Stoommachines en Diesel motoren
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo Co,
de naam Roggebrood Mij zegt mij niets, wie was dat ?
Ik ben bij de Hal begonnen, daarna v. Ommeren en als laatste v. Uden.
Die Fiat stond in de Zwijndrecht en Ossendrecht. Het keteltje was nog wel stoom-en waterdicht
de naam Roggebrood Mij zegt mij niets, wie was dat ?
Ik ben bij de Hal begonnen, daarna v. Ommeren en als laatste v. Uden.
Die Fiat stond in de Zwijndrecht en Ossendrecht. Het keteltje was nog wel stoom-en waterdicht
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dat is die Maatschappij waar geen meeuwen achter de schepen vlogen, Jacob.
Kan Niet Slechter Meer.
Kan Niet Slechter Meer.
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo Jacob en Jos.
Hij is leuk van die meeuwen
Jacob bedankt voor je antwoord, nooit geweten van die twee bulkfietsen. (waren ze toch?)
Groeten van Co.
Hij is leuk van die meeuwen
Jacob bedankt voor je antwoord, nooit geweten van die twee bulkfietsen. (waren ze toch?)
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Klopt helemaal Co
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Nooit geweten van de KNSM,wel van de "Hongerlijn".
Groet,Jan
Groet,Jan
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Gelukkig had je nog de Nog Steeds Uitzonderingen in die tijd...
Oost, west...ook best
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ooit is toegestuurd gekregen, wel leuk.
groet,Jan
groet,Jan
- Bijlagen
-
- 20180623_130503 - kopie.jpg (175.17 KiB) 2751 keer bekeken
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Het heiligdom van de Massinist!
Ik kan me een situatie herinneren waarbij de opeenvolgende Telegraaf Manouvreer commando's een zodanig tempo kregen dat dit met de direct om keerbare MAN van Ome Cor en de 2 stuks Reavel compressoren voor de startlucht niet meer bij was te benen.Ik was een grasgroene 7e massinist en mocht slechts naar het rood geverfde MAN manouvreerwiel kijken of aan afsluiters draaien als ik daar specifiek opdracht voor kreeg. Onder het gezag van de toenmalige 2e Meester Barend R. ( R.I.P.) moest ik vooral " Overal met m'n klauwen AFblijven! EN hij brulde naar mij:" Hogeboom bel die lui op de brug en vertel ze dat er@#$%&*++@# geen Solex hier beneden staat!"
Ik kan me een situatie herinneren waarbij de opeenvolgende Telegraaf Manouvreer commando's een zodanig tempo kregen dat dit met de direct om keerbare MAN van Ome Cor en de 2 stuks Reavel compressoren voor de startlucht niet meer bij was te benen.Ik was een grasgroene 7e massinist en mocht slechts naar het rood geverfde MAN manouvreerwiel kijken of aan afsluiters draaien als ik daar specifiek opdracht voor kreeg. Onder het gezag van de toenmalige 2e Meester Barend R. ( R.I.P.) moest ik vooral " Overal met m'n klauwen AFblijven! EN hij brulde naar mij:" Hogeboom bel die lui op de brug en vertel ze dat er@#$%&*++@# geen Solex hier beneden staat!"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ach Harry, dat was nu wel makkelijk op schepen met uitlaatkleppen in de koppen. (Hotlo)
De hele nokkenas en kleppenhandel moest op achteruit of vooruit gezet worden en dat gebeurde met lucht. Er viel dus niets te rimpelen of te plooien voordat het wijzertje van de nokkenas op vooruit of achteruit stond en dat overlopen duurde wel eventjes. Bovendien was dat hele spul beveiligd dus een valse start maken zat er niet in. Zo'n riviertje in West Afrika opvarende met een flinke stroom tegen ging de telegraaf dan wel eens twee of driemaal snel van vooruit naar achteruit, de telegraaf beantwoorden ging razendsnel de motor omzetten kwam er niet van natuurlijk.
Ik denk dat de loods er niets van merkte, van mij kreeg hij gewoon waar hij het laatst om gevraagd had
Zo'n klein HWAL bootje gedroeg zich als een jachtje en kon haast volle kracht de bochtjes nemen.
Bij de SMN, waar dus twee van die kustbootjes in eigendom waren en ook door bemand werden, was het de gewoonte dat de Hwtk tijdens manoeuvreren beneden bij de kar stond. Ooit tikte er eens een op mijn rug en gaf aan dat ik sneller de brug orders op moest volgen, ik hoefde slecht op dat mooie handgemaakte wijzertje te duiden dat nog steeds onderweg was waarna hij in het telefoonhokkie verdween en een ernstig gesprek ging voeren met de hogere machten.
Je kunt niet meer doen dan mogelijk is
De hele nokkenas en kleppenhandel moest op achteruit of vooruit gezet worden en dat gebeurde met lucht. Er viel dus niets te rimpelen of te plooien voordat het wijzertje van de nokkenas op vooruit of achteruit stond en dat overlopen duurde wel eventjes. Bovendien was dat hele spul beveiligd dus een valse start maken zat er niet in. Zo'n riviertje in West Afrika opvarende met een flinke stroom tegen ging de telegraaf dan wel eens twee of driemaal snel van vooruit naar achteruit, de telegraaf beantwoorden ging razendsnel de motor omzetten kwam er niet van natuurlijk.
Ik denk dat de loods er niets van merkte, van mij kreeg hij gewoon waar hij het laatst om gevraagd had
Zo'n klein HWAL bootje gedroeg zich als een jachtje en kon haast volle kracht de bochtjes nemen.
Bij de SMN, waar dus twee van die kustbootjes in eigendom waren en ook door bemand werden, was het de gewoonte dat de Hwtk tijdens manoeuvreren beneden bij de kar stond. Ooit tikte er eens een op mijn rug en gaf aan dat ik sneller de brug orders op moest volgen, ik hoefde slecht op dat mooie handgemaakte wijzertje te duiden dat nog steeds onderweg was waarna hij in het telefoonhokkie verdween en een ernstig gesprek ging voeren met de hogere machten.
Je kunt niet meer doen dan mogelijk is
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dus ook geen " Solex" daar beneejuh JanJe kunt niet meer doen dan mogelijk is
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"