Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Een triple bijvoorbeeld?
Tja, Jan, daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren..
Nou eventjes Kassie an Ome Koomuh.......nou mot je FF link uitkijkuh! Ik hepper mee gevaaar'n ...niet wat je noemt erg lang....maar ik moet HET bewijs materiaal nou eerst even opzoeken, kom ik dus op terug! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jandikker »

daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren... :lol:

Nou, nou. De leeftijd toch al lang voorbij waarbij je met een emmertje en een schepje naar het Hansweertse strand ging.

Maar het is waar alles ging met zo'n mechientje vaak rustig.
En ook niet zoveel klokjes om naar te kijken.
Dus geen toerenteller. Je moest half en langzaam maar een beetje schatten.
En ook niet zo'n mooi rood-wit schijfje: de kruk in top van je af was vooruit (Rechtse schroef).
Een stopklep met een halve dooie slag bediend met een horizontaal stalen handwiel van circa 60 centimeter rond.
Even opletten of de HD klaar stond voor vooruit of achteruit.
Anders de omkeerbeweging in z'n werk zetten. Met als alternatief toch maar starten en dan omkeren. Ging trouwens vaak net zo snel.

Op het tussenbordes stond altijd een emmer met van die zwarte prut, (cilinderolie) met een bokkenpoot er in. Dat was voor handsmering van de zuigerstangen. Tijdens vertrek kwam de baas, drie een halve streep, in vol ornaat altijd beneden. Dit keer had hij kennelijk een pietsie te veel ingenomen. Hij had de prutemmer in zijn hand en zegende de krukken met de bokkenpoot.
Zulke dingen vergeet je nooit meer!lol:
Het was trouwens een fijne vent om mee te varen en ik heb veel van hem geleerd.

Groeten

Jan
Aait vedan :-D
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zulke dingen vergeet je nooit meer
Gelukkig maar, Jan! :-D
Prachtig verhaal, welk schip was het?
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jan,

Die ouwe van de Nedlloyd Freetown had één manouvreer kunstje heel goed door. Tijdens het manouvreren op
je plaats blijven staan! Als je heen en weer gaat lopen verlies je het overzicht en zie je niet meer goed wat het schip nu aan het doen is. En vooral zelf heel rustig blijven. Heb heel wat "paniek" onder de Flipjes veroorzaakt als ik net a/b was door de 2e stmn achter de telegraaf weg te sturen, ga jij maar helpen met afmeren op het achterdek, en tegen de roerganger zei dat hij mijn telegraaf commando's moest uitvoeren
(die man was na afmeren zo trots als een pauw dat hij dat mocht doen).Zelf stond ik tegen het schot van de kaartentafel geleund en gaf m'n orders aan de stuurlui met de draagbare VHF. Pas als we vlak bij de kant waren kwam ik van die plek af. Heb wat dwaze ouwe's rond zien rennen die het overzicht volledig kwijt waren
en ik als roerganger (steeds op dezelfde plek!) volledig overzicht had.

Zover ik weet moet je voor sleepboten in iedere haven betalen. Sommige havens/landen is een sleepboot zelfs verplicht.Gebruikt of niet...betalen! In Havana kostte het sleepboot gebruik ( houd je vast...) USD 12000 per keer!

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Dank je Koert !
Dat antwoord zat ik op te wachten...
Waarom denkt R'dam nu dan 8miljoen te kunnen claimen wanneer zij niet leveren waarvoor betaald is ? Dat riekt toch aardig naar plichtsverzuim, zou ik denken...
Als ik de reder van dat schip was, zou ik een tegenclaim indienen voor alle schade aan het schip wegens het uitblijven van de reeds betaalde assistentie... :-D

Maar ff terug vroeg iemand over ervaringen met manoeuvreren met een armen&benen-stoommeloochem.
Het enige wat mij bekend is, dat die dingen net op een dood punt kunnen staan, en dat er daartoe een breekijzer paraat staat bij kleinere-, en een soort snelle torninstallatie op grotere machines om ff 'over de dooie te helpen'... Maar ik heb er nooit mee gewerkt, dus heb geen idee..
Het zuigertrekken bij stoominstallaties, en dan uiteraard met name bij stoomturbines, kan in de praktijk een behoorlijk ingewikkelde planning opleveren...
Zo: zijn we weer on topic ! Gaan we het weer over roterende flensmoeren en hexagonale zuigerkroonbouten hebben
We laten het manoeuvreren over aan de brugwachters die daarmee een bepaalde kant op willen, en wij vetputters zorgen ervoor dat dat allemaal vlekkeloos verloopt, want met ons kan je letterlijk alle gewenste kanten op :-D
Ach...wat zit de wereld toch simpel inelkaar...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

jdbvos schreef: 16 aug 2018 00:50Het zuigertrekken bij stoominstallaties, en dan uiteraard met name bij stoomturbines,
Dit is zeker grappig bedoeld?

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Zuigertrekken bij stoomturbines, dat hoofdstuk heb ik gemist :lol:
Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe dat starten werkte als bij een compoundmachine de cilinder precies in top stond. Bij de drie cilinder Doxford diesel hadden ze daar een gevaarlijk tornapparaat voor ontwikkeld, Alphons Verheijden heeft daar eens een stukje over geschreven. Bij onze hulpgenerator tornde je het ding in de juiste stand en dan stoom erop, de snelheid werd verder automatisch geregeld en er zat al een keurige toerenteller op.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Op deze link ook een aardig triple expansie machientje
https://www.youtube.com/watch?v=FuHJBIMj_rs
Hier gaan ze hem opstarten
https://www.youtube.com/watch?v=KhlJp1VZMB8
Cor Boer
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Indrukwekkend gietwerk, bedankt Cor.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zeer fraaie hagelwitte ketelpakkies EN een poetsdotje in de handen :lol:
Bijzonder indrukwekkende machines.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie