Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Hallo medetechneuten ,het hier onderstaande gebakje kwam ik per ongeluk tw=egen ergens op internet(kan het nu ff niet meer vinden),en het moet een ( Hou je vast,Neeeee niet lachen) 5 tact motor voorstellen,ik weet dat ik hiermee een levenslang royement riskeer ,maar toch kijk en huiver.

Afbeelding


Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

hoy Bram ,ik heb de site weer gevonden waar al dat lekkers opstaat het de volgende site zowel in het Engels als het Duits te bekijken.enne ben ik Pfffffff toch blij dat ik niet in de ban werd gedaan haha.

http://www.diro-konstruktion.de/projects.html


Gr John M[/img]
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Bram

Stoommotor

Bericht door Bram »

:D Hallo John ,mooie site ben er ff op geweest ,maar moet het op me gemak even doornemen en in laten zinken ,net als een lekker borreltje voor het eten :wink:
tussen al het moois,kwam ik vanmiddag,deze dieselmotor tegen,nog 10 jaar en de schepen hebben geen bemanning meer nodig alleen mischien nog voor het afmeren,en zijn de heren wtken machinisten naar de eeuwigheid verbannen met deze zelf overhalende diesel,elk half jaar ff in een volautomatisch dok, en een volautomatische motor overhaal,ik neem gauw een biertje want ik begin nu(nuchter}al raar te lullen.

Afbeelding

Groetjes Bram
Gerard

.

Bericht door Gerard »

Ahoy Bram John en andere techneuten. Een VIJFTACT, hihihi.....Maar John: De wonderen zijn de wereld niet uit. :D Een zes-tact wel gehoord, (twee spoelslagen en één werkslag). Maar: Daar is dit een prachtig forum voor, niettan. We wachten op drie- en zeventacten. Het blijft een mooie hobby... :D p.s. wèl een stuk techniek!
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hoi Bram,

In mijn eerste bootje, de"Amstelland" stond ook een triple-expansie.
Hoewel ik als dekhengst niet graag in machinekamers kwam, vond ik die ouwe stoomkar met al zijn armen en benen een lust voor het oog.

Ik moet trouwens bekennen dat ik tegenwoordig alles over motoren en aanverwante artikelen gretig tot me neem.
Denk dat ik een gemeen vetput virusje heb opgelopen.

Ga lekker door alsjeblieft.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Afbeelding

Bovenstaande motor is een petrol motor van Daimler.
Deze afbeelding komt uit een boek dat uitgegeven is in 1893 dus zeker een oudje te noemen.
Werd gebruikt als sloepmotor.

vr gr Henk
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Mooie prenten uit dat oude boek Henk,kun je nagaan hoelang we al zonder roeiriemen konden,t 'was enkel een kwestie van geld ,m'n opa roeide elke dag 8 km heen en weer om z;n fuiken te controleren ,en toen hij uiteindelijk een paar centen had en zich daarvan een oude buitenboord motor had gekocht ,liet hij deze motor ten overstaan van heel de buurt ,proefdraaien vastopgehangen aan het tuinhek ,dus je kan wel nagaan wat het resultaat was voor dat WATERgekoelde motortje, precies een vastloper die hem voorgoed genas van de moderne techniek en beroofde van z'n centen.

Gerard of je het nu geloofd of niet (genieên worden pas na hun dood geerd haha) maar hier heb ik een foto van een STOOMmotor ,inclusief een doorsnedeschets.
Afbeelding
En hier de schets.
Afbeelding

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Gerard

..

Bericht door Gerard »

Ahoy John. Nou heb je me toch nieuwsgierig gemaakt! Doet `s uitleggen??Daar zat ik al jaren over te denken en dacht dus ,,dat kan never``. Het kan dus wel, maar hoe fiksten ze dat??? Groeten Gerard.
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Hallo Gerard,ja wat die stoommotor betreft deze is door (je gelooft het bijna niet)Werkspoor gebouwd ,en wel in de eind dertiger begin veertiger jaren,tenminste het boek waarin ik deze machine tegenkwam is in 1943 voor het eerst gedrukt. Die klep die je op de schets ziet is in feite een inlaatklep en het lichten ervan + de lichthoogte word door een soort pomp geregeld die ongeveer zo werkt als een normale Bosch lijnpomp,dus al naar gelang de belasting v/d machine word er meer of minder olie naar de klepzuiger geperst wat in een meer of mindere stoomtoevoer resulteert ,de stoom ontwijkt aan het eind v/d arbeidslag door poorten onder in de cilinder,en deze machine is dus eigenlijk een tweetact.
De machine leverde destijds 75 pk per cilinder x 1000omw/min en werd gebouwd van 1 t/m 6 cilinders.men dichtte er nog al wat goede eigenschappen aan toe, maar of het een succes was staat nergens te lezen.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo mannen (en de dames niet te vergeten) :D :D
Wat een topic!!! Wat een onderwerpen!!!! :D :D :D Het is dat we zo weg moeten, anders had ik er gretig op losgedoken :wink: . Vanavind zitten we in Rotjeknor in de AHOY bij de "Night of the proms" dat doen we al 8 jaar. Morgen heb ik mijn eigen compu weer terug en ga ik me er weer met veel vuur op storten :roll: . Inderdaad; de Deltic had hier eigenlijk moeten staan, maar afijn; deze topic is een voortvloeisel van het vorige.
Het is zeker leuk voor degenen die al jaren niet meer varen om de kennis samen te delen en de olie "van het scherm op te snuiven"ik doe dat in ieder geval . Ik ben geen computernerd, maar kombuispraat "kleeft"me aan dat ding. :)

groetjes Ton


Plaats reactie