Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze » 09 nov 2017 19:58

Ja geweldig die George Stephenson. Ik ken een paar mensen die hebben meegewerkt aan de afbouw, toen hij op de wal lag bij Hollandia in Krimpen. Ben toen een keer aan boord geweest en het is werkelijk alsof je tientallen jaren terug bent in de tijd. Werkelijk alles is oud, functioneel en in perfecte staat. Mooi ook de voortstuwing met de combinatie van een Gardner diesel en een triple expansion machine, iirc. Is heel mooi om te zien.

Adri

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2107
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door leo-shof » 10 nov 2017 12:45

Ik ben een keer mee geweest, een rondje naar Vlaardingen
Inderdaad geweldig !
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

ArieE
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ArieE » 10 nov 2017 12:57

Deze Bolnes (hulp)motoren draaiden bij de KJCPL op de Straat F-schepen op zware olie.
Voor een beginnende ll-wtk was dat even wennen.
Groeten Arie Eijgenraam

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 404
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door RobertB » 10 nov 2017 13:29

Ook het opstarten na een dokbeurt was een uitdaging.
Ondanks het goed doorspoelen op MDF (diesel olie) was het gebruik van start lontjes nodig om ze aan de praat te krijgen.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Lemans
Berichten: 124
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Lemans » 19 nov 2017 12:37

voor een regenachtige dag, leesvoer.

http://www.jicef.org/japanese/cimac/pdf ... t_2013.pdf

gr A

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7813
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten » 19 nov 2017 13:09

Dat is heel mooi. Een welkome aanvulling op de verzameling. Bedankt!
Omnia transit sed navigare necesse est

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Deutz omz 117

Bericht door Bart Kroft » 21 jan 2018 21:43

Beste leden van kombuispraaat.
Ik ben sinds kort eigenaar van een opduwer die zeer verwaarloosd is de afgelopen 12 jaar.
Bij de vorige eigenaar is bij hem het bigend-lager er uit gelopen en sinds die tijd heeft de boot
Aan de stijger gelegen en alleen maar water opgevangen.
Hij heeft toen der tijd de desbetreffende cylinder gedemonteerd en ook de koekoek er afgehaald.
Er lag een zeil over de boot maar die is er een paar keer afgewaaid dus er lag een aanzienlijke laag water in de boot.
Aangezien de motor onder de koekoek staat is deze er niet best aan toe.
Mijn vraag is of jullie iets of iemand weten waar ik aan onderdelen kan komen voor deze motor.

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen » 22 jan 2018 10:09

Wat is het voor een motor?

vr gr Henk

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bart Kroft » 22 jan 2018 10:12

Dat staat bovenaan het verhaaltje Henk.
Het is een Deutz om 117.

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen » 22 jan 2018 12:14

Google op Deutz omz 117 en de Deutzen vliegen je om de oren

vr gr Henk

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bart Kroft » 22 jan 2018 12:59

Dat heb ik geprobeerd maar het zijn bijna allemaal rangeer treintjes en als je er op klikt kom je op een modelbouw site uit.
Er staat wel een blauw kleurige Deutz op maar dat is een omz 122 en die staat in het motorenmuseum in nieuwe niedorp.
Ik ben daar ook geweest en uitgelegd wat het probleem was maar daar hadden ze geen interesse om info te delen.

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1591
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Drentenier » 22 jan 2018 13:42

Misschien dat de schrijver van onderstaande site je verder kan helpen:
http://klaibolle.jouwweb.nl/
Groet,
Hans

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bart Kroft » 22 jan 2018 16:43

Dank je hans ik ga hun een mail sturen (top)mvg Bart

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6093
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 22 jan 2018 20:15

Een neef van me heeft nog wel een 70pk 2cil Deutz OMZ230 staan
Dus als 't niet lukt....

Vlgs m'n neef heeft Berkelaar in Wilnis ( https://www.facebook.com/Berkelaar-Sche ... 070267038/ ) vaak nog wat spul...
Bijlagen
Deutz1.jpg
Deutz1.jpg (125.1 KiB) 1050 keer bekeken
Deutz2.jpg
Deutz2.jpg (144.98 KiB) 1050 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gert Schouwstra
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra » 22 jan 2018 20:20

Ik had in 2014 al eens het volgende verhaaltje opgesteld:

OM betekent ÖlMotor (dieselmotor). Soms wordt gezegd dat OM de afkorting van Otto Motor is, maar dat kan niet omdat het om dieselmotoren gaat. De motoren waren leverbaar van 8 tot 145 pk. Er zijn vele afwijkende vermogens omdat de motoren op verschillende toerentallen werd afgesteld. De OM motoren werden vooral in kleine schepen en locomotieven gebruikt en kregen de bijnaam "blauwe Deutz”. Dat slaat niet op de kleur van de motor (die meestal groen of zwart was) maar op de blauwe walm, afkomstig van smeerolie in de uitlaatgassen. De Nederlandstalige folder merkt op: “De circulatiesmering onder druk zorgt ervoor, dat alle smeerpunten door een tandwielpomp op overvloedige wijze van olie worden voorzien, waardoor behalve een goede smering ook een koeling der lagers plaats heeft”. Zo kwam de motor dus aan zijn naam. Ik denk niet dat je er nu nog een CCR-toelating voor kunt krijgen.

De laatste letter van de type aanduiding duidt het aantal cilinders aan. Einz, Zwei, Drei, Vier. OME = 1 cyl, OMZ = 2 cyl, OMD = 3 cyl, OMV = 4 cyl. Na de drie typeletters kwam een cijfer wat de generatie aanduidde. Bij de Blauwe Deutz is dat altijd een 1, er is geen tweede generatie ontwikkeld. Daarna komen twee cijfers die de slaglengte in centimeters aangeven. Dat was 17, 22, 25 of 30 cm. Achter het nummer volgde meestal nog een letter die het gebruik aangaf: (F voor Feldbahn, G voor Grube, R voor Rangier) want ze zijn veel in locomotieven toegepast. Een vanaf de fabriek geleverde scheepsmotor moet nog een S voor de letters OM hebben staan. Daar zit dan ook een door Deutz geleverde keerkoppeling achter.

Type 117 leverde maximaal 12 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME117 (12pk) en OMZ117 motor (24 pk).
Type 122 leverde maximaal 22 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME122 (22pk) en OMZ122 (44pk) motor.
Type 125 leverde maximaal 27 pk per cylinder en werd als 2 cylinder geleverd, dus als OMZ125 (55pk) motor.
Type 130 leverde maximaal 35 pk per cylinder en werd als 2, 3 en 4 cylinder geleverd, dus als OMZ130 (75pk) en OMD130 (110pk)en OMV130 (145pk) motor.

En zoals gezegd werden alle motortypen ook voor minder pk's verkocht met een iets teruggesteld toerental. Een motor van 105 pk kan dus zowel een SOMD130, als een SOMV130 zijn. En bij 150 pk voor een viercilinder zit je wel in de overtoeren.

Nadat ik dit had geschreven kwam ik toch nog een OMD 230 M tegen. Van dat zwaarste type is dus nog een tweede generatie gebouwd.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1244
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong » 23 jan 2018 10:07

Misschien kan SHVP in Papendrecht je ook wel op weg helpen Bart.
groet en succes,Jan

Plaats reactie