Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 26 feb 2017 22:10

Ja, zoals ik al zei: ik begin er niet aan....
Het is mij te ingewikkeld. ik keek uit interesse even wat Wikipedia er over zegt, en als ik dat na wel 5 x overlezen nog steeds niet 'pak' voel ik al hoofdpijn opkomen... :oops:
Maar we maakten er wel praktisch gebruik van.
Het beste voorbeeld wat ik er van vond waren de inspuitkoelers in de hoofdstoomleidingen, en de spuitank, en dat de rookgassen ondanks 1 schoorsteen in 2 spiralen eruitkwam (hete gassen willen niet mengen vanwege die entropie)...
Het feit dat de koudere elementen niet naar de warmere gaan, maar juist omgekeerd, maakt die inspuitkoelers mogelijk omdat de wandtemperatuur van de leiding nooit wordt aangestraald door het koude ingespoten water. en alleen de te hete stoom wordt gekoeld.
Hetzelfde in de spuitank: in het midden wordt water ingespoten, en de hele bubs aan stoom kun je ongestraft daarin dumpen, zonder dat de spuitank heet wordt.
Voor mij zijn dat eigenlijk de enige zichtbare en bruikbare gevolgen van entropie...
Er zijn nog veel meer: denk aan de stoom- en wateranalyse, ook daar werkt de entropie, de condensor, zelfs de oliekoeler...
En dat koffiekopje dat ik noemde, maakt entropie wat zichtbaarder, evenals bijvoorbeeld een smeltend ijsblokje in een glas water, wat ook van die mooie kringetjes/wolkjes in het heldere water 'componeert'
Maar hoe je dat allemaal berekent, bepaalt, of meet....???
Ik ben al blij dat ik die gevolgen kan zien...!
Begrijpen....det's divverent koek... Ik ben gewoon J. Vos, en niet J. van Nazareth...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 27 feb 2017 09:49

Goedemorgen Jan,
Helaas moet ik me daar bij aansluiten, ik wou dat ik het wel wist... :wink:
Wat ik wel weet: met het stijgen van de leeftijd kom je er steeds meer achter dat er HEEL veel is wat je nog NIET weet.
Zoals bv dat herverhitten ( op 35 ata) eens in het h - s diagram getekend te zien. :idea:
Leerde je niet, want op schepen had je geen herverhitting. (?) Nooit toegepast?
Ook bij dat 220 bar bovenkritische heb ik me nooit iets voor kunnen stellen, kan je dat door zo'n Benson spiraal pompen?
Jullie "JANNEN" van de "stroomfabrieken" weten dat en lachen hierom.
Groeten van Co.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 27 feb 2017 11:38

Yep....ik had ook al snel door dat hoe meer je leert, hoe meer je beseft hoe weinig je weet.... :-D
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die die entropie uit kon leggen op een voor mij begrijpelijke manier, dus heb het altijd 'gedaan' zonder die echte kennis/kunde....niet door leraren, hwtk's enz....
Maar ook alle collegae/leidinggevenden zwegen daarover als het graf... :mrgreen:
We zijn net als Oddball (Donald Sutherland) in de prachtige (oorlogs-)film "Kelly's heroes", waarin hij zegt over z'n Sherman-tank "I only drive them; I don't know what makes them work !"
We hebben het ook niet als gemis ervaren, hoor: het heeft mij wel altijd een beetje geintrigeerd, maar de bedrijfsvoering heeft er nooit onder geleden. Ik kan me voorstellen dat bij het ontwerp van de installatie die entropie heel belangrijk is: het bepaalt de voorwaarden, denk ik....

En die herverhitter in het Molier-diagram ? Da's heel gemakkelijk Cor. Op de neergaande lijn bij de P/t waar de stoom uit de HD-turbine komt ga je in zowat 1 rechte lijn weer naar boven naar de P/t van uittrede herovo, en dan weer de lijn via de MD- en de LD-turbine door de condensor... Officieel is er wel drukval over de terugvoer HD-turb > herovo, en desgewenst kun je die punten toevoegen, maar je zult zien dat die niet veel veranderen aan dat kleine Moliertje.. Zelfs de stoom-aftappen zijn/worden amper zichtbaar op dat overzicht-diagram...
Hier onderaan het Moliertje van de AbelTasman, zonder een MD-turbine, maar wel de (grote !) toevoeging van afgewerkte stoom van de stoomturbine-generator...

De Bensonketel is een ketel zonder drums: je pompt (in principe) aan de onderkant die hoeveelheid water in de header (verzamelleiding waar alle andere pijpen op uitkomen), die aan de bovenkant als oververhitte stoom uit de bovenste header komt. Tijdens dit bedrijf weet niemand waar het peil in de ketel ligt; dat ligt vast door de druk en temperatuur van de uittredende stoom. Er is een soort kleine drum, maar die staat verticaal en is ongeisoleerd buiten de ketelisolatie. Alleen bij (zeer) lage last wordt er een soort max-peil gemeten in dat "Bensonvat", en komen er 1 of 2 Bensonpompen in bedrijf die het ketelwater gaan rondpompen over Bensonvat > onderste header....de voedingwaterpomp kan dan aangepast worden aan de stoomproduktie op dat moment, maar wordt in deze fase geregeld door dat peil....
Zie de Bensonketel maar als 1 pijp die zwaar verhit wordt tussen de VW-pomp en de turbine....aan de ene kant water erin, aan de andere kant de oververhitte stoom eruit...
Bijlagen
IMG_0030_1.jpg
IMG_0030_1.jpg (593.26 KiB) 3486 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 27 feb 2017 15:29

Nog eventjes op bovenstaand terugkomend....
Het Molierdiagram zou waarempel gemaakt kunnen zijn op het moment dat ik de foto maakte....:
Ik heb de P en de t lijnen even aangegeven, en dan zie je dat alleen de temperatuur van de stoom (bij gelijkbijvende) druk 10' stijgt van 170'C naar 180'C tgv de invoeging van de stoomgenerator-stoomhoeveelheid...
Ook het 1e aftappunt heb ik ff aangegeven.....

Maar kijk daarna op het manoeuvreerpaneel naar de keteldruk en stoomtemperatuur.....
Mooi he.....alles klopt weer als een collectebus....maar eigenlijk had ik niet 'bar' moeten typen, maar 'kg/cm2' :?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (401.88 KiB) 3437 keer bekeken
Abel Tasman 24 bord3.jpg
Abel Tasman 24 bord3.jpg (388.79 KiB) 3435 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1256
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong » 27 feb 2017 15:48

je hebt het weer mooi voor elkaar Jan V.en prachtig er in getekend, ook grappig dat je er jaren niet
naar gekeken hebt en dan inééns zit je hier op dit topic weer die temperaturen en drukken te bekijken.
Echt zo iets wat je nooit weggooit blijkt wel.
groet,Jan

Gebruikersavatar
Witte
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 dec 2004 22:28
Locatie: Kortenhoef

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Witte » 19 apr 2017 22:46

Heren, dames ook indien voorradig, gegroet..

Ik hoop dat een van jullie mij op weg kan helpen.
Ik ben op zoek naar het instructieboek/onderdelen boek en andere documentatie van een Bolnes KNL motor uit 1972.
Neem aan dat het bouwjaar minder belangrijk is dan het type..
Is voor een goede vriend met zo'n brommer in z' boot...
Fijn verjaardagscadeau.. 8)
Hoor graag.

Vast bedankt.
Witte.
Never a Dull Moment

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11206
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 apr 2017 02:11

van een Bolnes KNL motor uit 1972.
Weet je zeker Witte dat het een KNL is en geen DNL??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Witte
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 dec 2004 22:28
Locatie: Kortenhoef

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Witte » 20 apr 2017 07:38

Het is een 5KNL, echt waar.. :wink:
Never a Dull Moment

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11206
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 apr 2017 14:09

Het is een 5KNL, echt waar.
Dan kan ik je niet verder helpen, good luck.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Meestertje
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje » 20 apr 2017 14:17

Stonden in diverse Rotterdamse havendienst boten.

http://www.dienstvaartuig.nl/havens/Rot ... rpa20.html
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1603
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Drentenier » 20 apr 2017 14:44

Hier een foto van die 'brommer' :wink:
Bijlagen
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (513.64 KiB) 4631 keer bekeken
Groet,
Hans


Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 06 mei 2017 00:48

Ik denk dat ik deze als eens eerder heb geplaatst, maar ik plaats deze muziekhit nog maar eens: een sleepbootje van m'n neeffie, rechtstreeks vanaf muh goegeldraaif!!
https://drive.google.com/open?id=0B7JAR ... HcydHB4OW8
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2456
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door K.Brouwer » 07 mei 2017 02:26

Inderdaad... een wel zeer rustgevend deuntje :-D .

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
shipwis
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door shipwis » 07 mei 2017 05:20

(quote) inderdaad...een wel zeer rustgevend deuntje (end quote)
dit geluidje bezorgd mij 'n bol broekje
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 07 mei 2017 10:57

Dit hier is ook zo'n bollebroek-geluidje ( :lol: ).....
Een oudoom had zo'n 6-cilinder in z'n Kempenaar...
Let op het mooie fluitje van de blower... :-D
Een tijdje terug hoorde ik nog zo'n lied op het V.Starkenborgkanaal....op m'n vraag via m'n portable marifoontje of ik naar een Industrie liep te luisteren, kreeg ik de correctie "Mis !! Een Bolnes". Toen de schipper mij (op m'n fietsie, inhaalde gaf hij nog ff extra gas. Op m'n opgestoken duimpie kwam in de deur een vette grijns, en eveneens een opgestoken duim terug.

Gelukkig zelf nog met met iets dergelijks, op de Nova Zembla (MaK) gevaren
Jammer dat ik nooit geluidsopnamen heb gemaakt van de Storken, de B&W's de MAN's of de Sulzer's, en dan vooral het manoeuvreren en het vollekracht....
Bij stoom viel niet veel op te nemen bij het manoeuvreren: op de AbelTasman had ik niet eens in de gaten dat we al een half uur onderweg waren :oops:
Bijlagen
NovaZembla 05.jpg
NovaZembla 05.jpg (129.82 KiB) 4158 keer bekeken
NovaZembla 16.jpg
NovaZembla 16.jpg (174.92 KiB) 4144 keer bekeken
NovaZembla 18.jpg
NovaZembla 18.jpg (250.15 KiB) 4144 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie