Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De T2 tanker Capo Emma.

Capo Emma.jpg
Capo Emma.jpg (182.41 KiB) 4811 keer bekeken
IDNo: 5103417 Year: 1943
Name: MANASSAS Type: Tanker Flag: USA DWT: 16613 Ship Design: T2-SE-A1
Country of build: USA Builder: Sun Location of yard: Chester, Pa
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1TE-15
48 EMMA - 64 CAPO EMMA
BU La Spezia 5.78

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Potje na de wacht,

Pak de Leuning…die mot vol.

Bij tijd en wijle werd er vroegaah op democratische wijze door de Chef van de wacht besloten dat ik me als vrijwilliger had aangemeld en dat het “ Kouwe Potje na de wacht” plaatsvond in mijn assistenten hutje en ik als 7e massinist en DUS jongste aanwezige er voor moest zorg dragen dat de prullebak met lege bierflessies op tijd werd geleegd EN er nieuwe kouwe voorraad bier moest worden aangedragen als dat de meer Snr. aanwezige heren zo beliefde….”In de stijl van Heeee Lange haal nog eens FF wat koud bier, teken maar voor mij”…..OF erger….” Hee Lange, wees eens gastvrij en trakteer je bezoek eens op een koud pilsje”…….dan pleurde ik normaliter die prullebak met lege flessies leeg over de muur, zo’n 4 stappen buiten mijn hutje-zie plattegrondje-…….ECHTER….bij de meer serieuze gelegenigheden werd er dan al ras besloten dat “in dit unieke geval” de flessies maar vast “plat op de leuning” moesten worden gelegd, “ Ge wiet mar nooit” was ook toen reeds het devies!!! :lol:

Zie hieronder a) de originele plattegrond van de gang met de 5e wtk hutjes en b) de gang zoals ie later was omgebouwd ten tijde van mijn assistenten tijd. De Rode lijn in de gang was een deur en de GELE lijnen geven aan waar de leuningen in de gang zaten.

DUS….in eerste instantie moest ik dan de flessies plat op de leuning neerleggen en werd er vrijwel gelijk besloten dat de leuning ook VOL moest!! Dat was een kwestie van “ er even voor gaan zitten”……maaar werd in feite als “ niks bijzonders” beschouwd. Tegen de tijd dat het wat krap werd met vrije leaning lengte kondigde ik dat dus aan EN moest het besluit worden genomen OF ik de reeds lege flessies –veelal Tuborg toendertijd—rechtop moest gaan zetten om meer vrije leuning lengte te maken…….OF …gezien de omstandigheden –welke veelal met de toestand van de MAN van Ome Cor had te maken- dat er van verdere “ produktie van lege bierflessies” maar werd afgezien…..OF…..” Zet ze maar rechtop Lange, de leuning mot FF vol”
En zooo is dat toen gekomen.Uiteraard bleef ik in mijn hutje met de cholere zooi zitten als de maten weer vertrokken. :mrgreen:
Bijlagen
Hutje-7eMeester-OrigineelPlan.jpg
Hutje-7eMeester-OrigineelPlan.jpg (188.58 KiB) 4680 keer bekeken
Omgebouwd Hutje-7eMeester.jpg
Omgebouwd Hutje-7eMeester.jpg (193.06 KiB) 4680 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Berna 1952.

Berna.jpg
Berna.jpg (166.47 KiB) 4534 keer bekeken
IDNo: 5042481 Year: 1952
Name: BERNA Type: Tanker Flag: PAN DWT: 19021
Country of build: ITA Builder: Riuniti Adriatico Location of yard: Monfalcone
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
BU Gandia 20.3.75
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Hee, Harry,
Nou herinner ik me, dat ik als leerling op de Mitra ook opdracht kreeg om al die bierflesjes te verzamelen, ze vervolgens oranje te schilderen en ze dan kon gebruiken voor het loggen buiten boord.
Ze gingen hoe dan ook over de muur. Net als alles wat we kwijt wilden. Alleen de slops niet (meer).
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Etc.etc.... leerling op de Mitra ...... die bierflesjes te verzamelen,.... oranje te schilderen en ze dan kon gebruiken voor het loggen buiten boord.
Hallo Erik,
Tjaaa....HET fameuze " loggen buitenboord" :lol: ...ik kan me dat heel vaag herinneren...en ik moest er ook aan denken toen ik het bovenstaande " uit het vroegere leven van een 7e massinist gegrepen leven" verhaal uit m'n stoffige geheugen opdiepte. :roll:
Dat bewuste " lege bierflessies prullebak" verhaal gebeurde in die dagen ik zou haast zeggen " min of meer met de regelmaat van de klok, maaaar was ...met waarschijnlijk verschillende uitzonderingen... een voornamelijk " Technische Aangelegenigheid"......mijn toenmalige katje was zodanig dat ik zelf al sowieso de grootste moeite had om niet rood te gaan staan, DUS was dit veelal een beslissing zoals ik al zei "Waar ik door de Chef van de wacht als vrijwilliger was aangewezen" al of niet in overleg met de stuurman van de wacht ( ALS dat een geschikte knakker was??).....DAN hadden de maten EN geen rotzooi in de hut EN ik was de " opruimer klos".....en hield er een paar kouwe potjes aan over. :mrgreen:
Lege bierflessies Oranje gaan schilderen ter " Meerdere Eer en Glorie van de Nautische Dienst" :lol: was toendertijd geen punt van overweging van de MK staff ....DAT durf ik wel met " aanzekerheid grenzende waarschijnlijkheid" :roll: hier te vermelden.
Oooook waren dat de dagen dat " 7e massinissies a/b van de Reuzen van Heusden" nou niet direct met wat je noemt " fluwelen handschoentjes" werden aangepakt....en ik herinner me gezegdes als " In MIJN MK wordt er dus NIET in de bilge gekotst" met als gevolg dat ik het kotsemmertje aan de arm met me meedroeg.......waaant " zitten op wacht"....gebeurde er dus OOK niet "in MIJN MK" :mrgreen:
En " over gezegdes gesproken"......van de fameuze " gesprekken in het pikheethok" herinner ik me OOK :
" Ik kan me niet herinneren Hogeboom, dat WIJ om je mening hebben gevraagd, DUS waarom hou je om te beginnen je bek niet dicht" :mrgreen:
OF.....toen ik bij het inleveren van mijn Memoriaal aan het einde van de week bij een neiuwe baas, per ongeluk mijn rechter poot over de drempel van zijn hut zette:
" Ik geloof niet dat ik je heb gevraagd om binnen te komen, leg dat boekie maar in het kantoortje" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik geloof niet dat ik je heb gevraagd om binnen te komen
Dan waren de Hwtk's bij Nedgulf tankers een stuk gastvrijer... :wink:

(dit verhaal heb ik al eerder geplaatst)

Ik maak mijn eerste reis als 4e stuurman op de Gulf Italian. We bevinden ons in de Rode Zee, tussen Abu Ail en Perim eiland, onderweg naar onze thuishaven Minah al Ahmadi.
12.15 uur, het middagbestek is gemaakt en ik haast me met het noonbrieffie over de kippeloop om het aan de hwtk te overhandigen.
- Klop klop.
- Wat mot je, joh?
- Noonbriefie, mijnheer.
- Je weet toch dat ik geen mijnheer ben, zeg maar Ome Rinus. Ga zitten en pak een kouwe klets van Ome Rinus.
Wat hebben we vandaag gelopen? Niet dat dit me ene moer uitmaakt, het zal mijn tijd wel duren.
- 17,8 knopen gemiddeld mijnheer…. ik bedoel Ome Rinus.
Ome Rinus pakt nog een fikse borrel en begint me het een en ander uit te leggen over het leven in het algemeen en het leven van een hwtk op een Gulftanker die aan zijn pensioen toe is in het bijzonder.
- Of we nou 17,8 mijl lopen of 13,6 het zal mij worst wezen, zit nu 3 maanden aan boord en moet pas na 6 maanden met verlof en dan begint dat gezeik van die wijffe weer; ik heb namelijk ook 2 dochters.
Dus laat mij maar lekker varen, als ik thuis om 11 uur een pot bier pak beginnen ze me al uit te maken voor ouwe zuipschuit. Hier zit ik op rozen, hoef alleen maar aanwezig te zijn, die second regelt het allemaal wel beneden.
Ampat, trouw dus nooit en ga maar lekker op pakkiesbootjes varen, want de tankvaart is niks voor een vrijgezelle jongen.
- Bedankt voor het potje bier Ome Rinus, maar ik moet aan tafel.
- Jij liever dan ik, aan tafel zitten ze ook te zeiken, ik pak nog maar een slaapmutsie.

Gulf Italian-1.jpg
Gulf Italian-1.jpg (110.85 KiB) 4194 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zeg maar Ome Rinus.
Them were the days Jos :lol: Dat waren ouderwetse massinisten - EN zo goed als zeker ook WW2 gevaaarn!!- die niet alleen " het licht aanhielden"........maaaar het OOK hadden gezien!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Capsa 1950

Capsa.jpg
Capsa.jpg (185.46 KiB) 4021 keer bekeken
IDNo: 5062754 Year: 1950
Name: CAPSA Type: Tanker Flag: PAN DWT: 28280
Country of build: USA Builder: Bethlehem SB Corp Location of yard: Quincy
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16
BU Kaohsiung 9.8.76
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ze gooien er even een paar extra branders bij op die Capsa :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Chablis 1960, een uitstekend wijnjaar. :wink:

(Het is ook nog eens een ouwe Gulftanker). :)

Chablis.jpg
Chablis.jpg (153.07 KiB) 3926 keer bekeken
IDNo: 5137810 Year: 1960
Name: GULFOIL Type: Tanker Flag: USA DWT: 29239
Country of build: USA Builder: Bethlehem Steel Co Location of yard: Sparrows Point
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16.5
83 CHABLIS
BU Alang 29.10.93


Plaats reactie