Stork Hotlo

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
AvD

Stork Hotlo

Bericht door AvD » 27 nov 2005 22:53

Ik begin toch maar een topic over het merk dat het meest "verkocht" is aan de nederlandsche koopvaerdij, n.l. de STORK motor, en dan wel het type HOTLO. Zowat ieder gerespecteerde maatschappij had wel een aantal schepen met deze juweeltjes van techniek aan boord !!! In diverse types werden ze overal ingezet, en hebben vele jaren trouwe dienst verleend.
In Hengelo is nog steeds de hal in gebruik waar deze motoren opgebouwd en getest werden.[/img]

Nerood-1

Bericht door Nerood-1 » 27 nov 2005 23:07

Tja, ik heb me maar even weer geregistreerd, de vorige inlogegevens was ik effe kwijt... zal de leeftijd wel zijn (ben ik de enige ??)

Die opmerkingen boven zijn van mij....

mvg, Arie.

skipflip44
Contacteer:

Bericht door skipflip44 » 27 nov 2005 23:27

een kop van een "hotlo" (=het onding trilt en lekt ontzettend)
Ik zou dit geen juweeltje van techniek willen noemen,
eerder een nachtmerrie van een geschifte loodgieter.
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44

Gerard

..

Bericht door Gerard » 27 nov 2005 23:32

Ahoy Arie. Was dat zo`n 6 cyl. 18.000 op de Wissekerk of Willemskerk? Dat waren de laatste grote die ze gemaakt hebben dacht ik. (en die koelwaterpijpjes van de kop van skiplift moest je na het loshalen niet verwisselen.... :shock: ) Vr.gr.Gerard.

Harry G. Hogeboom

Juweeltje van Techniek.

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 nov 2005 01:06

AvD.

Als de helft van de jachtverhalen over Stork Hotlo's die ik vroeger op school van diverse kollega's hoorde waaaar zijn, dan dient de term "juweeltje van techniek" nadere uitleg lijkt me zo!!

Ik heb alleen en exclusief met MAN gevaren en een blauwe Maandag met een originele Sulzer kar, ik kan me NU nog herinneren hoe dat orgel als een naaimachientje liep en hoe het karter zo schoon was als ik gewoon nog nooit had gezien.
Ik wil maar zeggen, MAN ervaring is genoeg in het leven van een Scheepswtk. om redelijk traumatisch gestoord te blijven voor een aanzienlijke periode van je leven. De diverse jachtverhalen tijdens studie verlof van kollega's over Werkspoor Lugt EN Stork Hotlo karren kunnen onmogelijk allemaal gelogen zijn, vandaar m'n reaktie.

Ik ben dus erg benieuwd naar een nadere uitleg van dit "juweeltje van techniek" uit de Twentse dreven, door iemand die er mee gevaren heeft dan wel te verstaan 8) a.u.b.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

skipflip44
Contacteer:

Bericht door skipflip44 » 29 nov 2005 04:23

Een van de problemen met de HOTLO was "spoelluchtbrand",
en dan soms zo heftig dat de verf van de spoelluchtbalk begon te "bladderen" was overigens te voorkomen door op tijd zuigerveren te vervangen (soms ook de voering) 4 maanden met zo'n ding gevaren, 4 zuigers en 2 voeringen getrokken daarna geen spoelluchtbrand meer.
nog wel: rotte verstuivers en lekke kleppen. Bij een reis van ierland naar libie vice versa moest regelmatig onderweg gestopt worden voor dit verschijnsel en een zusterschip dat van Australie naar Jeddah heen en weer voer heeft nooit een reis kunnen maken zonder te stoppen.
verder donderde er ook nog es een "tussen aanzetklep" van de steel, het tapeind van de tuimelas brak ooit es af(leuk gezicht de stootstangen gaan wel omhoog maar de 4 uitlaatkleppen niet naar beneden) etc etc.

Groeten uit Houston
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44

hdofferhoff

Bericht door hdofferhoff » 29 nov 2005 16:15

Een paar foto's van een klusje die ik nu na 30 jaar nog met m'n ogen dicht zou kunnen uitvoeren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De foto's zijn gemaakt op het m.s. Ganymedes tijdens mijn eerste reis in 1973. Verder op de foto's 2 de wtk Pronk ,ass. wtk v.Donkersgoed en olieman Willem .

Gr.Huub.
Laatst gewijzigd door hdofferhoff op 11 feb 2006 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk van der Moolen

Bericht door Henk van der Moolen » 29 nov 2005 16:40

Als het op dit forum over Stork gaat dan gaat het altijd over de Hotlo.
Daar heb ik ook veel mee gevaren met heel wisselende ervaringen.
Spoelluchtbrand en veel verbrandde kleppen op de Ommenkerk maar op de Sinoutskerk nooit problemen.
Er was echter ook nog een ander type Stork dat je nooit op het forum n.m. de dubbelwerkende Stork.
Hier heb ik ook een jaar mee gevaren op de Heemskerk.
Eigenlijk draaide die ook zonder problemen.Hij had geen uitlaatkleppen dus die konden ook niet verbranden en met dat schip heb ik ook nooit liggen drijven behalve dan een keer voor brand in het ruim maar daar had Stork niets mee te maken.
Lekken deed hij wel maar dat lag meer aan de constructie van de carter deuren.
Maar die Stork hotlos hadden het erg moeilijk met zware olie dat was volgens mij toch een groot deel van het probleem met die spoelluchtbranden en lekke kleppen.
Wie heeft er ook wel eens met zo,n dubbelwerkende Stork gevaren?
ik weet dat de Hoogkerk en Heemskerk er eentje hadden en ik dacht ook de Arendskerk

vr gr Henk

Gerard

..

Bericht door Gerard » 29 nov 2005 21:31

Ahoy Henk v.d. Moolen. Heb jij als derde machinist op de Streefkerk gevaren onder second Schot? Vr.gr.Gerard

Henk van der Moolen

Bericht door Henk van der Moolen » 29 nov 2005 21:45

Hallo Gerard, nee ik heb nooit op de Streefkerk gevaren.
En second Schot ken ik ook niet.

vr gr Henk

Gerard

..

Bericht door Gerard » 29 nov 2005 21:50

Aye aye Henk. Ik dacht het toen je zei dat je met dubbelwerkende Storken gevaren had, dat had die derde toen ook. Vr.gr.Gerard

Co

Bericht door Co » 29 nov 2005 23:32

Stork Hotlo?
Starten: vaak de ontlastkleppen eruit.
Want het brandstofhandel bewoog van boven naar beneden en je stond er ongelukkig voor, je moest hem boven je macht opvangen.
Gebruikte met starten best wel veel lucht.
(T.o.v. veel grotere Sulzer RND)
Gevoelig voor vervuiling van de luchtkoelers.
Had een "fabelachtige" spoeldruk van wel 0,35 bar.
Blaffende blowers? Nooit gehoord, op deze kar!
Was de dupe van een zuinige TD, men bleef kleppen "oplassen"
(Zie uitleg Gerard, voor diverse methodes)
Gevolg: de wtk's bleven kleppen trekken.
Gevoelig voor SABOTAGE: indien tijdens een wacht een uitlaatklep zich "verdacht" ging gedragen kon door "fijne" collega's (lamlullen) een latoentje gestoken worden tussen de brandstofpomp eindregeling, zuigklepje ging dan vroeger open.
Gevolg klep bleef "heel", m.a.w. volgende wacht was de lul!
Afsleckken, de "stang" erbij (lang stuk gaspijp met trompetvormig uiteinde) luisteren maar, en ja hoor sissend verraade de boosdoener zich dan meestal.
Mooi gezicht het omkeren, "boven" scharnierden de nokkenbakdeksels open om de stootstangen weg te trekken van de nokken.
Vervolgens schoof de achteruitnok eronder.
Ge-etter met koptrekken: boutgaten van uitlaatgassen flenzen tegenover elkaar krijgen.
Fundatiebouten: genoeg maar aan vliegwielzijde altijd wel enige gebroken.
Zuigertrekken: zuigerstangmoer losslaan, en via plaatbeklede plank "gesmeerd" naar buiten werken.

Ik was als zeevaartschoolstudent knecht bij een melkboer, wist best wel wat werken was, maar moest na een Z-Amerika reis al een ander leren jasje kopen in B.A. vanwege de te krappe schouders.

Ach, waarom weet ik dit allemaal nog?
Nou, ik was jong, verzot op techniek en wilde naar zee.
Soms denk ik wel eens, had ik maar.......
Zal de leeftijd wel zijn.

GRoeten van Co.

Jaap de Roode (RIP)

Bericht door Jaap de Roode (RIP) » 30 nov 2005 14:00

1962
In Takoradi als leerling aan boord gekomen van de STRAAT TORRES (Stork Hotlo), helemaal vers uit Nederland. De eerste dag in de MK keurig in de spierwitte overals van Determeijer en glimmende mk-schoenen mochten we de wipers helpen het spoellucht kanaal schoon te maken. Die zwarte drab drong diep in je poriën door en was zelfs na een intensieve wasbeurt met dieselolie niet helemaal weg te krijgen, de rest moest slijten. Een ontgroening om nooit te vergeten en toch een goede les waar ik nu nog met een glimlach aan terug denk. Het motto van de 2e wtk: "je kunt nooit iemand een opdracht geven als je het niet een keer zelf gedaan hebt"

john.marlit

Bericht door john.marlit » 01 dec 2005 18:54

Zo te horen geen onverdeelt genoegen om met deze motoren te werken,lag dat dan toch alleen aan zoals Harry g H ,al naar voren bracht de gebrekkige maatvoering tov bv de Sulser ,of konden ze gewoon niet goed tegen die (ik noem maar een dwarsstraat) hele zware brandstof en de Sulser wel, kan iemand daar iets zinnigs over zeggen .Ikzelf heb met zware brandstof absoluut geen ervaring,en met die grote van motoren trouwens ook niet,maar ben er wel erg benieuwd naar.

Afbeelding

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Gerard

//

Bericht door Gerard » 01 dec 2005 19:19

Ahoy John. Behalve die 9 cyl. (op de Elbe b.v.) een opéénhoping van niet goed doorgerekende en beproefde constructies van koppen, kleppen, omkeerinrichtingen (die schuiven konden gewoon krombuigen of breken) en soms slordige montage. Zie ook de commentaren van anderen hierover, scheefstaande voeringen, dertien in plaats van twaalf boutgaten of was het andersom in de zuiger en zuigerstang zodat ze niet op elkaar pasten enz. Het was een tweederangs motor, mede veroorzaakt door het ontbreken bij de constructeurs en ingenieurs van zorg en fierheid op een eigen product zoals de Fransen, Duitsers en Italianen en uiteraard de Engelsen wel hebben. Vr,gr.Gerard.
Laatst gewijzigd door Gerard op 26 dec 2008 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

john.marlit

hotlo

Bericht door john.marlit » 01 dec 2005 21:12

Hoy Gerard,ik ben het niet helemaal met je eens wat de Nederlandse motorenfabrikanten aangaat(misschien heb je gelijk wat die heel grote karren aangaat,daar heb ik geen ervaring mee) maar bij de wat kleinere motoren zijn er genoeg die de competitie aan kunnen(konden jammer genoeg) met de buitenlanders,zoals Brons ,Industrie ,Bolnes en de Zwolse Storken,maar die konden het economisch niet bolwerken en zijn allemaal opgeslokt door enkele grote jongens,en dat overkwam ook de sommige van de gerenomeerde Wereldmerken als Sulzer ,B&W enz.
Maar bv de doorontwikkeling van de Kromhout 240 is een van de succesmotoren van Wartsila.
Doch dat er ook hele slechte(meestal te vroeg op de markt gebrachtte )motoren gamaakt zijn hier in Nederland is me ondertussen ook wel duidelijk,maar die gaf het ook van buitenlandse merken.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Plaats reactie