Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
zeehond

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door zeehond »

hoi roy de vraag is wel niet aan mij gericht maar dat mag de pret niet drukken dat ziet er gelikt uit bij faas aan boord die heeft het schip nieuw laten bouwen kan ook op stoom varen faas strik is een goede kennis van mij het schip heet george stephenson. heeft ook een website gr joop

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door leo-shof »

Inderdaad Zeehond
Dat het gij goe gezien
Roy jij schreef pas ook al een reactie
naar aanleiding van 2 foto´s die ik geplaatst had (op sleepboten)
Jij vond toen de kleur stelling veel weg had van de Stirck-Line,dit is het zelfde schip
en zondag had ik het geluk om mee te mogen varen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Hoe heet die website Joop ?.
Volgens mij heeft Leo al iets over deze man verteld. Dit naar aanleiding van foto's van zijn schip. ( Als ik me niet vergis..............).

m.v.g., Roy

p.s. Da's weer eens mosterd na de maaltijd. :roll: Maar goed, de naam van die website dus nog even.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
zeehond

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door zeehond »

hoi roy het is niet echt de webst van faas maar er staan wel alle gegevens van het ship ss george stephenson ( de kennissenclub ss george stephenson) Faas kocht vroeger hier de soomketels en alles wat er mee te maken had thuis heeft hij een gigantische verzameling van scheepsantiek en de grootste stoomfluit verzameling die ik ooit heb gezien hele tripels en compounds je kijkt daar je ogen uit gr joop
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door leo-shof »

je kijkt daar je ogen uit gr joop

Joop daar is geen woord van gelogen,ik was sprakeloos
ik zelf ben niet zo van alles bewaren (huizen auto´s boten enz)
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Ruud (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Roy,
Hier de link naar dat schip :!: :-D

http://www.kennissenclub.nl/49_1_Array_ ... henson.htm
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Bedankt Ruud !.
Het is werkelijk een pracht hoor !.
Enne, dat had ik mooi nooit gevonden. Goed dat er computer fanaten zijn.......... :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:59
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door stoker »

De site over de GS is
http://www.strikstoomboot.nl

Groeten
stoker
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Bedankt, ik had hem inmiddels ook al middels een P.B.tje binnengekregen...........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
averheijden

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door averheijden »

DE SULZER “FIRE RING”

Onlangs had ik nog contact met een gepensioneerde Engelse (ex 2de WTK), die uiteraard veel met DOXFORD had gevaren maar ook met SULZER
Hij schreef: Met DOXFORD had je soms problemen maar ook met SULZER kon dit gebeuren

Zie zijn verhaal , verder, maar eerst de beschrijving van SULZER betreffende de “FIRE RING”
2F539C00A074440F960611D36AC643E7.jpg
2F539C00A074440F960611D36AC643E7.jpg (146.29 KiB) 508 keer bekeken
Opmerking hierbij volgens Sulzer:
Onzichtbaar uitlaatgas is ontegenzeggelijk een teken van een goed onderhouden dieselmotor
Maar de factoren die een slechte verbranding kunnen veroorzaken zijn talrijk, zoals:
* Brandstof die elementen bevat welke moeilijk tot ontbranding komen.
* Brandstof met een hoge viscositeit of onvoldoende verwarmd.
* Een overbelaste motor of een niet gelijke belasting van de cilinders.
* Beschadigde verstuiver nozzles, moeilijk beweegbare verstuivernaalden, niet goed sluitende naald zittingen of versleten verstuivernaalden.
Al deze gebreken veroorzaken lange en onvoldoende verstoven brandstofstralen, zodat brandstofdelen de betrekkelijk koude cilinderwand bereiken.
Onder deze omstandigheden zij die maar gedeeltelijk verbrand en veroorzaken harsachtige overblijfselen en deze veroorzaken overmatige cilindervoering en zuigerveerslijtage.
Maar bij de SULZER RD wordt dit voorkomen door de “fire ring” welk betrekkelijk los zit in de cilindervoering
De “fire ring” blijft voldoende heet om de harsachtige brandstofdelen volledig te verbranden
Zoadat de SULZER FIRE RING de beste remedie is tegen onvoldoende verstuiver onderhoud, en voor Scheepseigenaren is deze verfijning de beste verzekering tegen voortijdige veroudering van de motor.


Zijn verhaal: (inleiding)
Hier een accident wat ik heb meegemaakt met een SULZER 12RSAD76 van het ms City of Melbourne, zoals je merkt het is niet ALTIJD DOXFORD!!
Een enorme grote motor en de zuigers werden olie gekoeld, en we hadden daarom ook 3 enorme smeeroliepompen aangedreven door D.C electromotoren
De brandstofpompen stonden op cilinderdeksel hoogte en de semi-rotary uitlaatschuiven werden aangedreven door excentrieken vanaf de nokkenas met stangen over de top van de ankerbouten??
De ankerbouten kwamen geregeld los (slack) en moesten worden vastgezet, met het gevolg eerst verwijderen van de uitlaatschuif aandrijving. (Happy Days!)

* We kwamen aan in Rotterdam en moesten wachten op de loods en ontvingen een order “Langzaam Vooruit”
Ondanks zijn enorme grootte was deze motor een vlotte en gemakkelijke starter.
Ik startte de motor maar stopte even later met een knal en een geluid van stromend water.

Ik keek opzij en in de buurt van cilinder 11 leek het wel een waterval, en onmiddellijk ging ook het alarm van het koelwater “Lage Druk Alarm”, gevolgd door een Indiase olieman die lijkbleek naar me toe kwam.
We liepen naar bovenste platform en zagen de ravage

De oorzaak was, dat we sinds ons vertrek uit Zuid-Afrika een slechte verstuiver hadden in cilinder 11, gepaard met hoge uitlaatgassen, welke vermoedelijk de oorzaak was dat de “flame ring” erg was ingebrand

De ring bleef normaal in zijn groef hangen maar door de koude startlucht is hij gekrompen en op de zuiger gevallen toen de zuiger in neerwaartse richting bewoog.
Bij de opgaande slag is de “flame ring” gedeeltelijk in één van de uitlaatpoorten blijven hangen en daardoor scheurde de cilindervoering bijna over de volledige omtrek.
Water stoomde ook in de cilinder en dat er meerdere cilinders aanzetlucht krijgen draaide de motor nog even door en veroorzaakte een waterslag in cilinder 11 met het gevolg cilinderdeksel werd gelicht en de kruk slipte over ± 2,5 krukgraden

In Rotterdam hebben we alle “Flame rings” laten verwijderen
Ik geloof dat er niets aan de kruk werd gedaan, alleen de brandstofnok aangepast.
Tot zover zijn verhaal

Opm: Men heeft niet de moeite genomen om onderweg te stoppen en de niet goed werkende verstuiver te vervangen!
Ik weet dat het STOPPEN in het verleden – en misschien nu nog – te vaak is uitgesteld met dikwijls noodlottige gevolgen!

Mvg
Alfons


Plaats reactie