Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door leo-shof »

Ferry ik klikte er op maar er gebeurde niks
MAAAAAAR ik vond in mijn map downloads een filmpje van Bolnes
dus dat heeft hij daar zelf geplaatst , zo doende zag ik niets , maar nu wel !
probleem opgelost
1 ja wel.gif
1 ja wel.gif (687 Bytes) 3818 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door j.haver »

Harry, Koos, e.a. ; Dank voor de hulp.
Ik ga Storm eens benaderen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Citaat HGH
"Ooit heppik nog eens een stel 7DNL en 9DNL Bolnessen ingebouwd en mee proefgedraaid"
Inderdaad Koos, maar het ging toch nog redelijk snel, want het spreekt vanzelf dat je zulke zaken dus niet alleen uitvoert in de scheepsbouw, net zoals je aan boord altijd in team verband werkt.Ik had dus inderdaad beter kunnen zeggen " hebben we" OF " was ik betrokken bij het inbouwen van" en het spijt me buitengewooon dat je je daar aan ergert :roll: Personen hier op Kombuis die mij kennen weten dat ik reeds vaak " in geuren en kleuren en met naam en toenaam " heb gesproken over de vele goede vaklieden en bovenste beste kerels waar ik mee mocht werken bij Scheepswerf van Rees in Sliedrecht en wat ik daar toendertijd allemaal heb geleerd. Dank je wel dat je me de kans geeft om dit nog weer eens aan te halen, wat ik met veel respect en genoegen dus hierbij doe.
Het waren trouwens Bolnes No. 3130, 3131, 3132, en 3096 en 3129 om nou even precies te zijn :lol:

Et al.

PS. Mede naar aanleiding van de voorgaande discussie betreffende " Zware shit en verstuivers" :lol: speel ik met de gedachte om hier eens een flinke boom over op te zetten met de focus op praktische ervaringen daarmee opgedaan en dan wel specifiek met grote langzaam draaiende 2 takt scheepsdiesels in -wat ik noem- de transfer periode van diesel olie naar zware shit van pak weg eind 1950ties en de 1960ties. Veelal waren toen de ontwerpen van de verschillende machines van verschillende fabrikanten uit de mid 1950ties EN gebaseerd op het stoken van Diesel, maar werden "aangepast" aan het draaien op zware olie, met alle zwetende gevolgen van dien.Mijn persoonlijke ervaringen is slechts met MAN machines en wel met een type. Moet ik er wel gelijk bijzeggen dat vrijwel alles wat ik van die karren weet en toen heb geleerd komt van sommige van mijn toendertijd zeer beknijsde en veelal Snr. kollega's en mentoren die hebben getracht om een massinist van mij te maken, we staan nu eenmaal "in het leven" veelal op de schouders van anderen nietwaar? Met de wijsheid van achteraf ben ik echter wel wat toen " normaal" was door een andere bril gaan zien!
Ik ben wel benieuwd of daar verder interesse in is en of ik hier meeliggers in heb?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Zet de luchtflessen maar open , Harry.
Harry
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen »

Ik heb in mijn periode bij de VNS in de 60er jaren ook met langszaam lopende diesel motoren gevaren die omgebouwd zijn op zware olie.
Dit waren de Heemskerk van 1949 met een dubbelwerkende Stork.Hier werd altijd bij aankomst voor het manoeuvreren overgeschakeld naar diesel olie. Daar vond men dat je dan bij vertrek een motor had die op dieselolie stond en niet op lauwe zware olie.
Op de Sinoutskerk en Ommenkerk, beiden Stork Hotlo het zelfde Bij de Oldekerk Man W.F. ook.
Bovenkerk kan ik mij niet goed herinneren, die had een B&W. Ik heb nimmer een discussie meegemaakt over het niet meer overschakelen naar DO. Iedereen vond het wel best zo denk ik.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Bij zware olie hoorden ook de Laval seperatoren, niet altijd even gemakkelijk in de omgang!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zet de luchtflessen maar open , Harry.
:lol: :lol: :lol:
Maaar de rood geschilderde hoofdlucht afsluiter aan de homo nog maar eventjes dicht laten staan!!
Met welke kar(ren) heb jij toen gevaren Harry?

In de Reuzen van Heusden stonden MAN K9Z70/120C. Dus zuiger diam. 700 en een slag van 1200. ( vier stuks gebouwd bij Ome Cor in Alblasserdam en eentje van MAN in Duitsland- was ook een betere kar!) Voor de hedendaagse langzaamdraaiende 2 takt homo begrippen slechts een miniem machien van 7500 PK- als de Kombuis bijstond. Maar voor toendertijd toch een fikse kar en zeer zeker als je keek naar de zware zwarte shit die dit orgel produceerde in de tussenbodems en in de spoellucht receiver.
Terwijl ik niet 100% zeker ben- DAT zou een hele hoop research vergen- verdenk ik die bovenste beste brave Verolme/MAN lieden ervan dat de enige "aanpassing" die werd gedaan om de machien geschikt te maken voor zware olie is het aanbrengen van een stoom verwarming spiraal op de zware olie-leiding naar de kar, uiteraard tesamen met een stoomheater om de handel op te piepen naar "rond de 100 dgr. C". Ik zie NU net dat ik op Dinsdag 27 April 1965 een hele verhandeling begon betreffende de viscositeit van de brandstof. Uiteraard had ik toendertijd die wijsheid opgepikt van zeer waarschijnlijk zeer beknijsde 3e Meester " Ome Rinus" of zeker net zo beknijsde Snr. second Barend R. ( dat ze beiden mogen rusten in vrede!) Ik zet dat er maar even bij zodat ik niet de indruk geef dat ikzelf toen al zo " beknijsd" was op jeugdige 7e massinist leeftijd:lol:
Ik lees hier dat de viscositeit Minimaal 60 S.S.U. ( 53 Redwood) mocht zijn en maximaal 100 S.S.U. ( 88 Redwood) ( Dun lage viscositeit, dik hoge viscositeit, als ik me goed herinner)
We hadden een " Viscorator" maar ik kan me niet herinneren dat dit orgel ooit goed werkte, wel kan ik me herinneren dat genoemde Ome Rinus een aantal pogingen ondernam om de handel aan de praat te krijgen, maar in gedachten loop ik naar de stoomafsluiter vlak bij de heater, bekijk de olie temp op de thermometer en geef dat afsluitertje een tikkie- open of dicht. Gas ontwikkeling in de brandtsof toevoer naar de homo was zo'n beetje het minste wat je kon hebben, soms ging dat mis en had je een vast geslagen brandstofpomp plunjer, iets wat de maten je dan niet in dank afnamen. Hoe dan ook alles op het handje!
Ik zal dat eerst weer eens een beetje doorlezen om mijn ietwat verpekelde geheugen wat bij de les te brengen.
Ik zie ondertussen dat er meerdere stemmen opgaan in het pikheethok, dat klinkt goed.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

bij de VNS in de 60er jaren ook met langszaam lopende diesel motoren gevaren die omgebouwd zijn op zware olie.
Hallo Wim, wat mij persoonlijk - achteraf- het meeste interesseert IS.........WAT werd er aan die karren dan omgebouwd voor zware olie??? Andere pompen, andere verstuivers??? Weet je daar nog iets van?
Persoonlijk denk ik- bij de MAN dus- dat er aan de kar zelf geen ene moer werd gedaan, maar nogmaals " zeker ben ik niet". De schepen waren uitgerust voor zware olie en " ik wist niet beter" toen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Harry, aan de kar zelf werd eigenlijk weinig zo niet niks omgebouwd.
Het zat hem meer in de omgeving. Dus een grote zware olie separator erbij, wat aansluitingen op de bestaande brandstof systeem en een olie heater dacht ik ook. Ik kan me er ook niet veel van herinneren.
Andere verstuivers of brandstofpompen dacht het niet.
Alle genoemde schepen waren al omgebouwd toen ik er op kwam.
De leukste dieselinstallatie waar ik mee gevaren heb was die van de Ivoorkust.
Daar stonden twee 12 cilinder M.A.K. 4 tact motoren in. Die stonden op een schroef gekoppeld door een hydraulische koppeling. Natuurlijk alleen maar op diesel. In bijna een jaar nooit liggen drijven, nooit een lekke klep en ook nooit een lekke verstuiver meegemaakt daar.
Ik ga stoppen want het happy hour bij ons is begonnen.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bij zware olie hoorden ook de Laval seperatoren, niet altijd even gemakkelijk in de omgang!
En/of de Westfalia concurrentie :lol: ..altijd een gevogel met de juiste S.G. ring boven op het platenpakket in de bowl, waar ook weer een soortement zuiger in zat om het orgel " AF te schieten" :roll: Als ik me goed herinner hadden we er 4 van, maar vrijwel altijd eentje in de revisie, slipkoppelingen etc.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie