Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Hallo Jan,
Of die club in Papendrecht van Reichwein.
Die houden elk jaar een open dag zo ergens eind december en gooien dan al die ouwe beestjes nog eens aan de gang.
Dan is toch die Jessias Klaver met reces en kunnen ze ongestoord wat dampjes de lucht in blazen.
Die mannen, ofwel club repareren ook die ouwe meuk met het doel ze weer draaiend te krijgen.
Bij enige interesse kan ik de naam van die club wel boven water toveren, maar ook zo vanaf internet op te hoesten denk ik.
Kan wel eens langs rijden bij hun, is toch maar een dorpje verder en een mooi fietstochtje.
Hoor het wel.
Gr. Koos

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Heren,
Is: Stichting Historische Verbrandingsmotoren Papendrecht
SHVP
www.shvp.nl
Zie hun site en wordt je al een stuk wijzer.
gr. Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

Ja vooral die MAN type F (s) 6V35 6 cilinder uit 1917, komende uit een U-boot is zeer indrukwekkend om te horen (en zien!) lopen.
Heb een keer een privé rondleiding gehad door de eigenaar en het geheel is heel indrukwekkend en interessant.
Zal wel eens informeren of ze belangstelling hebben voor de Crossley.

Oh ja, het is geen gewoon museum met toegang en zo, want dan moeten ze aan allerlei eisen voldoen en daar had de eigenaar geen zin in.
Edit, zo was het een paar jaar geleden, zie nu dat je voor € 5 elke dinsdagmiddag er in kan.

Adri
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Zo'n 70 jaar terug hadden ze bij De Schelde al wat historisch besef voor het bewaren van bijzondere machines.
Hier een artikeltje uit de Werkspoor-Courant 370 van 20-10-1950 over een sextuple expansie-machine die ooit dienst heeft gedaan in de veerboot THOR IV van Rederij Arie Smit. Van meerdere THOR-schepen heb ik plaatjes kunnen vinden, maar niet één van de THOR IV. :?

Werkspoor-Courant 370a 20-10-1950.jpg
Werkspoor-Courant 370a 20-10-1950.jpg (176.05 KiB) 2449 keer bekeken
Werkspoor-Courant 370b 20-10-1950.jpg
Werkspoor-Courant 370b 20-10-1950.jpg (70.04 KiB) 2449 keer bekeken
Groet, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Prachtige uiteenzetting Paul.
Nog nooit van een dergelijke machine gehoord zelfs. Welk enen een leerzame dag vandaag. :!: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Jammer dat ze slechts schematisch aangeven hoe die twee kruishoofden aan de drijfstang verbonden zijn, dat is niet de meest simpele constructie :wink: Vaak wordt iets anders gemaakt alleen om het anders te willen zoals b.v. de Werkspoor-Lugt.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Als we eens naar de volgorde van stoomgebruik kijken, stel ik me voor dat er een rare "golf" door die machine liep.
Ik stel me voor dat de verdeling van de 6 cilinders in een andere volgorde zou moeten lopen. Per slot van rekening is het een V-vormige machine en geen lijnkar. Of reken ik nu verkeerd ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ik heb ook al een hele tijd naar dat schemaatje zitten kijken, en kan me de werking evenmin voorstellen...
In gedachten zet ik zo'n apparaat dan "aan" door stoom in te voeren op cil 1....de rest doet dus nog niks, want die stoom moet nog 'dóór'...
...en dan ben ik het met die rare vork- of schommelarm al kwijt... Zet de mechanika-krachtpijltjes en resultantes maar eens uit: die onderste vorkaansluiting zou afbreken, maar ook als die dat niet doet, wordt er een idioot klein deel uiteindelijk op de krukas overgebracht, en ook nog eens op 'afschuifkracht' ipv drukkracht....

En vlgs mij is het geen soort V-meloochum, en moet die vork het aandrijfgedeelte over 1 drijfstang/2 cilnders verdelen.... Vraag is: hóe dan ????

Maar als je naar het expansievoud kijkt, met die oplopende diameters, dan kan ik dat ook niet rijmen: het voud neemt zowat kwadratisch toe, en dat zie je niet terug in de zuigerdiameters/cilinderinhoud: da's bijna lineair....

Je gaat haast denken dat het een aprilgrap is geweest.....
Oost, west...ook best
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Heren,
Ook mij zitten verwonderen over de V-drijfstang verbindingen van de, zeg maar, betreffende HD en LD cilinders.
Moeten ondanks de betrekkelijke lage stoomdrukken toch telkenmale vreemde, en ook variabele druk en ruk krachten in dat "verbindingsgebied" zijn opgetreden.
Maar scheepje, en neem aan ook stoommachientje hebben het toch best wel lang vol gehouden.
Mag ik stellen dat ik het een "veredelde dubbelwerkende 3 cilinder" vind ?
Maar als ik zo kijk, vooropgesteld dat ik goed kijk, moet dan bij het in werking zetten eerst nummertje 1 de boel op gang helpen en zo verder eerst t/m 4 waar je dan dubbel wordt en daarna de overige 2 cilinders erbij en dan pas een volwaardig werkende machine zal krijgen.
Maar kan er natuurlijk fallikant naast zitten.
Staat dat machientje misschien nog ergens uit de overlevering van De Schelde ?
Gr. Koos
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Inderdaad een bijzondere constructie. Misschien dat er iemand in de buurt van Vlissingen woont?
Het archief van De Schelde is namelijk ondergebracht in het gemeentearchief Vlissingen. Onder inventaris nr 506 staat:
Machinefabriek en Ketelmakerij Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) Vlissingen.
Machines en ketels passagiersboot Thor IV, Arie Smit, Slikkerveer
Opdrachtgever: Arie Smit, Slikkerveer
Besteld: 01-11-1878
Afgeleverd: 20-03-1879
Gert
- Varen is Leven -


Plaats reactie