Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Smitman
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2007 22:23

Bericht door Smitman »

Hoi Proet,

Heb je bericht gelezen. Ik denk niet dat dit hetgene is waar ik het over heb.

Voor zover ik weet, was Piet van der Wees als bootsman ( :?: ) met een losse boot aan het overstomen naar Rio.

In de de monding van de Rio del Plata zat er een koopvaardijschip omhoog.
Het schijnt dat ze daar op vast gemaakt hebben. En daarbij ging het mis.
Sleepboot op zijn kant, met het genoemde resultaat.
Mede vanwege dat overstomen, dacht ik aan Redwijs :?:

Ik vrees dat het een moeilijk verhaal zal worden, maar ik geef het niet zo maar op. :P

Vriendelijke groet,

Hans Winsveen
There was a girl knocking on my hotel room door all night! Finally, I let her out.

Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Bericht door Jaap5 »

Hans en proet

Als het bij Wijsmuller en dan bedoel ik BW gebeurd was, dan had het wel vermeld geworden in het maandblad de Beting

Als iemand tijdens zijn werk overleed,dan werd er een stukje over de persoon geplaatst met zijn foto er bij.
Ik kan mij ook niets herinneren dat ik er over gehoord heb Het sprak je behoorlijk aan als zo iets gebeurde en de vloot was toen nog niet zo groot.

Het zou kunnen dat John Wijsmuller ,die tot Amerikaans staatsburger genationaliseerd was een sleepboot daar heeft gehad of iets dergelijks. Tenslotte was de Utrecht (ATA tug) ook van hem.-- en dan was er nog
Bart Wijsmuller. Volgens mij was dat de baas van Redwijs te Baan

Sorry, maar ik kan je niet verder helpen Groeten van Jaap5
Gevaren bij Wijsmuller van 1958 tot 70
Gebruikersavatar
Smitman
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2007 22:23

Bericht door Smitman »

Hoi Jaap en Proet,

Inderdaad, ik word wakker.
De man die ik sprak en wist waar ik het over had, was iemand van Redwijs.
Heb ik jullie even op het verkeerde been gezet.....
Sorry.....

Hans
There was a girl knocking on my hotel room door all night! Finally, I let her out.
Gebruikersavatar
Smitman
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2007 22:23

Bericht door Smitman »

Hoi Jaap en Proet

Wat betreft mijn probleem....:-)

Ik ben aan het spitten geweest in diverse krantenartikelen. Ik heb 2 citaten gevonden, maar die pagina waar het gehele artikel in zou moeten staan, was nog niet gedigitaliseerd. :cry:
De gevonden citaten luiden:

....... in dit geval het Oostduitse schip dat vast zat, aldus de heer Wijsmuller , die een oordeel over het ongeluk....

...... die zaterdagmorgen, dicht bij Buenos Aires kapseide bij het verlenen van hulp aan het Oostduitse schip Karl Marxstadt.....

Dit artikel heeft gestaan in de Leeuwarder Krant van 08-10-1962

Maar of het jullie heer Wijsmuller betreft, dat weet ik niet.

Misschien dat ik de krant eens een maitje stuur. Maar als iemand anders die dit leest suggesties heeft, Graag.....

Vriendelijke groet,

Hans
There was a girl knocking on my hotel room door all night! Finally, I let her out.
Simon

Bericht door Simon »

Heeft er iemand nog wat te vertellen over een reis die hij met me vader heeft gemaakt ( Jos Buis ), of daar foto's van heeft. Groeten Simon Buis
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door proet »

Bij www.bureau-wijsmuller.nl zijn de Amsterdam (II), Amsterdam (III), Assistent en de Cornelis Willem verder gepubliceert.

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
Smitman
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2007 22:23

Bericht door Smitman »

Hoi Jaap en Proet,

Hoera, ik ben er achter. Via de kranten archieven, jaja...

Bericht in Zierikzeesche Nieuwsbode 07-10-1962:

IJmuiden 07-10-1962

In het Indio Channel, tussen het vuurship "Recalada" en Buenos Aires is de Panamese sleepboot " Atlantica" die een Nederlandse bemanning, een Argentijnse loods en een opvarende van het lichtschip "Recalada" aan boord had, gekapseisd, terwijl de "Atlantica" bezig was, hulp te verlenen aan het Oostduitse vrachtschip " Karl Marxstadt.
De kapitein van de Atlantica, de heer R. S uit V. heeft gemeld, dat twee van zijn Nederlandse bemanningsleden en de twee Argentijnen worden vermist.

Mijn vraag, kennen jullie de sleepboot Recalada, en misschien dat iemand een van de voormalige bemanningsleden kent.
btw, zou dit een sleepboot van John Wijsmuller geweest kunnen zijn?
Wie het weet, mag het zeggen :wink:

Vriendelijke groet,

Hans
There was a girl knocking on my hotel room door all night! Finally, I let her out.
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

BETREFT RECALADA

Recalada was geen sleepboot, maar is het loodsstation van Buenos Aires in de monding van de La Plata Rivier.
Dit was in de 60-70 jaren een schip dat daar voor anker lag en naar ik meen, later vervangen door een vast platvorm.

Groeten

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
foto Captain Peter

De Recalada
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Hallo Frans,

Ik was er nog steeds hoor.

Maar door familieomstandigheden is het varen er de laatste tijd bij ingeschoten en daardoor ook de reacties op Kombuispraat.

Ik zie je waarschijnlijk wel op de 23e in het museum.

Groeten

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)


Plaats reactie