Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 431
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jacob Bothof » 15 aug 2018 14:47

Behalve pas geleden in Rotterdam,waar tijdens het afmeren van een dubbelwandige tanker de
enkelwandige brandstofbunker werd lek gevaren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 15 aug 2018 15:32

Ja, ook al zo'n vreemd verhaal, vind ik....
Ik meende altijd dat alle faciliteiten in de haven in het Rotterdamsche havengeld verwerkt zat, dus ook sleepbootassistentie...
Dat ze daar van af zien als het schip een boegschroeffie heeft, ontslaat de haven dan niet van de verantwoordelijkheid, toch ?
Nu willen ze de schoonmaak tot aan Basel (bij wijze van spreken) op hen verhalen...

Maar ik had er tot nog toe niet op gereageerd, want ik ben niet bepaald meer op de hoogte van de havenregels/tarieven...hoopte dat iemand daar wat over zou zeggen...
Ik herinner me een keer dat de kapitein eiste dat hij 2 sleepboten kreeg, waar hij voor betaald had, bij het aanmeren van -ik meen- de Karlsvik…
Werd, ondanks dat er voor betaald werd, geweigerd....
Dat vond van Bergen niet leuk...
Later haalde hij de krant nog omdat hij het er niet mee eens was dat hij zonder z'n KHV-aanvulling niet (meer) wereldwijd mocht varen, en daardoor ontslag dreigde..

En tav Jan V&D
Sommige GHV-ouwe's konden heel goed manoeuvreren. Eric vertolkt dat zelfs in z'n onderschrift.
Het laatste staaltje daarvan was tevens op m'n laatste ghv-reis op de Nedlloyd Freetown. In -ik meen- Cagayan of Illigan in de Philippines 'praatte' die ouwe dat schip als een dotje watten tegen een gammel houten steigertje aan van hooguit 40m lengte.
1 roerganger, 1 leerling achter de telegraaf, en een 1e strm voor het doorgeven van de orders naar vóór- en achterdek...hijzelf leunend op de brugvleugel...en ik een paar meter ernaast om te kijken...
Petje af hoor ! Dat vind ik Knap (met hoofdletter)
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 aug 2018 16:41

Petje af hoor ! Dat vind ik Knap (met hoofdletter)
Begin je nou op je ouwe dag een beetje te bruinwerken met die lui van boven Jan :mrgreen: :roll: mot je wat goedmaaak'n of zo :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 5374
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 15 aug 2018 17:04

Nou ja Jan zegt het niet met zoveel woorden maar die ouwe wist dat bij hem beneden mensen stonden waar hij op kon vertrouwen. Licht aanhouden, motor laten lopen in welke gewenste richting dan ook, kombuis van energie voorzien, bier koud houden, zwembad vol houden, lucht verversen in je hutje, warm en koud water leveren, rotzooi over de muur lenzen, man dat wij nog tijd hadden om te eten en te slapen :lol: :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 15 aug 2018 17:36

Vakmanschap, is uiteraard uitsluitend Meester-schap :-D :-D :-D
Maar daarom heb ik waardering voor een ieder die op kundige wijze z'n vak uitoefent.....
Korgeleden nog, sprak iemand in een blauw pak nog tegen mij "...rij- en kentekenbewijs aub..", en toen dacht ik nog "wat leuk om een terzake kundig iemand aan het werk te zien…" :lol: :lol: :lol:

Oh ja: het was een routine-drankcontrole... En dat vind ik echt uitstekend: die moeten ze véél vaker houden.
Persoonlijk vind ik alcohol in het verkeer reden genoeg voor permanente intrekking van het rijbewijs.
Zal lekker opruimen op de weg... Misschien dé oplossing voor het fileprobleem...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 15 aug 2018 17:54

De telegraaf is hier wel stevig vastgezet... :)
Of zou er boven op het schavotje ook een telegraaf staan?

Stevens bridge.jpg
Stevens bridge.jpg (113.29 KiB) 1606 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

v+d
Berichten: 5374
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 15 aug 2018 18:17

Afvoergassenleiding van de noodolieverlichting, een schoorsteen dus?

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jandikker » 15 aug 2018 19:40

Allemaal maar over lege luchtvaten, Ouwe's die het wel of niet kunnen, maar wat is jullie ervaring met stoom?
Een triple bijvoorbeeld?
Groeten

Jan
Aait vedan :-D

v+d
Berichten: 5374
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 15 aug 2018 20:11

Alleen stoompompjes, stoomgenerator(compound) en turbines verder heb ik wel een aantal stoommachines gezien maar er nooit mee gewerkt. Maar ik ben pas 76 Jan en toen ik kwam kijken gingen de laatste stoomschepen, althans bij de SMN, er uit.
Wel meegevaren op kleine schepen met zuigerstoommachines, ik vond het een prachtig rustig bedrijf. Dat gedoe met turbines was aan mij niet besteed, dan moet je er een hobby bijnemen uit verveling :wink:

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 15 aug 2018 20:13

Een triple bijvoorbeeld?
Tja, Jan, daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren... :lol:
Maar voor mijn derde rang begon er een ouwe examinator over te neuzelen en kreeg ik toch nog een 5 voor de moeite.
Wel een herretje, dus kon ik me opnieuw in deze materie verdiepen, om het na het examen weer zo snel mogelijk te vergeten. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 aug 2018 21:44

Een triple bijvoorbeeld?
Tja, Jan, daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren..
Nou eventjes Kassie an Ome Koomuh.......nou mot je FF link uitkijkuh! Ik hepper mee gevaaar'n ...niet wat je noemt erg lang....maar ik moet HET bewijs materiaal nou eerst even opzoeken, kom ik dus op terug! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jandikker » 15 aug 2018 22:02

daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren... :lol:

Nou, nou. De leeftijd toch al lang voorbij waarbij je met een emmertje en een schepje naar het Hansweertse strand ging.

Maar het is waar alles ging met zo'n mechientje vaak rustig.
En ook niet zoveel klokjes om naar te kijken.
Dus geen toerenteller. Je moest half en langzaam maar een beetje schatten.
En ook niet zo'n mooi rood-wit schijfje: de kruk in top van je af was vooruit (Rechtse schroef).
Een stopklep met een halve dooie slag bediend met een horizontaal stalen handwiel van circa 60 centimeter rond.
Even opletten of de HD klaar stond voor vooruit of achteruit.
Anders de omkeerbeweging in z'n werk zetten. Met als alternatief toch maar starten en dan omkeren. Ging trouwens vaak net zo snel.

Op het tussenbordes stond altijd een emmer met van die zwarte prut, (cilinderolie) met een bokkenpoot er in. Dat was voor handsmering van de zuigerstangen. Tijdens vertrek kwam de baas, drie een halve streep, in vol ornaat altijd beneden. Dit keer had hij kennelijk een pietsie te veel ingenomen. Hij had de prutemmer in zijn hand en zegende de krukken met de bokkenpoot.
Zulke dingen vergeet je nooit meer!lol:
Het was trouwens een fijne vent om mee te varen en ik heb veel van hem geleerd.

Groeten

Jan
Aait vedan :-D

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 15 aug 2018 23:18

Zulke dingen vergeet je nooit meer
Gelukkig maar, Jan! :-D
Prachtig verhaal, welk schip was het?
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door K.Brouwer » 15 aug 2018 23:59

Hallo Jan,

Die ouwe van de Nedlloyd Freetown had één manouvreer kunstje heel goed door. Tijdens het manouvreren op
je plaats blijven staan! Als je heen en weer gaat lopen verlies je het overzicht en zie je niet meer goed wat het schip nu aan het doen is. En vooral zelf heel rustig blijven. Heb heel wat "paniek" onder de Flipjes veroorzaakt als ik net a/b was door de 2e stmn achter de telegraaf weg te sturen, ga jij maar helpen met afmeren op het achterdek, en tegen de roerganger zei dat hij mijn telegraaf commando's moest uitvoeren
(die man was na afmeren zo trots als een pauw dat hij dat mocht doen).Zelf stond ik tegen het schot van de kaartentafel geleund en gaf m'n orders aan de stuurlui met de draagbare VHF. Pas als we vlak bij de kant waren kwam ik van die plek af. Heb wat dwaze ouwe's rond zien rennen die het overzicht volledig kwijt waren
en ik als roerganger (steeds op dezelfde plek!) volledig overzicht had.

Zover ik weet moet je voor sleepboten in iedere haven betalen. Sommige havens/landen is een sleepboot zelfs verplicht.Gebruikt of niet...betalen! In Havana kostte het sleepboot gebruik ( houd je vast...) USD 12000 per keer!

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 16 aug 2018 00:50

Dank je Koert !
Dat antwoord zat ik op te wachten...
Waarom denkt R'dam nu dan 8miljoen te kunnen claimen wanneer zij niet leveren waarvoor betaald is ? Dat riekt toch aardig naar plichtsverzuim, zou ik denken...
Als ik de reder van dat schip was, zou ik een tegenclaim indienen voor alle schade aan het schip wegens het uitblijven van de reeds betaalde assistentie... :-D

Maar ff terug vroeg iemand over ervaringen met manoeuvreren met een armen&benen-stoommeloochem.
Het enige wat mij bekend is, dat die dingen net op een dood punt kunnen staan, en dat er daartoe een breekijzer paraat staat bij kleinere-, en een soort snelle torninstallatie op grotere machines om ff 'over de dooie te helpen'... Maar ik heb er nooit mee gewerkt, dus heb geen idee..
Het zuigertrekken bij stoominstallaties, en dan uiteraard met name bij stoomturbines, kan in de praktijk een behoorlijk ingewikkelde planning opleveren...
Zo: zijn we weer on topic ! Gaan we het weer over roterende flensmoeren en hexagonale zuigerkroonbouten hebben
We laten het manoeuvreren over aan de brugwachters die daarmee een bepaalde kant op willen, en wij vetputters zorgen ervoor dat dat allemaal vlekkeloos verloopt, want met ons kan je letterlijk alle gewenste kanten op :-D
Ach...wat zit de wereld toch simpel inelkaar...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 363
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze » 16 aug 2018 08:19

jdbvos schreef:
16 aug 2018 00:50
Het zuigertrekken bij stoominstallaties, en dan uiteraard met name bij stoomturbines,
Dit is zeker grappig bedoeld?

Adri

Plaats reactie