Pagina 274 van 356

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 nov 2018 01:40
door Co
Hallo Ruud,

Zoek maar eens op : "fusible plug".

Dan weet je genoeg.
GRoeten van Co.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 nov 2018 11:40
door ruudsijmons
hey hey

ik denk dat als het gebeurt het op de stookplaat niet fijn is

de idee begrijp ik wel maar het wordt wel een zooitje op de stookplaat dan

groet ruud

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 nov 2018 14:14
door v+d
Ruud, beter een zooitje als dat een hele vuurgang in elkaar stort door oververhitting, dan wordt je levend gekookt.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 nov 2018 15:37
door Co
Dag Ruud,
De plug was ongeveer half duims en het volgegoten gaatje nog wat kleiner qua diameter.
De straal die daar uit komt maak best een zooitje.
Echter: goede stokers stoken met de vuurdeuren dicht.
Bij ketels met natuurlijke trek staan de aspit deur(en) meestal open!
Dus de mogelijkheid dat as op de plaat geblazen wordt is zeker aanwezig. :wink:

Maar nu de hamvraag:
Mocht een fusible plug wel toegepast worden op SCHEEPS ketels, ivm slingeren. :?:
Volgens mij niet, maar wellicht heel vroeger wel...

(Ooit gebruikte de wetgever het woord VAARTUIG- ipv SCHEEPS- ketels)

Groeten van Co.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 nov 2018 20:15
door Klaas Buytenwegh
Ik heb ooit een foto gehad, van een Schotse-Ketel met doorgezakte vuurhaard. Onvoorstelbaar, dat dit zo maar kon gebeuren. Ik heb kolenstokers, net niet meer meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat zo'n vuur niet zo maar uit is. Het is geen kwestie van even een brander afzetten. Toch een interessant onderwerp.

Klaas.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 dec 2018 11:53
door ruudsijmons
hey hey

nog ff terug komen op het wel en wee van mijn vader en oom die als kind van een jaar of 12 mee moesten met de Cuba als ze straf hadden en moesten stoken ( kolen) hebben wel het vak geleerd .

mijn vader zei je had makkelijk te stoken schepen en moeilijk te stoken oa de Jan Goedkoop en de Elisabeth Goedkoop waren heel moeilijke om te stoken ( vraag me iet Waarom )


groet ruud sijmons

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 dec 2018 13:10
door Co
Hallo Ruud,

Voldoende TREK (trekking) dus "tocht" door de ketel voor verbrandingslucht.
En al dan niet voldoende rooster oppervlak om de hoeveelheid gevraagde stoom te kunnen leveren.
GOEDKOOP = slepers dus wisselend bedrijf met sterk wisselende stoom afname.
Dan moet je een goede stoker zijn en goed voeling houden met "boven".
(Ton van de Sluis (die van de draaikrullen :wink: ) heeft op een sleper gestookt!)
Groeten van Co.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 dec 2018 13:51
door Roy
Dat stoken dat Ton gedaan heeft, heb ik ook. Echter dat was op een museale stoomsleper en dat maakt erg veel verschil i.p.v. van een sleepboot die bij haven assistentie wordt ingezet.
Je weet immers van tevoren waar je heen gaat en voor je door een sluis moet, of voor je gaat afmeren weet je dit ruimschoots op tijd. Dus petje af voor de goede kolenstokers van weleer, die in de harde praktijk toch op het juiste moment goed stoom wisten te houden en op tijd hun vuur af wisten te dekken !. :idea: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 03 dec 2018 11:44
door kabo
Mijn vader vertelde dat de havenslepers vaak veel vermogen hadden voor een korte periode en dat de rivierslepers continu veel stoom konden leveren. Hij wist dat te vertellen omdat hij bij mijn opa aan boord was. Dat was een sleepboot met een vermogen in 1912 van 600 pk en een ketel met 2 vuren. Bij tijd en wijle werd de veiligheid op stoom bootjes vast gezet om extra kracht op te wekken als er te weinig vermogen was. Op plaatsen met veel stroming en te zware slepen. Men deed daar niet zo moeilijk over toen der tijd.
gr.Bas

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 03 dec 2018 11:54
door ruudsijmons
hey hey

klopt helemaal Kabo
Mijn vader vertelde dat als ze naar Basel gingen in de bovenrijn en voorspan verleenden zodra ze de brug van Chalampe ( verontschuldiging over de naam ) de strang gevierd werd en in de machinekamer de pet op de ene manometer en de jas over de andere een arend van een vijl in de veiligheid en zo kroop het schip ""steen voor steen " door de brug heen .
er werd dus extra gestookt .

mijn vader voer bij de NRM

groet ruud