa.......over Ronde Cirkels gesproken, dan denk ik in deze dus aan Grootcirkels, da's om de Nautisch angelegen personen goed gemutst te stemmen. Wat betreft " Halifax e.o." komen de zgn. " omstreken" van zo'n 6000 km naar het Westen hier dus aan de deur kloppen.....ik refereer nu dus naar de giga bosbranden in British Columbia ( BC) aan de Westkust van Canada. Ondanks de giga bergrug van de Rocky Mountains kunnen we hier aan de Oostkust dus de rook waarnemen...het zonlicht is hij-ig en het is te ruiken.In BC is dus behoorlijk de pleuritus uitgebroken en het einde is nog niet in zicht.....bidden voor veeeel regen!Ondertussen reizen er letterlijk "van heinde en verre" brandweer lieden naar BC om daar te helpen.
Hieronder een paar willekeurig van het Internet geplukte plaatjes die voor zich spreken.
Bijlagen
BC-ForestFires (1).jpg
BC-ForestFires (1).jpg (44.86 KiB) 1297 keer bekeken
BC-ForestFires (5).jpg
BC-ForestFires (5).jpg (57.44 KiB) 1297 keer bekeken
BC-ForestFires (4).jpg
BC-ForestFires (4).jpg (53.02 KiB) 1297 keer bekeken
BC-ForestFires (3).png
BC-ForestFires (3).png (66.86 KiB) 1297 keer bekeken
BC-ForestFires (2).png
BC-ForestFires (2).png (163 KiB) 1297 keer bekeken
BC-ForestFires.png