Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
GOOFY

messroom zeeland

Bericht door GOOFY »

[Ik plaats maar weer eens een foto, om nog meer mensen te laten reageren.
Deze is genomen, aan boord van het Zeeland in de messroom toen wij op station lagen op de Bermuda In st Gerorge.Ik kan nog een paar namen herinneren.
Peter Beusekom was op deze reis onze bootsman zijn eerste reis als bootsman.
Peter staat niet op de Foto, maar op de voorgrond Jaap blauw en achter hem Wijnand Kok.
Misschien herkennen jullie nog mensen van deze foto, en kunnen ze nog reageren. Of wie ze herkent. Wijnand die moet toch velen herkennen, die is toen hij stopte met varen bij de Bruinvis gaan werken, en daar kwam toch iedereen die wat met Wijsmuller te maken had.
Wijnand die heb ik alle 3 de keren ontmoet op de reünies, en Peter Beusekom in iedergeval bij de Laatste keer. Ik ben benieuwd, wat we hier op gaan horen.
Als dit niet werkt, dan moet ik meteen nog meer foto's bij gooien.
Frans[img=http://img363.imageshack.us/img363/2614 ... erm.th.png]
[img

GOOFY

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Ik weet niet wat er fout gaat maar die foto, is alleen tezien, als je er op klikt.
Wie weet het .
Frans
GOOFY

De man waar het mee begon J. F. Wijsmuller

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Ik snap nog steeds niet wat er af en toe fout gaat, maar nu lukt het weer wel.
Ik heb deze foto gebruikt als test, maar gaan er dan meteen maar op door.
De man in het midden met die grote snor dat is nu Wijsmuller.
Ik heb hem niet gekend hoor, maar dat is toch niet erg?
Dus ik kan niet vragen hoe hij over de site denkt.
Maar zijn zonen wel natuurlijk.
Ik heb bijna alle nieuwe schepen toentertijd uit gehaald.
Dat kwam, om dat ik op de kustvaart veel stuur ervaring had opgedaan.
En stond ik bijna altijd bij de nieuwe schepen aan het roer als ze van de werf op proefvaart gingen. Stuurproefen snelheid, en trek proefen..Van uit Harlingen, en van uit de scheepswerf de klop. En toen kwam de gehele familie Wijsmuller op drafen. Bram Wijsmuller van Wijsmuller Baarn.En Tante Truus En natuurlijk onze directeur toentertijd met zijn 2 herdershonden.
Dat waren altijd mooie dagen het was wel hard werken, maar als die boot weer de reis op ging waren we wat trots.
Maar mij hielden ze elke keer aan de wal voor de volgende boot van de Groningen tot Noord Holland.
gr Frans
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Wijsmuller en oud collega,s

Bericht door Jaap5 »

Frans alias Goofy

Tenminste ik neem aan dat ik je zo mag noemen. Wij moeten samen aan boord hebben gezeten met de proefvaart van de Gelderland en de Friesland want deze beide heb ik als 1e wtk uitgehaald . Dat was een leuke tijd Voor de afname ongeveer drie maanden op scheepswerf Kramer en Booy te Kootstertille en in pension bij Hotel De Roskam te Buitenpost Het was toen ook af en toe hard werken Ik heb een paar dagen in de dubbele bodemtanks gezeten voor contole lasnaden en later in de drinkwatertanksd voor contole van de coating ,vooral de lasnaden ,want roest in het drinkwater is nou niet erg aan te bevelen. Vooral die dubbele bodemtanks waren ondingen want de spanten zaten 30 cm uit elkaar en je moest eerst met je hoofd en bovenliif door de twee volgende mangaten om je benen binnen te krijgen en dan het bovenlijf weer terugtrekken Nu het is geen pretje om in het donker opgesloten te zitten in die ruimte Als je het nog niet hebt zou je er nog claustrofobie van kunnen krijgen En als dan nog de batterijen van de zaklamp het begaven werd het helemaal minder. Maar ja ik heb hetoverleefd. En als ik weer in het hotel was was de eerste kreet van de kelner naar de bar. Uus Jaop is er. Beerenburg mei soeker. Dat was even een zijdelingse sprong.De proefvaart werd gehouden vanuit Harlingen en in Den Helder deden we de trekproeven Toen wij uit Den Helder naar zee moesten in vliegend stormweer ben je er toen afgegaan? We hebben toen een grondzee gehad die er niet om loog Ik was op de manoevreerstand beneden maar het was alsof wij met volle vaart tegen een muur opvlogenHadden ook vrij veel schade. Nou ik zou zeggen tot wederhoren
Groeten Jaap Vijfhuize
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Bericht door jan »

Hallo Jaap,
De Friesland die je uitgehaald hebt was dat in 1957? Zat toen op de Leendert-B die door de Friesland van de Haaksgronden geplukt is.
Gr Jan.
GOOFY

Nieuwe schepen uit halen

Bericht door GOOFY »

Jaap dat we samen hebben gevaren komt steeds dichterbij.
Maar wat jij net schreef, dat is met mij niet het geval.
Wij ,dat waren de jongen uit de tuigerei, en gingen elkedag met een vw bus- je naar Harlingen .Ze konden niet zeeklaar gemaakt worden in Kloostertille van wegen de diep gang.Ik woonde nog bij mijn moeder in Velsen Noord, en werd alle dagen bij de oude aanlegsteiger van de
Velserpond opgepikt.
Dus we maakten toen lange dagen.
En later met de grote boten het zelfde.Naar Haringen hadden we nog een schaufeur van een taxi bedrijf, maar naar de Klop reed Henk Tromp.
Gr Frans
GOOFY

Proefvaart

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Er waren erge leuke dingen, met die technische proef varen.
Die vergeet ik nooit meer, Een er van zeker niet.
Dat we een gast mee hadden op zo'n proef vaart, dat was de vader van Willem van Moten
( Willem Visser) dus de oude van Moten.Die man was zijn hele leven visserman geweest, en Had jaren als schipper gevaren..Maar hij had tegen zijn zoon gezegd, dat hij ook wel eens op zo'n nieuwe boot wou kijken. Dat kijken was natuurlijk geen punt! Dus die man kreeg een uitgebreide rond leiding over Willem Barendz van boven tot onder, en dat vond hij prachtig dat snap je wel. Hij had alleen een sleepboot van uit de verte gezien.
Maar toen moesten we varen, en oude van Moten moest eigenlijk de wal op.
Maar ja was al weer heel wat jaartjes gepensioneerd en hij wou eigenlijk wel mee.
Ik geloof dat hij toen al rond de 80 jaar was. Het mocht natuurlijk niet, maar Van Moten was in eens weg dus werd gedacht dat hij alweer naar huis was gebracht.
Maar toen we de uiterton voorbij waren kwam hij de brug opgestapt.
En aan terug gaan werd natuurlijk niet gedacht. Dus bleef hij de komen de uren bij ons op de brug. Ik stond ook deze keer weer achter het roer, en hadden hele gesprekken gevoerd over de oude tijd.Die man had heel wat mee gemaakt op zee.2 wereld oorlogen had hij meegemaakt op zee. Dus hij kon erg mooi vertellen. Ook wauw hij wel even sturen want dit was toch heel wat anders dan zo'n trawler.
En dat ging die oude nog best af, als een scheermes stuurde hij ons schip.
Dus Willen dit is wat ik nog herinner van je vader.
Toen we weer binnen liepen in ijmuiden, was Ome Willem weer even weg, en jammer ik heb hem nooit meer terug gezien.
Frans Hofmann
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Wijsmuller en oud collega,s

Bericht door Jaap5 »

Frans
Bedankt voor je reactie, maar jonge jonge wat moet die grijze massa van me hard werken ,maar je hebt wel wat los gemaakt Willem Visser heb ik ook nog gekend en ook zover ik het me kan herinneren ook mee gevaren als boots. Henk tromp heb ik ook dikwijls mee in dezelfde ploeg gezeten in de havendienst Hij is toch ook schipper op de Junior of assistent geweest? Ik heb al eep paar keer de naam van Willem Visser gelezen bij het Forum Is dat dezelfde Willem van Moten? Jullie zaten in de tuigerij schreefje Was dat ook hetzelfde gebouw waar alle reservedelen voor de nieuwbouwschepen opgeslagen waren. Magazijn zal ik maar zeggen Ik kan mij vaag herinneren dat ik van Meester Rob de reservedelen overgenomen heb Als er reparatie was bij binnenkomst dan kwam Frans(achternaam weet ik niet meer) met een ploeg aan boord.
Heb ik ook nog mee in Kuwait gezeten met de berging van de Tojo Maru
Zo zie je er komt steeds meer boven drijven Leuk!! Groeten Jaap
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Wijsmuller en oud collega,s

Bericht door Jaap5 »

Hallo Jan
De Friesland die ik niuew uitgehaald heb was in de zestiger jaren. Ik heb bij Wijsmuller gevaren van 1958 tot 1970 De Friesland waar jij het over hebt is later de Cycloop geworden Ook een fijne boot Groeten jaap
Rob Deelder (RIP)

Bericht door Rob Deelder (RIP) »

Hallo Jaap,
de baas van de werkplaats was Frans Kist de Ruiter.


Plaats reactie