Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door RobertB » 10 nov 2017 13:29

Ook het opstarten na een dokbeurt was een uitdaging.
Ondanks het goed doorspoelen op MDF (diesel olie) was het gebruik van start lontjes nodig om ze aan de praat te krijgen.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Lemans
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Lemans » 19 nov 2017 12:37

voor een regenachtige dag, leesvoer.

http://www.jicef.org/japanese/cimac/pdf ... t_2013.pdf

gr A

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 19 nov 2017 13:09

Dat is heel mooi. Een welkome aanvulling op de verzameling. Bedankt!
Omnia transit sed navigare necesse est

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Deutz omz 117

Bericht door Bart Kroft » 21 jan 2018 21:43

Beste leden van kombuispraaat.
Ik ben sinds kort eigenaar van een opduwer die zeer verwaarloosd is de afgelopen 12 jaar.
Bij de vorige eigenaar is bij hem het bigend-lager er uit gelopen en sinds die tijd heeft de boot
Aan de stijger gelegen en alleen maar water opgevangen.
Hij heeft toen der tijd de desbetreffende cylinder gedemonteerd en ook de koekoek er afgehaald.
Er lag een zeil over de boot maar die is er een paar keer afgewaaid dus er lag een aanzienlijke laag water in de boot.
Aangezien de motor onder de koekoek staat is deze er niet best aan toe.
Mijn vraag is of jullie iets of iemand weten waar ik aan onderdelen kan komen voor deze motor.

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1107
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen » 22 jan 2018 10:09

Wat is het voor een motor?

vr gr Henk

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bart Kroft » 22 jan 2018 10:12

Dat staat bovenaan het verhaaltje Henk.
Het is een Deutz om 117.

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1107
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen » 22 jan 2018 12:14

Google op Deutz omz 117 en de Deutzen vliegen je om de oren

vr gr Henk

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bart Kroft » 22 jan 2018 12:59

Dat heb ik geprobeerd maar het zijn bijna allemaal rangeer treintjes en als je er op klikt kom je op een modelbouw site uit.
Er staat wel een blauw kleurige Deutz op maar dat is een omz 122 en die staat in het motorenmuseum in nieuwe niedorp.
Ik ben daar ook geweest en uitgelegd wat het probleem was maar daar hadden ze geen interesse om info te delen.

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1602
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Drentenier » 22 jan 2018 13:42

Misschien dat de schrijver van onderstaande site je verder kan helpen:
http://klaibolle.jouwweb.nl/
Groet,
Hans

Bart Kroft
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2018 20:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bart Kroft » 22 jan 2018 16:43

Dank je hans ik ga hun een mail sturen (top)mvg Bart

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 22 jan 2018 20:15

Een neef van me heeft nog wel een 70pk 2cil Deutz OMZ230 staan
Dus als 't niet lukt....

Vlgs m'n neef heeft Berkelaar in Wilnis ( https://www.facebook.com/Berkelaar-Sche ... 070267038/ ) vaak nog wat spul...
Bijlagen
Deutz1.jpg
Deutz1.jpg (125.1 KiB) 1737 keer bekeken
Deutz2.jpg
Deutz2.jpg (144.98 KiB) 1737 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gert Schouwstra
Berichten: 141
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra » 22 jan 2018 20:20

Ik had in 2014 al eens het volgende verhaaltje opgesteld:

OM betekent ÖlMotor (dieselmotor). Soms wordt gezegd dat OM de afkorting van Otto Motor is, maar dat kan niet omdat het om dieselmotoren gaat. De motoren waren leverbaar van 8 tot 145 pk. Er zijn vele afwijkende vermogens omdat de motoren op verschillende toerentallen werd afgesteld. De OM motoren werden vooral in kleine schepen en locomotieven gebruikt en kregen de bijnaam "blauwe Deutz”. Dat slaat niet op de kleur van de motor (die meestal groen of zwart was) maar op de blauwe walm, afkomstig van smeerolie in de uitlaatgassen. De Nederlandstalige folder merkt op: “De circulatiesmering onder druk zorgt ervoor, dat alle smeerpunten door een tandwielpomp op overvloedige wijze van olie worden voorzien, waardoor behalve een goede smering ook een koeling der lagers plaats heeft”. Zo kwam de motor dus aan zijn naam. Ik denk niet dat je er nu nog een CCR-toelating voor kunt krijgen.

De laatste letter van de type aanduiding duidt het aantal cilinders aan. Einz, Zwei, Drei, Vier. OME = 1 cyl, OMZ = 2 cyl, OMD = 3 cyl, OMV = 4 cyl. Na de drie typeletters kwam een cijfer wat de generatie aanduidde. Bij de Blauwe Deutz is dat altijd een 1, er is geen tweede generatie ontwikkeld. Daarna komen twee cijfers die de slaglengte in centimeters aangeven. Dat was 17, 22, 25 of 30 cm. Achter het nummer volgde meestal nog een letter die het gebruik aangaf: (F voor Feldbahn, G voor Grube, R voor Rangier) want ze zijn veel in locomotieven toegepast. Een vanaf de fabriek geleverde scheepsmotor moet nog een S voor de letters OM hebben staan. Daar zit dan ook een door Deutz geleverde keerkoppeling achter.

Type 117 leverde maximaal 12 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME117 (12pk) en OMZ117 motor (24 pk).
Type 122 leverde maximaal 22 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME122 (22pk) en OMZ122 (44pk) motor.
Type 125 leverde maximaal 27 pk per cylinder en werd als 2 cylinder geleverd, dus als OMZ125 (55pk) motor.
Type 130 leverde maximaal 35 pk per cylinder en werd als 2, 3 en 4 cylinder geleverd, dus als OMZ130 (75pk) en OMD130 (110pk)en OMV130 (145pk) motor.

En zoals gezegd werden alle motortypen ook voor minder pk's verkocht met een iets teruggesteld toerental. Een motor van 105 pk kan dus zowel een SOMD130, als een SOMV130 zijn. En bij 150 pk voor een viercilinder zit je wel in de overtoeren.

Nadat ik dit had geschreven kwam ik toch nog een OMD 230 M tegen. Van dat zwaarste type is dus nog een tweede generatie gebouwd.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1255
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong » 23 jan 2018 10:07

Misschien kan SHVP in Papendrecht je ook wel op weg helpen Bart.
groet en succes,Jan

Meestertje
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje » 09 apr 2018 10:16

Nog steeds van toepassing :-D
Bijlagen
nietsmeren.jpg
nietsmeren.jpg (59.71 KiB) 2034 keer bekeken
Machinare nesse est!

Ton de draaier
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Ton de draaier » 08 mei 2018 23:25

Blijft mooi, zo'n Lentz kleppenkar.... loopt als een naaimachine... Jammer van de oliestook inrichting... ik had liever kolen gezien.
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door RobertB » 14 mei 2018 11:36

Afgelopen weekend waren in Zwartsluis de sleepbootdagen.
Met fantastisch weer kon je er genieten van sleepboten met diesels groot en klein, maar ook van schepen met stoom zoals de stoomsleepboot Maarten waar je op mee kon varen.
ssl Maarten.jpg
stoom sleepboot Maarten
ssl Maarten.jpg (99.05 KiB) 1487 keer bekeken
ssl Pieter Boele.jpg
stoom sleepboot Pieter Boele
ssl Pieter Boele.jpg (190.35 KiB) 1487 keer bekeken
Ook was er de "Pieter Boele" waar de machinekamer kon worden bekeken met een draaiende Tripel Expansie machine. Wat een feest!
Gelijk maar even een filmpje van gemaakt: https://youtu.be/jG9BU-OtGJo.
Bijzonder was het verschil in omkeer beweging van beide Tripel expansie machines. De Pieter Boele had een schaar met dubbele excentrieken en de Maarten een kantelende glijbaan met een enkel excentriek. De rust waarmee die machientjes hun werk doen is overweldigend.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Plaats reactie