Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Hallo V+d en Jan hier nog een boekje uit 1931 van de Stoomwet.
Nog bedankt voor jullie reactie die VL 114 heeft in de loop van de Jaren diverse
gedaantes gehad en wel de laatste in 1957 toen is er een motor in geplaatst
een 400 PK Bolnes in 1961 opgevoerd naar 440 PK en in 1963 naar 480 PK
Uiteindelijk in 1965 voor sloop verkocht doe hier nog een foto bij van de
VL50 waar ik in de Vacantie als kostjongen danwel prenter 2x meegeweest ben
De VL 50 Elise is van bouwjaar 1916 er stond een 3 cylinder triple expansie machine in
van Kreber en een schotse ketel uiteindelijk is deze logger in 1957 voor de sloop verkocht.
Ik blijf het altijd bijzonder jammer vinden dat in Vlaardingen geen enkele stoomlogger
behouden is gebleven voor het nageslacht het was altijd een lust voor het oog deze vloot
na Vlaggetjes dag uit te zien varen met hun rook en stoompluimen.
Ik doe hier een foto bij van het stoomspilletje donkey ook wel genoemd hier achter op een
bankje ben ik op de VL 114 begonnen om de reep van 2 a 3 kilometer naar binnen te halen.
Dit spilletje was eigenlijk de eenvoud zelve 2 liggende cylinders en een zooi tandwielen
maaaaar beren sterk bij slechtweer haalde hij de reep (dik touw waar de netten aan vast zaten)
binnen.
Je zat er met lange wanten en alleen een duim aan die reep naar binnen te halen mocht
de reep terug schieten en je want zat er tussen geen nood hij ging dan zo van je hand af.
Wij zagen er niet uit als marsmannetjes met helmen alleen lieslaarzen oliejas en zuidwester
in weer en wind de reddingsvesten lagen in de kooi kurkenblokken met zeil er om.
Als je goed op de vorige foto van de VL 114 kijk zie je dat de voorfok er nog steeds aan zit
Doe hier ook een plaatje van de VL97 bij daar heb ik 2 teelten op gevaren die was van bouwjaar 1914
gebouwd als stoomlogger 3 cylinder Triple expansie machine van 190 PK en schotse ketel in
1952 omgebouwd tot motor logger met een 300 PK bolnes 4 cylinder in 1962 verkocht naar Katwijk en
in 1974 voor sloop verkocht.
Op de VL 114 voor ik zonder papieren ook geen monsterboekje als de marine in de buurt kwamen
met de Jaquar moest ik weg kruipen in een ruim ik was nog leerplichtig.
Zo nu weer genoeg gezeur van mij op jullie stoommachines en diesel motoren topic

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (99.8 KiB) 4888 keer bekeken
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (99.07 KiB) 4888 keer bekeken
VL 114 2 vertr.jpg
VL 114 2 vertr.jpg (151.85 KiB) 4888 keer bekeken
VL 50 vertr.jpg
VL 50 vertr.jpg (137.64 KiB) 4888 keer bekeken
VL 114 3 vertr.jpg
VL 114 3 vertr.jpg (96.56 KiB) 4888 keer bekeken
IMG_0007.jpg
IMG_0007.jpg (106.56 KiB) 4888 keer bekeken
IMG_0008.jpg
IMG_0008.jpg (135.67 KiB) 4888 keer bekeken
IMG_0010.jpg
IMG_0010.jpg (138.19 KiB) 4888 keer bekeken

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Vervolg stoomspil en boek

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0013.jpg
IMG_0013.jpg (123.85 KiB) 4887 keer bekeken
IMG_0014.jpg
IMG_0014.jpg (110.51 KiB) 4887 keer bekeken
IMG_0015.jpg
IMG_0015.jpg (201.72 KiB) 4887 keer bekeken
IMG_0016.jpg
IMG_0016.jpg (84.25 KiB) 4887 keer bekeken
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Hallo Cor,
Mooie leerboeken heb je!
De stoomloggers ook geweldig om te zien, maar dat zeggen we nu....
Toen was het hard werk en afzien, denk ik.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Die mooie rookpluimen op die hoge smalle schoorstenen, prachtig Cor.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Prachtige foto's Cor !
en mooie verhalen !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Mannen bedankt voor jullie reactie.
Het leven aan boord van zo'n logger ofwel stomer was totaal niet te vergelijken
met het leven later bij de KRL civieledienst.
Wij sliepen voorin met 12 man daar hing onze oliejassen lagen onze lieslaarzen
enz er stond een kolenkachel en eten ook daarin dat vooronder dus kan je nagaan
wat een lucht er hing.
Overdag hadden we op die stoomlogger karbiet licht en sávonds ook maar dan ook
een paar flauwe lampen in de machinekamer werd sávonds de lichtkar aangezwengeld.
Nog zo'n oud machientje die met behulp van een lont aangezwengeld moest worden.
Als het redelijk weer was en we lagen aan de vleet stond de ketel op een laag pitje.
Als het mistig was hadden we een mistkist daarin zat zegmaar een toeter met een
soort blaasbalg en dan moest je die handel heen en weer halen en toeteren.
Ze waren zuinig met de stoom veelal bleven we 5 weken op zee eerste 2 a 3 dagen vers eten
daarna blik of roldonders bruine bonen erwtensoep er was geen koelkast of vriezer
na vier weken geen roldonders erwten of bruinen bonen meer en dan over op zeekaak.
In de kombuis een kolenkachel en een waterpomp voor drinkwater.
Geen douche of iets wat er op leek drinkwater alleen voor de kok en de koffie of thee
als jongetje moest je de koffie maken dat was water koken en als die kookte zoveel
scheppen koffie er in en dan naar het voorin.
Slapen deed je op een strozak en alleen 2 dekens en een kussen met sloop bij thuis
varen gebruikte je de sloop om er de overgebleven zeekaak er in mee te nemen
welke altijd hun bestemming vonden.
De sloop zag er wel niet uit na vijf weken op zee en geen bad of douche(in die periode
hadden wij thuis nog geen eens een douche wel een teil)
En het klinkt raar in deze tijd toch wel een mooie tijd gehad op die stomers/loggers.
In 1959 ben ik in dienst gekomen bij de KRL en omdat ik gedeeltelijk kleurenblind was
bij de civieledienst beland als jongen a.d op MS Merwe Lloyd en dat was geen prettige reis
mede ook door mijn achtergrond(visserij)de kaptein aan boord een ware tiran zijn naam
vergeet je nooit gelukkig heb ikdeze nooit meer meegemaakt anders had ik het bij de
KRL niet zo lang uitgezongen 12 jaar
Maar goed ik werd machinisten bediende kwam bij de HWTK in de hut en zei morgen meester.
Helemaal fout dus moest meneer of HWTK zeggen en ja er werd weleens geklaagd bij het
eten enz en dan zei ik dat heeft u thuis toch ook niet dan kreeg ik weer een reprimande.
Later heb ik ook kapteins en stuurmannen meegemaakt waarvan ik hun vaders op de haringvisserij
gekend heb zoals Kaptein Arie van Roon ook kaptein Goedknecht en van Harent.
Ik vond bij de KRL HWTK de Zee een heel symphatiek mens en die was ook heel goed bekend met
stoomschepen.
Ga nu afsluiten en hoop deze topic verder vrij te houden voor de verhalen van machines
tot slot hieronder een kranten foto van de laatste Stoomloggers die de Vlaardingse visserij
gediend hebben VL 216 bouwjaar 1925 opgelegd in 1962 en de VL 172 bouwjaar 1908 opgelegd in 1963
en helaas niet zijn behouden voor het nageslacht
Meestertjes bedankt voor jullie geduld met mij

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0001 2.jpg
IMG_0001 2.jpg (172.45 KiB) 4715 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Cor, bedankt weer voor je leuke bijdragen over de stoommachines en de Vlaardingse visserij. Dit geldt ook voor de anderen, die op dit onderwerp reageren. Omdat het momenteel niet zo geweldig gaat met de gezondheid, ben ik tijdelijk (hoop ik) minder actief op het forum. Voor degenen die niet met stoommachines hebben gevaren of er wat meer van willen is de onderstaande link misschien wel leuk. Zelf heb ik met stoommachines gevaren op op meerdere Empires en mijn laatste was een Liberty van de Rederij Amsterdam. Daarna tot aan mijn pensioen op motorschepen gevaren. Jan en anderen hebben met turbines gevaren, dat heb ik dan weer niet meegemaakt. Sinds vorige week ben ik 89 en het geheugen laat me soms flink in de steek, wat me flink beangstigd. Nu lijkt het misschien allemaal heel romantisch zo'n zuigerstoommachine bedrijf, maar ik kan u verzekeren dat je er ook een hoop rottigheid mee kon hebben. Het waren simpele installaties, zeker als je dat vergelijkt met wat er nu vaart.

https://maritime.org/doc/merchant/engineering/part3.htm

https://ww2.eagle.org/content/dam/eagle ... eFleet.pdf

Groetjes

Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ahoy Klaas,
Het is toch wel makkelijk dat jij er nog bij bent! In de laatste links die je gegeven hebt is een paragraaf waar je kunt zien dat er inderdaad met stoom getornd werd. Een "Jacking-machine of Jacking-unit die een uit- of in te pikken wormwiel aandrijft en als je het weet op vele plaatjes te herkennen.
Mooi dat je dat even tevoorschijn tovert.
Ik meen mij te herinneren dat ook de omkeerbeweging wel met stoom werd gedaan op de grotere vermogen machines.
Stoom is een fascinerend bedrijf, ik bedoel dan met stoommachines, op die turbinetanker waar ik ooit op werkte ging de tijd maar zeer langzaam.
Gelukkig gaf op de hondenwacht het roetblazen wat afleiding :wink:
Nou dat weten we dus ook weer, tornen met een eenvoudig stoommachientje.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Ik hoop toch wel dat we nog langere tijd van de plaatsingen van Cor en Klaas mogen genieten.
Het stoomtijdperk is zo langzamerhand bij stukkies en beetjes letterlijk aan het uitsterven.
Klaas, sterkte met je gezondheid !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

cor schreef: 09 apr 2019 23:54Als jongetje van elf 2x met de stoomlogger VL50 in de vacantie meegevaren maar op
de VL 114 Voorlichter voor het eerst werken
Hallo Cor,
Leuk om door je stukjes na jaren het boek "Stoom op Haring" uit 1990 weer eens uit de kast te trekken en door te nemen. Je zal dat zelf ook wel hebben. Daarbij kwam ik ook een foto tegen van de VL50 Elise op een buisjesdag.
Nooit bij stilgestaan wat een buisjesdag was, maar dan voer in midden juni de Vlaardingse vloot uit heb ik inmiddels geleerd via Google. :-D
Waren er in Vlaardingen zelf dan ook de nodige festiviteiten, zoals kermis of zo?

VL50 Elise buisjesdag begin jaren 50.jpg
VL50 Elise buisjesdag begin jaren 50.jpg (152.59 KiB) 4525 keer bekeken
Klaas, veel sterkte met het baas blijven over de ongemakken.👍
Groet, Paul G.


Plaats reactie