Stoommachines en Diesel motoren
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 01 mar 2012 15:09
Re: Stoommachines en Diesel motoren
hoi,
waar zou dit mogen bijkomen : zal denk ik hier goed staan , en veel bekijks hebben werkelijk de moeite
en men moet geen machinist zijn (knipoog) om het hele verhaal te bewonderen
https://www.facebook.com/25093143827702 ... 724180491/
@+
dirk
ps bij de comments staat dat het op perslucht draait en dus alleen als demonstratie dient
maar petje af voor die man
waar zou dit mogen bijkomen : zal denk ik hier goed staan , en veel bekijks hebben werkelijk de moeite
en men moet geen machinist zijn (knipoog) om het hele verhaal te bewonderen
https://www.facebook.com/25093143827702 ... 724180491/
@+
dirk
ps bij de comments staat dat het op perslucht draait en dus alleen als demonstratie dient
maar petje af voor die man
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Op tankers gebruik je ladingpompen. Deze vragen een groot vermogen. Electrisch aandrijven was vroeger moeilijk omdat het boordnet niet geschikt was. Het hulpvermogen aan generators moest groot zijn en/of de spanning moest meer als 400V worden. Met een eenvoudige Curtis turbine had je voor een relatieve korte tijd (bij het lossen) groot vermogen beschikbaar. Diesels voor generators draaiden op zee op een zeer laag vermogen in het andere geval en dit is ook weer niet economisch. Dus vroeger werd meer stoom opgewekt en had een turbine aangedreven tanker de voorkeur.
Manoevreren met een diesel motor op stookolie is goed mogelijk, mits je leidingen en branstofpompen van tracing en goede isolatie voorziet(ook in de jaren zestig). Daarnaast moest je op de branstofpompen een kraantje openzetten, 1/4 slag, om de stookolie rond te pompen en daarmee hield je leidingen, brandstofpompen en verstuivers warm. Op deze manier alleen als wij in dok gingen over op dieselolie of voor het afstellen van brandstofpompen.
Manoevreren met een diesel motor op stookolie is goed mogelijk, mits je leidingen en branstofpompen van tracing en goede isolatie voorziet(ook in de jaren zestig). Daarnaast moest je op de branstofpompen een kraantje openzetten, 1/4 slag, om de stookolie rond te pompen en daarmee hield je leidingen, brandstofpompen en verstuivers warm. Op deze manier alleen als wij in dok gingen over op dieselolie of voor het afstellen van brandstofpompen.
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Zig zag naar aanleiding bovenstaandeHarry G. Hogeboom schreef: Bij het ballasten van het wereldbekende " Hibernia" gravity platform ik meen in 1997
Artikel uit "Terra et Aqua" volume 73 betreffende ballasten Hibernia GBS:
https://www.iadc-dredging.com/ul/cms/te ... r73-01.pdf
M.v.g.
Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dat wassie Wim, die technische dame omschrijft die slijtage vrij kort en zeer "clinisch" onder " Wear & Tear" op blz 8. Voor zover ik me herinner was het in feite een "bijna dodelijke" miskleun van de labaratorium tests toendertijd waar ze "om de slijtage te bepalen" een monster van dat harde erts "rondpompten" en de fout maakten om niet steeds weer NIEUW erts door dat zelfde lab pompcircuitje te gooien.Artikel uit "Terra et Aqua" volume 73 betreffende ballasten Hibernia GBS:
Het " versleten erts" veroorzaakte dus ook steeds minder slijtage op de leiding en zodoende werd de uiteindelijke slijtage verkeerd ingeschat. Volgens mij speelt hierbij ook sterk het feit dat baggeraars- zoals je wel weet- 400.000 kuub als een " klein rot klussie" beschouwen wat betreft de hoeveelheid.
Hoe dan ook, het IS ze kort langs de kont gegaan, maar het was bijzonder indrukwekkend hoe die baggeraar zich herstelde en de klus TOCH klaarde. Ik heb de "bagger reparatie trein" hier op de kade in Halifax van nabij bekeken, alsmede het later in bedrijf stellen van Hibernia zelf.Hoe de financiele en de daarmee samenhangende persoonlijke "carriere" effecten bij genoemde baggeraar verder zijn afgehandeld laat ik raden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hoi Cedron,
Leuk dat stukje in Schip & Werf over die Doxford motor.
Met aandacht zitten lezen.
Gr. Koos
Leuk dat stukje in Schip & Werf over die Doxford motor.
Met aandacht zitten lezen.
Gr. Koos
Oude Dieselmotor
Beste Leden
Toevallig ben ik op een oude diesel scheepsmotor gekomen. Hij staat nu bij de broer van mijn tante.
Op het elektronicaforum wisten ze te zeggen dat het een 6 cilinder motor is van het begin van WO II, weet iemand van jullie er meer over?
De motor zou 10 ton wegen en naar het schijnt worden deze motoren soms gezocht voor restauraties. Misschien kom ik via deze weg wat meer te weten
Toevallig ben ik op een oude diesel scheepsmotor gekomen. Hij staat nu bij de broer van mijn tante.
Op het elektronicaforum wisten ze te zeggen dat het een 6 cilinder motor is van het begin van WO II, weet iemand van jullie er meer over?
De motor zou 10 ton wegen en naar het schijnt worden deze motoren soms gezocht voor restauraties. Misschien kom ik via deze weg wat meer te weten
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Het is een trunkzuigermotor, een 6 cilinder, niet zo erg oud want er zit al een blower op. De motor is niet goed geconserveerd en het zal veel tijd kosten om het orgel weer gangbaar te krijgen. Ik schat in dat ie gebruikt is in een fabriek om de centrale drijfas aan te drijven. Maak het type plaatje op de voorzijde eens schoon en plaats de gegevens hier. Er zijn wel mensen die dergelijke motoren als hobby weer draaibaar maken. Anders brengt ie slechts de schrootpreis op.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik denk niet dat dit het plaatje is waarover je het hebt, misschien dat ik vanavond nog een foto kan trekken..
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Lengte x breedte x hoogte x 8 geeft een indruk van het gewicht in tonnen.