Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Bericht door john.marlit »

Hoy Joost ,dat zijn heel wat andere ketels dan die op het zuigertje de DRENTHE,t'jonge wat een kneiters zeg,en een roertje ligt er ook nog zeg je ,nou zo te zien kan men daar bijna een hele spits van bouwen,gigantisch,in mijn ogen althans.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Middag allemaal!, en in het bijzonder John :D :D
Excuses zijn niet nodig; ik heb liever dat iemand echt nadenkt over wat ik zeg en me als het moet verbetert. Om zo'n moment zit je weer in een "leerfase" in je leven en dat is ALTIJD interessanter dan gelijk hebben en bevestiging krijgen"dat je het weer weet". Iedereen kent dat wel in zijn of haar vak; het stukje verzadinging dat optreedt, dat er niet echt iets nieuws onder de zon ligt. Dat vind ik nou zo boeiend aan KOMBUISPRAAT; ik kan nog met de spreekwoordelijke open mond jullie verhalen zitten lezen en daar van genieten en....... er wat van leren. We zijn hier eigenlijk een grote digitale familie; het wordt tijd voor een reunie dit jaar :D :D

groetjes Ton
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo mede stoom-en dieselaars
Hier wat kiekjes van thuis.
Afbeelding
dit peilglas komt uit de resten van de machinekamer van "Stoomloodsvaartuig No 12", op een mijn gelopen in 1940 net buiten IJmuiden. Na 7 duiken, veel gescheur met een kettingtakel op 21 meter moest het wrak toch mijn trofee prijsgeven.Achter de rechtse peilglasbeschermer heb ik een kooldraadlamp gemaakt; als schemerlamp.
Afbeelding
Deze telegraaf komt van voorposten boot "Deiter" Deze stoomtrawler werd in 1938 bij Blohm und Voss gebouwd en geconfisceerd door de Kriegsmarine. 9sept 1944 vond ze haar laatste rustplaats 4 mijl dwars van Egmond aan zee.
Afbeelding
Deze hele hoek, thuis in de huis kamer liefkozend"de turbinewand" genoemd, komt uit de Engelse destroyer Ulleswater, gebouwd in 1916 en in 1918 getorpedeerd, 23mijl WZW van IJmuiden.
Ik vind dat dit in deze rubriek thuis hoort, bovendien kunnen jullie er ook van meegenieten; ik doe dat nog steeds iedere dag.

groetjes Ton
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

John M. zei het al " die Joost (R) heeft wel heel veel foto's"

Nou volgens mij ligt de GEHELE WONING bij Joost OVER Z'N MERK!

Bedankt voor de foto's

Groeten van Co.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo mede techneuten :D :D :D
Dat ik het stoken niet kan laten blijkt. ik heb deze houtkachel zelf gebouwd, drietreks ingericht met boven en onderwind voor hout en anthraciet. Volgende maand ga ik er een zelfontworpen en gebouwde pijpenbundel in zetten; als ik hem thuis heb zal ik er foto's van laten zien.
De pijpenbundel bestaat uit twee verticale headers met 25 horizontale pijpjes . Het geheel staat 20gr. naar voren om goed in de gasstroom te kunnen hangen en 15 graden hellend naar rechts omhoog, om een goede circulatie te kunnen bewerkstelligen. Om de temperatuur te kunnen beheersen zit er stalen kleppenraam voor de bundel, die in geval van te hoge temperatuur van buitenaf gesloten kan worden.Vroeger was dit een convectiehaard met hete luchtkanalen door het huis, omdat er een verdieping op het huis gezet werd en ik een 8meter lange rvs schoorsteen wilde, moest de ombouw er aan geloven. Als de pijpenbundel er in zit, krijgt ie weer en nette jas aan.

Afbeelding

John, dit deurtje voor de kachel komt van de linkse ketel van Halfweg; het is een van de bewuste inspectiedeuren waar ik het over had.
groetjes Ton
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Ton,

Prachtig zo'n prive stookplaat in je huiskamer.
Ene, de appendages hangen er naast aan het schot.

Beautyfull !!!.

m.v.g. Roy
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Hey mannen,

Met veel plezier volg ik deze draad. Goed uitgelegd Ton, zelfs voor een halve walslurp te begrijpen.
Maar als ik je kacheltje zie dan schrik ik toch effe.
Heb jij door het verlengen van je afgas pijpen niet een probleem gecreëerd? Als ik zo die roest sporen zie, dan heb je een beetje last van condensatie in je pijp, toch? Die 8 meter (enkelwandig?) misschien een beetje te lang? Ennuh, als dat het probleem is, krijg je dan geen probleem als jij je afgas temp nog verder naar beneden brengt met die pijpjes?

Groeten, Johan H.
Bram

stoommotor

Bericht door Bram »

:D Hallo Ton,mooie spullen heb je hangen ,zou er bijna jaloers op worden :wink: ,van je hobby een levenstijl maken,das de kunst. :!:
Gr.Bram :D
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo medekombuizers :D :D
Bedankt dat jullie meegenieten :wink: . Ja, inderdaad een prive stookplaat dat is het al 17 jaar lang. De eerste 10 jaar had ik alleen maar hout om het huis warm te stoken maar met de renovatie in 1998 hebben we er ook een CV in gezet omdat Helen het stoken wel mooi vind, maar dat liever aan mij over laat en toch niet in de kou wil zitten. Gelijk heeft ze :D :D .
Die roest sporen zijn ontstaan, omdat de schoorsteenbemetseling op dak wat te wensen overliet; als het hevig regende, liep het water van de pijp, die ook nog een eindje uit de bemetseling steekt zo naar beneden; dit is inmiddels verholpen. Neen Johan, hij is dubbelwandig; de rvs pijp loopt door een gemetseld kanaal, alleem niet in de kamer nog, maar die volgt nog. :wink: .
De rookgassen temperatuur kon ik vroeger wel meten; vroeger kon ik de rookgassen, de vuurgassen en de hete lucht , die door het huis liep meten. Door die waarden op te schrijven kon ik een vervuilingsgraad vaststellen in de haard. Straks komt dat er ook weer op :D . Ik heb de schoorsteen na 7jaar :!: geveegd vorige week en er kwam ongeveer 4 liter roet uit!! met een lanp heb ik de schoorsteen geinspecteerd enne... hij is echt schoon. Dat is voor mij een graadmeter dat de rookgassen goed zijn en mijn stoken.... grijnsssss

groetjes Ton
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

HoutKachel.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ton,

Mooi spulletje die kachel en ik ben het HELEMAAL niet met de ander Kombuizers eens dat het leuk is om ons die ouwe opgedoken spullen te laten zien!! Als ik dat soort spul zie, dan wil ik het OOK hebben!! :shock: :D :wink: :roll:
Ik ben namelijk van mening dat zo iets in mijn kantoor moet hangen zodat ik het kan aanraken!! Voor mij is dit" iemand de ogen uitsteken"

Misselijke streek van der Sluis, hele misselijke streek :roll: :wink: :shock: :lol: Ik mot en ik zal nu OOK een kompleet Peilglas en DAt gaat me poen kosten, allemaal door jou!! :roll: :wink: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie