Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Zuigertrekken bij stoomturbines, dat hoofdstuk heb ik gemist :lol:
Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe dat starten werkte als bij een compoundmachine de cilinder precies in top stond. Bij de drie cilinder Doxford diesel hadden ze daar een gevaarlijk tornapparaat voor ontwikkeld, Alphons Verheijden heeft daar eens een stukje over geschreven. Bij onze hulpgenerator tornde je het ding in de juiste stand en dan stoom erop, de snelheid werd verder automatisch geregeld en er zat al een keurige toerenteller op.

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Op deze link ook een aardig triple expansie machientje
https://www.youtube.com/watch?v=FuHJBIMj_rs
Hier gaan ze hem opstarten
https://www.youtube.com/watch?v=KhlJp1VZMB8
Cor Boer
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Indrukwekkend gietwerk, bedankt Cor.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zeer fraaie hagelwitte ketelpakkies EN een poetsdotje in de handen :lol:
Bijzonder indrukwekkende machines.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jandikker »

Allereerst de vraag van Jos beantwoorden. Het was, inderdaad, de Sua Ting Hon.

Dan de vraag hoe zo'n mesien in gang te krijgen wanneer de Hoge Druk kruk in top staat. Daarvoor is een extra klep aanwezig die stoom toelaat of in de Middel- of de Lage Druk-cilinder toe laat. Maar zoals opgemerkt; meestal dan maar in de verkeerde draairichting starten en direct omkeren.

Voorwarmen begon bij "een half uur". Daarbij werd opgegeven Vooruit of Achteruit en bestond uit het met het met een minimum toerental het mesien te laten draaien. Ervaring: met een collega nummer 5 afgesproken dat hij het toerental in de gaten zou houden terwijl ik met even met de stuurmesien zou bezighouden. Toen ik weer in de vetloods kwam was m'n collega niet te bekennen en ons tripletje draaide ongeveer halve kracht achteruit; via de lulpijp werd meegedeeld dat de kade onder water liep.

Nog een paar gegevens: Volle kracht op zee was ongeveer 70 - 72 omw/min. Smeren van de leibanen werd gedaan door gedaan door de olieman op het tussenbordes. Daarvoor werd ook de lekolie van de lagers van de tunnelas gebruikt met water in een sigarettentinnetje. De betreffende persoon wist precies hoeveel elke leibaan nodig had en mikte de olie op de goede plek, dus als de slof beneden was.

Het aantal slagen per wacht dat naar de brug moest worden doorgegeven klopte altijd precies. Als er een afwijking was dan werd het verbindingstangetje even los gemaakt: even met de hand een paar klappen bij maken of even los laten hangen. Trouwens die pingpongers op de brug konden het toerental altijd controleren door overboord de uitlaat van de lenspomp te tellen. Telefoon was er niet: de fluitlijn met lulpijp weigerde nooit. Er was dan ook geen geluidshokkie want er was geen herrie. De enigste elektrisch gedreven pomp was de brandstofpomp., de rest waren Weir's pompen of armenenbenen melogems.

Dat was 't weer.

Groeten

Jan
Aait vedan :-D
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Mooi Jan, van die Diesels met uitlaatkleppen werd je wel wat doof.
Nu heb ik daar wel gemak van, ik mis regelmatig een opdracht van de directie :wink:

Stond die lenspomp altijd bij en gekoppeld aan de stoommachine?
Ik neem aan dat ik domme vragen mag stellen?
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jandikker »

Inderdaad.
Aan de Lage Druk cilinder was een juk verbonden met daar aan de Edwards luchtpomp en de lenspomp.

Ik kan me nog herinneren dat de Lage Druk cilinder een diameter had van circa 185 cm.

Als je op wacht kwam was de eerste gang op het tussenbordes onder de cilinders door lopen. Was je meestal weer goed "biej de tied"; een hete druppel in je nek of op je kop. Dan vervolgde je weg naar beneden en stak je gestrekte hand tussen de krukwang en het drijfstanglager om met je vingertoppen de kleur van de smeerolie te keuren. Zo kon je een warmloper herkennen. Trouwwens, alle lagers werden door een olieman met een echte oliekan, met zo'n lange spuit, gesmeerd. Ook hier gold dat een goede olieman het aantal druppels voor elk lager verschillend telde en zo als een echte KPM-er en zuinig was en toch het spul gaande hield.

Stoomproductie: vier B&W ketels, drie op een rij en een voorketel. De rookgascontrole was eenvoudig Aan de ene kant van het rookgaskanaal een gloeilampie dat door het kanaal licht liet vallen op een spiegeltje. Zo kon je vanaf de plaat via de spiegel zien welke kleur smook uit die 8 meter hoge gele pijp kwam.

Het was allemaal zo eenvoudig dat je je het nu nauwelijks kunt voorstellen.

Groeten

Jan
Aait vedan :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het was allemaal zo eenvoudig dat je je het nu nauwelijks kunt voorstellen.
Nou heppik " nog net op de valreep" voldoende van dat ouwe Stoomgesnor meegemaakt dat ik me zo'n prachtige beschrijving van een ouwe beknijsde stoommassinist dus wel kan voorstellen Jan :lol:
Mooi dat we daar hier nog met wat ouwe happers even over kunnen ouwenelen op een digitaal leugen bankie!! :mrgreen:
Schud er nog maar eens een paar uit de opgerolde mouw van je ketelpakkie :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Mooie link's Cor, en mooie beschrijvingen Jan !

en ff teruglezend
"jdbvos schreef: ↑
do aug 16, 2018 12:50 am
Het zuigertrekken bij stoominstallaties, en dan uiteraard met name bij stoomturbines,"
Dit is zeker grappig bedoeld?
Ja, Adri, dat was grappig bedoeld, zoals verderop na je quote ook aangegeven was "dat het een ingewikkelde planning op kon leveren"

Op de MSvS te H hebben we wel een oud, klein en vastgelopen turbinetje van dhr Faulhaber met z'n allen gedemonteerd...zeg maar gesloopt, want veel viel er niet meer te demonteren. Ik weet niet precies meer of het een Zoelly of een Parsons was, maar als de dag van gisteren weet ik nog dat ons daar ter plekke de evenwichtszuiger werd aangewezen en uitgelegd.
De meest verfrommelde schoepen eindigden bij Faulhaber in de klas op de vensterbank...
Dus: of je bij een stoomturbine een zuiger kunt trekken is het antwoord dus: Ja, mits... ! Maar ik hoop dat iemand even een seintje geeft wanner die zuiger "reciprocatic behaviour" begint te vertonen...kunnen we tijdig een goed heenkomen zoeken..
...een grapje, Adri...een grapje :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

'kLaagmetebaarsten Jan.

Adri


Plaats reactie