Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hahaha, nu, geoefend heeft deze dame voldoende hoor....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Als geboren fietse(n)maker is dit smullen voor mij. Kunnen ze die axiaalkracht van een (Parson)turbine niet opvangen met een fatsoenlijk taatslager, desnoods een Michellblok?
En als je verdwaalt in planeet- en zonnewielen is er een heel eenvoudige remedie. Schroef een Sturmey Archer naaf uit elkaar en de planeetwielen rollen over de werkbank. De werking is ook eenvoudig te begrijpen.
Er zijn genoeg werkloze SA naven te krijgen want die Engelsen van Raleigh zijn weggevaagd door met name Shimano naven. In de zestiger jaren heb ik tijdens de opleiding een studiereis gemaakt naar o.a. de SA fabriek. Het leek wel de negentiende eeuw. Maar ze hoefden niet te innoveren want er was toen nog geen alternatief voor een 3-versnellingsnaaf.
Adri
Googelen geeft geen uitsluitsel, maar ik neem aan dat hiermee wordt bedoeld de Maritieme (Middelbare?) School voor Scheepswerktuigkundigen te Harlingen?
En als je verdwaalt in planeet- en zonnewielen is er een heel eenvoudige remedie. Schroef een Sturmey Archer naaf uit elkaar en de planeetwielen rollen over de werkbank. De werking is ook eenvoudig te begrijpen.
Er zijn genoeg werkloze SA naven te krijgen want die Engelsen van Raleigh zijn weggevaagd door met name Shimano naven. In de zestiger jaren heb ik tijdens de opleiding een studiereis gemaakt naar o.a. de SA fabriek. Het leek wel de negentiende eeuw. Maar ze hoefden niet te innoveren want er was toen nog geen alternatief voor een 3-versnellingsnaaf.
Adri
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dat wordt ooook wel toegepast Adrie, wat ik er "nog" vaag van begrijp wordt die evenwichts zuiger voornamelijk toegepast op schepen met ex-Diesel massinisten, anders voelen ze zich zo verloren..." zo zonder zuigers"Kunnen ze die axiaalkracht van een (Parson)turbine niet opvangen met een fatsoenlijk taatslager, desnoods een Michellblok?
In Nederland...in them good 'Ol days...werden "we" in Den Haag, nadat we uitgebreid werden gewogen en ja/nee zwaar genoeg werden bevonden, met briefies verstrekt " In Naam van Hare Majesteit de Koningin"....waarmee "we" dan zowel met Diesel als met Stoom voortstuwing mochten gaan spelen.Ik heb dus wel met vrij groot " Hulp stoom gevaar'n"....maaar nooooit met Stoom Tribunes zoals Jan hierboven vernoemd......ECHTER om de promotie drang bij de Reuzen van Heusden enigzins op te voeren ging ik ooit na het behalen van een vers gedrukt papiertje ( wel goeie kwaliteit dik papier met een watermerk trouwens! )...ging ik eerst voor een sollicitatie gesprek bij de toenmalige Vinke & Co. die diverse stoomTribune tankers onder management in de vaart hadden. Ze stonden bekend o.a. als " De Linke Binke van Vinke"...wat dus niet de indruk gaf van een zgn. " HerenMaatschappij" te zijn . Er werd me staande de vergadering een promotie in Snr. rang aangeboden inklusief het afbetalen van mijn studievoorschot, ondanks dat ik nog nooit fan se lang sal se leven een Stoomtribune in werking had gezien, laat staan er mee gevaaar'n.Ik had er niks om heen gedraaid-en dat hielp sowieso niet i.v.m. de registratie van je vaar ervaring in je monsterboekie!!-en die Superintendent vroeg me " of ik daar wel/niet een probleem mee zag" waarop ik antwoordde : " Als de Koningin er geen probleem mee heeft, waarom zou ik er dan wel een probleem mee hebben?'....en DAt vondt ie wel geslaagd. Vervolgens vertrok ik als een haas van Rotterdam naar de Oostelijke Handelskade in Amsterdam om bij Meneer Poot de zak te nemen...wat ik niet ECHT wilde...maaar ik had die papiertjes ook niet voor de kat z'n viooltje gehaald.Aaaahwel ik hield m'n endje vast en Meneer Poot gaf me wat ik wilde ondanks dattie vond dat ik veeeel te jong was......maar hij moest wel lachen om " DE Koningin is het dus niet met U eens Meneer Poot"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Moet ik nu nog steeds om lachen, Harry !
Ik wilde dat ik destijds zo adrem was ! Prachtig gevonden
En Adri, voor zover ik weet heeft elke stoomturbine een taatslager: de uitzettingen van as en huis maken het noodzakelijk 'de spleet' (tussen loopwiel en leikrans constant en zo klein mogelijk te maken...op schepen was dit een kraagblok (zie in de tekening van de Zoelly-turbine van de Abel Tasman)
De positie van de as werd bij het vrije uiteinde ook gemeten; zo hield je 'de spleet' een beetje in de gaten...
Maar alle drukverschllen over al die loopschoepen (tel ze maar eens) zorgen voor een imposante resultante ! Te groot voor de Parsons, dus werd de evenwichtszuiger bedacht.
Overigens: de achteruitturbine is een helemaal op zichzelf staande turbine Op de as na de laatste schoepenrij van de lagedruk turbine. Een paar maanden geleden vroeg iemand mij daar nog na ("zijn dat allemaal direkt omkeerbare schoepen om achteruit te kunnen?")
Hieronder zie je die laatste LD schoepenrij, en meteen links daarvan de (slechts 3 trappen van volle hogedrukstoom naar vacuum) achteruitturbine.
Nog net kun je zien dat de schoepen daarvan idd andersom staan.
Tijdens normale vaart draait die achteruitturbine in het vacuum (geen weerstand en dus geen warmteontwikkeling) mee op de LD-turbine-as
Hieronder nog een stukje tandwielkast: links van de trap de 2e reductie, en rechts van de trap de 3e reductie waarin het enorme schroefastandwiel is gevestigd
..en idd: MSvSH is Middelbare School voor Scheepswerktuigkundigen Harlingen
Hier nog "Da roelz: (the rules) Hoogstpersoonlijk door directeur Prins op gezette tijden gecontroleerd, zelfs 'en route' tussen station Harlingen-school
Ik wilde dat ik destijds zo adrem was ! Prachtig gevonden
en" Als de Koningin er geen probleem mee heeft, waarom zou ik er dan wel een probleem mee hebben?'
Schitterend." DE Koningin is het dus niet met U eens Meneer Poot"
En Adri, voor zover ik weet heeft elke stoomturbine een taatslager: de uitzettingen van as en huis maken het noodzakelijk 'de spleet' (tussen loopwiel en leikrans constant en zo klein mogelijk te maken...op schepen was dit een kraagblok (zie in de tekening van de Zoelly-turbine van de Abel Tasman)
De positie van de as werd bij het vrije uiteinde ook gemeten; zo hield je 'de spleet' een beetje in de gaten...
Maar alle drukverschllen over al die loopschoepen (tel ze maar eens) zorgen voor een imposante resultante ! Te groot voor de Parsons, dus werd de evenwichtszuiger bedacht.
Overigens: de achteruitturbine is een helemaal op zichzelf staande turbine Op de as na de laatste schoepenrij van de lagedruk turbine. Een paar maanden geleden vroeg iemand mij daar nog na ("zijn dat allemaal direkt omkeerbare schoepen om achteruit te kunnen?")
Hieronder zie je die laatste LD schoepenrij, en meteen links daarvan de (slechts 3 trappen van volle hogedrukstoom naar vacuum) achteruitturbine.
Nog net kun je zien dat de schoepen daarvan idd andersom staan.
Tijdens normale vaart draait die achteruitturbine in het vacuum (geen weerstand en dus geen warmteontwikkeling) mee op de LD-turbine-as
Hieronder nog een stukje tandwielkast: links van de trap de 2e reductie, en rechts van de trap de 3e reductie waarin het enorme schroefastandwiel is gevestigd
..en idd: MSvSH is Middelbare School voor Scheepswerktuigkundigen Harlingen
Hier nog "Da roelz: (the rules) Hoogstpersoonlijk door directeur Prins op gezette tijden gecontroleerd, zelfs 'en route' tussen station Harlingen-school
- Bijlagen
-
- Schoolvoorschriften MSvS Harlingen.jpg (167.25 KiB) 6053 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Niet op alle mogelijke hekken of muren hangen of leunen
Werkelijk een schitterende tekst. Dus je moest eerst alle mogelijke hekken of leuningen opzoeken voordat je wist dat je er niet op mocht hangen of leunen.
Adri
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Tjaaa Jan, wat kan ik zeggen.Dhr. Poot had deze kreet al van me gehoord sinds ik m'n VD diploma had gekregen en DUS onmiddellijk staande de uitreiking van het briefie 4e wenste te worden.Dat gelazer van " Maaar U bent veeeel te jong Meneer Hogeboom" ( met overigens een grote kern van waarheid!) was toch bij mij volledig aan dovemans oren gezegd en ik dreigde niet alleen, maar was ook heel vast van zins om dat briefie "waar dan ook" te gelde te maken.Met de wijsheid van achteraf durf ik te stellen dat ik de man niet teleur heb gesteld, maar hij mij dus ook niet! Ik moest er dus wel vaste prik " Hare Majesteit de Koningin" bij halen.Moet ik nu nog steeds om lachen, Harry !Ik wilde dat ik destijds zo adrem was ! Prachtig gevonden
Nou kun je het geloven of niet, maaaar die kreet is me hier in " Den Vreemde" ook nog eens een keer buitengewoon goed van pas gekomen.I.v.m. een rechtszaak waar ik door een van de partijen onder een zgn. dwangbevel via de rechter als getuige was opgeroepen ( dan MOET je dus komen opdraven of je dat nou wilt of niet!) werd ik dus op een gegeven moment door een zgn. slimme vrouwlijke advokaat op het bankie gezet en werd me de eed afgenomen. Deze dame had als eerste vraag of ik inderdaad HGH was, waarop ik bevestigend antwoorrdde. DE volgende vraag was " Wat zijn Uw Technische Kompetenties"? waarop ik antwoordde dat ik Massinist was.Vervolgens vroeg ze of ik die min of meer algemene beschrijving verder wilde toelichten met specifieke academische details. Hierop was mijn antwoord: "De eerste keer dat het Hare Majesteit de Koningin der Lage Landen behove to Certify me as Marine Engineer was in 1965"......Waarop deze dame tot mijn ( en anderen!!!) stomme verbijstering vroeg : "Was dat Queen Wilhelmina or Queen Juliana"???.....Stom toevallig....maar jaaa " WAT is stomtoevallig"? Had ik net in de maanden daarvoor in een dik geschiedenis boek zitten spitten o.a. over het Nederlandse Koningshuis en ik haakte dus naaaadloos in op die vraag en begon een overzicht van de Nederlandse Koninklijke Familie af te draaien zo'n beetje beginnende bij Willem de Zwijger ten tijde van de 80 jarige oorlog met Spanje.........EN ik lulde door en door en door vanzelf en liet me niet in de rede vallen. Dat wijffie kreeg een kleur als een tomaat en keek de rechter met smekende ogen aan en ik zag aan die beste man zijn glimmende oogies dattie iets dacht als : " Tjaaa je vroeg er zelf om wijffie, die gozer is je te glad af".....maaar na enige seconden hamerde die rechter mij af, dus Hogeboom bek dicht houden! Rechter vraagt dat wijffie of ze nog meer vragen had.......neee ze had dus op dit moment even geen vragen meer!!Einde 1e ronde gesprek!!! Toen deze affaire eindelijk was afgelopen werd mij door een andere door de wol geverfde advokaat als grappie een joppie aangeboden!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
sjit zeg....
ik kreeg alleen maar te horen in velerlei varianten "..je lult goed maar je vreet beter..."
Aan boord werd in m'n beginnersrangen wel altijd door de hogedruk gevraagd "speel je ook bridge ?"
"Nee, ik train voor professioneliteit in de mk"
Of "kun je een beetje schaken ?"
"...niet echt, maar ik denk dat ik nog véél ...nou ja : dat staat voor ons allen al op de kont"
"???"
"rotter dam"
ik kreeg alleen maar te horen in velerlei varianten "..je lult goed maar je vreet beter..."
Aan boord werd in m'n beginnersrangen wel altijd door de hogedruk gevraagd "speel je ook bridge ?"
"Nee, ik train voor professioneliteit in de mk"
Of "kun je een beetje schaken ?"
"...niet echt, maar ik denk dat ik nog véél ...nou ja : dat staat voor ons allen al op de kont"
"???"
"rotter dam"
Oost, west...ook best
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Stoommachines en Diesel motoren
- Bijlagen
-
- kromhout.jpg 6.jpg (115.24 KiB) 4727 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Deze ook ! Maar die zetten ze waarschijnlijk niet (meer) in een herinneringsboek...
- Bijlagen
-
- kromhout%20reclame.jpg (80.46 KiB) 4693 keer bekeken
Oost, west...ook best