Pagina 145 van 204
Re: KNSM
Geplaatst: 11 dec 2016 18:25
door Harry G. Hogeboom
die is aardig omgeschakeld: van vee-transporten naar de offshore....en blijkbaar doet-ie dat prima !
Ik denk zomaar Jan dat Vroon niet is omgeschakeld maar "heeft toegevoegd" en nog steeds een vrij grote speler is in de vee-transporten als ik me de "aangewaaide" informatie van de laatste tijden goed herinner. ZE hebben meen ik meerdere supermoderne en speciaal voor deze bisnis ontworpen en gebouwde schepen.Daarnaast is het OOK-amongst others- een flinke scheeps-eigenaar die haar schepen op bare boot basis vercharterd. Zo varen er- om slechts een voorbeeld te noemen- hier op de kust een paar tankers van de alhier grote Olieboer Irving........ECHTER de schepen zijn van Vroon en zijn gecharterd, iets wat vele lokale onschuldige bijstaanders volledig ontgaat, maar de V op de boeg zegt het wel!
Een grote klub Jan, die de "omgebouwde en ouwe veebootjes van vroegaah" volledig is ontgroeid, in vele gevallen wellicht te vergelijken met Spliethof........als "ze" in mijn tijd zeiden : " Nou ja kan altijd nog bij Spliethof gaan varen"....dan was dat duidelijk NIET als een kompliment bedoeld, maar ook DAT is lang voorbij!!
Re: KNSM
Geplaatst: 13 dec 2016 23:24
door Coco E
Op de thuisreis in de Chilidienst was Buenaventura de laatste aanloophaven aan de Westkust.
Er werd daar koffie geladen en je kon zelf ook je partijtje koffie inslaan voor een appel en een ei.
Het uitgaansleven vond plaats op de Hill. Het was daar eigenlijk nogal primitief, Valparaiso en
Lima waren beter.
Om vanuit de haven op de Hill te komen wilden de maten de kortste weg nemen en dat was dwars
door zo’n typische gribus die je wel vaker zag aan de Westkust.
Groeten,
Koos van der Elst
Re: KNSM
Geplaatst: 14 dec 2016 00:01
door Knisten
@Koos
Ach, dat hoorde er bij. Schrijnend in vergelijking met onze "westerse beschaving" maar ik zag toch liever dit dan wat je in India, Pakistan of Bangladesh tegenkwam. Bracht pas echt "tranen in een glazen oog". Hier was menigmaal nog sprake van enige levensvreugde en dat heb ik in India en omstreken gemist. 't Was daar enkel kommer en kwel in mijn beleving.
Met vriendelijke groeten,
Dirk
Re: KNSM
Geplaatst: 14 dec 2016 22:54
door Jos Komen (R.I.P)
De ex-Strabo als Rabunion II
Zo te zien is er weinig veranderd aan het schip, ik mis misschien de zware spier.
- Rabunion II.jpg (103.85 KiB) 8008 keer bekeken
Als Strabo.
- Strabo 1948.jpg (232.27 KiB) 8008 keer bekeken
De gesciedenis van het schip is
HIER te lezen.
Re: KNSM
Geplaatst: 14 dec 2016 23:31
door Coco E
Knisten schreef: Hier was menigmaal nog sprake van enige levensvreugde
Dat was er, en zeker bij de kinderen, zoals deze snuiters in Matias de Galvez, Guatemala.
Groeten,
Koos van der Elst
Re: KNSM
Geplaatst: 28 dec 2016 13:34
door Jos Komen (R.I.P)
De Jonge Willem, de latere Gordias.
- Jonge Willem.jpg (251.55 KiB) 7794 keer bekeken
HIER is de geschiedenis van het schip te lezen.
Als Gordias.
- Gordias.jpg (141.17 KiB) 7794 keer bekeken
Re: KNSM
Geplaatst: 01 jan 2017 12:23
door Jos Komen (R.I.P)
De Kota Bahagia, ex Adonis.
- Kota Bahagia-02.jpg (379.25 KiB) 7490 keer bekeken
- Kota Bahagia.jpg (319.11 KiB) 7490 keer bekeken
IDNo: 5003162 Year: 1954
Name: ADONIS Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 3809
Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
72 KOTA BAHAGIA
BU Kaohsiung 25.5.86
Re: KNSM
Geplaatst: 02 jan 2017 23:50
door Jos Komen (R.I.P)
Re: KNSM
Geplaatst: 08 jan 2017 13:59
door Jos Komen (R.I.P)
De Bravo Katerina, ex Palamedes
- Bravo Katerina.jpg (435.8 KiB) 6853 keer bekeken
De Palamedes
- Palamedes1961.jpg (202.09 KiB) 6853 keer bekeken
IDNo: 5268920 Year: 1961
Name: PALAMEDES Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 6934
Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
79 BRAVO KATERINA
BU Aliaga 31.12.87
Re: KNSM
Geplaatst: 11 jan 2017 00:18
door Coco E
De Ares is zojuist bij Balboa de brug in de Pan American Highway gepasseerd, op weg naar het Panamakanaal.
Voor het merendeel van de maten was dit de goede richting, maar een aantal vrijgezellen ging liever de andere kant op.
Chili en Peru waren favoriet, maar Guayaquil in Ecuador was begin jaren 60 gevaarlijk, het werd daar afgeraden om 's avonds de wal op te gaan.
Groeten,
Koos van der Elst