Stoommachines en Diesel motoren
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Behalve pas geleden in Rotterdam,waar tijdens het afmeren van een dubbelwandige tanker de
enkelwandige brandstofbunker werd lek gevaren.
enkelwandige brandstofbunker werd lek gevaren.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja, ook al zo'n vreemd verhaal, vind ik....
Ik meende altijd dat alle faciliteiten in de haven in het Rotterdamsche havengeld verwerkt zat, dus ook sleepbootassistentie...
Dat ze daar van af zien als het schip een boegschroeffie heeft, ontslaat de haven dan niet van de verantwoordelijkheid, toch ?
Nu willen ze de schoonmaak tot aan Basel (bij wijze van spreken) op hen verhalen...
Maar ik had er tot nog toe niet op gereageerd, want ik ben niet bepaald meer op de hoogte van de havenregels/tarieven...hoopte dat iemand daar wat over zou zeggen...
Ik herinner me een keer dat de kapitein eiste dat hij 2 sleepboten kreeg, waar hij voor betaald had, bij het aanmeren van -ik meen- de Karlsvik…
Werd, ondanks dat er voor betaald werd, geweigerd....
Dat vond van Bergen niet leuk...
Later haalde hij de krant nog omdat hij het er niet mee eens was dat hij zonder z'n KHV-aanvulling niet (meer) wereldwijd mocht varen, en daardoor ontslag dreigde..
En tav Jan V&D
Sommige GHV-ouwe's konden heel goed manoeuvreren. Eric vertolkt dat zelfs in z'n onderschrift.
Het laatste staaltje daarvan was tevens op m'n laatste ghv-reis op de Nedlloyd Freetown. In -ik meen- Cagayan of Illigan in de Philippines 'praatte' die ouwe dat schip als een dotje watten tegen een gammel houten steigertje aan van hooguit 40m lengte.
1 roerganger, 1 leerling achter de telegraaf, en een 1e strm voor het doorgeven van de orders naar vóór- en achterdek...hijzelf leunend op de brugvleugel...en ik een paar meter ernaast om te kijken...
Petje af hoor ! Dat vind ik Knap (met hoofdletter)
Ik meende altijd dat alle faciliteiten in de haven in het Rotterdamsche havengeld verwerkt zat, dus ook sleepbootassistentie...
Dat ze daar van af zien als het schip een boegschroeffie heeft, ontslaat de haven dan niet van de verantwoordelijkheid, toch ?
Nu willen ze de schoonmaak tot aan Basel (bij wijze van spreken) op hen verhalen...
Maar ik had er tot nog toe niet op gereageerd, want ik ben niet bepaald meer op de hoogte van de havenregels/tarieven...hoopte dat iemand daar wat over zou zeggen...
Ik herinner me een keer dat de kapitein eiste dat hij 2 sleepboten kreeg, waar hij voor betaald had, bij het aanmeren van -ik meen- de Karlsvik…
Werd, ondanks dat er voor betaald werd, geweigerd....
Dat vond van Bergen niet leuk...
Later haalde hij de krant nog omdat hij het er niet mee eens was dat hij zonder z'n KHV-aanvulling niet (meer) wereldwijd mocht varen, en daardoor ontslag dreigde..
En tav Jan V&D
Sommige GHV-ouwe's konden heel goed manoeuvreren. Eric vertolkt dat zelfs in z'n onderschrift.
Het laatste staaltje daarvan was tevens op m'n laatste ghv-reis op de Nedlloyd Freetown. In -ik meen- Cagayan of Illigan in de Philippines 'praatte' die ouwe dat schip als een dotje watten tegen een gammel houten steigertje aan van hooguit 40m lengte.
1 roerganger, 1 leerling achter de telegraaf, en een 1e strm voor het doorgeven van de orders naar vóór- en achterdek...hijzelf leunend op de brugvleugel...en ik een paar meter ernaast om te kijken...
Petje af hoor ! Dat vind ik Knap (met hoofdletter)
Oost, west...ook best
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Begin je nou op je ouwe dag een beetje te bruinwerken met die lui van boven Jan mot je wat goedmaaak'n of zoPetje af hoor ! Dat vind ik Knap (met hoofdletter)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Nou ja Jan zegt het niet met zoveel woorden maar die ouwe wist dat bij hem beneden mensen stonden waar hij op kon vertrouwen. Licht aanhouden, motor laten lopen in welke gewenste richting dan ook, kombuis van energie voorzien, bier koud houden, zwembad vol houden, lucht verversen in je hutje, warm en koud water leveren, rotzooi over de muur lenzen, man dat wij nog tijd hadden om te eten en te slapen
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Vakmanschap, is uiteraard uitsluitend Meester-schap
Maar daarom heb ik waardering voor een ieder die op kundige wijze z'n vak uitoefent.....
Korgeleden nog, sprak iemand in een blauw pak nog tegen mij "...rij- en kentekenbewijs aub..", en toen dacht ik nog "wat leuk om een terzake kundig iemand aan het werk te zien…"
Oh ja: het was een routine-drankcontrole... En dat vind ik echt uitstekend: die moeten ze véél vaker houden.
Persoonlijk vind ik alcohol in het verkeer reden genoeg voor permanente intrekking van het rijbewijs.
Zal lekker opruimen op de weg... Misschien dé oplossing voor het fileprobleem...
Maar daarom heb ik waardering voor een ieder die op kundige wijze z'n vak uitoefent.....
Korgeleden nog, sprak iemand in een blauw pak nog tegen mij "...rij- en kentekenbewijs aub..", en toen dacht ik nog "wat leuk om een terzake kundig iemand aan het werk te zien…"
Oh ja: het was een routine-drankcontrole... En dat vind ik echt uitstekend: die moeten ze véél vaker houden.
Persoonlijk vind ik alcohol in het verkeer reden genoeg voor permanente intrekking van het rijbewijs.
Zal lekker opruimen op de weg... Misschien dé oplossing voor het fileprobleem...
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
De telegraaf is hier wel stevig vastgezet...
Of zou er boven op het schavotje ook een telegraaf staan?
Of zou er boven op het schavotje ook een telegraaf staan?
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Afvoergassenleiding van de noodolieverlichting, een schoorsteen dus?
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Allemaal maar over lege luchtvaten, Ouwe's die het wel of niet kunnen, maar wat is jullie ervaring met stoom?
Een triple bijvoorbeeld?
Groeten
Jan
Een triple bijvoorbeeld?
Groeten
Jan
Aait vedan
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Alleen stoompompjes, stoomgenerator(compound) en turbines verder heb ik wel een aantal stoommachines gezien maar er nooit mee gewerkt. Maar ik ben pas 76 Jan en toen ik kwam kijken gingen de laatste stoomschepen, althans bij de SMN, er uit.
Wel meegevaren op kleine schepen met zuigerstoommachines, ik vond het een prachtig rustig bedrijf. Dat gedoe met turbines was aan mij niet besteed, dan moet je er een hobby bijnemen uit verveling
Wel meegevaren op kleine schepen met zuigerstoommachines, ik vond het een prachtig rustig bedrijf. Dat gedoe met turbines was aan mij niet besteed, dan moet je er een hobby bijnemen uit verveling
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Tja, Jan, daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren...Een triple bijvoorbeeld?
Maar voor mijn derde rang begon er een ouwe examinator over te neuzelen en kreeg ik toch nog een 5 voor de moeite.
Wel een herretje, dus kon ik me opnieuw in deze materie verdiepen, om het na het examen weer zo snel mogelijk te vergeten.