Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ik heb ooit een foto gehad, van een Schotse-Ketel met doorgezakte vuurhaard. Onvoorstelbaar, dat dit zo maar kon gebeuren. Ik heb kolenstokers, net niet meer meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat zo'n vuur niet zo maar uit is. Het is geen kwestie van even een brander afzetten. Toch een interessant onderwerp.

Klaas.

ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

nog ff terug komen op het wel en wee van mijn vader en oom die als kind van een jaar of 12 mee moesten met de Cuba als ze straf hadden en moesten stoken ( kolen) hebben wel het vak geleerd .

mijn vader zei je had makkelijk te stoken schepen en moeilijk te stoken oa de Jan Goedkoop en de Elisabeth Goedkoop waren heel moeilijke om te stoken ( vraag me iet Waarom )


groet ruud sijmons
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Hallo Ruud,

Voldoende TREK (trekking) dus "tocht" door de ketel voor verbrandingslucht.
En al dan niet voldoende rooster oppervlak om de hoeveelheid gevraagde stoom te kunnen leveren.
GOEDKOOP = slepers dus wisselend bedrijf met sterk wisselende stoom afname.
Dan moet je een goede stoker zijn en goed voeling houden met "boven".
(Ton van de Sluis (die van de draaikrullen :wink: ) heeft op een sleper gestookt!)
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Dat stoken dat Ton gedaan heeft, heb ik ook. Echter dat was op een museale stoomsleper en dat maakt erg veel verschil i.p.v. van een sleepboot die bij haven assistentie wordt ingezet.
Je weet immers van tevoren waar je heen gaat en voor je door een sluis moet, of voor je gaat afmeren weet je dit ruimschoots op tijd. Dus petje af voor de goede kolenstokers van weleer, die in de harde praktijk toch op het juiste moment goed stoom wisten te houden en op tijd hun vuur af wisten te dekken !. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

Mijn vader vertelde dat de havenslepers vaak veel vermogen hadden voor een korte periode en dat de rivierslepers continu veel stoom konden leveren. Hij wist dat te vertellen omdat hij bij mijn opa aan boord was. Dat was een sleepboot met een vermogen in 1912 van 600 pk en een ketel met 2 vuren. Bij tijd en wijle werd de veiligheid op stoom bootjes vast gezet om extra kracht op te wekken als er te weinig vermogen was. Op plaatsen met veel stroming en te zware slepen. Men deed daar niet zo moeilijk over toen der tijd.
gr.Bas
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

klopt helemaal Kabo
Mijn vader vertelde dat als ze naar Basel gingen in de bovenrijn en voorspan verleenden zodra ze de brug van Chalampe ( verontschuldiging over de naam ) de strang gevierd werd en in de machinekamer de pet op de ene manometer en de jas over de andere een arend van een vijl in de veiligheid en zo kroop het schip ""steen voor steen " door de brug heen .
er werd dus extra gestookt .

mijn vader voer bij de NRM

groet ruud
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Het verschil zit in de soort ketel:
een vlampijpketel heeft een grote waterinhoud, wat bij snelle belastingswisselingen voldoende stoom op korte termijn kan leveren; hoe verder de druk daalt, hoe meer stoom gevormd wordt. Dus het stoken is veel rustiger, je druk schommelt een beetje...
Een waterpijpketel heeft een veel kleinere waterinhoud, maar reageert veel sneller op stookgedrag en is dus bij snel wisselende vermogensafname een ramp voor de stoker, want het peil reageert onmiddellijk op afname's/afnamestop's
Dus een vlampijpketel is mooi in een sleepboot, maar voor lange constantere belasting met rustiger gedrag is de waterpijpketel beter
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Beste Jan,
Je hebt helemaal gelijk, met de verschillen tussen waterpijp- en groot waterruim/vlampijp ketel, en goed dat je hierop wijst... :!:
Wie weet dit nog en heeft er ervaring mee, behalve onze oude generatie? :?
Lang geleden op de sloop in Gent zetten we de brandstof af en de registers dicht, op twee (van de drie) B&W sectieketels en lieten de turbo generator op het bord staan. Omdat het gelijkstroom (Dobrovolski) was, bleef het licht heel zachtjes gloeien maar de ketel druk was heel snel weg.
Op het Putter Stoomgemaal met een Ten Horn vlampijp ketel gooien we om 15:00 de laatste keer op, om vervolgens nog vrolijk twee uur door te kunnen gaan.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

wwwopac.jpg
wwwopac.jpg (135.46 KiB) 3033 keer bekeken
wwwopac.jpg
wwwopac.jpg (147.7 KiB) 3033 keer bekeken
Twee beelden uit de machinekamer van de Eemhaven van v.Uden. Stork Hotlo hoofdmotor en Stork Ricardo hulpmotoren.
gr.Bas
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Het zwaar transport door Eerland overzetten van een Schelde Sultzer
Verslag uit de Sleeptros van Juli 1978 iets voor de machinisjes

Cor Boer
Bijlagen
01 nov dec 1983  Machientje 1983.jpg
01 nov dec 1983 Machientje 1983.jpg (234.92 KiB) 2876 keer bekeken
02 nov dec 1983 machientje.jpg
02 nov dec 1983 machientje.jpg (180.54 KiB) 2876 keer bekeken


Plaats reactie