Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6031
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 22 jan 2018 20:15

Een neef van me heeft nog wel een 70pk 2cil Deutz OMZ230 staan
Dus als 't niet lukt....

Vlgs m'n neef heeft Berkelaar in Wilnis ( https://www.facebook.com/Berkelaar-Sche ... 070267038/ ) vaak nog wat spul...
Bijlagen
Deutz1.jpg
Deutz1.jpg (125.1 KiB) 653 keer bekeken
Deutz2.jpg
Deutz2.jpg (144.98 KiB) 653 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gert Schouwstra
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra » 22 jan 2018 20:20

Ik had in 2014 al eens het volgende verhaaltje opgesteld:

OM betekent ÖlMotor (dieselmotor). Soms wordt gezegd dat OM de afkorting van Otto Motor is, maar dat kan niet omdat het om dieselmotoren gaat. De motoren waren leverbaar van 8 tot 145 pk. Er zijn vele afwijkende vermogens omdat de motoren op verschillende toerentallen werd afgesteld. De OM motoren werden vooral in kleine schepen en locomotieven gebruikt en kregen de bijnaam "blauwe Deutz”. Dat slaat niet op de kleur van de motor (die meestal groen of zwart was) maar op de blauwe walm, afkomstig van smeerolie in de uitlaatgassen. De Nederlandstalige folder merkt op: “De circulatiesmering onder druk zorgt ervoor, dat alle smeerpunten door een tandwielpomp op overvloedige wijze van olie worden voorzien, waardoor behalve een goede smering ook een koeling der lagers plaats heeft”. Zo kwam de motor dus aan zijn naam. Ik denk niet dat je er nu nog een CCR-toelating voor kunt krijgen.

De laatste letter van de type aanduiding duidt het aantal cilinders aan. Einz, Zwei, Drei, Vier. OME = 1 cyl, OMZ = 2 cyl, OMD = 3 cyl, OMV = 4 cyl. Na de drie typeletters kwam een cijfer wat de generatie aanduidde. Bij de Blauwe Deutz is dat altijd een 1, er is geen tweede generatie ontwikkeld. Daarna komen twee cijfers die de slaglengte in centimeters aangeven. Dat was 17, 22, 25 of 30 cm. Achter het nummer volgde meestal nog een letter die het gebruik aangaf: (F voor Feldbahn, G voor Grube, R voor Rangier) want ze zijn veel in locomotieven toegepast. Een vanaf de fabriek geleverde scheepsmotor moet nog een S voor de letters OM hebben staan. Daar zit dan ook een door Deutz geleverde keerkoppeling achter.

Type 117 leverde maximaal 12 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME117 (12pk) en OMZ117 motor (24 pk).
Type 122 leverde maximaal 22 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME122 (22pk) en OMZ122 (44pk) motor.
Type 125 leverde maximaal 27 pk per cylinder en werd als 2 cylinder geleverd, dus als OMZ125 (55pk) motor.
Type 130 leverde maximaal 35 pk per cylinder en werd als 2, 3 en 4 cylinder geleverd, dus als OMZ130 (75pk) en OMD130 (110pk)en OMV130 (145pk) motor.

En zoals gezegd werden alle motortypen ook voor minder pk's verkocht met een iets teruggesteld toerental. Een motor van 105 pk kan dus zowel een SOMD130, als een SOMV130 zijn. En bij 150 pk voor een viercilinder zit je wel in de overtoeren.

Nadat ik dit had geschreven kwam ik toch nog een OMD 230 M tegen. Van dat zwaarste type is dus nog een tweede generatie gebouwd.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1240
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong » 23 jan 2018 10:07

Misschien kan SHVP in Papendrecht je ook wel op weg helpen Bart.
groet en succes,Jan

Meestertje
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje » 09 apr 2018 10:16

Nog steeds van toepassing :-D
Bijlagen
nietsmeren.jpg
nietsmeren.jpg (59.71 KiB) 254 keer bekeken
Machinare nesse est!

Plaats reactie