Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
proet
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet » 15 dec 2015 20:22

Bij de overgang naar hun nieuwe baas zijn ze van de 1 en 3 verdwenen want ze werden erg weinig gebruikt en vergden veel onderhoud zo pal achter de rookkanalen.

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl

altena 1

Bericht door altena 1 » 15 dec 2015 20:23

oke dank je.

Andre

Bericht door Andre » 16 dec 2015 06:33

De zware spier werd alleen nog gebruikt om de ponton luiken van het ruim te tillen. Toen, na de verbreding van de Mighty 1 en later de verbouwing van de Mighty 3, het ruim omgebouwd werd tot ballast tank en het dek werd dicht gemaakt, was de zware spier niet meer nodig.

altena 1

Bericht door altena 1 » 16 dec 2015 09:16

bedankt voor je toelichting Andre.

even een ander vraagje,die pilaar pontons achterop,hoe werden en worden die nu nog bevestigt?
aangezien de schepen eraan aangemeerd worden,ook de ''dockwise vanqouish'' word er op aangemeerd
worden die elke keer met snijbranders losgemaakt en later weer vastgelast of zo?

Bart the second
Contacteer:

Bericht door Bart the second » 21 dec 2015 17:38

Hoi,
Breek even in :)

De casings van de Mighty`s, zijn te verplaatsen van achter naar voren en andersom.

Er moet dan wel eerst rail op het dek gelast worden. Je maakt alle ballastleidingen los en je trekt met de tugger winch de casing zijn baai in.
Mijn laatste reis was met de Migty Servant 3 met het dok "Mission bay" (1984) Het dok was zo groot, dat we niet meer bij het bunker station konden komen tijdens de reis van Bremerhaven naar San Fransisco. Slimme reken meestertjes van BW hadden uitgerekend, dat als we de casings ook als brandstoftank zouden gebruiken we de reis zonder bunkeren konden volbrengen. Zo werd er te Hamburg 2 maal 400 ton extra brandstof getankt in sb en bb casing.
Zonder bunkeren de reis volbracht, wel 12 brandstofpompen vast gelopen, maar dat is een ander verhaal.
grt
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.

altena 1

Bericht door altena 1 » 21 dec 2015 19:34

begrijp ik het goed als die castings ook vastgelast worden achterop?

Bart the second
Contacteer:

Bericht door Bart the second » 21 dec 2015 22:04

dat begrijp je niet goed.

Andre

Bericht door Andre » 22 dec 2015 04:27

Op de Mighties zijn de casings aan dek gebout. Ze hebben wielen die normaal vrij van dek zijn. Bij verplaatsen is het losbouten, op jacken, shim platen ertussen uit en neer jacken zoadat ze met de wielen op de rails staan. Dan kun je gaan 'casing racen' zoals Bart al zei. Tegenwoording doen we het verplaatsen van de casings ook wel met een drijvende bok/kraan.
Op de Dockwise Vanguard en de Marlins zijn de casings wel aan dek gelast. Als ze verplaatst moeten worden gebeurt dat doorgaans met een drijvende bok/kraan, hoewel we voor de Marlins ook een systeem met goten en Hillman Rollers kunnen opzetten. Maar dat is vrij bewerkelijk.

altena 1

Bericht door altena 1 » 22 dec 2015 09:15

dank je Andre.
toen de vanquard in het callandkanaal Rotterdam lag, zag ik steunen eronder staan,en was ze aangemeerd via de wiches op de casings,dus zal al de werkend krachten op de casings staan.dus zal er ook een goede verbinding via het dek moeten zijn nam ik aan.

op het demofilmpje van de vanquard laieten ze zien dat de casings indien nodig buitendeks geplaatst konden worden,maar er was niets te zien waarop dan wel.

als de casings vastgelast worden op het dek,dan de bovendekse boegdelen ook zeker?

ik heb altijd gedacht dat het met bepaalde pen-gat manieren op dek werden bevestigt

Bart the second
Contacteer:

Bericht door Bart the second » 22 dec 2015 17:50

ok ik was iets te kort door de bocht. Inderdaad waren er wat meer handelingen nodig. Ze reden wel op tijd, daar kan de ns nog wat val leren :)
Mijn kennis dateert van 1984!

@Andre, is er ook nog steeds een dieseltje a/b op de sb casing?? Starten met gecomprimeerde hydroliek olie??

grt
Bart de Goeij

Andre

Bericht door Andre » 23 dec 2015 07:31

Ze reden inderdaad op tijd Bart. Ook wel eens gezien dat ie uit zichzelf ging. (boot lag nog ietsies in de kop en de draad aan de achterkant brak). Wel even met z'n allen met een 'samengeperste bilnaad' gestaan. Temee omdat de werkboot en de las container nog in het casing reces stonden. Gelukkig stopte dat ding ook weer uitzichzelf. (Pheeew).

De casings van de Mighties hebben inderdaad nog steeds hun eigen motoren. Dat waren Detroits als ik me niet vergis. Maar ik ben niet meer in de machine kamertjes geweest sinds er geen NL-ers meer op zitten. En als 'afzinker' heb ik daar niks te zoeken. :)

Meestertje

Bericht door Meestertje » 31 dec 2015 01:30

De Bolnessen van een aantal provincie klasse-boten zijn opgewaardeerd van 1200 naar 1500 pk, en daarmee gingen de boten van 30T naar 40T bp.
I.ig de Groningen/Friesland/Zeeland en Babant.
Door een 2e verstuiver in de cil.kop en een zwaardere turbo te plaatsen werd dit gerealiseerd.
Plaatje van de Svitzer Lisboa (ex Brabant) te Sines.
Bijlagen
brabant.1.jpg
brabant.1.jpg (126.57 KiB) 3298 keer bekeken
Machinare nesse est!

proet
Contacteer:

Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet » 10 jan 2016 11:48

Bijna een maand geleden werd de site http://reunie.bureau-wijsmuller.nl/?De_Reunie online gezet en konden oud Wijsmuller personeelsleden zich inschrijven voor de reünie die is gepland voor april 2016.

Tot op heden hebben 24 deelnemers zich ingeschreven waarvan 11 betaald hebben.

Als ik heel eerlijk ben valt het aantal deelnemers, tot op heden, een beetje tegen maar het positieve daarvan is dat de organisatie een stuk makkelijker wordt qua lokatie.

In totaal zijn er een kleine 1000 oud personeelsleden en Wijsmuller enthousiasten ingelicht over de reünie via mail de site van Bureau Wijsmuller – http://bureau-wijsmuller.nl/ –, Facebook en Kombuispraat – http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=1031

Maar wat niet is kan nog komen, de grote stroom deelnemers.

Begin februari ga ik definitieve afspraken maken waar de reünie gehouden zal worden en zal ik de datum vastleggen.

Groet,

Piet Voorburg
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl

proet
Contacteer:

Update site Bureau Wijsmuller

Bericht door proet » 14 jan 2016 12:19

2016 is begonnen en we gaan gewoon weer verder met de site.

De afgelopen tijd is de geschiedenis van de Limburg helemaal herzien, aangevuld en een aantal foutjes er uitgehaald.

De Amsterdam 1986 – 1989 ex Alice L. Moran is verplaatst naar de afdeling gecharterde sleepboten want de "Amsterdam" werd van de GATX Leasing Corp gecharterd door Wijsmuller Salvage B.V. IJmuiden.

Verder ontving ik van Henk Marijs veel informatie over de Berkut – Kondor en Yaguar.

De Berkut stond al op de site maar is nu alsnog helemaal bijgewerkt. De Kondor is geplaatst en de Yaguar is geplaatst.

Verder ben ik bezig met de reünie, ik heb een paar keer een mail gestuurd aan Peter Rondhuis van Svitzer en aan Michiel Wijsmuller omdat zij in 2011 beloofden dat er in 2016 weer een reünie zou komen. Ik heb nog even de film bekeken waarop ze die belofte deden.

Maar helaas belofte maakt geen schuld want er is tot nu toe geen enkele reactie gekomen, jammer maar het zij zo.

De teller voor het aantal deelnemers staat nu – 14 januari 2016 - op 31.

Half februari hoop ik de datum te kunnen melden en de plaats waar de reünie gehouden wordt.

Iedereen die wil komen kan zich aanmelden op de site:

http://reunie.bureau-wijsmuller.nl/

Het aanmelden kan alleen gebeuren via de site en niet schriftelijk.

Ik probeer om zoveel mogelijk oud-personeelsleden te bereiken dus ik hoop dat iedereen, die contact heeft met oud-collega's, deze wil wijzen op de site.
En ze indien nodig een helpende hand te reiken om zich te kunnen aanmelden.

Op de site is te zien, onder het kopje 'deelnemers' wie zich hebben aangemeld.
Iedereen die zich aanmeld krijgt een mail met daarin het verzoek om de kosten over te maken. Pas als er is betaald is de aanmelding definitief.

Voor vragen stuur even een mail naar info@bureau-wijsmuller.nl

proet
Contacteer:

Reünie Bureau Wijsmuller 30 april 2016 in IJmuiden

Bericht door proet » 11 feb 2016 14:12

Het is zover, de kerk is door de kogel, er is een datum en een locatie voor de reünie.

De reünie zal worden gehouden op zaterdag 30 april 2016 in het stadion van:
SC Telstar.jpg
SC Telstar.jpg (16.04 KiB) 2377 keer bekeken
Minister van Houtenlaan 123 1981 EK VELSEN-ZUID
0255 546 920

Vanaf 13.30 gaan de deuren open en omstreeks 19.00 uur gaan de deuren weer dicht.

Het Telstar stadion is een schitterende plek en bied volop ruimte om er een pracht dag van te maken.

Aanmelden kan alleen via de website: http://reunie.bureau-wijsmuller.nl/

Heeft u contact met oud collega's geef dan even, de informatie van en over de reünie aan hun door.

Plaats reactie