Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerrit heinen
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 jul 2004 22:00
Locatie: Santo Domingo D.R.

een praatje over scheeps motoren

Bericht door gerrit heinen » 14 okt 2005 16:27

Nadat ik gistermiddag een aantal fotos in "imageshack" had ingevoerdt en ik op kombuispraat de pagina 34 van "What motor ?" wilde openen, kwam ik tot mijn verwondering erachter dat ik hier op mijn werk (waar ik normaal op de kombuis aangesloten sta) de pagina niet meer kon openen.
De heren "computer specialisten" :evil: hadden tussen de middag in de server een of ander filter ingezet en nu krijg ik het alarm ""Weight phrase limit of 150. page score : 170"" dus jammer geen "what motor"
Ik heb `savonds thuis even gekeken maar daar had ik even geen tijd dus heb maar besloten een nieuw onderwerp te maken om toch de fototjes met jullie te delen.

Om te beginnen:
Afbeelding
Dit is een uitlaatklep van een TM620 met een rotocap.
rotocap is een mechanisme boven op de klep-veer welke de klep tijdens het opendrukken door de tuimelaar een aantal graden draait.
Teoreties moeten bij ons de kleppen ongeveer 5 rpm en in de richting van de klok maken. We hebben een merk op op de rotorcap gemaakt.

volgende:
Afbeelding
Hier de zelfde uitlaat klep met het gereedschap gemonteerd om het geheel te demonteeren (en monteeren)

Afbeelding
Hier een geslepen uitlaatklep met rotocap en klepveer.

Afbeelding

hier het slijpbankje waar de klep geslepen wordt.

Afbeelding
Een klephuis onderstuk (moet nog geslepen worden)

Afbeelding
Twee gereedschappen om de zittingen te bewerken.
Een luchtgedreven slijp machine (langzaam)
En de blauwe een electriesche draaibank (snel)
De lange spindels onder de machines worden in de klepgeleiders gezet waardoor de machine gecentreerdt behoordt te zijn (als klepgeleiders niet versleten zijn)
Afbeelding
Een (al bewerkt) uitlaatkeppenhuis waar de spindel van het draaigereedschap is gemonteerdt.

Afbeelding
Hier is het aparaat gemonteerdt.

Afbeelding
Hier een cylinderkop waar de uitlaatkleppen in worden vast gepompt om onder normale druk de zitting wordt afgedraait of geslepen.


Groeten Gerrit

Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1308
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Bericht door john.marlit » 14 okt 2005 18:33

Mooie foto's Gerrit,maken het voor iemand die niet veel ervaring met de grotere motoren (ik met max 3000 pk)heeft een stuk duidelijker,vraagje aan jou wat is erger de mechanise of de corrosive (door het hoge zwavelgetal in de zware brandstof)slijtage van de diverse onderdelen van deze motoren?.
Heb ik ook weinig ervaring mee omdat in de meeste baggerschepen aleen op gasolie gedraaid werdt in mijn tijd(1960-2000).

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Gerard

.

Bericht door Gerard » 14 okt 2005 18:41

Goeienavond (middag) Gerrit. Mooie foto`s en heel interessant! Hadden ze jouw wel te pakken met dat ,,computerfilter`` :D . Maar zo gaat het ook, niettan. Heb je ook foto`s van jouw motoren? vr.gr.gerard. (P.S. het is hier een gezellige club van ouwe zeelui en techneuten die het nooit met mekaar eens zijn :D :D ,en soms wel :shock: )

Gebruikersavatar
gerrit heinen
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 jul 2004 22:00
Locatie: Santo Domingo D.R.

Bericht door gerrit heinen » 14 okt 2005 22:48

Hallo John en Gerard,
John, het is moeilijk te zeggen in vele gevallen wat erger is de mechanise of de corrosive slijtage.
Voor de uitlaat kleppen en zuigerkroon is dit duidelijk de corrosive slijtage maar in ons geval de cylinder liners gaan langer mee met zware olie dan met gas olie.
Ook moet ik even vermelden dat bij ons het grootste probleem niet het zwavelgehalte is maar de verhouding in het vanadium en het sodium.
Wanneer deze verhouding bij 1:3 in de buurt komt (en dat gebeurd bij ons zoms) dan kan er bij 500 graden Celcius (temperatuur in de verbrandings ruimte) een Vanadium oxcide ontstaan welke zich afset op de uitlaatkleppen en zuigerkroon.
Deze vanadium oxcide moet je zien als een stroop die isolerend werkt.
Op de uitlaatkleppen veroorzaakt het het verhinderen van de warmte afgifte waardoor ter plaatse de temperatuur zo hoog oploopt dat de klep en ook de zitting van het klephuis onderstuk kan doorbranden.
En op de zuigerkroon gebeurt eigenlijk het zelfde en wordt de warmte afgifte naar de smeerolie welke de kroon van de onderzijde afkoeld belemmerd.
Ondanks dit probleem maaken we gemiddeld zo´n 15000 uur met de uitlaatkleppem met overhaal interval van 5000 uur.
Hallo Gerard, ja ik heb wel fotos van deze motoren maar moet ze eerst even opzoeken en naar imageshack opladen en dat wordt wel ergens in de loop van de volgende week want dit weeken ben ik even niet in de kombuis aanwezig. (we gaan even een rustig strandje op zoeken )
maar hier even een paar fototjes van het brandstof systeem:

Afbeelding
Injector
Afbeelding
Cylinderkop
Afbeelding
werkstand met hoge druk branstofpomp
Afbeelding
Reserve brandstof pompen
Groeten een goed weekend en tot vogende week Gerrit

Gerard

.

Bericht door Gerard » 14 okt 2005 23:13

Ahoy Gerrit. Een strandje opzoeken? Je maakt ons jaloers! Bij de HAL voeren we al die eilanden af in de Carieb, met Amerikaanse pasagiers, en zochten toen ook wel eens een strandje op, Harry Belafonte had het goed gezien met zijn ,,Island in the Sun``.....Gerrit, jij zit op een eiland, hebben jullie geen problemen met zoute zeelucht in die motoren? En hoe komt het dat die inspuitdruk maar 375 bar is? (ziet ,,what motor``). Die ouwe Storken hadden al zo`n 465 bar. De vrachtwagen motoren hebben tegenwoordig soms 1.500 bar inspuitdruk.(hoe hoger de druk, hoe fijner de verneveling) Je ziet Gerrit, we hebben een hele hoop te vragen. Een fijne week gewenst van Gerard.

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 16 okt 2005 09:08

Gerrit, bedankt voor de interressante foto's :D Ik heb ze helemaal uitgeplozen!! Grappig om te zien dat het zeteldraaien net zo als bij automotoren gaat; alleen is er een beiteltje met een vaste 45 gr. hoek. Jij hebt daar een support wat bij elke omw. naar het hart toe gaat( kun je de voeding daarvan nou ook nog verstellen? Ik durf te wedden dat het toerental niet meer als 100 omw bedraagt, anders zou door onbalans onrondheid onstaan.

groetjes Ton

Gebruikersavatar
gerrit heinen
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 jul 2004 22:00
Locatie: Santo Domingo D.R.

praatje over scheepsmotoren

Bericht door gerrit heinen » 18 okt 2005 16:46

Hallo Gerard en Ton,
Om te berinnen met jou vraag Gerard : ja we zitten hier op een eiland ongeveer de groote van Nederland en hebben last van het het zoute zee lucht maar niet meer dan op een schip hoor. :D
En wat inspuit druk betreft ,dit is een voorgeschreven waarde vermoedelijk proefondervindelijk vast gesteld toen dit type motor werdt ontwikkeld in de jaren 60.
En hier een paar fototjes van deze plant die alweer een jaar of 11 in bedrijf is en waar bij de motoren al zo´n 90.000 uur gedraait hebben.

Afbeelding

dit zijn motor 1 & 2

Afbeelding

dit zijn motor 3 & 4

Afbeelding

Dit was de plant in 1993

Afbeelding

Een kijkje door de stator naar het tornwiel van motor no. 1 tijdens het wisselen van de tandwielen.

Afbeelding

In de achtergrond de generator rotor en op de vloer allerlij tandwielen.

Afbeelding

Dit is de generator rotor van dichtbij

Hallo Ton ,
De zo genaamde "valve seat lathe" is van een bekende Sweedse companie en doet zij werk uitstekendt
Hier wat techniese gegevens:

Machine naukeurigheid:

Hoek nauwkeurigheid 1 minuut
Eccentriesiteit Max. 0.02 mm
Ovaliteit Max. 0.002 mm
Opervlakte gladheid < N6 = Ra 0.8 um

Techniese data:

Machine capaciteit 50 - 230 mm zitting diameter
machine snelheid 0.075 mm7rev over de zitting
draai snelheid 0 -550 rpm

Hartelijke groeten Gerrit

Gerard

.

Bericht door Gerard » 18 okt 2005 21:56

Ahoy Gerrit. Sorry, ik had het in de haast effe niet gezien. Maar bedankt voor de uitleg! Ik dacht dat die motoren van de jaren `90 waren, daarom die inspuitdrukken. Als ik het goed gezien heb zit er een verzetkast tussen de motor en dynamo, 1 op 4? OK Gerrit, zou zeggen tot horens en de vriendelijke groeten, Gerard.

Gebruikersavatar
gerrit heinen
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 jul 2004 22:00
Locatie: Santo Domingo D.R.

praatje scheepsmotoren

Bericht door gerrit heinen » 18 okt 2005 23:00

Hallo Gerard,

Ik moet even snel wezen met dit antwoordt.
Nee er zit geen verzet kast tussen.
Wat je ziet is de tandwielkast, welke er voor zorgt dat de nokken as de helft van de omwentelingen maakt van de krukas. (4 takt)
Ook werdt hier vroeger de governor door aangedreven, echter zins afgelopen jaar zijn we overgegaan naar electrische governors, welke geen hydraulische druk nodig hebben (aan gedreven door tandwiel overbrenging van motor) maar doormiddel van speed sensors de omwentelingen regelt.
Een stuk minder mechanische onderdelen (die geregeld door trillingen van de motor naar de knoppen gingen)
Groeten Gerrit

Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1308
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Bericht door john.marlit » 18 okt 2005 23:03

Hoy Gerrit ,een mooie powerplant is dat daar bij jou,en wat een berg draaiuren,staan ze meestal alle vier bij?of is er steeds eentje in onderhoud?ik neem aan dat de cilinders evenals de zuigers dan wel eens een keer vervangen zijn ,maar hoe zit dat met de krukas en het lagerwerk?ik ben erg benieuwd daar naar Gerrit.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Gebruikersavatar
gerrit heinen
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 jul 2004 22:00
Locatie: Santo Domingo D.R.

praatje scheepsmotoren

Bericht door gerrit heinen » 19 okt 2005 17:44

Hallo John, ja we draaien hier constant met de 4 motoren op een 92% van hun vermogen.
We hebben hier een z.g. "continius maintenance" dat betekend dat de meeste motor-onderdelen een draaitijd en een levenstijd hebben.
Dit wordt bijgehouden door een computerprogrammatje ,wat ons verteld welk onderdeel we moeten trekken en of dit te reviceren is of gescrapt moet worden.
We staan hier zelden langer dan een dag stil (lees 16 uur)
In die tijd trekken we 3 zuigers en de voeringen, en monteren we 3 recon. of nieuwe zuigers en voeringen.
Daarna hebben we het indraai programma, dit houdt in dat we met de desbetreffende motor toch nog wel een 14 uur op gereduceerd vermogen draaien.
We hebben hier de meeste onderdelen al één of meerdere keren verwisselt en eigenlijk is het blok de krukas en nokkenas (niet de nokken want die hebben we al verschillende keren verwisseld) en de in en uitlaat canalen het enige wat er nog van nieuwbouw opzit.
Het lager werk verwisselen we iedere 25.000 uur, maar dit zijn lagerschalen en draai je er in zonder schraapwerk of zo.
de hoofdlagers verwisselen we hier in 3 stoppen van 12 uur en proberen dit te doen in de zelfde tijd als de cilinders en zuigers.
Ik zal kijken of ik van al deze werkzaamheden fototjes kan maken welke ik dan t.z.t. wel op dit forem zal plaatsen (als er intresse voor is)
Ook nog even een tip aan Co. :er is een goede info over "turnomat" zie:
http://www.mwh.de/products/turno_b.html
Groeten Gerrit

Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1308
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Bericht door john.marlit » 19 okt 2005 21:03

Gerrit heel erg bedankt voor deze perfecte informatie,ik praat hier nogal eens over met een van m'n zoons die ook met het smeerolievirus besmet is geraakt(vetputtenaar bij Jan de Nul =Belgische baggeraar)en bij hun gaat het ongeveer op dezelfde manier,alhoewel in de baggerij het programma nog wel eens bijgesteld moet worden ivm nogal eens afwijkende bedrijfsomstandigheden(lees overbelasting v/d motoren aan de grondpompen door sterk fluctorerende mengselconcentraties.)

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 474
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Bericht door Co » 20 okt 2005 00:11

Gerrit, bedankt voor de info van de Turnomat.

Ook ik ben wel benieuwd naar de komende foto's!
Ik heb bij SWD in Amsterdam wel een cursus gehad in het sleutelen
aan de TM620 maar dat is al lang geleden, ik meen zo rond 1980.

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1308
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Bericht door john.marlit » 29 okt 2005 20:52

Hallo Pete 2,mooi dat je ons er op attent maakt ,maar deze motor is al diverse malen de revue gepasseerd op Kombuispraat,in ieder geval alsnog bedankt.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 04 nov 2005 22:28

Hallo medekombuizenaars; hebben jullie al een op deze site gekeken?
http://www.marinediesels.info/index.html
Het staat hier boordevol verhalen uit de MK, krukaswisselingen carterexplosies en nog veel meer :D :D

Veel leesplezier :wink: Ton

Bram

Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bram » 24 nov 2005 15:28

:D Een goedendag vetpriesters,dekhengsten,Kanenbraaiers en alle andere Kombuizers.
Afgelopen week kreeg ik mooie foto`s met een verhaal binnen van onze Gerard,met het verzoek om ze te scannen en bij what motor te plaatsen,
op het ogenblik zitten er veel mensen te raden,en dacht ik begin maar een nieuwe topic erbij,anders raakt de raad motor in de mist{hadden we bijna al een gehad gehad met een raadmotor van John.M}dus Gerard ik hoop dat je het ermee eens bent,de bedoeling is om van beide werktuigen stoommachines of dieselmotoren met of zonder story een interesant geheel te maken,en dit geld natuurlijk ook voor pompkamers op tankers,zie ik ook af en toe wat van staan,genoeg geluld eerste couplet

Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan de Hr Kamman van de N.V.M.
en uiteraard aan Gerard die de moeite nam om dit naar mijn op te sturen

Dus alle stoommachines en dieselmot.met of zonderhulpwerktuigen zijn welkom,maar geen Raadmotoren

Zelf vond ik deze mooie Triple expansie nog ergens op mijn computer staan ,alleen ik heb er geen verhaal bij,maar mischien een van jullie?
Afbeelding

Groetjes Bram

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Cedron, Google [Bot], jeroen en 13 gasten