Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Meestertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje » 12 okt 2018 23:22

Brevo deed dat ook. In de tunnelboten van Goedkoop stond bv zo'n setje.
Als je na het starten van de eerste Bolnes geen lucht meer had kon je via een tussenafsluiter,
de ander via de vloeistofkoppeling laten meelopen en starten 8) . Het werd wel ten strengste afgeraden :roll:
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 okt 2018 00:14

Het werd wel ten strengste afgeraden
En juist daarom en DUS werd het waarschijnlijk regelmatig zoooo gedaan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Meestertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje » 13 okt 2018 00:32

Achter de Bolnessen hingen de vulcan vloeistof koppelingen, welke de Brevo tandwielkast in gingen.
Deze dreef de CCP aan.
Het hele spulletje was gelukkig zwaar over-bemeten zodat er inderdaad regelmatig via de tussenafsluiter gestart werd.
Anders moest de hele kattekop overhaald worden :-D
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze » 13 okt 2018 09:37

CCP :? :?: .

Adri

Meestertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje » 13 okt 2018 11:33

Cpp Adri, excuus :-D
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze » 13 okt 2018 12:06

Als gecertificeerd en erkend walslurp, dacht ik vroeger altijd dat CPP stond voor Constant Pitch Propeller. Maar dat blijkt dus FPP te zijn. Wel een beetje verwarrend allemaal.

Adri

ruudsijmons
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons » 13 okt 2018 13:17

hey hey

hoe het met de zeesleper Elbe zit moet ik nog achteraan gaan.

zoals de meeste van jullie wel weten is dat het grootste Nederlandse zelfstandig varende museumschip waarmee korte zeereizen gemaakt worden .

staan als ik het goed heb 2 stuks Smit MAN diesels in gekoppeld op 1 schroefas


zie YouTube fimpjes over de zeesleper Elbe


groet Ruud Sijmons

kabo
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo » 13 okt 2018 16:42

scannen0005.jpg
scannen0005.jpg (260.4 KiB) 1246 keer bekeken
Hier een afbeelding van een vloeistofkoppeling die bij havenslepers en zeeslepers word gebruikt om het vermogen op de schroef bij het manouvreren te kunnen verlagen anders vliegen de trossen om je oren.
gr.Bas

kabo
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo » 13 okt 2018 16:49

scannen0006.jpg
scannen0006.jpg (232.76 KiB) 1244 keer bekeken
Hier de vloeistofkoppelingen van de Zwarte van 1933.
gr.Bas

v+d
Berichten: 5374
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 13 okt 2018 17:20

Zo zie je maar weer dat het moeilijk is iets nieuws te bedenken tegenwoordig, degenen die ons voor gingen hebben het meeste al uitgevonden.
Omdat er nu betere materialen zijn en er nog nauwkeuriger gewerkt kan worden wordt er wel veel verbeterd.
Ik heb nog extruders gebouwd met 350 kw draaistroommotoren met 1500 omw./min. een tandwielkast reduceerde het toerental tot 300 omw./min.
Als die dingen vast liepen moesten ze uit elkaar (de extruders) en inwendig schoongemaakt worden omdat een draaistroommotor zo'n extruder niet in beweging kreeg.
Door er een vloeistofkoppeling tussen te bouwen kon de motor op toeren komen en een koppel opbouwen, door enkel de matrijsplaat van de extruder te openen draaide die zich zelf dan schoon, scheelde een bult werk en materiaalverlies.
Eerder hadden we daar gelijkstroommotoren voor nodig met een ingewikkelde regeling, nu doen we ongeveer hetzelfde met een draaistroommotor en een frequentie-omvormer.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 okt 2018 20:26

gelijkstroommotoren voor nodig met een ingewikkelde regeling
De zgn. Ward-Leonard schakeling dus???? :roll: er staat me ook nog vaaaag een andere gelijkstroom meloochum schakeling bij, maaar daar ben ik nou net FF de naam van kwiet......kwait nait meer :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

ruudsijmons
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons » 13 okt 2018 21:44

hey hey

ik ga binnenkort eens op de m.s Elbe kijken hoe dat in elkaar zit.

de Zwarte zee had Vulcankoppelingen , maar de van de "Elbe " heb ik vernomen dat als er gemanouvreerd moet worden een kar in achteruit gezet wordt .

en dat de koppelingen met een balg gekoppeld worden ?????

maar als ik daar geweest ben kom ik er op terug

nu hebben ze op 20 oktober as een trip Maassluis - Ijmuiden en de 21e weer terug ff een stulje op zee

groet Ruud Sijmons

ruudsijmons
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons » 14 okt 2018 15:21

hey hey

van de restauratie van het ms Elbe bestaat een YouTube filmpjewww.youtube.nl/ zeesleper elbe videos daarain staat de restauratie van de \elbe en van af 6:30 de koppelingen

groet Sijmpie

kabo
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo » 21 okt 2018 15:13

scannen0008.jpg
scannen0008.jpg (268.69 KiB) 903 keer bekeken
Manouvreerstand van de Nieuw Amsterdam en van de Westerdam met 2 Feijenoord MAN motoren.
gr.Bas

Plaats reactie