Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje »

Brevo deed dat ook. In de tunnelboten van Goedkoop stond bv zo'n setje.
Als je na het starten van de eerste Bolnes geen lucht meer had kon je via een tussenafsluiter,
de ander via de vloeistofkoppeling laten meelopen en starten 8) . Het werd wel ten strengste afgeraden :roll:
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het werd wel ten strengste afgeraden
En juist daarom en DUS werd het waarschijnlijk regelmatig zoooo gedaan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje »

Achter de Bolnessen hingen de vulcan vloeistof koppelingen, welke de Brevo tandwielkast in gingen.
Deze dreef de CCP aan.
Het hele spulletje was gelukkig zwaar over-bemeten zodat er inderdaad regelmatig via de tussenafsluiter gestart werd.
Anders moest de hele kattekop overhaald worden :-D
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

CCP :? :?: .

Adri
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje »

Cpp Adri, excuus :-D
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

Als gecertificeerd en erkend walslurp, dacht ik vroeger altijd dat CPP stond voor Constant Pitch Propeller. Maar dat blijkt dus FPP te zijn. Wel een beetje verwarrend allemaal.

Adri
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

hoe het met de zeesleper Elbe zit moet ik nog achteraan gaan.

zoals de meeste van jullie wel weten is dat het grootste Nederlandse zelfstandig varende museumschip waarmee korte zeereizen gemaakt worden .

staan als ik het goed heb 2 stuks Smit MAN diesels in gekoppeld op 1 schroefas


zie YouTube fimpjes over de zeesleper Elbe


groet Ruud Sijmons
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

scannen0005.jpg
scannen0005.jpg (260.4 KiB) 4779 keer bekeken
Hier een afbeelding van een vloeistofkoppeling die bij havenslepers en zeeslepers word gebruikt om het vermogen op de schroef bij het manouvreren te kunnen verlagen anders vliegen de trossen om je oren.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

scannen0006.jpg
scannen0006.jpg (232.76 KiB) 4780 keer bekeken
Hier de vloeistofkoppelingen van de Zwarte van 1933.
gr.Bas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Zo zie je maar weer dat het moeilijk is iets nieuws te bedenken tegenwoordig, degenen die ons voor gingen hebben het meeste al uitgevonden.
Omdat er nu betere materialen zijn en er nog nauwkeuriger gewerkt kan worden wordt er wel veel verbeterd.
Ik heb nog extruders gebouwd met 350 kw draaistroommotoren met 1500 omw./min. een tandwielkast reduceerde het toerental tot 300 omw./min.
Als die dingen vast liepen moesten ze uit elkaar (de extruders) en inwendig schoongemaakt worden omdat een draaistroommotor zo'n extruder niet in beweging kreeg.
Door er een vloeistofkoppeling tussen te bouwen kon de motor op toeren komen en een koppel opbouwen, door enkel de matrijsplaat van de extruder te openen draaide die zich zelf dan schoon, scheelde een bult werk en materiaalverlies.
Eerder hadden we daar gelijkstroommotoren voor nodig met een ingewikkelde regeling, nu doen we ongeveer hetzelfde met een draaistroommotor en een frequentie-omvormer.


Plaats reactie