SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Jan.

Je had toen ook een beste bootsman aan boord.
Ome Cor heb ik verschillende reizen mee gevaren was een beetje mijn zeevader. :)
Ook zie ik Guus Dalstra staan waar ik samen met ome Cor op de Karimata heb gezeten.

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

En tot mijn plezier was ook baas Zwitser aan boord.
Met hem zat ik op de Neder Linge. Prachtkerel.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

v+d schreef: 17 dec 2018 18:26 Latour was een chagrijnige kerel en Bijl een prima hwtk
Zij stamden denk ik nog uit de generatie die buitengaats was tijdens WO2.
Van Jan Bijl heb ik gegevens gevonden in de Burgerlijke Stand van Amsterdam. Hij is in WO2 in 1943 getrouwd in Engeland; na de oorlog gescheiden en niet lang daarna in Nederland hertrouwd. Tot aan zijn overlijden heeft hij gewoond in Amsterdam-Zuid. Als beroep staat vermeldt: scheepswerktuigkundige bij de SMN, dus het kan niet missen. De geboortedatum en plaats kloppen. Er staan géén kinderen vermeldt.
Overigens staat als overlijdingsdatum op zijn kaart: 22 april 1979.
Het blijft toch een mirakel dat zo'n mooie foto in de kringloop gevonden wordt.
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Even wat rechtzetten, van der Linden was de hwtk met Zo'n pijpje in zijn keel daar maakte ik een van de eerste of eerste reis mee op de Camerounkust.. Jan Bijl heb ik meegemaakt toen ik d.d. 4de was, die hield mij dus min of meer in de gatentijdens manoeuvreren. Ik moest hem dan een half uur voor manoeuvreren porren per telefoon. Jan Dekker uit Egmond liep bij mij op wacht, prima rustige olieman die het hele bedrijf alleen kon runnen. Dienst doend vierde en later ook derde kwam voor al er ergens onverwachts iemand uitviel. Ik heb het nog eens nagezocht bij vierde weet ik het niet meer maar bij derde hebben ze later keurig de gagedatum aangepast en nog een beetje achterstallige gage overgemaakt.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Er komen weer mooie zaken boven. Jan Dekker maakte ik mee op de Camerounkust in 1968.
Hij was niet de enige "Derper" aan boord; ook Arie Wijker, de chef hofmeester kwam er vandaan.
Doordat we vroeger de hele zomer met de tent op het strand van Egmond stonden en er ook derpers naar de MULO in Heiloo gingen en dus vaak klasgenoten van me waren, verstond en sprak ik het dialect heel behoorlijk. Arie, Jan en ik voerden soms hele gesprekken in het derps, tot afgrijzen van de rest van de bemanning.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2213
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: SMN

Bericht door Jinny »

Wijker is ook een typische derper achternaam...
Ik woon daar niet te ver vandaan...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

In 1964 heb ik met matroos Henk Wijker op de Rempang gevaren en in 1968 op de Neder Lek.
Henk staat ook op de statiefoto bij het uithalen van de Neder Lek in januari 1968. Staand 7e van rechts.

Bemanning Neder Lek Januari 1968.jpg
Bemanning Neder Lek Januari 1968.jpg (136.75 KiB) 4210 keer bekeken
Volgens mij kwam hij uit Egmond.
Mogelijk familie van Arie Wijker?
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Bijna alle Wijkers zijn familie van elkaar. Als je in "Derp" vraagt of ze Jan, Kees of Piet Wijker kennen krijg je vaak een brede grijns.
Het zijn er nogal wat. Egmonders kennen elkaar meestal bij hun bijnaam. Voorbeeldje van een mij bekende Wijker: Jan Poes.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Hallo Rene,
Het is en blijft leuk om wat oude bemannings lijsten voorbij te zien komen zoals van de GABONKUST, je ziet weer verschillende namen waar je mee gevaren heb, zo als bootsman Cor Godfroid / baas timm. bob Switser / kabelgast Sjaak Adriaanse [r.i.p.] matroos v Liempt
zelf heb ik, wat de bedoeling was de laatste reis van de GABONKUST aan boord gezeten met bootsman Jaap Erf / kabelgast Max Mourik / matroos Cees Jacobs , ik zelf ook als matroos ,heb daar nog een leuk dingetje over , bij aankomst Amsterdam, in de Vlothaven hoorde we dat de GABONKUST verkocht was aan de Grieken , in de messroom hadden we nog een klok hangen die glazen sloeg , wat dacht de bootsman die klok gaat niet mee naar Griekenland maar mee naar Marken , [ wij wisten dat niet ] staan we met een ploegje in de Vlothaven op de bus te wachten naar C.S . horen we in eens een klok glazen, had Jaap Erf de klok uit de messroom in z'n tas zitten ,dus dat was dolle pret bij de bushalte , maar bij de volgende dag, dat je nog moest bij werken tot afmonstering , hoorden we dat de verkoop niet door ging en nog bij de S.M.N. bleef , maar de dag daar op hing de klok weer netjes op z'n plaats , dat was ook weer klasse, trouwens een heel fijne bootsman Jaap Erf .
en over Derpers gesproken Jaap Visser alias Jaap Dop , kabelgast verschillende reizen mee gemaakt o.a. KARIMUN / NEDER EEMS
grtn.
Chris .Vr.
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hoi Chris
Kwam J. Erf niet uit Groningen???
Hij was namelijk helemaal in de war als G V A V (nu fc Groningen) verloor en ging er vaak naar toe. Veel zitten bomen over voetbal met hem. Goeie vent
Groetjes Co


Plaats reactie