Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 »

Patru schreef: 01 sep 2018 07:56 Deze advertentie uit een tijdschrift gevonden op het net. Nog even uitzoeken welk tijdschrift.
De wagen werd blijkbaar meer gebruikt voor promotie doeleinden.
Ja, wel hetzelfde kenteken maar toch teveel verschillen:
de bumper is anders
de zijruiten in de cabine zijn compleet verschillend
de instap is anders
de gril is bij de tweede foto anders en meer een Kromhout gril
koplampen zitten verschillend
het kopschot van de laadbak is bij de ene hoekig en de andere afgerond
spiegels zijn verschillend

In de jaren 50 was er toch nog geen Fotosoep?
en volgens mij kon toen ook een kenteken niet zomaar van de ene auto naar de andere worden overgezet :mrgreen:
Jaren 50 fake?

Nog ff waarom ik op Diamond_T uitkwam: in de jaren 80 zat er hier een bandenhandel die een ouwe amerikaanse ladderwagen als blikvanger en dergelijke gebruikte. Bij navraag bleek het om een Diamond-T te gaan. Let vooral op de spatbordlijn!
Afbeelding
Louis

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Het is wel een Kromhout chassis gezien de wielen en de bevestiging in ieder geval geen Amerikaans chassis.
Destijds zetten ze rustig een cabine van een Amerikaan op een Hollands of Duits chassis. Zelf had ik een oom met veewagens, White en Diamond, die dingen werden eindeloos opgelapt en verbouwd. In die tijd gooiden we niets weg :)
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Uit De Swollenaer.
Voor de liefhebbers van Stork.
Komende zaterdagavond bij RTV 0ost een documentaire over het 150-jarige bedrijf.

Documentaire Stork.jpg
Documentaire Stork.jpg (116.85 KiB) 5145 keer bekeken
Groet, Paul G.
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0236.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0236.jpg (169.18 KiB) 4846 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0235.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0235.jpg (167.08 KiB) 4846 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0237.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0237.jpg (177.07 KiB) 4846 keer bekeken
Voor Harry een motortje uit de machinekamer van de Baloeran. 2 x Schelde Sulzer 10 cil. 14000 pk, 102rpm. bwj. 1929, 18 mijl.
gr.Bas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Nou, niet alleen Harry vind dit mooi, hoor ! :-D
Prachtige foto's van de Baloeran !
Op die foto van kapt Dubois valt me op dat die een goniopeilraam heeft.... En dat in 1935 ! Ik meende dat die dingen na-oorlogs waren...
Ik kan me (vaag) herinneren dat pa een goniopeiler kreeg ipv die draaibare ring op het dak, dus dat was pakkumbeet 2de helft jaren 50...
Maar een vonkentrekker zal wel weten van wanneer die dingen waren....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Voor Harry een motortje uit de machinekamer van de Baloeran.
Praaaachtig ijzer Bas...hoopies trammelant daar op dat koppenbordes....maaar DAT waren kennelijk nog de ware Gouden Dagen toen daar in de MK....een meester aan het wiel met glimmend zwarte ballroom dans schoentjes, een praaachtig wit en gestreken ketelpakkie dat op maat rond de buik was geknipt en mooie tapse soortement " overhemd mouwtjes met een knoopie an't manchet " an ut ketelpakkie EN dan de pet op.En dan niet te vergeten die vakbekwame Olieman in beeld. :lol:
Aangezien mijn persoonlijke ervaring op de " Reuzen van Heusden" op geen enkele wijze ook maar voor een schijntje van dit kennelijk luxe MK leven weg had, kan ik er slechts van dromen EN dan naar deze fot kijken :lol:
Heppie nog meer van dat Baloeran jacht glimmende MK spul??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen »

Dat was de goeie ouwe tijd dat alles nog op diesel olie draaide. Lekke kleppen, lekke verstuivers en spoellucht branden had nog nooit iemand van gehoord.
Zware olie werd noodzakelijk wegens de prijs maar dat was wel de pest voor de motoren.
Op de Ivoorkust stonden 2 MAK 4 tact motoren met 10 cilinders elk van 1600 PK per motor.
Drijven deden alleen de lege flessen die we over boord smeten.
Er was net zoveel werk als op een turbine schip.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Een tweetakt met luchtverstuiving, mooie plaatjes en alles prachtig in de verf. Handjes genoeg om alles te smeren :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Helemaal mee eens.
De Herman- en de Geert Bodewes waren ook nog gasoliebootjes, en ondanks dat ik er heel erg fijn heb gevaren, toch gekozen voor rederijen met HFO-bootjes...
Echt uit pure verveling...
...dus bouwde ik zo'n boot maar na van wat (mooie) blikplaatjes die ik aan boord vond....
Geert Bodewes 86.JPG
Geert Bodewes 86.JPG (110.77 KiB) 4719 keer bekeken
Nou ja, de freon-lekzoeklamp staat op de werkbank, zie ik nu...dus blijkbaar had ik net gemazzeld met een echt klusje...

Maar nog ff trug naar de Baloeran, en een vraag aan Sulzer-experts:
Ik zie net als iedereen een hoop klepbewegingen op een koppenbordes van een Sulzer. Nou weet ik nog van leraar Faulhaber op de MSvSH dat dat nou niet bepaald gebruikelijk is bij een Sulzer…
Uit de foto's meen (!) ik te zien dat de grote tuimelaar de bediening van de aanzetkleppen voor rekening neemt, en de veel sterker uitgevoerde kleine tuimelaar "iets" in de buurt van een idioot groot uitgevallen verstuivermeloochem staat te doen. Mij geeft het de indruk dat de verstuiver IN een brandstofpomp bovenop de kop zit geintegreerd….
Ik heb op school veel geleerd, maar zo'n systeem absoluut niet. Ik vind het vanwege de koptemperatuur ook niet zo'n geschikte plek, maar dat is uiteraard een persoonlijk idee... Of kijken we hier misschien naar een systeem met luchtverstuiving ??
Iemand een idee ??

PS Ach, Jan V&D had die vraag al beantwoord ! Sorry Jan ! :oops:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Een tweetakt met luchtverstuiving
Tjaaa, die Jan uut Warken...in de Achterhoek EN op klompen...maaar " Ie maakt hum niks wies" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie