Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jacob Bothof »

Bedankt voor de info,ik zal het in de gaten houden.
Gr.Jacob

Gebruikersavatar
kees
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kees »

Kijk dit kan ook met een ankerlier motortje :-D

https://www.youtube.com/watch?v=SCGQnyGC3gY
Gebruikersavatar
kees
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kees »

Ok Ok het is geen stoom of Diesel :?

Maar vond het echt de moeite om het te laten zien"
https://www.youtube.com/results?search_ ... rks+engine
P01_Snow600.jpg
P01_Snow600.jpg (93.64 KiB) 6332 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------
  • Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
Dubbelwerkend 2-takt zijn er genoeg, maar dubbelwerkend 4-takt veel minder. Behalve die Burmeister & Wain hierboven, vond ik er in het boek van Goldingham nog eentje:
  • Afbeelding

    WERKSPOOR 4-takt dubbelwerkend, ontwikkeld in samenwerking met North-Eastern Marine Engineering Co., Wallsend-on-Tyne. Werd gebouwd als 6- en 8-cilinder met respectievelijk 3600 en 4800 bhp.
De beschrijving met verschillende aanvullende tekeningen en een indicateurdiagram beslaat 5½ pagina's. Ik wil ze met plezier scannen en plaatsen, vooropgesteld dat er belangstelling voor is.

---------------------
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Theo, bedankt voor de toegesneden informatie en het is een logische keuze om het op dit topic te plaatsen.
Ik kan mij niet herinneren in mijn leertijd bij Werkspoor iets over deze motor gehoord te hebben; uiteraard wel over het 4tdw-principe.
De beschrijving wil ik wel graag hebben; naar mij mailen is ook een mogelijkheid.
Ik blijf wel nog zoeken naar foto's, want met name de cilinderdeksels, zowel onder als boven, moeten behoorlijk complex geweest zijn.
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Boven is het een Kopklepper en onder is het een zijklepper en dat was eigenlijk wel een handige keuze.
Het blijft een hoop gedoe voor relatief weinig extra vermogen en erg laag inbouwen was er ook niet bij.
Wel prachtige techniek om zo''n bakbeest te gieten en te bewerken.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Toch nog een foto kunnen vinden. :)
In het boek "100 jaar machinebouw op Oostenburg" uit 1927 staat deze, maar helaas zonder beschrijving.
Wat een ingewikkelde toestand zo'n motor. Daar loop je waarschijnlijk de hele wacht met een oliespuit bij rond. :?

Werkspoor 4tdw 1927.jpg
Werkspoor 4tdw 1927.jpg (453.87 KiB) 6578 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de hele wacht met een oliespuit bij rond.
EN......een gasmasker Paultje.......die pakkingbussen aan de zuigerstang lekken als de pest ( en ZEKER toendertijd!) Een collega dorpsvriendje van vroegaah was me 2 jaar voor toen ie in 1962 bij de Lijn ging vaaar'n. Ik mocht een keer bij hem aan boord komen kijken en dat was op de " Dongedijk", dit zal dus in 1963 zijn geweest.Wat ik me herinner van dat jacht ...n.a.v. de uitleg van mijn buurtgenoot...was het ontiegelijk lekken tesamen met vonken en weet ik veel van de zuigerstang pakkingbussen, want daar stond ook een dubbelwerkend orgel in. Ik weet het merk niet meer maar dat is na te trekken, het was toen al een ouwe boot.Ook stond er een ouderwetse amoniak vriesinstallatie in met compressor meloochumpies die op hun tandvlees liepen.AL dat dubbelwerkende gesnor "is for the birds" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------
I
  • Hieronder volgt de volledige beschrijving van deze Werkspoor dubbelwerkende 4-takt uit het boek van Arthur H. Goldingham

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
------------------------
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jacob Bothof »

Zo'n ouderwets Ammoniak vriesmachientje, aangedreven door een klein stoommachientje
stond bij ons op het stookplaatdek :) Als er soms(vrij regelmatig) een kleine lekkage optrad
dan stak je op de stookplaat bijna de dievemoord :-D
Voor dat je naar binnen ging met je Bahcootje om de glands aan te trekken, eerst een paar keer
diep ademhalen en daarna zo snel mogelijk aan de frisse lucht :-D waarna er gevraagd werd waarom
je de machinekamer uitging of dat je soms hoge nood had :lol:


Plaats reactie