Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jdbvos

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 03 feb 2017 11:12

Aan de bedieningshandles te zien, én aan de positie daarvan, dacht ik eerst aan een B&W...
Maar die motoren zijn zowiezo van ver veur mien tiet.
Naar mijn weten hadden B&W's nooit van die ronde inspectieluikjes, zoals er op de plaat liggen, dus keek ik wat verder...even de foto proberen te verduidelijken, en dat werfplaatje een ietsje te vergroten....
Ik dacht op de foto van de onderste regel "De Schelde" te zien, maar dat zie je op de vergroting niet terug. Dan lijkt het met een P te beginnen... P. Smit uit Slikkerveer misschien ???
Op de vergroting werd wél de bovenste regel een ietsje leesbaarder, en ik meende daar in grote letters MWM, gevolgd door nog "iets" te zien..
Bij mijn weten bouwde MWM geen langzaamlopende grote dieselmotoren, dus moet het iets anders zijn....wat vlgs mij wél met een M begint..

Maar 'herkennen' doe ik de motoren niet: zij zijn 'te oud' en ik ben 'te jong'... :lol:
Dus brul ik maar: MAN
Maar het blijft een 'educated guess'....
Bijlagen
MWM.jpg
MWM.jpg (553.5 KiB) 1495 keer bekeken
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (51.07 KiB) 1495 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jdbvos op 03 feb 2017 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Henk van der Moolen

Bericht door Henk van der Moolen » 03 feb 2017 11:46

Volgens mij zijn het inderdaad B&W's.

vr gr Henk

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 03 feb 2017 12:07

Jan en Henk, het zijn geen MAN of B&W motoor'n, maar ze zijn wel in Duitsland gebouwd in een Nederlandse tanker.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Henk van der Moolen

Bericht door Henk van der Moolen » 03 feb 2017 13:58

Jos, zijn het dan misschien MAK motoren?

vr gr Henk

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 03 feb 2017 14:38

Het zijn ook geen MAK motoren, Henk.
Wel gingen ze later samen met MAK. :wink:

Henk van der Moolen

Bericht door Henk van der Moolen » 03 feb 2017 14:58

Dan ga ik nu voor Caterpillar want die zijn in de vorige eeuw samengegaan met MAK.
Als dat niet goed is dan ga ik naar Krupp. Als dat niet goed is dan neem ik een paar motortjes met zijspan en ga een uurtje naar Tom en Jerry kijken. :lol: :lol:

vr gr Henk

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 03 feb 2017 15:08

Krupp is helemaal correct, Henk! :wink:
Engine Manufacturer:Fried. Krupp A.G., Germaniawerft, Kiel, Germany
Engine Type:Motor, Oil, 4-stroke single-acting

In de Ambuggie staan een paar motortjes met zijspan voor je klaar!
HIER staan meer gegevens.
Het betreft dus de tanker Den Haag.
Den Haag.jpg
Den Haag.jpg (585.04 KiB) 1424 keer bekeken

paul
Contacteer:

Bericht door paul » 14 feb 2017 22:00

m0.jpg
m0.jpg (227.32 KiB) 1201 keer bekeken
m1.jpg
m1.jpg (171.66 KiB) 1201 keer bekeken
m2.jpg
m2.jpg (192.56 KiB) 1201 keer bekeken
m3.jpg
m3.jpg (204.75 KiB) 1201 keer bekeken
m4.jpg
m4.jpg (207.26 KiB) 1201 keer bekeken
Een week terug bij mijn oudste broer geweest,oud machinist Piet Smit.
Alleen de stoommachine zit 15000 uur werk in.
Als ik weer ga neem ik een filmpje op als hij draait .
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood

jdbvos

Bericht door jdbvos » 14 feb 2017 22:52

Doe dat, Paul...doe dat !
Wat een schitterend werk van je broer !
Echt petje af !
...met het handwiel voor de schaar....prachtig !
En die verticale ketel...heeft hij daar echt een Clarkson-ketel (thimbletube-, ofwel 'vingerhoedpijp'-ketel') gemaakt ???
mangaten en ketelplaatje and-all !! Als het zó gedetailleerd is, zou je me niet verbazen wanneer ook de roodkoperen klinknagels nog gestempeld zijn...
WOW !!

PS Ik werd gewezen op een foutje: de thimbletube-ketel moet uiteraard een Clarkson-ketel zijn ipv een Cochran.... :oops:
Ik heb met beide gevaren, en ze lijken uiterlijk op elkaar; misschien daarom 'da miss take' ....
Laatst gewijzigd door jdbvos op 16 feb 2017 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 feb 2017 00:54

Wat een schitterend werk van je broer !
Paul, ik sluit me dus even " naadloos" bij Jan aan op dit onderwerp.........VLUG naar je broer gaan, voor je het vergeet :lol:
WAT een klus!!!Heeft hij originele productie tekeningen?? Vanzelf alles op schaal! Met name die mooie Triple met dat originele kneiter van een stuwblok er achter doet me denken aan jaaaren geleden toen hier een van de weinige nog varende Liberties uit WW2 in de haven kwam en ik met een heel stel jongere, maar academisch hoog ontwikkelde en gediplomeerde " naval Architects" :roll: door de Machine Kamer ging, om te beginnen snapten ze niks van die Triple, maar daar kan ik inkomen, maar op DAT giga stuwblok wijzende was het beste waar "ze" mee op konden komen....." that HAS to be then the GEARBOX" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

jdbvos

Bericht door jdbvos » 21 feb 2017 19:54

Op het topic 'Mooie tankers' hebben we even een pawpaw over Stork-motoren.... Dat doet me ineens denken aan een gebeuren op de Spaarnekerk met z'n Hotlo....
Ik was, geloof ik 5e wtk, en we zaten in 'een' haven pikheet te houden in het wtk-kantoortje dat in de allerachterste leerlinghut was gebouwd.
De hele bubs was aanwezig, inclusief de 3e strm (hoe kan het ook anders bij pikheet :-D ), de hofmeester Ernst, en de hele mk-ploeg met 1 assistent en 3 leerlingen....
De 3e wtk vraagt ineens 'in het rond' of iemand wist hoe het met de omkeerbeweging ging mbt het 'lostrekken' van de stoterstangen van de nokkenas "want het tandwiel van de omkeerbeweging draait 360' rond, en tóch gaan de trek-armpjes alleen maar heen-en-weer..."
Je kon een speld horen vallen, en alle blikken waren naar zo'n mooie openwerkte HOTLO-poster gericht...allemaal ineens diep nadenkend....
De 2e wtk zei "De baas z'n centen zijn niet van blik, en pikheet is voorbij !", gevolgd door een "Kom op, Jan, we gaan verder" toen hij opmerkte dat ik niet volgde en even m'n eigen gedachtegang vrije loop liet...
Op het moment dat ik ook opstond, viel ineens 'het kwartje', en vertelde de 3e mijn oplossing: het bovenste tandwiel moet een paar tandjes groter zijn: dan zou die géén 360' slag maken, maar een heen-en-weer gaande beweging...
Diepe denkfronsen op z'n voorhoofd, en een wacht later zag ik dat hij van lasdraad een dergelijke opstelling had gemaakt, met een kladpapiertje eraan met "Je hebt gelijk !"
De meesten snapten het niet, maar ik wist dat hij mij bedoelde !
Dat was een proud moment !
Hier wat plaatjes van de doorontwikkelde Hotlo (die dus al een SW-aanzetwiel had)
Bijlagen
hotlo omkeer 1.jpg
hotlo omkeer 1.jpg (159.27 KiB) 968 keer bekeken
hotlo omkeer 2.jpg
hotlo omkeer 2.jpg (70.32 KiB) 968 keer bekeken
hotlo omkeer 3.jpg
hotlo omkeer 3.jpg (191.49 KiB) 968 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

paul
Contacteer:

Bericht door paul » 21 feb 2017 21:37

N a v een aantal vragen over de ketels en de stoommachine,hier het antwoord van de bouwer.

Staande ketel: Dit is een verticale vlampijpketel. V.O. 0.45 m2, Pmax 6 bar, gewicht 40 kg. Koper.

De Schotse ketel met schoorsteen( gele band is P.Smit Jr.) V.O. +/- 0,2 m2, Pmax 6 bar, gewicht +/- 6 kg.

Een Cochran ketel heeft horizontale vlampijpen.

De Triple Stoommachine is door mijzelf ontworpen en getekend met wat er vanuit mijn jeugd nog in mijn hoofd is blijven hangen plus gegevens uit studieboeken.

Gr Paul.

paul
Contacteer:

Bericht door paul » 21 feb 2017 21:54

Leuk verhaal van de HOTLO.
Voor de liefhebbers.
image.jpg
image.jpg (436.33 KiB) 915 keer bekeken
r
image.jpg
image.jpg (144.66 KiB) 915 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (142.12 KiB) 915 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (465.87 KiB) 915 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (219.09 KiB) 915 keer bekeken
Gr Paul.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 21 feb 2017 22:05

Schitterend !!!
Heb je die óók gemaakt ???? :shock:
Greetz!
Jan DB Vos

paul
Contacteer:

Bericht door paul » 22 feb 2017 05:21

Nee hoor Jan ,die heeft mijn broer niet gemaakt,en ik zeker niet!
Deze staat in Hengelo in het museum,de voormalige bedrijfsschool van Stork.
Leuk om eens langs te gaan als je in de buurt ben.
Gr Paul.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 22 feb 2017 12:55

Om een tankertopic niet meer zo te "vervuilen" met technische praatjes, ga ik hier maar even verder met de uitleg over de spoellucht-oplading...

Wat een opmerking allemaal teweeg kan brengen….

Nou had ik het allemaal niet zo “zwaar” bedoelt met de opmerking over motoren en oplading bij het verhaal over zwarte rook bij het roetblazen op een stoomschip, maar de vragen die dat oproept verdienen toch een beetje uitleg….
Vooral die oplading en “stootsyteem” leveren vragen op… Dus: ff uit het blote hooffie eventjes het volgende
De oplading: wat overigens niets anders is dan het verhogen van de inlaatdruk zodat er méér lucht (lees: zuurstof) in een cilinder wordt geperst om méér brandstof te kunnen verbranden (lees: méér vermogen). In den beginne werd dit op mechanische wijze gedaan dmv dubbelwerkende (zuiger-)compressoren en een ietsje later door roterende spoelpompen, waarmee een veel geleidelijke druk ipv de stotende zuigerspoelpomp mogelijk werd.
Feit bleef dat deze compressoren mechanisch door de motor werden aangedreven, en dus vermogen kostten, dus werd gezocht naar een methode die gebruik maakte van ‘afval’: de uitlaatgassen die nog steeds flink uitgezet waren door warmte en dus een energiebronnetje waren…
En de gasturbine werd dus uitgevonden….
Maar om een lang en te ver gaand verhaal kort te maken…
Er zijn 2 soorten zuigermotoren: 2-takt’n en 4-takt’n punt!
Men bedacht dus eveneens al snel dat als je het moment van aandrijving van de gasturbine door de ene cilinder (die gassen uitstoot), hét moment zou zijn om nét een beetje extra lucht in een aanzuigend cilinder te kunnen persen.
Zolang elke motor een 4T was en een 2-cilinder, was dit heel gemakkelijk te realiseren: de uitlaatslag van de ene cilinder was bij de andere net de aanzuigslag….vooropgesteld dat beide cilinders dezelfde kruk(stand) en een 180’ verzette nokkenstand gebruikten. Ook dit leverde diverse andere problemen op bij meerdere cilinders.
Büchi, wiens systeemnaam hier al viel, was een Zwitser die hiertoe een dergelijk stootsysteem bedacht wat van toepassing was op meerdere cilinders van een 4T-motor.
Dit soort motoren zijn meestal op gebouwd dat er aandrijving is dmv de arbeidsslag op het moment dat een andere cilinder dat nodig heeft voor de compressie.
Dus als 1 cilinder “in top” staat in hoogste compressie, er elders 1 cilinder “in top” staat in de zgn “overlap” (het moment dat de in- én uitlaatklep gelijk openstaan).
Bij een lijnmotor zijn de krukassen meestal zo opgebouwd dat die beide topstanden zijn in een “aantal cilinders + 1” -voud: dus (bij een 6-cilinder: cil. 1 in top-compressie, dan staat ((aantal cil’s+1)-controlecilinder) dus (6+1)-1= cil 6 in top-overlap… Dus cil2 en cil5, cil3 en cil4 enz…
Büchi deelde de uitlaatgassenleidingen en de spoelluchtleidingen in meerdere delen (in dit geval 2) op. Niet 1 op 1: dat gaf teveel drukschommelingen en onregelmatige turbineloop…
In deze tekening heb ik het maar even om-en-om getekend, maar uiteraard hangt de volgorde af van de krukas-opbouw en de bijbehorende ontstekingsvolgorde…
spoelen.jpg
spoelen.jpg (40.06 KiB) 805 keer bekeken
Bij 2T motoren zou -in principe- hetzelfde kunnen, maar toch zie je zelden of nooit een gescheiden spoelluchtreceiver of uitlaatgassenleidingen, wat je op de KHV-4T-motoren altijd ziet….
Het stootsysteem zit hem dan meer in de ontstekingsvolgorde, waarbij de cilinders bijna nooit synchroon in topstand staan, dus als er gespoeld wordt bij 1 cilinder, zijn er een paar andere cilinders nét in spoelstand geweest óf staan op het punt van spoelen, zodat er toch enige drukopbouw in de grote gezamenlijke spoelluchtleiding is
Althans: zo staat het in de boeken; ikzelf zie daar (nog steeds) niet een stootsysteem in, maar dat is meer mijn probleem dan dat van de ontwerp-ingenieur, en dus “kompliet divverènt koek”….ik zie gewoon 'het kwartje' daar niet in, laat staan dat dat kwartje valt

Verder vond ik op oa http://www.swzonline.nl/swz-archive een paar mooie Schip&Werf&DeZee- PDF’jes waarin het eea ook mooi beschreven werd. Echt een aanrader, deze site ! (Zoek op Büchi in dat archief)
En verder op de site van de Technische Universiteit van Delft een mooi (zeer grondig en diepgaand) proefschrift van dhr Rijswijk in 1939 over dit item…dat heb ik even gekopieerd omdat de link meteen een downloadlink was, en is hier te dowloaden of in te zien
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie