Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

ons reeds in 1962 in Zwolle mededeelde dat we die dingen niet hoefden te bestuderen om het ouwe geschiedenis was
En dat terwijl er in 1961, in Nederland, nog Schotse ketels in een voor Thailand bestemde hopper werden gebouwd. Daar sprak ik mijn verbazing dan ook over uit, maar het gebeurde toch maar. Dat betekende dus dat je als machinist ook in de zeventiger jaren en misschien zelfs nog later, nog altijd met Schotse ketels te maken kon krijgen. Het argument dat je geen rekening kunt houden met Thaise hoppers gaat naar mijn mening niet op. Het is in het zeevaartonderwijs een kwestie van trachten mensen een brede vakkennis bij te brengen, of liever: dat zou het moeten zijn. Zodra je een klein stukje buiten het reguliere scheepvaartbedrijf en bij andere dan alleen maar keurige rederijen komt, kun je immers van alles tegenkomen? In Nederland zijn ze de stoom inderdaad snel vergeten. Probeer, als je een stoomschip moet reactiveren en uitbrengen, nu maar eens een stelletje Hollandse jongens te vinden die daar nog altijd bekneisd in zijn. In Engeland was dat geen enkel probleem. Stoommachinisten genoeg.
De allereerste tanker deden we met voornamelijk Nederlanders, plus een Israëlische hoofdmachinist die het schip ook had opgelegd. Toen moesten we - ik - nog alles leren en dat deden we ook. Op de tweede hadden we nog twee Nederlanders, de rest Engelsen.
Dat maakt shipdelivery zo speciaal: je hebt goeie mensen nodig die van vele markten thuis zijn.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Stoommachinisten genoeg.
In Nederland had je toendertijd dan ook een " gekombineerd systeem".......je kreeg een diploma voor zowel Diesel als Stoom. Toendertijd was dat op dat Eiland voor de Nederlandse Kust :lol: een gescheiden zaak als ik me dat goed herinner.
misschien zelfs nog later, nog altijd met Schotse ketels te maken kon krijgen
Ik heb er nog eentje ( een Japanse twee vuurs) gesurveyed en gecertificeerd "op m'n ouwe dag" en ben er " for old times sake" helemaal door gekropen :lol: ........de Hoofdmeester a/b vertelde me dat ie dat " nog geen enkele andere surveyor" eerder had zien doen!!!! :roll:

Tijdens het mondelinge " Ketel examen in Den Haag" werd er vrijwel altijd gevraagd : "EN, heeft U en zo ja met welke ketels heeft U gevaren Meneer" ( ze zeiden " Meneer"...maar ze bedoelde " Jochie" :lol: ) Mijn antwoord van : "Jazeker Meneer, Twee stuks vier vuurs Schotse ketels".....was geheid reden tot opgetrokken wenkbrouwen met de vraag of ik me niet in het aantal vuurgangen vergiste?

( Bij Motoren ging de legende bij het stellen van deze vraag aan een van Ommeren man; met welke Motoren heeft U gevaren Meneer..........antwoord " Met een Fiat Meneer"......." U Bent hier niet voor Automonteur Meneer" :oops: )

Ik herinner me een examen waar dat reden was voor die beste brave zooiensteker om me vervolgens helemaal door te zagen over een ESD III HD Waterpijpketel :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:59
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door stoker »

Ik kom nog even terug op het onderwerp " de Bauer-Wach.

Zelf wist ik niet van het bestaan van dit systeem, was van voor mijn tijd.
Ik heb het onderwerp aangekaart met een goede vriend, ook ex mach.
Hij stuurde me een paar copiën van een oud tijdschrift.
Tijdschrift " Het Schip", waarin opgenomen het maandblad Scheepsbouw en Scheepvaart.
In 3 delen wordt het systeem van triple met gekoppeld turbine uit de doeken gedaan.
Compleet met berekeningen en diagrammen.

Het staat in.
Het Schip, 11e jaargang no. 5, 1 maart 1929.
Het Schip, 11e jaargang no. 6. 15 maart 1929.
Het Schip, 13e jaargang no. 17. 14 augustus 1931.

Groeten
Stoker
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het staat in.
Kun je dat misschien hier plaatsen?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:59
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door stoker »

Ik heb de 10 pagina's als .pdf files.
Dit kan ik niet op Kombuispraat plaatsen, wordt niet geaccepteerd.
Ik kan ze wel per mail naar iemand sturen.
Wie?

groeten
stoker
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Stoker,

Je mag ze wel naar mij sturen, ik zet het spul dan wel op het kombuis, dan heeft iedereen er wat aan.
Bedankt voor de moeite!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je kunt al die oude nummers van Schip en Werf zo downloaden, vanaf het allereerste nummer, toen het nog "Het Schip" heette. Ik heb het internetadres nu niet bij de hand omdat ik op reis ben. Kom er morgen wel even op terug.

Al gevonden

http://www.swzonline.nl/system/files/ar ... 192216.pdf

De link hierboven brengt je naar nummegr 16 van 1922. Verander het jaartal en voer een nummer in en je krijgt het nummer zo als pdf

http://www.swzonline.nl/system/files/ar ... 192905.pdf

Klik maar aan en je bent bij nummer 5 van 1929
Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:59
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door stoker »

Ik heb ze gemaild.
Kwaliteit is niet best.
groeten
stoker

Ik zie nu de link naar het archief.
Vergeet mijn mails, de plaatjes in het archief zijn stukken scherper en beter te lezen.

veel plezier er mee
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kun je dat misschien hier plaatsen?
Allemaal geregeld...........hartelijk dank! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Stoker, bedankt voor de moeite. Nu hier duidelijk staat waar een en ander te vinden is, zal ik niet plaatsen omdat het direct veel duidelijker te lezen is.
Overigens is het een zeer lovend artikel van theoretische mensen, waarbij ik mij afvraag of dat allemaal in de praktijk wel zo mooi en moeiteloos werkte.
Vloeistofkoppelingen waren toen en ook nu soms nog lastige dingen om goed te onderhouden, bovendien gaat er niets boven een goed werkende diesel.
Als dat gewicht en gedoe met stoomketels, mooi om te zien werken, lastig in onderhoud. Een berichtje uit de praktijk was wellicht leuker geweest en leerzamer, zoals hoe warm je zoiets voor etc.


Plaats reactie