Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 549
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 29 nov 2018 01:40

Hallo Ruud,

Zoek maar eens op : "fusible plug".

Dan weet je genoeg.
GRoeten van Co.

ruudsijmons
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons » 29 nov 2018 11:40

hey hey

ik denk dat als het gebeurt het op de stookplaat niet fijn is

de idee begrijp ik wel maar het wordt wel een zooitje op de stookplaat dan

groet ruud

v+d
Berichten: 5617
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 29 nov 2018 14:14

Ruud, beter een zooitje als dat een hele vuurgang in elkaar stort door oververhitting, dan wordt je levend gekookt.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 549
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 29 nov 2018 15:37

Dag Ruud,
De plug was ongeveer half duims en het volgegoten gaatje nog wat kleiner qua diameter.
De straal die daar uit komt maak best een zooitje.
Echter: goede stokers stoken met de vuurdeuren dicht.
Bij ketels met natuurlijke trek staan de aspit deur(en) meestal open!
Dus de mogelijkheid dat as op de plaat geblazen wordt is zeker aanwezig. :wink:

Maar nu de hamvraag:
Mocht een fusible plug wel toegepast worden op SCHEEPS ketels, ivm slingeren. :?:
Volgens mij niet, maar wellicht heel vroeger wel...

(Ooit gebruikte de wetgever het woord VAARTUIG- ipv SCHEEPS- ketels)

Groeten van Co.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 29 nov 2018 20:15

Ik heb ooit een foto gehad, van een Schotse-Ketel met doorgezakte vuurhaard. Onvoorstelbaar, dat dit zo maar kon gebeuren. Ik heb kolenstokers, net niet meer meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat zo'n vuur niet zo maar uit is. Het is geen kwestie van even een brander afzetten. Toch een interessant onderwerp.

Klaas.

ruudsijmons
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons » 02 dec 2018 11:53

hey hey

nog ff terug komen op het wel en wee van mijn vader en oom die als kind van een jaar of 12 mee moesten met de Cuba als ze straf hadden en moesten stoken ( kolen) hebben wel het vak geleerd .

mijn vader zei je had makkelijk te stoken schepen en moeilijk te stoken oa de Jan Goedkoop en de Elisabeth Goedkoop waren heel moeilijke om te stoken ( vraag me iet Waarom )


groet ruud sijmons

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 549
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 02 dec 2018 13:10

Hallo Ruud,

Voldoende TREK (trekking) dus "tocht" door de ketel voor verbrandingslucht.
En al dan niet voldoende rooster oppervlak om de hoeveelheid gevraagde stoom te kunnen leveren.
GOEDKOOP = slepers dus wisselend bedrijf met sterk wisselende stoom afname.
Dan moet je een goede stoker zijn en goed voeling houden met "boven".
(Ton van de Sluis (die van de draaikrullen :wink: ) heeft op een sleper gestookt!)
Groeten van Co.

roy
Berichten: 11038
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door roy » 02 dec 2018 13:51

Dat stoken dat Ton gedaan heeft, heb ik ook. Echter dat was op een museale stoomsleper en dat maakt erg veel verschil i.p.v. van een sleepboot die bij haven assistentie wordt ingezet.
Je weet immers van tevoren waar je heen gaat en voor je door een sluis moet, of voor je gaat afmeren weet je dit ruimschoots op tijd. Dus petje af voor de goede kolenstokers van weleer, die in de harde praktijk toch op het juiste moment goed stoom wisten te houden en op tijd hun vuur af wisten te dekken !. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo » 03 dec 2018 11:44

Mijn vader vertelde dat de havenslepers vaak veel vermogen hadden voor een korte periode en dat de rivierslepers continu veel stoom konden leveren. Hij wist dat te vertellen omdat hij bij mijn opa aan boord was. Dat was een sleepboot met een vermogen in 1912 van 600 pk en een ketel met 2 vuren. Bij tijd en wijle werd de veiligheid op stoom bootjes vast gezet om extra kracht op te wekken als er te weinig vermogen was. Op plaatsen met veel stroming en te zware slepen. Men deed daar niet zo moeilijk over toen der tijd.
gr.Bas

ruudsijmons
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons » 03 dec 2018 11:54

hey hey

klopt helemaal Kabo
Mijn vader vertelde dat als ze naar Basel gingen in de bovenrijn en voorspan verleenden zodra ze de brug van Chalampe ( verontschuldiging over de naam ) de strang gevierd werd en in de machinekamer de pet op de ene manometer en de jas over de andere een arend van een vijl in de veiligheid en zo kroop het schip ""steen voor steen " door de brug heen .
er werd dus extra gestookt .

mijn vader voer bij de NRM

groet ruud

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6955
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 03 dec 2018 17:00

Het verschil zit in de soort ketel:
een vlampijpketel heeft een grote waterinhoud, wat bij snelle belastingswisselingen voldoende stoom op korte termijn kan leveren; hoe verder de druk daalt, hoe meer stoom gevormd wordt. Dus het stoken is veel rustiger, je druk schommelt een beetje...
Een waterpijpketel heeft een veel kleinere waterinhoud, maar reageert veel sneller op stookgedrag en is dus bij snel wisselende vermogensafname een ramp voor de stoker, want het peil reageert onmiddellijk op afname's/afnamestop's
Dus een vlampijpketel is mooi in een sleepboot, maar voor lange constantere belasting met rustiger gedrag is de waterpijpketel beter
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 549
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 04 dec 2018 23:18

Beste Jan,
Je hebt helemaal gelijk, met de verschillen tussen waterpijp- en groot waterruim/vlampijp ketel, en goed dat je hierop wijst... :!:
Wie weet dit nog en heeft er ervaring mee, behalve onze oude generatie? :?
Lang geleden op de sloop in Gent zetten we de brandstof af en de registers dicht, op twee (van de drie) B&W sectieketels en lieten de turbo generator op het bord staan. Omdat het gelijkstroom (Dobrovolski) was, bleef het licht heel zachtjes gloeien maar de ketel druk was heel snel weg.
Op het Putter Stoomgemaal met een Ten Horn vlampijp ketel gooien we om 15:00 de laatste keer op, om vervolgens nog vrolijk twee uur door te kunnen gaan.

Groeten van Co.

kabo
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo » 02 feb 2019 11:45

wwwopac.jpg
wwwopac.jpg (135.46 KiB) 2093 keer bekeken
wwwopac.jpg
wwwopac.jpg (147.7 KiB) 2093 keer bekeken
Twee beelden uit de machinekamer van de Eemhaven van v.Uden. Stork Hotlo hoofdmotor en Stork Ricardo hulpmotoren.
gr.Bas

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1841
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor » 03 feb 2019 15:27

Het zwaar transport door Eerland overzetten van een Schelde Sultzer
Verslag uit de Sleeptros van Juli 1978 iets voor de machinisjes

Cor Boer
Bijlagen
01 nov dec 1983  Machientje 1983.jpg
01 nov dec 1983 Machientje 1983.jpg (234.92 KiB) 1936 keer bekeken
02 nov dec 1983 machientje.jpg
02 nov dec 1983 machientje.jpg (180.54 KiB) 1936 keer bekeken

v+d
Berichten: 5617
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 01 mar 2019 10:48

Heren, goede morgen.
Ik heb in Portugal een mooie oude Crossley diesel zien staan die staat te verpieteren omdat er geen initiatief genomen wordt om het ding te redden.
De gemeente die, volgens zeggen, eigenaar van het ding is heeft in 1992 geprobeerd het ding op een plein op een voetstuk te zetten.
Het terrein van de fabriek staat nu al jaren te koop en inmiddels staat de motor zonder afdak in weer en wind.
Er is weinig jeugd in de omtrek en die er wel zijn laten de machine met rust, alle delen om de motor draaiende te maken zijn aanwezig op een paar olieglazen en wat leidingen na, dat op zich is al bijzonder.
De nieuwbouwplannen van de gemeente zijn compleet uit de hand gelopen en resulteerde in wat blokken nooit afgebouwde huizen en wat straten die er idem uitzien.
De motor zal dus door de gemeente niet gered kunnen worden.
Inmiddels heb ik hier en daar eens gevraagd en uit Engeland waar een museum alle boeken en tekeningen van Crossley beheert komt bericht dat de motor in 1936 de fabriek verlaten heeft om in Portugal dienst te gaan doen in deze fabriek.
Het museum zou de motor graag hebben maar heeft geen fondsen om zoiets te betalen.
Wie weet er mensen of organisaties die zich in zouden willen spannen om deze motor weer onder dak en werkend te krijgen, inmiddels zal ik uitzoeken wie de rechtmatige eigenaar van de motor nu is.
De motor weegt 8000 kg dus die haal je niet even snel op, wel is het ding zo gebouwd dat de delen makkelijk te vervoeren zijn, het vliegwiel is gedeeld.
Demonteren, merken, hijsen, laden en sjorren kan ik regelen en ook nog wel betalen, het probleem is natuurlijk weer opstellen en werkend maken.
Ook daarvoor kunnen de kosten wel meevallen wat betreft werkend maken, de opstelling zal niet goedkoop zijn.
Ooit is er veel werk verricht om een Hotlo naar Hengelo te halen, helaas is dat mislukt.
Deze Crossley redden moet met enige inspanning toch wel lukken, ik stel het dus zeer op prijs indien u eens in uw kringen informeert of er belangstelling is voor dit project.
DSC08147alentejo.JPG
DSC08147alentejo.JPG (110.46 KiB) 1247 keer bekeken
DSC08152alentejo.JPG
DSC08152alentejo.JPG (102.9 KiB) 1247 keer bekeken
DSC08158alentejo.JPG
DSC08158alentejo.JPG (114.69 KiB) 1247 keer bekeken

roy
Berichten: 11038
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door roy » 01 mar 2019 14:47

In Dronten zit een motoren en industrie museum.
Zou dat wat zijn ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Plaats reactie