Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
swa
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2015 20:32

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door swa » 17 jan 2016 16:18

Op tankers gebruik je ladingpompen. Deze vragen een groot vermogen. Electrisch aandrijven was vroeger moeilijk omdat het boordnet niet geschikt was. Het hulpvermogen aan generators moest groot zijn en/of de spanning moest meer als 400V worden. Met een eenvoudige Curtis turbine had je voor een relatieve korte tijd (bij het lossen) groot vermogen beschikbaar. Diesels voor generators draaiden op zee op een zeer laag vermogen in het andere geval en dit is ook weer niet economisch. Dus vroeger werd meer stoom opgewekt en had een turbine aangedreven tanker de voorkeur.

Manoevreren met een diesel motor op stookolie is goed mogelijk, mits je leidingen en branstofpompen van tracing en goede isolatie voorziet(ook in de jaren zestig). Daarnaast moest je op de branstofpompen een kraantje openzetten, 1/4 slag, om de stookolie rond te pompen en daarmee hield je leidingen, brandstofpompen en verstuivers warm. Op deze manier alleen als wij in dok gingen over op dieselolie of voor het afstellen van brandstofpompen.

Wim Plukker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Wim Plukker » 18 jan 2016 08:32

Harry G. Hogeboom schreef: Bij het ballasten van het wereldbekende " Hibernia" gravity platform ik meen in 1997
Zig zag naar aanleiding bovenstaande ;-)

Artikel uit "Terra et Aqua" volume 73 betreffende ballasten Hibernia GBS:

https://www.iadc-dredging.com/ul/cms/te ... r73-01.pdf

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10730
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 jan 2016 16:11

Artikel uit "Terra et Aqua" volume 73 betreffende ballasten Hibernia GBS:
Dat wassie Wim, die technische dame omschrijft die slijtage vrij kort en zeer "clinisch" onder " Wear & Tear" op blz 8. Voor zover ik me herinner was het in feite een "bijna dodelijke" miskleun van de labaratorium tests toendertijd waar ze "om de slijtage te bepalen" een monster van dat harde erts "rondpompten" en de fout maakten om niet steeds weer NIEUW erts door dat zelfde lab pompcircuitje te gooien.
Het " versleten erts" veroorzaakte dus ook steeds minder slijtage op de leiding en zodoende werd de uiteindelijke slijtage verkeerd ingeschat. Volgens mij speelt hierbij ook sterk het feit dat baggeraars- zoals je wel weet- 400.000 kuub als een " klein rot klussie" beschouwen wat betreft de hoeveelheid.
Hoe dan ook, het IS ze kort langs de kont gegaan, maar het was bijzonder indrukwekkend hoe die baggeraar zich herstelde en de klus TOCH klaarde. Ik heb de "bagger reparatie trein" hier op de kade in Halifax van nabij bekeken, alsmede het later in bedrijf stellen van Hibernia zelf.Hoe de financiele en de daarmee samenhangende persoonlijke "carriere" effecten bij genoemde baggeraar verder zijn afgehandeld laat ik raden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Cedron
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2015 11:03

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Cedron » 04 feb 2016 17:16

Een oude SCHIP & WERF van Augustus 1937

http://www.swzonline.nl/system/files/ar ... 193717.pdf

Koos
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 05 feb 2016 15:36

Hoi Cedron,
Leuk dat stukje in Schip & Werf over die Doxford motor.
Met aandacht zitten lezen.
Gr. Koos

Gebruikersavatar
Cedron
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2015 11:03

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Cedron » 06 feb 2016 14:21

Ja, is altijd aardig uit die oude Tijdschriften, wist niet dat "Ship & Werf" toen al bestond

Had het bij het Topic "Doxford Scheepsmotor" willen plaatsen, maar blijkt nog steeds "gesloten" te zijn?

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... start=2096

Cedron van Beek

matthieus
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2016 18:55

Oude Dieselmotor

Bericht door matthieus » 13 mei 2016 19:01

Beste Leden

Toevallig ben ik op een oude diesel scheepsmotor gekomen. Hij staat nu bij de broer van mijn tante.

Op het elektronicaforum wisten ze te zeggen dat het een 6 cilinder motor is van het begin van WO II, weet iemand van jullie er meer over?


De motor zou 10 ton wegen en naar het schijnt worden deze motoren soms gezocht voor restauraties. Misschien kom ik via deze weg wat meer te weten :-D
diesel (2).jpg
diesel (2).jpg (281.76 KiB) 1746 keer bekeken
diesel (6).jpg
diesel (6).jpg (487.33 KiB) 1746 keer bekeken
diesel (8).jpg
diesel (8).jpg (496.18 KiB) 1746 keer bekeken
diesel (9).jpg
diesel (9).jpg (373.65 KiB) 1746 keer bekeken
diesel (13).jpg
diesel (13).jpg (263.57 KiB) 1746 keer bekeken

v+d
Berichten: 4467
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 13 mei 2016 20:29

Het is een trunkzuigermotor, een 6 cilinder, niet zo erg oud want er zit al een blower op. De motor is niet goed geconserveerd en het zal veel tijd kosten om het orgel weer gangbaar te krijgen. Ik schat in dat ie gebruikt is in een fabriek om de centrale drijfas aan te drijven. Maak het type plaatje op de voorzijde eens schoon en plaats de gegevens hier. Er zijn wel mensen die dergelijke motoren als hobby weer draaibaar maken. Anders brengt ie slechts de schrootpreis op.

matthieus
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2016 18:55

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door matthieus » 13 mei 2016 20:37

Ik denk niet dat dit het plaatje is waarover je het hebt, misschien dat ik vanavond nog een foto kan trekken.. :)
diesel (3).jpg
diesel (3).jpg (463.56 KiB) 1718 keer bekeken

matthieus
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2016 18:55

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door matthieus » 13 mei 2016 23:59

Iemand een idee van hoeveel hij zou wegen?

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7409
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten » 14 mei 2016 06:46

Lengte x breedte x hoogte x 8 geeft een indruk van het gewicht in tonnen. :-D
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Bob
Berichten: 3015
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bob » 14 mei 2016 07:09

Motorenmuseum Nieuwe Niedorp kan je veel vertellen omtrent motoren.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
harry49
Berichten: 250
Lid geworden op: 12 mar 2005 22:08
Locatie: Oostzaan

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door harry49 » 24 mei 2016 22:19

Ik gok dat het een MWM TRH230S is, een scheepsuitvoering aan dat grote handwiel te zien om hem om te keren en te starten.
Dat plaatje is denk ik van de koelwater en lens pompen die er niet meer op zitten, die heeft men ooit vervangen door de centrifugaal pomp.
De tuimelaars doen mij ook aan MWM denken.
Maar zoals ik al zei, het blijft een gok.......
Groet Harry.
Afbeelding

matthieus
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2016 18:55

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door matthieus » 24 mei 2016 22:52

Bedankt voor de reacties :)

Kees Hagen
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Kees Hagen » 17 jun 2016 19:17

Nedlloyd Forcados cilinder B&W 1981 herschaald.jpg
Nedlloyd Forcados cilinder B&W 1981 herschaald.jpg (618.16 KiB) 1172 keer bekeken

Kees Hagen
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Kees Hagen » 17 jun 2016 19:30

Beira 2013 herschaald.jpg
Oude dieselmotor in drinkwater pompstation nabij Beira, Mozambique
Beira 2013 herschaald.jpg (467.39 KiB) 1168 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten