Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31719
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen » 03 feb 2017 15:08

Krupp is helemaal correct, Henk! :wink:
Engine Manufacturer:Fried. Krupp A.G., Germaniawerft, Kiel, Germany
Engine Type:Motor, Oil, 4-stroke single-acting

In de Ambuggie staan een paar motortjes met zijspan voor je klaar!
HIER staan meer gegevens.
Het betreft dus de tanker Den Haag.
Den Haag.jpg
Den Haag.jpg (585.04 KiB) 2692 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

paul
Berichten: 355
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door paul » 14 feb 2017 22:00

m0.jpg
m0.jpg (227.32 KiB) 2469 keer bekeken
m1.jpg
m1.jpg (171.66 KiB) 2469 keer bekeken
m2.jpg
m2.jpg (192.56 KiB) 2469 keer bekeken
m3.jpg
m3.jpg (204.75 KiB) 2469 keer bekeken
m4.jpg
m4.jpg (207.26 KiB) 2469 keer bekeken
Een week terug bij mijn oudste broer geweest,oud machinist Piet Smit.
Alleen de stoommachine zit 15000 uur werk in.
Als ik weer ga neem ik een filmpje op als hij draait .
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 14 feb 2017 22:52

Doe dat, Paul...doe dat !
Wat een schitterend werk van je broer !
Echt petje af !
...met het handwiel voor de schaar....prachtig !
En die verticale ketel...heeft hij daar echt een Clarkson-ketel (thimbletube-, ofwel 'vingerhoedpijp'-ketel') gemaakt ???
mangaten en ketelplaatje and-all !! Als het zó gedetailleerd is, zou je me niet verbazen wanneer ook de roodkoperen klinknagels nog gestempeld zijn...
WOW !!

PS Ik werd gewezen op een foutje: de thimbletube-ketel moet uiteraard een Clarkson-ketel zijn ipv een Cochran.... :oops:
Ik heb met beide gevaren, en ze lijken uiterlijk op elkaar; misschien daarom 'da miss take' ....
Laatst gewijzigd door jdbvos op 16 feb 2017 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11208
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 feb 2017 00:54

Wat een schitterend werk van je broer !
Paul, ik sluit me dus even " naadloos" bij Jan aan op dit onderwerp.........VLUG naar je broer gaan, voor je het vergeet :lol:
WAT een klus!!!Heeft hij originele productie tekeningen?? Vanzelf alles op schaal! Met name die mooie Triple met dat originele kneiter van een stuwblok er achter doet me denken aan jaaaren geleden toen hier een van de weinige nog varende Liberties uit WW2 in de haven kwam en ik met een heel stel jongere, maar academisch hoog ontwikkelde en gediplomeerde " naval Architects" :roll: door de Machine Kamer ging, om te beginnen snapten ze niks van die Triple, maar daar kan ik inkomen, maar op DAT giga stuwblok wijzende was het beste waar "ze" mee op konden komen....." that HAS to be then the GEARBOX" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 21 feb 2017 19:54

Op het topic 'Mooie tankers' hebben we even een pawpaw over Stork-motoren.... Dat doet me ineens denken aan een gebeuren op de Spaarnekerk met z'n Hotlo....
Ik was, geloof ik 5e wtk, en we zaten in 'een' haven pikheet te houden in het wtk-kantoortje dat in de allerachterste leerlinghut was gebouwd.
De hele bubs was aanwezig, inclusief de 3e strm (hoe kan het ook anders bij pikheet :-D ), de hofmeester Ernst, en de hele mk-ploeg met 1 assistent en 3 leerlingen....
De 3e wtk vraagt ineens 'in het rond' of iemand wist hoe het met de omkeerbeweging ging mbt het 'lostrekken' van de stoterstangen van de nokkenas "want het tandwiel van de omkeerbeweging draait 360' rond, en tóch gaan de trek-armpjes alleen maar heen-en-weer..."
Je kon een speld horen vallen, en alle blikken waren naar zo'n mooie openwerkte HOTLO-poster gericht...allemaal ineens diep nadenkend....
De 2e wtk zei "De baas z'n centen zijn niet van blik, en pikheet is voorbij !", gevolgd door een "Kom op, Jan, we gaan verder" toen hij opmerkte dat ik niet volgde en even m'n eigen gedachtegang vrije loop liet...
Op het moment dat ik ook opstond, viel ineens 'het kwartje', en vertelde de 3e mijn oplossing: het bovenste tandwiel moet een paar tandjes groter zijn: dan zou die géén 360' slag maken, maar een heen-en-weer gaande beweging...
Diepe denkfronsen op z'n voorhoofd, en een wacht later zag ik dat hij van lasdraad een dergelijke opstelling had gemaakt, met een kladpapiertje eraan met "Je hebt gelijk !"
De meesten snapten het niet, maar ik wist dat hij mij bedoelde !
Dat was een proud moment !
Hier wat plaatjes van de doorontwikkelde Hotlo (die dus al een SW-aanzetwiel had)
Bijlagen
hotlo omkeer 1.jpg
hotlo omkeer 1.jpg (159.27 KiB) 2236 keer bekeken
hotlo omkeer 2.jpg
hotlo omkeer 2.jpg (70.32 KiB) 2236 keer bekeken
hotlo omkeer 3.jpg
hotlo omkeer 3.jpg (191.49 KiB) 2236 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

paul
Berichten: 355
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door paul » 21 feb 2017 21:37

N a v een aantal vragen over de ketels en de stoommachine,hier het antwoord van de bouwer.

Staande ketel: Dit is een verticale vlampijpketel. V.O. 0.45 m2, Pmax 6 bar, gewicht 40 kg. Koper.

De Schotse ketel met schoorsteen( gele band is P.Smit Jr.) V.O. +/- 0,2 m2, Pmax 6 bar, gewicht +/- 6 kg.

Een Cochran ketel heeft horizontale vlampijpen.

De Triple Stoommachine is door mijzelf ontworpen en getekend met wat er vanuit mijn jeugd nog in mijn hoofd is blijven hangen plus gegevens uit studieboeken.

Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood

paul
Berichten: 355
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door paul » 21 feb 2017 21:54

Leuk verhaal van de HOTLO.
Voor de liefhebbers.
image.jpg
image.jpg (436.33 KiB) 2183 keer bekeken
r
image.jpg
image.jpg (144.66 KiB) 2183 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (142.12 KiB) 2183 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (465.87 KiB) 2183 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (219.09 KiB) 2183 keer bekeken
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 21 feb 2017 22:05

Schitterend !!!
Heb je die óók gemaakt ???? :shock:
Greetz!
Jan DB Vos

paul
Berichten: 355
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door paul » 22 feb 2017 05:21

Nee hoor Jan ,die heeft mijn broer niet gemaakt,en ik zeker niet!
Deze staat in Hengelo in het museum,de voormalige bedrijfsschool van Stork.
Leuk om eens langs te gaan als je in de buurt ben.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 22 feb 2017 12:55

Om een tankertopic niet meer zo te "vervuilen" met technische praatjes, ga ik hier maar even verder met de uitleg over de spoellucht-oplading...

Wat een opmerking allemaal teweeg kan brengen….

Nou had ik het allemaal niet zo “zwaar” bedoelt met de opmerking over motoren en oplading bij het verhaal over zwarte rook bij het roetblazen op een stoomschip, maar de vragen die dat oproept verdienen toch een beetje uitleg….
Vooral die oplading en “stootsyteem” leveren vragen op… Dus: ff uit het blote hooffie eventjes het volgende
De oplading: wat overigens niets anders is dan het verhogen van de inlaatdruk zodat er méér lucht (lees: zuurstof) in een cilinder wordt geperst om méér brandstof te kunnen verbranden (lees: méér vermogen). In den beginne werd dit op mechanische wijze gedaan dmv dubbelwerkende (zuiger-)compressoren en een ietsje later door roterende spoelpompen, waarmee een veel geleidelijke druk ipv de stotende zuigerspoelpomp mogelijk werd.
Feit bleef dat deze compressoren mechanisch door de motor werden aangedreven, en dus vermogen kostten, dus werd gezocht naar een methode die gebruik maakte van ‘afval’: de uitlaatgassen die nog steeds flink uitgezet waren door warmte en dus een energiebronnetje waren…
En de gasturbine werd dus uitgevonden….
Maar om een lang en te ver gaand verhaal kort te maken…
Er zijn 2 soorten zuigermotoren: 2-takt’n en 4-takt’n punt!
Men bedacht dus eveneens al snel dat als je het moment van aandrijving van de gasturbine door de ene cilinder (die gassen uitstoot), hét moment zou zijn om nét een beetje extra lucht in een aanzuigend cilinder te kunnen persen.
Zolang elke motor een 4T was en een 2-cilinder, was dit heel gemakkelijk te realiseren: de uitlaatslag van de ene cilinder was bij de andere net de aanzuigslag….vooropgesteld dat beide cilinders dezelfde kruk(stand) en een 180’ verzette nokkenstand gebruikten. Ook dit leverde diverse andere problemen op bij meerdere cilinders.
Büchi, wiens systeemnaam hier al viel, was een Zwitser die hiertoe een dergelijk stootsysteem bedacht wat van toepassing was op meerdere cilinders van een 4T-motor.
Dit soort motoren zijn meestal op gebouwd dat er aandrijving is dmv de arbeidsslag op het moment dat een andere cilinder dat nodig heeft voor de compressie.
Dus als 1 cilinder “in top” staat in hoogste compressie, er elders 1 cilinder “in top” staat in de zgn “overlap” (het moment dat de in- én uitlaatklep gelijk openstaan).
Bij een lijnmotor zijn de krukassen meestal zo opgebouwd dat die beide topstanden zijn in een “aantal cilinders + 1” -voud: dus (bij een 6-cilinder: cil. 1 in top-compressie, dan staat ((aantal cil’s+1)-controlecilinder) dus (6+1)-1= cil 6 in top-overlap… Dus cil2 en cil5, cil3 en cil4 enz…
Büchi deelde de uitlaatgassenleidingen en de spoelluchtleidingen in meerdere delen (in dit geval 2) op. Niet 1 op 1: dat gaf teveel drukschommelingen en onregelmatige turbineloop…
In deze tekening heb ik het maar even om-en-om getekend, maar uiteraard hangt de volgorde af van de krukas-opbouw en de bijbehorende ontstekingsvolgorde…
spoelen.jpg
spoelen.jpg (40.06 KiB) 2073 keer bekeken
Bij 2T motoren zou -in principe- hetzelfde kunnen, maar toch zie je zelden of nooit een gescheiden spoelluchtreceiver of uitlaatgassenleidingen, wat je op de KHV-4T-motoren altijd ziet….
Het stootsysteem zit hem dan meer in de ontstekingsvolgorde, waarbij de cilinders bijna nooit synchroon in topstand staan, dus als er gespoeld wordt bij 1 cilinder, zijn er een paar andere cilinders nét in spoelstand geweest óf staan op het punt van spoelen, zodat er toch enige drukopbouw in de grote gezamenlijke spoelluchtleiding is
Althans: zo staat het in de boeken; ikzelf zie daar (nog steeds) niet een stootsysteem in, maar dat is meer mijn probleem dan dat van de ontwerp-ingenieur, en dus “kompliet divverènt koek”….ik zie gewoon 'het kwartje' daar niet in, laat staan dat dat kwartje valt

Verder vond ik op oa http://www.swzonline.nl/swz-archive een paar mooie Schip&Werf&DeZee- PDF’jes waarin het eea ook mooi beschreven werd. Echt een aanrader, deze site ! (Zoek op Büchi in dat archief)
En verder op de site van de Technische Universiteit van Delft een mooi (zeer grondig en diepgaand) proefschrift van dhr Rijswijk in 1939 over dit item…dat heb ik even gekopieerd omdat de link meteen een downloadlink was, en is hier te dowloaden of in te zien
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 22 feb 2017 14:37

Hallo Jan, en anderen,
Bij de mooie foto van het model van de HOTLo zie je de uitlaatleidingen rechtstreeks vanaf de klephuizen aangesloten zijn op de uitlaatgassen turbine.
Dit is dus het "stoot systeem".
HOTLo kop.jpg
HOTLo kop.jpg (174.59 KiB) 2420 keer bekeken
(Overigens heel "droevig" werk om deze leidingstukken te verwijderen....) als er een kop getrokken moest worden.
Met het verbeteren van de turbo's is men uiteindelijk uitgekomen bij "gelijke druk" aan de uitlaatzijde met een dikke receiver (wel met slimme nozzles)
File0001.jpg
File0001.jpg (177.24 KiB) 2423 keer bekeken
Vandaar dat ik reageerde op de bijdrage van het roken van motoren bij het starten.

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 23 feb 2017 13:41

Nog even een kleine vraag mijnerzijds....
Het viel mij op in dat proefschrift van dhr Rijswijk dat de enthalpie, de warmte-inhoud (per graad Celcius ???), wordt weergegeven met symbool " i "....
Nou ken ik als symbool voor deze enthalpie alleen maar de " H " (en soms ook wel als " h ") en nadrukkelijk per 'Celcius
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (18.94 KiB) 2311 keer bekeken
Het enige verschil is dat die " i " uitgedrukt is in kcal/kg, en 'mijn/onze' " H " in kJoule/kg/'C

Is na invoering van de Joule de symboolaanduiding veranderd voor die enthalpie in " H ", of is die " i " een zelfgekozen aanduiding in zijn betoog ???

Ik zie het ook niet hier

Iemand ???
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11208
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 feb 2017 14:08

Nog even een kleine vraag mijnerzijds..
.
JAN......je maakt me nerveus EN doet me denken aan " Ketel-sommetjes" en "Examen's in Den Haag" als de centenpot bekant weer leeg was en ik me geen herexamen kon veroorloven........ :lol: :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Da Silva » 23 feb 2017 15:39

Jan.

Ik twijfel over wat je schrijft over ENTHALPIE. Naar aanleiding van de verschillende drukvulsystemen heb ik onder het Topic "Mooie Tankers" iets over mijn leeftijd en achtergrond vermeldt.
Ik herinner me nog de Formule van Zeuner bij stoomturbines (C=91,5√H). H=warmteval/enthalpie werd in mijn tijd (voor de invoering van het SI-eenhedenstelsel) toch echt uitgedrukt in Kcal.
Zou het kunnen zijn dat de eenheden zoals vermeld bij H en i moeten worden omgedraaid. Of wordt er hier met Enthalpie misschien iets anders bedoeld. Die Formule van Zeuner werd gebruikt bij stoom.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6292
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 23 feb 2017 16:44

Ja Mario, ik weet van die kcal, en ook van Zeuner (wat hier stond heb ik zelf weggehaald: het gaat om een doodgewone vraag, en het is geen kennisquiz :-D )
Maar de warmte-inhoud wordt normaal (vlgs mij) weergegeven in waarde per kg per graad Celcius
...en juist dát zie ik niet in dat epistel.....
Dat moet in jouw tijd, met de kcal, toch óók zo zijn geweest ?? Juist die temperatuur bepaalt zowat alles....
snapputniet....er zit nogal verschil in (bijv) verzadigdestoom van pakkumbeet 185 'C of oververhittestoom van 540 'C (om het even met stoom te vergelijken)
...en waarom als symbool de i ???

Nou ja....ik weet niet eens of de man op het proefschrift is gepromoveerd :oops:
Laatst gewijzigd door jdbvos op 23 feb 2017 18:39, 6 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 23 feb 2017 16:50

-------------------------------
Zoals altijd mengt deze oude, maar nog krasse en gelukkig nog steeds helder van geest zijnde potjesschipper zich slechts met de meeste schroom in een discussie van grote geleerden over technische zaken. Mijn oude aantekeningen staan nog altijd bij de hand, heel zorgvuldig met de hand geschreven en in plastic mappen in ringbanden opgeslagen. Daarin is enthalpie snel gevonden. Dat wordt - niet alleen in mijn aantekeningen, maar ook in de boeken - telkens weergegeven met een onderkast "h" - bij leken beter bekend als een "kleine letter h" - en uitgedrukt in kJ/kg. Oók in de formule van Zeuner (uitstroomsnelheid straalbuis). Over h of H lijkt onenigheid te bestaan; vaak wordt voor enthalpie ook H gebruikt. Mij zou h logischer lijken om verwarring met de H als symbool van elektrische zelfinductie en magnetische veldsterkte te voorkomen. Nu is de kans daarop als het om stoomtoestanden gaat natuurlijk wel erg klein. Maar die kJ/kg, dat is in deze onzekere tijden gelukkig nog een zekerheid. :wink:
  • Afbeelding

    Afbeelding
En nu snel weer aan dek om met het handlood niet alleen te kijken of we nog voldoende water onder de kiel hebben, maar ook even de modder van de bodem te proeven er even aan te snuffelen en de schelpjes te bekijken om zodoende een zuivere standplaats te bepalen. Ieder zijn vak, nietwaar? :shock:
-------------------------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Plaats reactie