KNSM
Re: KNSM
ja, idd....nou je het zegt...
vreemde vorm, vooral met die stok aan de onderkant, vermoedelijk om te ver ingraven te voorkomen...
Speciaal ontworpen voor zandgronden ??? Maar waarom dan die "halve", extra lange (?), vloeien ?
Afijn: de nautici zullen het wel weten...
Mij viel die uitlaat (?) naast de voormast juist op.... Ik dacht aan een afvoer van het (kolen?)kombuis-fornuis van 'de vooruit'...vooral omdat er 'iets' (een gek ?) op de bovenkant zit...
Bij mijn weten zijn er ankers voor verschillende bodemsoorten, en de hoek van de vloeien tov de stok is ook behoorlijk bepalend....
Ik ga er (nog steeds) van uit dat beide ankers identiek zijn, maar ik moest ineens denken aan een uitspraak van kapt van Rijn van de Vedette op mien bestman's reissie bij ankeren vlak voor Peterhead (toen nog een offshorehaven-in-wording) "Anker uit op sb... oh nee: doe hier maar bb anker..."
Ik moet om eoa reden hier ineens aan terugdenken... Zit er (soms) verschil in beide ankers ???? De hoeksetting, bijvoorbeeld...
...dat ik me dat nou pas bedenk....
...en is het reserveanker eveneens identiek aan de sb/bb ankers ?? Ja toch...??
vreemde vorm, vooral met die stok aan de onderkant, vermoedelijk om te ver ingraven te voorkomen...
Speciaal ontworpen voor zandgronden ??? Maar waarom dan die "halve", extra lange (?), vloeien ?
Afijn: de nautici zullen het wel weten...
Mij viel die uitlaat (?) naast de voormast juist op.... Ik dacht aan een afvoer van het (kolen?)kombuis-fornuis van 'de vooruit'...vooral omdat er 'iets' (een gek ?) op de bovenkant zit...
Bij mijn weten zijn er ankers voor verschillende bodemsoorten, en de hoek van de vloeien tov de stok is ook behoorlijk bepalend....
Ik ga er (nog steeds) van uit dat beide ankers identiek zijn, maar ik moest ineens denken aan een uitspraak van kapt van Rijn van de Vedette op mien bestman's reissie bij ankeren vlak voor Peterhead (toen nog een offshorehaven-in-wording) "Anker uit op sb... oh nee: doe hier maar bb anker..."
Ik moet om eoa reden hier ineens aan terugdenken... Zit er (soms) verschil in beide ankers ???? De hoeksetting, bijvoorbeeld...
...dat ik me dat nou pas bedenk....
...en is het reserveanker eveneens identiek aan de sb/bb ankers ?? Ja toch...??
Oost, west...ook best
Re: KNSM
De Eurabia Moon, ex Parthenon.
IDNo: 5270973 Year: 1960
Name: PARTHENON Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 4358
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[1967 Lg 119.5/110.6m, 3836gt/4783dw] - 74 EURABIA MOON - 79 PANORMOS - 83 KANIKA
BU Sachana 22.6.85
IDNo: 5270973 Year: 1960
Name: PARTHENON Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 4358
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[1967 Lg 119.5/110.6m, 3836gt/4783dw] - 74 EURABIA MOON - 79 PANORMOS - 83 KANIKA
BU Sachana 22.6.85
Re: KNSM
De European Express, ex Ladon 1960.
IDNo: 5201489 Year: 1960
Name: LADON Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 4353
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[1967 Lg 119.5/110.6m, 3833gt/4718dw] - [1977 cv to livestock carrier, 3442gt/3167dw] - [LD as CYCLON] - 74 EUROPEAN EXPRESS - 76 CAP IVI - 76 EUROPEAN EXPRESS - 77 GALLOWAY EXPRESS
BU Alang 11.2.97
IDNo: 5201489 Year: 1960
Name: LADON Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 4353
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[1967 Lg 119.5/110.6m, 3833gt/4718dw] - [1977 cv to livestock carrier, 3442gt/3167dw] - [LD as CYCLON] - 74 EUROPEAN EXPRESS - 76 CAP IVI - 76 EUROPEAN EXPRESS - 77 GALLOWAY EXPRESS
BU Alang 11.2.97
Re: KNSM
je ogen een beetje dichtknijpen en door de haartjes van je wimpers doorkijken, en je ziet het witte petje en de enorme snor van kapitein Walrus op de brugvleugel.....
Maar wat zou die op z'n kop staande container vlak vóór de schoorsteen weez'n…. Want da's geen Dixy-toilet (of hoe zo'n Tupperware-ding ook mag heten)
Maar wat zou die op z'n kop staande container vlak vóór de schoorsteen weez'n…. Want da's geen Dixy-toilet (of hoe zo'n Tupperware-ding ook mag heten)
Oost, west...ook best