Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Met die hoge golven van 30 was nog een belangrijk detail, wat hier ook niet bepaald van toepassing is...
..over een lengte van een ongeveer 1 mijl had je maar een 'bergtop' of 3, hooguit.
Ondanks dat het schip behoorlijk haalde, en de stabilizers door het water brulden, ging je eigenlijk als een snelle lift op & neer...
Dwarsscheeps, die golven, maar dat snapt een ieder wel..
Ik vond het een heel speciaal iets, vooral als je je bedenkt dat die golven uit zuidelijke richting kwamen... Dus waar krijgen die 'de aanloop' vandaan ??
Aan de Pacific-kant zaten er brekers bovenop, maar stelden in de praktijk niet veel voor. Afijn, de stuurlui zullen het wel beter weten: die kijken er urenlang naar; ik zie ze "bij tijd en wijle" en voel en zie (en hoor) grotendeels de gevolgen.
Op de Indische Oceaan was het niet eens zulk verschrikkelijk weer, dat was op de Pacific wel wat anders... Dat laatste was, wat wij zo euforisch noemen, poepieslecht weer..
Die deining liep wel erg door...tot over de evenaar bleef die frequentie zicht- en voelbaar..
Oost, west...ook best

Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

de stuurlui zullen het wel beter weten
Ik zeg niet dat ik het beter weet, maar volgens mij is het een nep-foto. :wink:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Als je de foto vergroot zie je dat er een paar mensen aan dek met een lijntje staan te klooien, bij zulke bakkies water sta je niet rustig bij de reling toch?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

...en als je 'm 40' draait om de scheefstand van de foto te proberen, zie je nog beter dat zo'n waterlijn op zo'n golftop wel heel erg onwaarschijnlijk wordt....
En Ja ! de tros loopt zelfs dóór tot in de golftop !! :lol: :lol: Het bb anker is uit en de ankerbal hangt in de mast... Nou: da's toch knap in zulk weer !
Aan bakboord staat zelfs iemand met een hengel of zoiets...
HMAS%20Vidal,%20Big%20Swell.%201940.jpg
HMAS%20Vidal,%20Big%20Swell.%201940.jpg (28.42 KiB) 3051 keer bekeken
Laten we de hoax wat geloofwaardiger maken: de ankerbal en het trosje weg, bb anker weer thuis, en het schegje een beetje spetterend door de golftop brekend, én uiteraard het hengeltje binnengehaald....

En weet iemand met een marine verleden of dat klopt: die nationaliteitsvlag in het geusmastje, midden op (hoge) zee ?
Bijlagen
Vidal.jpg
Vidal.jpg (69.21 KiB) 3035 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ze zijn dus niet bijzonder wijdverspreid, die golven van 30m......dus 40m???etc.
Kennelijk is dat met de hedendaagse "toverdoos" en/of ruimtevaart observatie/registratie technieken een ietwat achterhaald perspectief Jan, ook de Noord Atlantic en de Noord-NoordZee doen kennelijk wel degelijk mee met grote golven.En waar vroegaah dat soort "wilde verhalen" naar de Fabeltjeskrant werden verwezen, kan het nu wel degelijk worden aangetoond.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Ik weet het Harry, incidenteel kunnen golven heel hoog worden, of lijken.
De eerste keer dat ik ooit zo'n freakwave meemaakte was bij aanloop van de haven van Durban. We hadden de loods al aan boord, van die mooie stoomsleper, en resp. stoomden en motorden we gezamenlijk stampend richting de haven.
In de mk stel je je loopcadans in op de cadans van het schip, je schrapzettend als het neusje weer naar beneden duikt....je kent het wel...
Maar na 1 zo'n golf dook het neusje weer, en in tegenstelling tot 'normaal' bleef het neusje vallen...!
De hwtk en ik keken meteen elkaar aan en wisten dat we beide schrokken en ons vastgrepen aan 'iets'. De general alarmbel begon te rinkelen, en toen kwam het stuitermoment... Een klap, idioot gewoon. En alle vloerplaten die niet zaten vastgeschroefd kwamen los en begonnen te glijden. Heftig schuddend kwam het neusje langzaam weer omhoog, de bel werd weer stopgezet en de weg werd weer vervolgd alsof er niks had plaatsgevonden.
In de bar vóór het eten werd dit uiteraard HET gesprek, en trouwens nog dagenlang. Stuurlui vertelden dat alles in de stuurhut wat niet vaststond tegen de ramen sloeg, het groene water tot over luik 2 liep, de sleepboot als een dobber omhoog plopte, en wonderbaarlijk iedereen die aan dek (beide schepen) aanwezig waren was niets was overkomen. Er bleek dus een freakwave te zijn langsgekomen, maar een negatieve...! Dat moet uiteraard verklaard worden (zoals de loods deed). Er lopen daar veel stromingen, en veel golfpatronen. Die laatste door diverse deiningen, maar ook de opgewaaide, en dat mot allemaal zonodig tussen Afrika en Madagaskar de Straat Mocambique door... Waar de frequentietoppen samenkomen, krijg je een idioot grote golf, de freakwave. Daar, waar de frequentiedalen samenkomen, krijg je ahw een gat in het water, een negatieve freakwave.
Op de Noordelijke Noordzee is zo'n toevallige samenloop van die 2 fenomenen in 1 frequentie samenkomend gefilmd door een filmcamera: eerst viel het water weg, en meteen daarna een hele hoge golf erna, die bijkans de romp (of hoe heet dat in de offshore) raakte....
En idd: tegenwoordig meten ze die dingen vanuit de ruimte in het kader van tsunami-opsporing.
Volgens Pake kon het op de 100-vademlijn vaak spoken: die metingen geven hem postmortaal gelijk: daar moeten lange deiningen ineens 'omhoog'...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

incidenteel kunnen golven heel hoog worden, of lijken.
Ik zit hier nu bekant 30 jaar aan de Atlantic kust en er schieten me pak weg 3 " Apeldoorn bellen bakkies" te binnen van grote schepen op de N.A, met ontiegelijke schade, waar ik persoonlijk bij was betrokken en welke duidelijk een gevolg waren van zo'n "freakwave"...mot NU eerst even een bakkie doen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Brixham Quay.jpg
Brixham Quay.jpg (95.46 KiB) 2742 keer bekeken
Brixham Harbour.jpg
Brixham Harbour.jpg (238.27 KiB) 2742 keer bekeken

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brixham
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Allen »

Klinken.
Klinken001.JPG
Klinken001.JPG (96.18 KiB) 2621 keer bekeken
Klinken002-1942.JPG
Klinken002-1942.JPG (82.17 KiB) 2621 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie