KNSM
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30
Re: KNSM
Jos,
Dank voor het publiceren van dit mooi gelijnde jacht.
Voor diegenen, die ooit bloot stonden hebben aan het verschijnsel “tankeritus”( nevenverschijnsel van kanaalkoorts) kan mogelijk een nadere toelichting over deze afbeelding geen kwaad.
We zien hier het dek van de Chiron volstaan met tankcontainertjes, gevuld met een zeer duurzaam vocht.
Ieder zichzelf respecterende Kroonvlag bootwerker uit Paramaribo keek er naar uit om een dergelijke lading aan boord te nemen en assistentie te verlenen bij het zeevast zetten. De containers werden geladen aan een steigertje te Belwaarde en waren tot de nok toe gevuld met 100% rum , een product uit suikerriet.
. Als laatste act voor vertrek naar zee verscheen er een Bakra (NL er van raffinaderij Marienburg) aan boord om de veiligheden op deze drukvaten af te stellen. Hierbij kwamen de nodige hoeveelheden van dit geestrijke vocht vrij, wat naarstig opgevangen werd door de bootwerkers. Op dat moment werd ons bemanning duidelijk, het doel van de door hen meegenomen half afgevulde melkflessen!
Vlak voor het zeeklaar maken verdwenen de bootwerkers dan in kennelijke staat richting Paramaribo.
Begin jaren zeventig had de Polar rumfabriek in Flensburg Dld een contract lopen met de suikerriet-raffinaderij op Mariënburg.
Heb mij door een stuurman laten vertellen, dat dergelijke lading in dezelfde gevarenklasse viel als van hoog-octaan vliegtuigbenzine en aldus aan dek gestuwd werd.
Op de thuisreis is de constructie van genoemde containers nog weleens bestudeerd. Er was goed over nagedacht! Flensnaden en bouten waren vastgelast, het was onmogelijk om leidingwerk t.h.v. flenzen te slacken en zodoende wat van dit edele vocht te drainen voor het goede doel.
Nee, dan kon je beter sherry vanuit wegtankers op de wal in Cadiz laden!
Maar, da’s weer een ander verhaal.
Met vriendelijke groet,
Henk Brandjes
Dank voor het publiceren van dit mooi gelijnde jacht.
Voor diegenen, die ooit bloot stonden hebben aan het verschijnsel “tankeritus”( nevenverschijnsel van kanaalkoorts) kan mogelijk een nadere toelichting over deze afbeelding geen kwaad.
We zien hier het dek van de Chiron volstaan met tankcontainertjes, gevuld met een zeer duurzaam vocht.
Ieder zichzelf respecterende Kroonvlag bootwerker uit Paramaribo keek er naar uit om een dergelijke lading aan boord te nemen en assistentie te verlenen bij het zeevast zetten. De containers werden geladen aan een steigertje te Belwaarde en waren tot de nok toe gevuld met 100% rum , een product uit suikerriet.
. Als laatste act voor vertrek naar zee verscheen er een Bakra (NL er van raffinaderij Marienburg) aan boord om de veiligheden op deze drukvaten af te stellen. Hierbij kwamen de nodige hoeveelheden van dit geestrijke vocht vrij, wat naarstig opgevangen werd door de bootwerkers. Op dat moment werd ons bemanning duidelijk, het doel van de door hen meegenomen half afgevulde melkflessen!
Vlak voor het zeeklaar maken verdwenen de bootwerkers dan in kennelijke staat richting Paramaribo.
Begin jaren zeventig had de Polar rumfabriek in Flensburg Dld een contract lopen met de suikerriet-raffinaderij op Mariënburg.
Heb mij door een stuurman laten vertellen, dat dergelijke lading in dezelfde gevarenklasse viel als van hoog-octaan vliegtuigbenzine en aldus aan dek gestuwd werd.
Op de thuisreis is de constructie van genoemde containers nog weleens bestudeerd. Er was goed over nagedacht! Flensnaden en bouten waren vastgelast, het was onmogelijk om leidingwerk t.h.v. flenzen te slacken en zodoende wat van dit edele vocht te drainen voor het goede doel.
Nee, dan kon je beter sherry vanuit wegtankers op de wal in Cadiz laden!
Maar, da’s weer een ander verhaal.
Met vriendelijke groet,
Henk Brandjes
Re: KNSM
Officieel drijft de Chiron nog ergens....
Er stond toch een Hotlo in?
DNo: 5070555 Year: 1960 Name: CHIRON Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD
DWT: 4363 Country of build: NLD Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[1967 Lg 119.5/110.6m, 3759gt/4793dw] - 74 ARABIAN EXPRESS - 76 NELA ALTOMARE
laid up Lake Maracaibo in 1996, still listed 2009/10
Er stond toch een Hotlo in?
DNo: 5070555 Year: 1960 Name: CHIRON Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD
DWT: 4363 Country of build: NLD Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[1967 Lg 119.5/110.6m, 3759gt/4793dw] - 74 ARABIAN EXPRESS - 76 NELA ALTOMARE
laid up Lake Maracaibo in 1996, still listed 2009/10
Re: KNSM
Mooie foto, Kees.
Het sloependek was het passagiersdek, en daar mocht je soms niet komen als er passagiers a/b waren, dat hing van de kapitein af.
Als er geen passagiers waren dan lagen de zaken anders, en kon je er ook naar de kapper.
Hier krijgt de 1e stuurman van de Ganymedes een knipbeurt van een Ambonnese matroos.
Deze matroos/kapper had nog meegedaan aan de politionele acties in Indonesie en kon daar onwerkelijke verhalen over vertellen tijdens het knippen.
Groeten,
Koos van der Elst
Het sloependek was het passagiersdek, en daar mocht je soms niet komen als er passagiers a/b waren, dat hing van de kapitein af.
Als er geen passagiers waren dan lagen de zaken anders, en kon je er ook naar de kapper.
Hier krijgt de 1e stuurman van de Ganymedes een knipbeurt van een Ambonnese matroos.
Deze matroos/kapper had nog meegedaan aan de politionele acties in Indonesie en kon daar onwerkelijke verhalen over vertellen tijdens het knippen.
Groeten,
Koos van der Elst
- Bijlagen
-
- Ganymedes - haarknippen op sloependek.jpg (159.53 KiB) 9384 keer bekeken