Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Co

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 22 feb 2017 14:37

Hallo Jan, en anderen,
Bij de mooie foto van het model van de HOTLo zie je de uitlaatleidingen rechtstreeks vanaf de klephuizen aangesloten zijn op de uitlaatgassen turbine.
Dit is dus het "stoot systeem".
HOTLo kop.jpg
HOTLo kop.jpg (174.59 KiB) 1189 keer bekeken
(Overigens heel "droevig" werk om deze leidingstukken te verwijderen....) als er een kop getrokken moest worden.
Met het verbeteren van de turbo's is men uiteindelijk uitgekomen bij "gelijke druk" aan de uitlaatzijde met een dikke receiver (wel met slimme nozzles)
File0001.jpg
File0001.jpg (177.24 KiB) 1192 keer bekeken
Vandaar dat ik reageerde op de bijdrage van het roken van motoren bij het starten.

Groeten van Co.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 23 feb 2017 13:41

Nog even een kleine vraag mijnerzijds....
Het viel mij op in dat proefschrift van dhr Rijswijk dat de enthalpie, de warmte-inhoud (per graad Celcius ???), wordt weergegeven met symbool " i "....
Nou ken ik als symbool voor deze enthalpie alleen maar de " H " (en soms ook wel als " h ") en nadrukkelijk per 'Celcius
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (18.94 KiB) 1080 keer bekeken
Het enige verschil is dat die " i " uitgedrukt is in kcal/kg, en 'mijn/onze' " H " in kJoule/kg/'C

Is na invoering van de Joule de symboolaanduiding veranderd voor die enthalpie in " H ", of is die " i " een zelfgekozen aanduiding in zijn betoog ???

Ik zie het ook niet hier

Iemand ???
Greetz!
Jan DB Vos

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 feb 2017 14:08

Nog even een kleine vraag mijnerzijds..
.
JAN......je maakt me nerveus EN doet me denken aan " Ketel-sommetjes" en "Examen's in Den Haag" als de centenpot bekant weer leeg was en ik me geen herexamen kon veroorloven........ :lol: :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva

Bericht door Da Silva » 23 feb 2017 15:39

Jan.

Ik twijfel over wat je schrijft over ENTHALPIE. Naar aanleiding van de verschillende drukvulsystemen heb ik onder het Topic "Mooie Tankers" iets over mijn leeftijd en achtergrond vermeldt.
Ik herinner me nog de Formule van Zeuner bij stoomturbines (C=91,5√H). H=warmteval/enthalpie werd in mijn tijd (voor de invoering van het SI-eenhedenstelsel) toch echt uitgedrukt in Kcal.
Zou het kunnen zijn dat de eenheden zoals vermeld bij H en i moeten worden omgedraaid. Of wordt er hier met Enthalpie misschien iets anders bedoeld. Die Formule van Zeuner werd gebruikt bij stoom.

Grt.

Mario

jdbvos

Bericht door jdbvos » 23 feb 2017 16:44

Ja Mario, ik weet van die kcal, en ook van Zeuner (wat hier stond heb ik zelf weggehaald: het gaat om een doodgewone vraag, en het is geen kennisquiz :-D )
Maar de warmte-inhoud wordt normaal (vlgs mij) weergegeven in waarde per kg per graad Celcius
...en juist dát zie ik niet in dat epistel.....
Dat moet in jouw tijd, met de kcal, toch óók zo zijn geweest ?? Juist die temperatuur bepaalt zowat alles....
snapputniet....er zit nogal verschil in (bijv) verzadigdestoom van pakkumbeet 185 'C of oververhittestoom van 540 'C (om het even met stoom te vergelijken)
...en waarom als symbool de i ???

Nou ja....ik weet niet eens of de man op het proefschrift is gepromoveerd :oops:
Laatst gewijzigd door jdbvos op 23 feb 2017 18:39, 6 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 23 feb 2017 16:50

-------------------------------
Zoals altijd mengt deze oude, maar nog krasse en gelukkig nog steeds helder van geest zijnde potjesschipper zich slechts met de meeste schroom in een discussie van grote geleerden over technische zaken. Mijn oude aantekeningen staan nog altijd bij de hand, heel zorgvuldig met de hand geschreven en in plastic mappen in ringbanden opgeslagen. Daarin is enthalpie snel gevonden. Dat wordt - niet alleen in mijn aantekeningen, maar ook in de boeken - telkens weergegeven met een onderkast "h" - bij leken beter bekend als een "kleine letter h" - en uitgedrukt in kJ/kg. Oók in de formule van Zeuner (uitstroomsnelheid straalbuis). Over h of H lijkt onenigheid te bestaan; vaak wordt voor enthalpie ook H gebruikt. Mij zou h logischer lijken om verwarring met de H als symbool van elektrische zelfinductie en magnetische veldsterkte te voorkomen. Nu is de kans daarop als het om stoomtoestanden gaat natuurlijk wel erg klein. Maar die kJ/kg, dat is in deze onzekere tijden gelukkig nog een zekerheid. :wink:
  • Afbeelding

Afbeelding
En nu snel weer aan dek om met het handlood niet alleen te kijken of we nog voldoende water onder de kiel hebben, maar ook even de modder van de bodem te proeven er even aan te snuffelen en de schelpjes te bekijken om zodoende een zuivere standplaats te bepalen. Ieder zijn vak, nietwaar? :shock:
-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

jdbvos

Bericht door jdbvos » 23 feb 2017 18:46

Bedankt voor het meedenken, Theo maar de formule was niet helemaal wat ik bedoelde....
Ik heb de vraag samen met mijn opmerking dan ook maar een beetje aangepast.
Het gaat mij om die enthalpie en het gebruikte symbool...dát vind ik vreemd....niets méér, en niets minder.
En ik vroeg me daarom af -juist vanwege de leeftijden op dit forum- of iemand die nog met de calorie heeft gewerkt, daar zijn licht over kon laten schijnen...
En, zoals iemand hier ergens in deze gedachte-uitwisselingen al zei: "..'t is nét het potje na de wacht.." :lol:

Én...wat vond je in het lood ? Een witte kleiachtige en flink zilte pasta ?? Dan zitten we precies voor de afvoerpijpen van de Akzo en de zoutfabriek vóór de ingang van d'hoav'n van Delfziel... :lol:
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (121.89 KiB) 964 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva

Bericht door Da Silva » 23 feb 2017 19:01

Jan en Theo,

Ja, zo heeft iedereen zijn eigen aantekeningen met verschillende eenheden. Een bekend verschijnsel uit die periode.

Welke formule van Zeuner voor de berekening van C1 gebruikt wordt, is afhankelijk van het gebruikte eenhedenstelsel. Jan zal wal jonger zijn, vandaar de andere formule.

Het SI-stelsel is officieel in 1960 ingevoerd. Tijdens mijn opleiding had ik met het verwarrende verschijnsel te maken, dat het “oude en het nieuwe eenhedenstelsel” naast elkaar gebruikt werden.

In mijn oude aantekeningen zie ik, dat bij werktuigbouwkunde (o.a. motoren, turbines, ketels e.d.) gewerkt werd met kcal/kg. In mijn natuurkundeboeken/aantekeningen werd weer gebruik gemaakt KJ/kg.
Ik kan me nog herinneren dat ik dit erg verwarrend vond. In mijn oude stoomtabellen (in kcal/kg) heb ik met een rood potlood de aantekening gemaakt dat 1kcal/kg=4,1868 KJ/kg. Hinderlijk was, dat van sommige boeken geen recente druk beschikbaar was, dus oude eenheden. Het jaar, dat ik eindexamen deed, werd bij de vraagstukken het SI-stelsel gebruikt. Bij sommige vakken werden de waarden/eenheden van oude stelsel tussen haakjes vermeld. Ik dacht dat vanaf 1968, alleen nog met het SI-stelsel op de examens gewerkt werd.
En wat Theo zegt over de H of h klopt. Ik heb hier een boek voor mijn neus liggen, waarin bij uitgewerkte vraagstukken de H en h zelfs door elkaar gebruikt worden.
Ik heb mijn scanner uitgeleend aan een van mijn dochters, zodra ik die terug heb, zal ik dat scannen en hier plaatsen.

Grt.

Mario

jdbvos

Bericht door jdbvos » 23 feb 2017 19:11

Kijk ! Nou komen we ergens, Mario !!
maar de enthalpie in het oude systeem was dan toch óók per graad Celcius, of voor de huidige puristen, in Kelvin ??
Daarvoor had je nou juist die stoomtabel: de toegevoerde energie bij welke druk, en bij welke temperatuur....

...en je noemde het toen dus ook al de H of de h.....ziejewel....
hoe komt die man dan aan die i ???
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva

Bericht door Da Silva » 23 feb 2017 19:34

Jan, ik sta op het punt om naar Antwerpen te gaan. Mijn vrouw staat al naast me met de jas aan. je kent zulke situaties wel! Ik kom hier morgen op terug.

In de tussen tijd is het onderstaande ook wel aardig.

http://www.stoomturbine.nl/stoom.html

Excuses, tot morgen.

Grt.

Mario

BartR

Bericht door BartR » 23 feb 2017 20:06

jdbvos schreef: Maar de warmte-inhoud wordt normaal (vlgs mij) weergegeven in waarde per kg per graad Celcius
dat is niet de enthalpie maar de soortelijke warmte ...

jdbvos

Bericht door jdbvos » 23 feb 2017 21:37

:-D Ja! Dat was een teipvaud....
Gelukkig heb ik het verder wel over de energieinhoud.....
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva

Bericht door Da Silva » 24 feb 2017 19:08

Maar die kJ/kg, dat is in deze onzekere tijden gelukkig nog een zekerheid.
FORMULE VAN ZEUNER 1964.jpg
FORMULE VAN ZEUNER 1964.jpg (179.11 KiB) 784 keer bekeken
STOOMTABEL 1964.jpg
STOOMTABEL 1964.jpg (174.76 KiB) 784 keer bekeken
Jan, wij gebruikten het boek "Theorie der stoomturbine van W. Moree deel 1 en 2 uit 1952". Toen ik afgestudeerd was, heb ik 1964 het boek "De stoomturbine van W.Moree, de zesde herziene druk uit 1964" gekocht. De "formule van Zeuner" en de "Stoomtabel" komen uit het boek van 1964. Er staat ook een stoomtabel in met de nieuwe eenheden. In het hele boek ( uitgave 4 jaar na invoering van het SI-eenhedenstelsel !!!) wordt alleen gewerkt met de "oude eenheden. Ik denk, dat je vragen hiermee beantwoord zijn. Dus graden Celsius, drukken in ATA en de enthalpie (H) in Kcal/kg.

Wij gaan maandag a.s. voor drie weken naar onze kinderen in Hongkong, dus ik ben een poosje "uit de lucht". Ik volg de site verder wel, maar kan mijn boeken en aantekeningen niet raadplegen. Ik heb me voorgenomen, bij thuiskomst, mijn boeken en aantekeningen te gaan scannen, zodat ik ze makkelijker kan raadplegen.

Grt.

Mario

jdbvos

Bericht door jdbvos » 24 feb 2017 19:28

Ok, bedankt vooralsnog, en ik wens je een goede reis en veel plezier in HK !
Ned Kelly's last stand is er nog steeds aan Ashley Road, Kowloon-side; vanaf de Star ferry Hankow road in, en dan linksaf :10 minuten lopen...als ik het me allemaal goed herinner.... :roll:
Er was daar altijd prima te eten/drinken, maar de live muziek was altijd prachtig !!
Een eindje (200m ??) naar rechts was de Red Lion, met achterin z'n Dutch (nog eerder Nedlloyd-) Corner, dus die zal er wel niet meer zijn :-D

Ik denk dat ik weet waar ik de mist een beetje inga met die kJ/kg/'C..... dat klopt als een bus, als definitie van h; maar als je de druk en temperatuur al als gegeven hebt, blijft de afgelezen waarde in de tabel (bij die druk en temp) uiteraard alleen nog kJ/kg (of in dit geval kcal/kg) over....
Da's boven water.... nou de i nog ! :?
Cu wanneer je terug bent ! :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva

Bericht door Da Silva » 24 feb 2017 22:20

Jan,

Bedankt. Ik heb daar van 1964 tot 1976 met veel plezier gewerkt (en gewoond met het gezin). We zijn daar dus redelijk bekend. Onze zoon woont er nog steeds.
Succes met je i, ik ga het volgen.

Grt.

Mario

Patru

Bericht door Patru » 26 feb 2017 11:54

jdbvos schreef:Da's boven water.... nou de i nog ! :?
De uiterlijke datum voor invoering van de SI-eenheden was volgens de EEG-richtlijnen 1 januari 1978.
In 1975 heb ik nog een cursus gevolgd over die eenheden en dat boek heb ik eens door gebladerd.
In de tabel op bijlage 5 is een toelichting opgenomen en de relevante grootheden met de symbolen heb ik geselecteerd.
SI-symbolen 1975.jpg
SI-symbolen 1975.jpg (194.24 KiB) 611 keer bekeken
Hieruit blijkt denk ik dat de I (i) in het verleden dus i.p.v. de H (h) ook wel als symbolen gebruikt werden, waarschijnlijk om verwarring te voorkomen als de H (h) ook voor de aanduiding van andere grootheden werd gebruikt.

De scriptie van van Rijswijk heb ik slechts kruislings doorgelezen en hij gebruikt de H (h) een paar keer in diagrammen, wel in ander verband, maar dat zal dan vermoedelijk voor hem de reden geweest zijn om de I (i) te gebruiken voor enthalpie.
Groet, Paul Gortworst

Plaats reactie