Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
GOOFY

Antwoord aan JAAP5

Bericht door GOOFY »

Jaap5 ik heb alles nog een nagelezen,maar ik had je veel eerder moeten amtwoorden.
maar als ik iets lees, dan ben ik zo aan het nadenken, dat ik vergeet dat ik nog vragen kan beantwoorden.
Door die ver halen van jou , ben ik er zeker van, dat ik met jou heb gevaren.Maar je had toen nog rangen en standen.En ik ben nooit hoger in rang geweest, als boodsman.Dat jij je auto, bij garage Darphorn onderbracht is haast wel zeker, want ik kwam nog vaak bij Darphorn.
En de chef monteur was Piet vroomen, of vroom.
Trouwens mijn laatse reis bij Wijsmuller waar ik dan wel op de monsterrol stond, was met de Nestor Als boodsman een kust reisje van Den Helder naar IJmuiden.Met de onderzeer Tijgerhaai.Ik dacht dat de schipper Buurman was, en de stuurman Fil Prins.Maar hang me er niet aan op.
Want het was zo'n kort reisje dat ik er ook naast kan zitten.
Wij die in de werkplaats werkten, werden over al voor ingezet.
Wij hadden dan ook een plunjezak op kantoor liggen bij de radiodienst
zo dat we dag en nacht beschikbaar waren.
De vaste ploeg kwam dan haast allemaal uit IJmuiden en omstreken
Frans Hofman

Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Torrige Tolekas

Bericht door Jaap5 »

Frans Enkele berichten terug had je het over Henk Tromp. Nu met die foto van Arie vd wiele, waar ik vele weken mee in de havendienst op de SOS boot heb gezeten schiet mij ineens weer wat te binnen. Henk komt bij me binnen en zegt zo Torrige Tolekas Ik schrijf het zo als ik het hoorde. Nu ik snapte er geen bal van en wist niet wat ik er mee aan moestVolgens mij was Wijnand van rooy of Guus Perisutti er ook bij, want die gingen onderling de raarste dingen zeggen en dat leverde van mijn kant nog al wat verbazing op . Ik vroeg dan ook om ondertiteling, Een lol dat ze hadden ,maar Henk vertelde dat ze in Ijmuiden er vroeger een sport van maakten om achterste voren te praten Nu moet Torrige tolekas Rottige klootzak betekenen en hoewel ik het niet direct geloofdekwam ik er heel gauw achter dat het allemaal waar was. Binnen enkele maanden na dit voorval zaten we met de Seefalke,de Rifleman en drie Wijsmuller boten bij de brandende Engelsman de Fountains Abbey Niemand kon er kort bij komen vanwege de hitte sNachts hebben de kapiteins een aanvalsplan opgemaakt via de VHFDoor meeluisteraars was er niets van te breien want het ging in dat bovengenoemde koeterwaals en toen het daglicht werd heeft de Stentor drie man overgezet en is toen de sleepverbing gemaakt met de Titan en simson en de brandende boot binnen gebracht in Ijmuiden Deze gehele berging werd door de dagbladen en Tv gevolgd en dat leverde grote verhalen op. Wij zijn in allerijl gemonsterd op de Stentor en pas later als derde boot bij het Jop aangekomen Ik geloof zelfs dat ik thuis een telegram kreeg dat ik met bloedspoed naar Ijmuiden moest komen Dat is me twee maal overkomen Dat had weer te maken met het aantal diploma,s wat aan boord diende te zijnNormaal; werd je als zeebootman in de havendienst gemonsterd voor onbepaalde tijd op de SOS boot of op de tweede SOS boot Dus je kon altijd uitvaren. Maar de derde boot zoals in dit geval moest ook een zeebemanning hebben Ik denk dat de oud Ijmuidenaren dat koeterwaals waar ik mijn verhaaltje mee begon ook wel kunnen praten en zeker herinneren Groeten vamn Jaap 5 de torrige enz
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Sleep

Bericht door Jaap5 »

Hoi Nico
De sleep op de foto is het boorschip Wodeco V. Met de Jacob v Heemskerk hadden wij dat schip van een boorlocatie (begin 1970) naar Dakar gebracht Later is de Wodeco naar de kust bij Tripolis gebracht door de Groningen. Achter op de kont stond Western Ofshore No V

Groeten Jaap5
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Mogge Jaap.

Wist niet meer welke het was, bedankt voor je info.

Groet Nico.
Rob Deelder (RIP)

Bericht door Rob Deelder (RIP) »

Goedemorgen,
ik denk dat jullie deze site wel kennen:

www.zeesleepvaart.com
GOOFY

Raar taaltje.

Bericht door GOOFY »

Je ze konden er wat van Paul langbroek Arie van der Wielen Guus parasuttie Appie Broek en nog vele anderen .En dat verhaal van jou dat kan ik ook.
En ze hebben mij ook heel wat tepakken genomen die oud IJmuidenaars.
Het begon al dat ik bij Darphorn werkte, en ik de fietsen van de vislossers moest maken.Die fietesn waren zo verroest van de pekel, want ze zetten hun fiets flak bij hun werk en dat was de hal.
Voor al de wielen die gaatjes voor de spaken waren helemaal weg gerot, voor ik er nieuwe spaken in kon doen, moest ik eerst nieuwe plaatjes maken om over de gaten te passen, en dat bleef doorgaan tot het wiel door zakte.
Het was niet om het geld, want ze gaven mij altijd ruime vooien.
maar een nieuw wiel rotten net zo snel weg.
Maar als ze op hun fiets wachten probeerde ze mij van alles wijs te maken in hun achteruit taaltje.
Gr Frans
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Goedemiddag Rob.

Denk dat de meeste bezoekers de jouw bedoelde site wel kennen.
Het blijft ook boeien dat sleepboot virus, heb je het eenmaal te pakken dan kom je er niet meer vanaf.
Net als al die andere onderwerpen op het forum, machtig intresant allemaal.

Groet Nico.
GOOFY

de pieren verlengen.

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Weer een andere tak van het bedrijf Wijsmuller.
Door dat we zo'n beetje met een vaste ploeg in de tuigerij werkten, hebben we zat mee gemaakt, om er over te vertellen. We hadden het drukzat.met van alles en nog wat.
Splitsen was niet ons enige werk. Maar er waren weken achter welkaar dat we km staaldraad moesten splitsen. Maar ook de sleepdraden van de haven dienst. Die sleepdraden werden om de paarweken om gesplitst Het oog werd er afgehakt, en aan de andere kant weer een nieuw oog aan gesplitst.
Maar die draden waren gemaakt van hercules staaldraad bekleed met touw.
Maar toen de pieren werden verlengd, werden we ook ingezet, om de kraaneilanden te verplaatsen. We moesten een dag van tevoren de ankers verder in zee plaatsen zo dat wij de volgende dag de eilanden op hun nieuwe plaats konden verankeren. Wij gingen die dag met een bergings boot van Goedkoop de ankers lichten en weer op hun plaats droppen.
De eilanden Heten de Pelikaan en de Kraanvogel. En daar leken ze wel een beetje op in de verte.. Als het zo ver was dat we de eilanden gingen verhalen, dan gebeurde dat altijd met hoogwater. Dus nooit op dezelfde tijd als het hoogwater was in de nacht, konden we slapen, bij Café de Bruinvis, Maar slapen deden we dan meestal niet maar als de kroeg gesloten was konden wij er nog een paar pakken. Ik heb aan Gerrit gevraagd, of hij nog foto's had van die kraaneilanden, en natuurlijk had hij die. Dus voor die mensen die ze nooit hebben mee gemaakt komt deze foto mooi van pas. Wij moesten dan bij het verhalen de winchen van de kraaneilanden bedienen. Er stonden ook draden al op de nieuwe lengte van de pier.
De kranen werden omstebeurt verplaats, dus het werk ging gewoon door.
Een mooi precisie werkje voor de kraandrijvers. Wij konden dus alles van heel dicht bij bekijken. En dat was best de moeite waart.
En Leen Groen was één van die kraandrijvers.hoeveel wij de eilanden verhaald hebben dat weet ik niet meer maar best vaak.
Ik was toen nog niet zo gek op mosselen, maar als je met een Zeeuwse getrouwd bent, dan leerde dat wel.
Ik plukte wel de mosselen van de palen en nam ze mee naar huis.
Ik hoor wel weer wat van jullie die ook op eilanden gewerkt hebben.
Mocht Wijnand Kok dit lezen, mail nog een keertje want ik ben je adres kwijt.
Frans Hofmann.
Aad v Staveren (RIP)

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Volgens mij hete het ene eiland niet Pelicaan,maar Lepelaar.Meestal werden ze op Vrijdag verplaatst.Dat was zo leuk als je net afgelost moest worden.De opgaande ploeg kon dan wachten tot ze weer aan boord konden komen.maar degeen die naar huis mochten konden dan nog niet.Heb zelf ongeveer 4 maanden in de havendienst gezeten in 1966.Kapt Buurman,Phil Prins,Bassie Sweep en jan van de Laarschot.
Aad van Staveren
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Hoi Aad,

Het waren de Kraanvogel en de Lepelaar.
Groetjes Gerrit.


Plaats reactie