Stoommachines en Diesel motoren
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Brevo deed dat ook. In de tunnelboten van Goedkoop stond bv zo'n setje.
Als je na het starten van de eerste Bolnes geen lucht meer had kon je via een tussenafsluiter,
de ander via de vloeistofkoppeling laten meelopen en starten . Het werd wel ten strengste afgeraden
Als je na het starten van de eerste Bolnes geen lucht meer had kon je via een tussenafsluiter,
de ander via de vloeistofkoppeling laten meelopen en starten . Het werd wel ten strengste afgeraden
Machinare nesse est!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En juist daarom en DUS werd het waarschijnlijk regelmatig zoooo gedaanHet werd wel ten strengste afgeraden
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Achter de Bolnessen hingen de vulcan vloeistof koppelingen, welke de Brevo tandwielkast in gingen.
Deze dreef de CCP aan.
Het hele spulletje was gelukkig zwaar over-bemeten zodat er inderdaad regelmatig via de tussenafsluiter gestart werd.
Anders moest de hele kattekop overhaald worden
Deze dreef de CCP aan.
Het hele spulletje was gelukkig zwaar over-bemeten zodat er inderdaad regelmatig via de tussenafsluiter gestart werd.
Anders moest de hele kattekop overhaald worden
Machinare nesse est!
Re: Stoommachines en Diesel motoren
CCP .
Adri
Adri
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Als gecertificeerd en erkend walslurp, dacht ik vroeger altijd dat CPP stond voor Constant Pitch Propeller. Maar dat blijkt dus FPP te zijn. Wel een beetje verwarrend allemaal.
Adri
Adri
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Stoommachines en Diesel motoren
hey hey
hoe het met de zeesleper Elbe zit moet ik nog achteraan gaan.
zoals de meeste van jullie wel weten is dat het grootste Nederlandse zelfstandig varende museumschip waarmee korte zeereizen gemaakt worden .
staan als ik het goed heb 2 stuks Smit MAN diesels in gekoppeld op 1 schroefas
zie YouTube fimpjes over de zeesleper Elbe
groet Ruud Sijmons
hoe het met de zeesleper Elbe zit moet ik nog achteraan gaan.
zoals de meeste van jullie wel weten is dat het grootste Nederlandse zelfstandig varende museumschip waarmee korte zeereizen gemaakt worden .
staan als ik het goed heb 2 stuks Smit MAN diesels in gekoppeld op 1 schroefas
zie YouTube fimpjes over de zeesleper Elbe
groet Ruud Sijmons
Re: Stoommachines en Diesel motoren
gr.Bas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
gr.Bas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Zo zie je maar weer dat het moeilijk is iets nieuws te bedenken tegenwoordig, degenen die ons voor gingen hebben het meeste al uitgevonden.
Omdat er nu betere materialen zijn en er nog nauwkeuriger gewerkt kan worden wordt er wel veel verbeterd.
Ik heb nog extruders gebouwd met 350 kw draaistroommotoren met 1500 omw./min. een tandwielkast reduceerde het toerental tot 300 omw./min.
Als die dingen vast liepen moesten ze uit elkaar (de extruders) en inwendig schoongemaakt worden omdat een draaistroommotor zo'n extruder niet in beweging kreeg.
Door er een vloeistofkoppeling tussen te bouwen kon de motor op toeren komen en een koppel opbouwen, door enkel de matrijsplaat van de extruder te openen draaide die zich zelf dan schoon, scheelde een bult werk en materiaalverlies.
Eerder hadden we daar gelijkstroommotoren voor nodig met een ingewikkelde regeling, nu doen we ongeveer hetzelfde met een draaistroommotor en een frequentie-omvormer.
Omdat er nu betere materialen zijn en er nog nauwkeuriger gewerkt kan worden wordt er wel veel verbeterd.
Ik heb nog extruders gebouwd met 350 kw draaistroommotoren met 1500 omw./min. een tandwielkast reduceerde het toerental tot 300 omw./min.
Als die dingen vast liepen moesten ze uit elkaar (de extruders) en inwendig schoongemaakt worden omdat een draaistroommotor zo'n extruder niet in beweging kreeg.
Door er een vloeistofkoppeling tussen te bouwen kon de motor op toeren komen en een koppel opbouwen, door enkel de matrijsplaat van de extruder te openen draaide die zich zelf dan schoon, scheelde een bult werk en materiaalverlies.
Eerder hadden we daar gelijkstroommotoren voor nodig met een ingewikkelde regeling, nu doen we ongeveer hetzelfde met een draaistroommotor en een frequentie-omvormer.