Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
BartR
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 jun 2008 06:01
Locatie: Costa Mesa (California)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door BartR »

jdbvos schreef: Maar de warmte-inhoud wordt normaal (vlgs mij) weergegeven in waarde per kg per graad Celcius
dat is niet de enthalpie maar de soortelijke warmte ...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

:-D Ja! Dat was een teipvaud....
Gelukkig heb ik het verder wel over de energieinhoud.....
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Da Silva »

Maar die kJ/kg, dat is in deze onzekere tijden gelukkig nog een zekerheid.
FORMULE VAN ZEUNER 1964.jpg
FORMULE VAN ZEUNER 1964.jpg (179.11 KiB) 4617 keer bekeken
STOOMTABEL 1964.jpg
STOOMTABEL 1964.jpg (174.76 KiB) 4617 keer bekeken
Jan, wij gebruikten het boek "Theorie der stoomturbine van W. Moree deel 1 en 2 uit 1952". Toen ik afgestudeerd was, heb ik 1964 het boek "De stoomturbine van W.Moree, de zesde herziene druk uit 1964" gekocht. De "formule van Zeuner" en de "Stoomtabel" komen uit het boek van 1964. Er staat ook een stoomtabel in met de nieuwe eenheden. In het hele boek ( uitgave 4 jaar na invoering van het SI-eenhedenstelsel !!!) wordt alleen gewerkt met de "oude eenheden. Ik denk, dat je vragen hiermee beantwoord zijn. Dus graden Celsius, drukken in ATA en de enthalpie (H) in Kcal/kg.

Wij gaan maandag a.s. voor drie weken naar onze kinderen in Hongkong, dus ik ben een poosje "uit de lucht". Ik volg de site verder wel, maar kan mijn boeken en aantekeningen niet raadplegen. Ik heb me voorgenomen, bij thuiskomst, mijn boeken en aantekeningen te gaan scannen, zodat ik ze makkelijker kan raadplegen.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ok, bedankt vooralsnog, en ik wens je een goede reis en veel plezier in HK !
Ned Kelly's last stand is er nog steeds aan Ashley Road, Kowloon-side; vanaf de Star ferry Hankow road in, en dan linksaf :10 minuten lopen...als ik het me allemaal goed herinner.... :roll:
Er was daar altijd prima te eten/drinken, maar de live muziek was altijd prachtig !!
Een eindje (200m ??) naar rechts was de Red Lion, met achterin z'n Dutch (nog eerder Nedlloyd-) Corner, dus die zal er wel niet meer zijn :-D

Ik denk dat ik weet waar ik de mist een beetje inga met die kJ/kg/'C..... dat klopt als een bus, als definitie van h; maar als je de druk en temperatuur al als gegeven hebt, blijft de afgelezen waarde in de tabel (bij die druk en temp) uiteraard alleen nog kJ/kg (of in dit geval kcal/kg) over....
Da's boven water.... nou de i nog ! :?
Cu wanneer je terug bent ! :-D
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Da Silva »

Jan,

Bedankt. Ik heb daar van 1964 tot 1976 met veel plezier gewerkt (en gewoond met het gezin). We zijn daar dus redelijk bekend. Onze zoon woont er nog steeds.
Succes met je i, ik ga het volgen.

Grt.

Mario
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef:Da's boven water.... nou de i nog ! :?
De uiterlijke datum voor invoering van de SI-eenheden was volgens de EEG-richtlijnen 1 januari 1978.
In 1975 heb ik nog een cursus gevolgd over die eenheden en dat boek heb ik eens door gebladerd.
In de tabel op bijlage 5 is een toelichting opgenomen en de relevante grootheden met de symbolen heb ik geselecteerd.
SI-symbolen 1975.jpg
SI-symbolen 1975.jpg (194.24 KiB) 4324 keer bekeken
Hieruit blijkt denk ik dat de I (i) in het verleden dus i.p.v. de H (h) ook wel als symbolen gebruikt werden, waarschijnlijk om verwarring te voorkomen als de H (h) ook voor de aanduiding van andere grootheden werd gebruikt.

De scriptie van van Rijswijk heb ik slechts kruislings doorgelezen en hij gebruikt de H (h) een paar keer in diagrammen, wel in ander verband, maar dat zal dan vermoedelijk voor hem de reden geweest zijn om de I (i) te gebruiken voor enthalpie.
Groet, Paul Gortworst
Kees Hagen
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Kees Hagen »

De reactie van Patru klopt volgens mij. Ik heb zelf in 1975 geleerd dat enthalpie met H wordt uitgedrukt.
Maar ik heb hier ook een boek van mijn vader liggen: Handboek voor koeltechniek van van Ingen Schenau uit 1956, en hierin wordt i gebruikt voor enthalpie.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong »

Hier het Moliérdiagram, jaren niet naar gekeken en moest goed zoeken waar ik het had.
De rode lijnen stellen wat voor maar ik moet er toch induiken heb ik in de gaten.
groet,Jan
Bijlagen
P2267138.JPG
P2267138.JPG (926.62 KiB) 5449 keer bekeken
P2267137.JPG
P2267137.JPG (530.75 KiB) 5449 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ik denk dat Paul gelijk heeft met de h(i)....dát zal het geweest zijn !
Mede omdat de promovendus dus ook al enthalpieën voor bestaande situaties (p en t) aangeeft, en omdat het hier over lucht en rookgassen gaat, zal hij daartoe die i hebben gebruikt.
Mannen, bedankt voor het meedenken en het aandragen van de oplossing !
Zullen we zeggen: discussie afgesloten ??
Mooi ! Dan nu asdesodemieter het pikheethok uit en aan de bak ! De baas z'n centen zijn niet van blik ! :lol: :lol:

Maar zonder gekheid: echt allemaal bedankt voor de discussie en het meedenken :-D

...en ter info: blik, als oud-ijzer doet 11 ct de kilo....
de baas z'n centen waren van papier: doet 7,5 ct de kilo (mits aangeleverd per 1000kg)
:lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Hallo Jan Sprong.
De bovenste mollier is voor stoom = H - s diagram.
De onderste mollier is voor vochtige lucht. H - x diagram.
H voor enthalpie en s voor entropie en x voor vocht gehalte.
( h of H of i )
Groeten van Co.

Sorry :| heren het staat er nota bene bij, bij het tweede diagram. Dat heb je als je te gretig bent.... ik schaam me diep. Met de stoom warmteval zou ik niet echt meer kunnen ( notabene stoom als hoofdvak voor mijn B2)
Vochtige lucht diagram heb ik eigenlijk nog steeds wel eens nodig om een stukje inzichtelijk te maken. :)
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie