Stork Hotlo

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork Hotlo

Bericht door v+d »

Er is iemand van SOS-HOTLo naar Brasil teneinde te proberen tot overeenstemming te komen betreffende overdracht van de motor.
De motor is i.v.m. de problemen rond de inklaring en uitvoer overgedragen aan de sloper, opdat het schip, dat klaar is, kon vertrekken.

Voorlopig gaan we gewoon door met de voorbereidingen, dat heb ik begrepen op de vergadering vandaag te Hengelo :!:

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stork Hotlo

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Voorlopig gaan we gewoon door met de voorbereidingen
Ik denk zomaar dat er een redelijk dikke bruine enveloppe- gevuld met iets anders dan kranten papier- richting Baziliaanse sloper en douane moet en anders ziet die Hotlo Hengelo nooit weer terug :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Stork Hotlo

Bericht door Brazuca »

Dat denk ik niet Harrie, als je dat doet gaat die meneer van SOS Hotlo het gevang in, en komt hij minder snel vrij dan die motor...
Het is inderdaad een woud van regeltjes en iemand (van de douane) die zich niet even flexibel wil opstellen.
Het beste is om dit via de informele kanalen van het ministerie van buitenlandse zaken proberen op te lossen, om de Braziliaanse autoriteiten te overtuigen dat het om een museumstuk gaat...

Ik zit er nu wel in de buurt, maar heb even geen tijd...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stork Hotlo

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat denk ik niet Harrie,
Ik hoop van harte dat je gelijk hebt Dick.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork Hotlo

Bericht door v+d »

Het ligt m.i. iets ingewikkelder, de douane wil de motor invoeren omdat het schip waar ie bij hoorde vertrekt.
Dat is overal in de wereld een normale procedure tenzij je de goederen opslaat in een douaneloods(bonded area).
Met een 450 ton zwaar en groot gevaarte gaat dat, zonder hoge kosten, niet natuurlijk.
Tot zover kan iedereen dat begrijpen denk ik.
Omdat het schip vertrekt en Noble dan op moet draaien voor de importkosten( en Noble natuurlijk gewoon een commercieel bedrijf is) heeft Noble de motor nu afgestaan aan een sloper/handelaar.
Die draait nu voor de importkosten op.
Je kunt natuurlijk denken dat Noble de motor niet twee maal weg kan geven, Noble vindt dat de motor, in Brasil, aan SOS-HOTLo geschonken is en hoe de verkrijger het ding uit Brasil en naar Nederland krijgt is natuurlijk niet het probleem van de schenker(Noble).
Een alleszins acceptabel en verdedigbaar standpunt, Noble valt hier niets te verwijten en dat moeten wij ook niet doen.
De werf en Noble hebben zich toch zeer cooperatief opgesteld!!

De complicerende factor wordt nu natuurlijk dat de sloper/handelaar het langste strootje heeft en die zal in ieder geval de importkosten terug willen hebben en wellicht ook nog de schrootwaarde, dat is dus een kwestie van dollars en onderhandelen.
Erger is dat de motor deze maand van de kade weg moet omdat er een groot schip voor reparatie bij de werf komt te liggen, er is dus eigenlijk geen tijd om te onderhandelen.

De vrees is dus dat indien SOS-HOTLo nu geen overeenstemming bereikt de motor of gesloopt moet worden of langdurig onbeschermd buiten moet blijven staan.
Laten we even afwachten met het trekken van conclusies. Als er iemand is die dit leest en denkt relaties te hebben die iets voor SOS-HOTLo in deze kunnen betekenen, neem contact op met Ben.
Het is vijf voor twaalf en dit is echt de laatste HOTLo, de mensen die hun nek uitgestoken hebben om dit te laten lukken kunnnen wel wat ondersteuning gebruiken!!
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Stork Hotlo

Bericht door Brazuca »

Jan,
In principe is het invoeren en daarna weer exporteren van een bepaald product of in dit geval een gebruikte motor gewoon mogelijk.
In de Braziliaanse douane regels heet dit drawback, maar moet wel met de juiste documenten aangevraagd worden.
Hoogstwaarschijnlijk heeft Noble dit niet gedaan, en heeft nu de motor als 'sucata' (scrap) benoemd om geen invoerrechten te hoeven betalen (die ze weer terug zouden kunnen krijgen zodra de motor Brazilië weer verlaat) en is daarom nu op papier in handen van een schroothandelaar. Er is dus ergens een foutje gemaakt met de documentatie, en is de douane niet genegen dit te laten corrigeren of willens een uitzondering te maken.
Nu de motor als schroot is betiteld zal inderdaad de schroothandelaar geld willen zien voor het bedrag wat het staal op zou brengen. Maar je moet dan wel een geregistreerd bedrijf hebben (in Nederland) die deze transactie op zich wil nemen en de motor opkoopt, en laat transporteren.
Ik heb veel ervaring met in- uitvoer van en naar Brazilië, maar heb op dit moment niet de tijd en mogelijkheden om me met dit proces te bemoeien. m.i. zou een wat groter bedrijf (sponsor) dit naar zich toe moeten trekken. om dit geval als individu of kleine organisatie proberen op te lossen is vrijwel onmogelijk.

Het zou jammer zijn als het niet zou lukken.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stork Hotlo

Bericht door Harry G. Hogeboom »

via de informele kanalen van het ministerie van buitenlandse zaken proberen op te lossen
DAT vindt ik toch wel een ietsie pietsie brutaal voorstel van je Dick, die mensen zijn vast HEEL druk met alle feestjes en recepties op hun agenda :roll: en nou kom jij aandragen met zo'n vette ouwe roestige kar :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
mario van parijs
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 dec 2007 12:50
Contacteer:

Re: Stork Hotlo

Bericht door mario van parijs »

het zou toch wat zijn zeg als dit prachtige project hierdoor gaat stranden.

Vreselijk frustrerend voor de mensen die zich ervoor inzetten, dunkt me.
Sjee, al die moeite, en zomenteen ligt die machine in de smeltkroes.

Dat valt niet te verkroppen.


M
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork Hotlo

Bericht door v+d »

Van SOS-HOTLo kwam vandaag bericht binnen, dat de motor definitief door een sloopbedrijf geimporteerd wordt, als schroot.
Met de douane moet dan overeenstemming bereikt worden hoe de motor als schroot kan worden beschouwd, m.a.w. moet de motor verder ontmanteld worden en zo ja, hoe en wat.
Die discussie gaat nog enige tijd duren wordt verwacht. Ik ben daar niet erg gerust op, immers als de motor onklaar gemaakt moet worden of zelfs in het geheel onbruikbaar om als schroot in de boeken te komen, dan wordt het weer opbouwen niet eenvoudiger.( het slopen moet dan daar gebeuren!).
In ieder geval moet de motor daar dus nu een jaar op de kade blijven staan, totdat de verbouwing van een tanker gereed is en er weer geladen kan worden.

Zonder afbreuk te willen doen aan dit project en de inspanningen tot nu toe, lijkt het onderhand tijd worden voor een plan "B" .
Dat plan zou kunnen zijn, het naar Nederland halen van een complete kop, een zuiger met stang, een kruishoofd met drijfstang en b.v. een brandstofpomp.
Die delen zouden dan bij Heim een onderdak kunnen vinden misschien. Niet erg sensationeel, maar met beperkte middelen haalbaar, voordat alles naar de hoogovens verdwenen is!!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stork Hotlo

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik zie dit heel somber in.
Tegen de meest akelige ziektes wordt op den duur een remedie gevonden, De bureaucratie echter, zal tot in lengte van dagen door blijven woekeren en alles en iedereen verstikken.
Want daar gaat het hier toch om: onwil van ambtenaren die zich alleen maar aan regeltjes houden. Regeltjes die de zin van hun bestaan vormen. Want als er iemand echt geïnteresseerd was, een klein beetje behulpzaam wilde zijn en een minimum aan inventiviteit en soepelheid kon opbrengen, dan was er natuurlijk een mouw aan te passen.
Maar dat gebeurt niet.
Regels zijn regels en die mensen zijn aangenomen om de regels te handhaven.
Zonder die regels zou hun leven alle zin verliezen.

Ik runde een semi-overheidsbedrijf. Er was een directeur, er was een chef-de-bureau en ik was er, de bedrijfsleider.
De chef-de-bureau stond aan het hoofd van een aantal uitgebluste lieden die hele dagen met stapels papier bezig waren.
Ik runde drie goederenloodsen met vijftig trucks en ik weet niet meer hoeveel mensen in een tweeploegendienst.
Ik moest zorgen dat elke avond, als de dagdienst afnokte, alles op orde was en alles verscheept wat verscheept moest worden.
Dat ging vaak niet gemakkelijk, maar het lukte dankzij de inspanningen van al die goedwillende chauffeurs en heftruckrijders en loodsbazen en mezelf, doorlopend op de werkvloer. Lukte het niet, dan kregen we strafpunten en dat scheelde dan in de long run een paar centen in de prestatiebeloning, dus we wilden wel. Soms rekten we daarbij een regeltje een beetje op, dat wel, anders lukte het niet.
En dan bestond zo'n gortdroge pennenlikker het om te zeggen: "Kantoortechnisch gezien, is dit niet juist, meneer Horsten."
Toch geen wonder dat ik na twee jaar gillend terug naar zee ben gegaan?
Die kantoortechnicus is later voor zichzelf begonnen: een groothandel in heiligenbeelden. Madonna met kind "en gros". Jozef en de Heilige Ajakkes met kwantumkorting. Onze Lieve Heer met stralenkrans in luxe uitvoering
Daar was ie geknipt voor. :roll:

Die Hotlo is helaas te groot om hem ongezien het land uit te smokkelen.
Ik zie het somber in.


Plaats reactie