Pagina 257 van 356

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 jan 2018 10:09
door Henk van der Moolen
Wat is het voor een motor?

vr gr Henk

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 jan 2018 10:12
door Bart Kroft
Dat staat bovenaan het verhaaltje Henk.
Het is een Deutz om 117.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 jan 2018 12:14
door Henk van der Moolen
Google op Deutz omz 117 en de Deutzen vliegen je om de oren

vr gr Henk

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 jan 2018 12:59
door Bart Kroft
Dat heb ik geprobeerd maar het zijn bijna allemaal rangeer treintjes en als je er op klikt kom je op een modelbouw site uit.
Er staat wel een blauw kleurige Deutz op maar dat is een omz 122 en die staat in het motorenmuseum in nieuwe niedorp.
Ik ben daar ook geweest en uitgelegd wat het probleem was maar daar hadden ze geen interesse om info te delen.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 jan 2018 13:42
door Drentenier
Misschien dat de schrijver van onderstaande site je verder kan helpen:
http://klaibolle.jouwweb.nl/

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 jan 2018 16:43
door Bart Kroft
Dank je hans ik ga hun een mail sturen (top)mvg Bart

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 jan 2018 20:15
door jdbvos
Een neef van me heeft nog wel een 70pk 2cil Deutz OMZ230 staan
Dus als 't niet lukt....

Vlgs m'n neef heeft Berkelaar in Wilnis ( https://www.facebook.com/Berkelaar-Sche ... 070267038/ ) vaak nog wat spul...

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 jan 2018 20:20
door Gert Schouwstra
Ik had in 2014 al eens het volgende verhaaltje opgesteld:

OM betekent ÖlMotor (dieselmotor). Soms wordt gezegd dat OM de afkorting van Otto Motor is, maar dat kan niet omdat het om dieselmotoren gaat. De motoren waren leverbaar van 8 tot 145 pk. Er zijn vele afwijkende vermogens omdat de motoren op verschillende toerentallen werd afgesteld. De OM motoren werden vooral in kleine schepen en locomotieven gebruikt en kregen de bijnaam "blauwe Deutz”. Dat slaat niet op de kleur van de motor (die meestal groen of zwart was) maar op de blauwe walm, afkomstig van smeerolie in de uitlaatgassen. De Nederlandstalige folder merkt op: “De circulatiesmering onder druk zorgt ervoor, dat alle smeerpunten door een tandwielpomp op overvloedige wijze van olie worden voorzien, waardoor behalve een goede smering ook een koeling der lagers plaats heeft”. Zo kwam de motor dus aan zijn naam. Ik denk niet dat je er nu nog een CCR-toelating voor kunt krijgen.

De laatste letter van de type aanduiding duidt het aantal cilinders aan. Einz, Zwei, Drei, Vier. OME = 1 cyl, OMZ = 2 cyl, OMD = 3 cyl, OMV = 4 cyl. Na de drie typeletters kwam een cijfer wat de generatie aanduidde. Bij de Blauwe Deutz is dat altijd een 1, er is geen tweede generatie ontwikkeld. Daarna komen twee cijfers die de slaglengte in centimeters aangeven. Dat was 17, 22, 25 of 30 cm. Achter het nummer volgde meestal nog een letter die het gebruik aangaf: (F voor Feldbahn, G voor Grube, R voor Rangier) want ze zijn veel in locomotieven toegepast. Een vanaf de fabriek geleverde scheepsmotor moet nog een S voor de letters OM hebben staan. Daar zit dan ook een door Deutz geleverde keerkoppeling achter.

Type 117 leverde maximaal 12 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME117 (12pk) en OMZ117 motor (24 pk).
Type 122 leverde maximaal 22 pk per cylinder en werd als 1 en 2 cylinder geleverd, dus als OME122 (22pk) en OMZ122 (44pk) motor.
Type 125 leverde maximaal 27 pk per cylinder en werd als 2 cylinder geleverd, dus als OMZ125 (55pk) motor.
Type 130 leverde maximaal 35 pk per cylinder en werd als 2, 3 en 4 cylinder geleverd, dus als OMZ130 (75pk) en OMD130 (110pk)en OMV130 (145pk) motor.

En zoals gezegd werden alle motortypen ook voor minder pk's verkocht met een iets teruggesteld toerental. Een motor van 105 pk kan dus zowel een SOMD130, als een SOMV130 zijn. En bij 150 pk voor een viercilinder zit je wel in de overtoeren.

Nadat ik dit had geschreven kwam ik toch nog een OMD 230 M tegen. Van dat zwaarste type is dus nog een tweede generatie gebouwd.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 23 jan 2018 10:07
door Jan Sprong
Misschien kan SHVP in Papendrecht je ook wel op weg helpen Bart.
groet en succes,Jan

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 09 apr 2018 10:16
door Meestertje
Nog steeds van toepassing :-D